Met mijn handen in het haar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Zomerzon1977
Berichten: 49
Geregistreerd: 13-12-15

Met mijn handen in het haar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-17 16:10

Onze geweldige haflinger ging staken uit het niets..alles na laten kijken en het zadel bleek niet meer goed te liggen. Na haar even rust (herstellen) gegeven te hebben en nieuw zadel weer gestart met rijden. Eerste x was op les zodat als er wat was ik het meteen goed op kon pakken. Na 10 minuten proberen te staken en kleine voltes rijden was het eruit. De dagen erna ging rijden steeds beter..afgelopen maandag nog 1 poging tot staken maar daarna danste ze gewoon onder me we waren echt 1 samen. Gistetochtend is mijn bijrijder gaan rijden en na 1.5 rondje draven ging ze volledig in de ankers.. Ik kom net van stal vandaan en ook bij mij volledig in de ankers zelfs geen kleine volte te maken.. Weet niet meer wat ik moet doen..


Anoniem

Re: Met mijn handen in het haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 16:14

Wat is 'alles' na laten kijken? Het kan zijn dat ze nog last heft van het vorige zadel.
En als je haar flink doorpakt?

Zomerzon1977
Berichten: 49
Geregistreerd: 13-12-15

Re: Met mijn handen in het haar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-17 16:22

Veearts..osteopaat..tandarts..zadelmaker zijn allemaal geweest en na rustperiode is ze nogmaals helemaal na gekeken en had ze zover ze konden zien nergens pijn. Ja maar hoe aanpakken want als ik haar aanpak gaat ze alleen maar meer in verzet. Het begint al als ze de poetsplaats op moet hups in de ankers....de binnenbak in hups in de ankers.. Stappen gaat prima zodra ik aan draaf trappen naar haar buik bokken enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 16:27

Zomerzon1977 schreef:
Veearts..osteopaat..tandarts..zadelmaker zijn allemaal geweest en na rustperiode is ze nogmaals helemaal na gekeken en had ze zover ze konden zien nergens pijn. Ja maar hoe aanpakken want als ik haar aanpak gaat ze alleen maar meer in verzet. Het begint al als ze de poetsplaats op moet hups in de ankers....de binnenbak in hups in de ankers.. Stappen gaat prima zodra ik aan draaf trappen naar haar buik bokken enz.


Dan zou ik toch eens verder gaan kijken, bijv dmv foto's van de rug/hals. Je paard laat duidelijk zien dat ze het werk niet trekt, dus even kijken wat haar dwars zit.

Zomerzon1977
Berichten: 49
Geregistreerd: 13-12-15

Re: Met mijn handen in het haar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-17 16:30

Dat is allemaal al gedaan omdat ze artrose uit wilde sluiten. Maar ze kunnen niets vinden..

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 16:45

Klinkt toch haast of er iets is..
Maar als dit dan echt niet zo is, en je weet dat vrijwel zeker, heeft het paard wrs ontdekt dat dit werkt!

Is er iemand in je omgeving die haar toch flink door durft te rijden? Hem kan doorrijden?

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

Zomerzon1977
Berichten: 49
Geregistreerd: 13-12-15

Re: Met mijn handen in het haar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-17 17:00

Wat zou ik nog meer kunnen doen om zaken uit te sluiten ? Nogmaals alles nog een x checken ?

Bingelding

Berichten: 2935
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Oostzaan

Re: Met mijn handen in het haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 17:03

Maagzweren?

anjali
Berichten: 14846
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Met mijn handen in het haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 17:28

Heb je hem al lang en deed hij het eerst nooit? Overigens,met dwang bereik je bij een Haflinger alleen maar dat ze nog koppiger weigeren,maar dat weet je al .Als hij echt helemaal niets mankeert moet hij het gevraagde gewoon doen,maar dat bereik je alleen door slimmer te zijn dan hij en hem het gevoel te geven dat hij het zelf wil.Maar als je paardje eerst wel gewoon liep en nu plotseling niet meer dan kan het toch wel zijn dat hij ergens last van heeft.

Renskexb

Berichten: 339
Geregistreerd: 24-10-14

Re: Met mijn handen in het haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 17:36


Peelie

Berichten: 13382
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Met mijn handen in het haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 17:38

Als echt alles uitgesloten is, dan klinkt me dit eerder als echt Haflinger gedrag. Je moet zeer zeer consequent zijn bij een Haf. Ik spreek uit ervaring.

