Uit de bocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Alicya

Berichten: 14
Geregistreerd: 21-01-17

Uit de bocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-17 23:09

Ik train met een jong paard van net 5 jaar, Special genaamd.
De eigenaresse is net na het zadelmak maken een jaar out geweest, waardoor hij veel heeft stil gestaan.
sinds een jaar nu ben ik met hem aan het rijden en in het begin maakte ik enorm veel vooruitgang
en tegen deze zomer begon hij echt mooi te lopen.

We hebben er lang aan gewerkt om hem te doen juist aangalopperen, maar dat lijkt hij nu wel te snappen,
zolang hij zijn aandacht erbij houdt.

Er is nu echter een probleem waar ik keer op keer op stuit en niet goed weet hoe ik het moet oplossen.
Zolang ik weinig tot niets vraag in de hand, loopt hij mooi recht en krijg ik hem met mijn zit alle kanten
op gestuurd, maar zodra ik ietsjes begin te begrenzen vooraan, om een stelling te krijgen bv. dan begint hij
uit te wijken over zijn schouder in een cirkel. Een halve cirkel loopt hij dan gewoon netjes in stelling, of gewoon recht, en de andere helft van de cirkel vliegt hij echt gewoon helemaal uit de bocht, ondanks dat ik echt voornamelijk met mijn buitenbeen hem probeer op die cirkel te houden ... laat ik mijn teugels dan weer bijna los en rij hem zo in de cirkel, dan loopt hij wel weer gewoon rond, maar zonder stelling.

Als ik les op verplaatsing nam een tijdje terug, deed hij dit helemaal niet, op geen enkele kant, hij doet het enkel thuis op dit moment ...

Kan iemand me helpen? Heeft iemand hier ervaring mee?


Anoniem

Re: Uit de bocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 13:09

Wellicht stel je de vraag verkeerd. Of met andere woorden, werk je teveel terug op de binnenhand waardoor je hem blokkeert op het binnen achterbeen. Ik kan het natuurlijk niet beoordelen omdat ik je niet zie rijden, maar dit is wel een veel gemaakte fout door ruiters.

mirriezz
Berichten: 2007
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Uit de bocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 13:16

Hoe zit het met de buiging in zijn lijf? Buigt hij niet de verkeerde kant op, omdat jij met je buitenbeent inkomt om hem op de cirkel te houden?

Babootje

Berichten: 25954
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Uit de bocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 14:17

Moeilijk te zeggen, zo vanachter het toetsenbord.
Kan zijn (en meestal is dat het geval) dat je misschien net even teveel stelling vraagt dan dat hij nog verwerken kan in zn lijf.
Je klinkt me nog wat onervaren want dit is echt een basisdingetje.
Ik zou je aanraden zeker wekelijks te lessen.

Alicya

Berichten: 14
Geregistreerd: 21-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-17 10:46

@ Joolien: Ik vraag echt amper met mijn binnenhand, juist een zachte bevestiging van een lichte drukt met mijn binnenbeen. Hij is heel gevoelig, dus ik rij echt met zo minimaal mogelijke handhulpen en voornamelijk op zit en been. Het vreemde is ook dat hij het vaak de eerste 10 minuten helemaal niet doet, en pas later begint te doen, dus de eerste 10 cirkels die ik rij, doet hij het wel ok, misschien nog niet met de perfect juiste stelling, maar hij is nog jong, dus ik bouw voorzichtig op.

@ mirriezz: Hij buigt volledig met de bocht mee, dus er zit een goede stelling in zijn lijf, alleen wijkt hij volledig weg van mijn binnenbeen, ondanks dat ik daar niets meer mee doe (ik weet ondertussen in welke bochten hij dit doet, en dan stop ik op voorhand uiteraard met vragen op zijn binnenhand)

@ Babootje: ik snap dat dat moeilijk is vanachter een toetsenbord, maar onervaren ben ik niet echt .. rij nu 17 jaar, waarvan ik 5 jaar op een fokkerij van BWP's heb gewerkt, heb zo'n 17 paarden zadelmak gemaakt en daarnaast ook een paar paarden voor eigenaars weer recht gereden, maar dit heb ik echt nog nooit meegemaakt...
En dus zoals ik al zei, ik vraag hem amper iets, echt heel lichtjes. En als ik hem die stelling op een rechte lijn vraag, doet hij het vanzelf. Het is echt een aantal specifieke bochten waar hij dit doet.
Ik ga zeker wel proberen om binnenkort nog eens les te nemen, maar wekelijks is niet haalbaar voor mij vanwege tijdstekort en financiƫn tekort ..

Babootje

Berichten: 25954
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Uit de bocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 11:52

Ik zeg niet dat je heel onervaren bent maar je klinkt onervaren in je OP. Dat je 17 jaar rijdt zegt ook niet veel over ervaring. Zadelmak maken zegt ook niet veel over je rijtechnisch kunnen. Een paard doorrijden en wat leren is echt andere koek.
Mijn dochter is ook op dr 15e begonnen maar zo vanaf een jaar of 16 pas echt gaan rijden. Daarvoor was het vooral lol met je knol, hoewel ze wekelijks les had en ook wedstrijden reed. Heeft te maken met de fijne motoriek en het consequent kunnen zijn; dat komt pas later.
Enfin, sinds twee jaar heeft ze haar jonge paard, zelf zadelmak gemaakt en doorgereden naar inmiddels L2. Maar zonder wekelijks les en mijn hulp aan de grond had dat niet gelukt. Ze kan echt goed rijden, heeft een heel onafhankelijke zit en voelt veel, maar consequent zijn en een paard iets goed aanleren is toch echt iets anders.

Anoniem

Re: Uit de bocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 12:01

is dit wat u bedoelt Babootje
In de sport moet een lichaam het aankunnen
en de
mentale kracht moet zich ook kunnen ontwikkelen om die prestaties te kunnen leveren,
elke atleet of sporter (paard) heeft een goede trainer coach naast zich nodig
die het lichaam en geest beschermd om in goede harmonie tot een prestatie te komen

Babootje

Berichten: 25954
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 12:06

MCE schreef:
is dit wat u bedoelt Babootje
In de sport moet een lichaam het aankunnen
en de
mentale kracht moet zich ook kunnen ontwikkelen om die prestaties te kunnen leveren,
elke atleet of sporter (paard) heeft een goede trainer coach naast zich nodig
die het lichaam en geest beschermd om in goede harmonie tot een prestatie te komen


Dat sowieso. Ook op topniveau hebben ruiters/amazones wekelijks les nodig.

Maar op het niveau van doorrijden heb je - zeker als je daar niet heel ervaren in bent - echt iemand nodig die meekijkt.
TS klinkt v.w.b. het doorrijden onervaren. Op les lukt het blijkbaar wel, thuis niet. Tja dan meer lessen of les aan huis proberen te regelen.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 13:44

Klinkt mij gewoon een kwestie van te weinig kracht of concentratie.

Als dat het niet is, kan het misschien zijn dat hij de begrenzende hulpen niet zo goed snapt? Dat je wat meer moet werken aan het wijken voor druk zodat hij er minder snel doorheen gaat?
Aan de andere kant, begrens je niet teveel? Sommigen gaan daarop leunen en dan juist makkelijker naar buiten weg lopen. Probeer het eens zonder begrenzing en dan de stuur en buiging hulpen in de vorm van ophoudingen geven, dus vraag 'los' vraag 'los'. Aanhouden betekent alleen maar meer weglopen naar buiten.

Ik weet niet hoe ver hij precies is, maar is achtjes rijden een optie? Zodra hij naar buiten weg valt, de andere buiging gaan vragen. Hij zal natuurlijk eerdt wat naar binnen vallen dan maar daarin maak je hem dan juist weer sterker en scherper.

Alicya

Berichten: 14
Geregistreerd: 21-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-17 22:57

Geryon schreef:
Klinkt mij gewoon een kwestie van te weinig kracht of concentratie.

Als dat het niet is, kan het misschien zijn dat hij de begrenzende hulpen niet zo goed snapt? Dat je wat meer moet werken aan het wijken voor druk zodat hij er minder snel doorheen gaat?
Aan de andere kant, begrens je niet teveel? Sommigen gaan daarop leunen en dan juist makkelijker naar buiten weg lopen. Probeer het eens zonder begrenzing en dan de stuur en buiging hulpen in de vorm van ophoudingen geven, dus vraag 'los' vraag 'los'. Aanhouden betekent alleen maar meer weglopen naar buiten.

Ik weet niet hoe ver hij precies is, maar is achtjes rijden een optie? Zodra hij naar buiten weg valt, de andere buiging gaan vragen. Hij zal natuurlijk eerdt wat naar binnen vallen dan maar daarin maak je hem dan juist weer sterker en scherper.