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

Zomerzon1977
Berichten: 49
Geregistreerd: 13-12-15

Re: Met mijn handen in het haar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-17 18:23

Ja met dwang komen we geen stap verder alleen maar achteruit. Ze is ook echt erg gevoelig dus dwang passen we zeker niet toe. Morgen komt de fysio/osteopaat nogmaals..als daar niets uit komt volgende week de veearts nog een x en ja en als daar niets uit komt zal het neer komen op lessen..lessen en nog meer lessen.. Want dan heb ik echt hulp nodig..

Babootje

Berichten: 25953
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Met mijn handen in het haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 18:41

Hoe heb je opgebouwd? Misschien is dat te snel gegaan. Misschien daarna nog eens flinke spierpijn gehad. Een slim paard heeft het verband zo gelegd.

Als ze verder niets kunnen vinden zou je een poosje (een week of 6) alleen bijgezet kunnen longeren. Daarna weer rijden, maar opbouwend (net als na een gewone blessure). Geef een supplement voor de spieren (vit E, selenium, magnesium.)
Zorg ervoor dat je de eerste x met rijden hulp hebt vanaf de grond (met longeerzweep) zodat als ze in de staak gaat je haar voorwaarts kunt drijven. Gaat ze weer voorwaarts op tijd stoppen en belonen.

Zomerzon1977
Berichten: 49
Geregistreerd: 13-12-15

Re: Met mijn handen in het haar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-17 19:03

Ik heb het opgebouwd door eerst 25 minuten te rijden dit was met les, eerste 10 minuten staken door breken 15 minuten braaf gereden toen gestopt. Daarna om de dag 25 min max gereden, alle keren gestopt nadat ze ontspannen onder het zadel liep. Afgelopen maandag was het maar 1 klein bokje en daarna was ze ontzettend ontspannen onder het zadel en ook na 25 minuten gestopt. Dinsdag is ze los uit haar plaat gegaan (positief) en sinds gister is het weer compleet mis..

Babootje

Berichten: 25953
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Met mijn handen in het haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 19:55

Dat lijkt me best snel. Als je na een blessure weer opbouwt is een kwartier vaak al echt voldoende. z

Zomerzon1977
Berichten: 49
Geregistreerd: 13-12-15

Re: Met mijn handen in het haar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-17 09:50

Bij de 25 minuten zat ook 15 minuten in en uitstappen he dus maar 10 minuten echt werken. En dan alleen nog rustig draven. Ze heeft niet weken stil gestaan..gewoon gewerkt aan de longe vanaf het moment dat ik wist dat er niets aan de hand was .

Anoniem

Re: Met mijn handen in het haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 13:42

Is de osteopaat al geweest? En begrijp ik nou goed dat er al is gekeken naar Kissing spines? Is er kreupelheidsonderzoek gedaan? Ik ben erg benieuwd, ik denk toch echt iets medisch, omdat je paard zo overduidelijk laat merken dat ze het niet fijn vind.

Zomerzon1977
Berichten: 49
Geregistreerd: 13-12-15

Re: Met mijn handen in het haar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-17 19:01

Osteopaat is geweest ze is anderhalf uur met haar bezig geweest. Zaten toch vastlopers niet heel ernstig maar alles bij elkaar wel pijnlijk. Wat ze denkt is dat ze na het nieuwe zadel losser weer is gekomen maar toen ze de joly ball aanvaring had zoveel spanning weer heeft gekregen dat alles helemaal vast is gaan zitten. Nu een week alleen licht grondwerk dagelijkse oefeningen..magnesium en lijnzaadolie. Ook wil ik de spanning in de binnenbak weg gaan nemen stapje voor stapje..

Dawson123

Berichten: 309
Geregistreerd: 03-08-12

Re: Met mijn handen in het haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 19:12

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar is zijn ook de organen na gekeken want ik heb weleens een verhaal gezien van een paard dat ook in de staak ging bij draven en die bleek hele opgezette nieren te hebben en op het moment dat ze gingen drukken kwam van het zadel daar teveel druk op waardoor die ook helemaal ging flippen...

karijn

Berichten: 5387
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 19:27

Als al het fysieke is uitgesloten, zou ik toch denken aan een gedragsprobleem waarvoor dwang misschien wel nodig is. Maar goed als dwang geen optie is, dan is het lastig om je een tip te geven.
En dat Haflingers lastiger zijn omdat het een rassentrekje is, vind ik een beetje raar klinken. Of je paard is braaf of hij is stout, los van het feit dat het een kleurtje heeft of een bepaald ras is. Ervan uitgaande dat er dus geen fysiek probleem aanwezig is. Maar goed, dat is een andere discussie en hier niet aan de orde.
Is er iets gewijzigd in het voer? Ander brok of ander gras? Andere hoeveelheden? Als dat zo is, kan je haf daar misschien op reageren. Buikpijn of maagpijn bijvoorbeeld.
Heb je misschien een andere singel waardoor haar velletje misschien knel zit ( heb ik bij mijn paard gehad, vel zat elke keer dubbel waardoor een wondje waardoor nijdig reageren op aansingelen etc. Andere singel en probleem verholpen)? Het kan iets heel simpels zijn en het ene paard reageert er nauwelijks op en het andere paard heeft een lage pijngrens en laat zien er niet mee om te kunnen gaan.
Het is dan vooral door blijven zoeken naar een oorzaak. Ga vooral na wat er misschien veranderd is en kijk of dat veranderen een gewenst resultaat geeft.

Peelie

Berichten: 13382
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Met mijn handen in het haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 23:37

Karijn, ik denk dat je hiermee (indirect) op mij reageerd? Ik heb haflingers trekjes zie uithalen die een thk kwpn echt niet flikt. Gewoon omdat het kan.

Haflingers zijn gewoon geen beginnerspaarden en hebben in sommige gevallen een uitgebreide handleiding die voor iedere persoon die ze in hande heeft weer anders kan zijn. Ik heb ondertussen zelf lang genoeg haflingers en andere haflingers in handen gehad.

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 00:10

Vind dat er vaak veel te makkelijk wordt gedacht over alles is uitgesloten en dat het dan op gedrag gegooid wordt. Zadelmaker, osteo, fysio enz enz allemaal heel nuttig om bij je paard te halen, maar vergeet niet dat ze niet in je paard kunnen kijken. Zelfs foto's laten maken zegt amper wat. Je kan je de botten zien, maar weet dan nog niks over de spieren en zenuwen.

karijn

Berichten: 5387
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 14:39

Peelie schreef:
Karijn, ik denk dat je hiermee (indirect) op mij reageerd? Ik heb haflingers trekjes zie uithalen die een thk kwpn echt niet flikt. Gewoon omdat het kan.

Haflingers zijn gewoon geen beginnerspaarden en hebben in sommige gevallen een uitgebreide handleiding die voor iedere persoon die ze in hande heeft weer anders kan zijn. Ik heb ondertussen zelf lang genoeg haflingers en andere haflingers in handen gehad.


Indirect ja, niks persoonlijks hoor. Maar nogmaals, die discussie is hier niet aan de orde.

genja
Berichten: 3937
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Met mijn handen in het haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 14:53

Wat je ook nog kan proberen als er medisch al onderzoek is gedaan maar nog niks uitgekomen. Met de dierenarts overleggen of je haar tijdelijk op pijnmedicatie mag zetten. Als ze met de pijnmedicatie wel lekker te rijden is zonder te staken dan moet er toch verder onderzoek gedaan worden want dan zit er toch ergens iets wat pijn veroorzaakt. Is er bv ook naar het bekken/si gewricht gekeken? dit gaat vaak staak gedrag onder het zadel terwijl er niet meteen iets gevonden wordt omdat het bekken lastig te onderzoeken is.

Zomerzon1977
Berichten: 49
Geregistreerd: 13-12-15

Re: Met mijn handen in het haar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-17 18:13

Voor op dit moment is het plan dat ze deze week op wat grondwerk na rust krijgt. Magensium, lijnzaadolie en oefeningen staan op het program deze week. Volgende week weer alles rustig opbouwen zodra ik merk dat ze wederom in de staak gaat dan gaat weer de veearts erbij komen en moeten we verder kijken. Zoveel is er al gedaan en onderzocht kunnen ook niet alles op 1 dag nog een x extra laten checken of meer onderzoeken. Buiten het rijden om is ze super vrolijk eet goed mest goed drinkt goed huppelt lekker door de paddock..geen koorts..nergens warme plekken..mag haar overal aan raken zelfs als ik iets druk geef krijg ik geen enkele negatieve reactie..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 9 bezoekers