Het is wel zo dat hij zijn concentratie meestal op het einde wat verliest, ik probeer dan ook te stoppen voor dit gebeurt, maar lukt niet altijd :)
Alleszins bedankt voor je antwoord, is iets waar ik meer aan heb dan "neem wekelijks lessen" wanneer ik zeg dat dit niet mogelijk is. (Uiteraard weet ik ook wel dat dit het beste zou zijn, maar dat is nu eenmaal niet voor iedereen een optie)
Dat van die achtjes rijden lijkt me een heel goed idee, meestal is het zo dat als ik veel van richting verander, hij echt heel mooi soepel wordt, dus slangenvoltes en dergelijke doet hij super. Ik zal daar de volgende keer terug wat op werken, helaas heb ik meestal maar 1x in de week tijd om te gaan :(

Wat je andere oplossing betreft, ga ik daar wat voorzichtig mee blijven, het probleem is namelijk ontstaan sinds ik begon zachtjes stelling te vragen op binnenbeen en hand. Ik ben afgelopen zomer daarmee rustig beginnen opbouwen, in het begin was elk knikje naar binnen goed, maar stelselmatig wat meer gevraagd (op de manier die je beschrijft van ophoudingen) en dan is dit probleem begonnen en ben ik dus beginnen begrenzen om het te proberen er weer uit te krijgen, maar dat is dus tot nu niet gelukt ... Ik zegt het, ligt waarschijnlijk ook wel aan het feit dat er zo weinig mee gewerkt wordt.

Maar bedankt voor de tips!

Alicya

Berichten: 14
Geregistreerd: 21-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-17 00:15

@Geryon:

Ik wou even laten weten dat ik vandaag heb geprobeerd wat je me had aangeraden en dat werkte inderdaad wel, dus zodra hij over zijn schouder begon weg te lopen, van richting veranderen en dus zowieso veel wisselen van kant. Na een paar keer stopte hij met het over de schouder weglopen, hij ging zich dan wel een beetje vastzetten op zijn bit, maar dat kreeg ik dan weer vrij makkelijk opgelost door een paar ophoudingen te maken.
Dus al bij al was ik best tevreden over hem vandaag :)
Nog eens bedankt voor de tip!

ralphtdw

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-04-12

Re: Uit de bocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 01:06

En het begrenzen met je buiten teugel en buitenbeen meeste zijn altijd geneigd om aan de binnen teugel te gaan zitten. Maar juist dan heb je je buiten teugel nodig en buiten been

vodansa lancet x gribaldi
Gouddam K crespo vdl x blanc rivage.
brina goodtimes x burggraaf x pion
diamond vivaldi x havidoff

mirriezz
Berichten: 2007
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 09:10

ralphtdw schreef:
En het begrenzen met je buiten teugel en buitenbeen meeste zijn altijd geneigd om aan de binnen teugel te gaan zitten. Maar juist dan heb je je buiten teugel nodig en buiten been


Klopt. Ik merk dat ik naast aan mijn binnenteugel ook gewoon vaak scheef op mijn paard ga zitten omdat ik zo graag wil dat hij goed loopt :p
Daarom geef ik de laatste tijd meestal een beetje binnenbeen, zodat mijn paard gaat wijken daarvoor en dan weer contact heeft met de buitenteugel. De volte wordt dan niet zo perfect als hij hoort, maar we hebben in elk geval wel duidelijkheid. Het helpt mij om juist de buitenteugel te gebruiken.

Alicya

Berichten: 14
Geregistreerd: 21-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-17 09:41

mirriezz schreef:
ralphtdw schreef:
En het begrenzen met je buiten teugel en buitenbeen meeste zijn altijd geneigd om aan de binnen teugel te gaan zitten. Maar juist dan heb je je buiten teugel nodig en buiten been


Klopt. Ik merk dat ik naast aan mijn binnenteugel ook gewoon vaak scheef op mijn paard ga zitten omdat ik zo graag wil dat hij goed loopt :p
Daarom geef ik de laatste tijd meestal een beetje binnenbeen, zodat mijn paard gaat wijken daarvoor en dan weer contact heeft met de buitenteugel. De volte wordt dan niet zo perfect als hij hoort, maar we hebben in elk geval wel duidelijkheid. Het helpt mij om juist de buitenteugel te gebruiken.


Dat is inderdaad zo, de regel is ook van binnenbeen naar buitenhand werken, zo rijd ik ook, ik stuur hem nooit een kant op met gewoon mijn binnenteugel, ik begin altijd vanuit mijn binnenbeen. Dat was ook net het probleem, een halve cirkel reageert hij daar heel mooi op en de andere halve cirkel wijkt hij extreem weg van mijn binnenbeen, maar dus wel volledig met zijn lichaam mee in de bocht gebogen, maar dan werkt het begrenzen met buitenhand en -been dus niet voldoende ( wat bij alle andere paarden die ik al gereden heb wel werkte, zijn weidemaatje had ook een tijdje dit probleem met het meisje dat hem reed, ik heb hem een paar keer gereden en het er weer uitgekregen door hem netjes met de buitenkant te begrenzen, dus ik weet dat ik het normaal wel kan, alleen Special wil er niet erg naar luisteren)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Misslev en 4 bezoekers