Makkelijker lang en laag door slofteugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Malbec
Berichten: 1945
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-17 00:53

mrie schreef:
Meisje meisje, jouw paard is drie. Wat jij van haar vraagt hoort ze pas te krijgen in de 2 klas van de lagere school. Ik vind het zo erg dat ik uit jouw post opmaakt dat jij het heel graag goed wilt doen en het is mooi dat je open staat voor de indrukken van anderen. Maar ik ben bang dat je echt even terug moet naar af.
Hoe leer je je paard balans, zonder dat geen nageefelijkheid, hoe leer je je paard richtgerichtheid, zonder dat geen kracht en coördinatie, Hoe leer je je paard bochten, stoppen, dat werken leuk is. Dat moet eerst, laat die hals toch zwieren, wat kan jou dat nou schelen. Pas als aan alles is voldaan wat ik hierboven schrijf en je paard is daar goed in is en dat kan allemaal makkelijk dan.... .Ja dan kun je eens gaan denken over nageeflijkheid en lang laag en rond.
Wat jij wil kan wel maar alleen door middel van dwang, kracht of hulpmiddelen, maar wil je zo'n ruiter zijn?


Haha, mijn paard is 10, heb haar 3 jaar!
Buiten dat, ben ik het verder met je eens!

Wave after wave


Cartman29
Berichten: 1
Geregistreerd: 03-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 01:02

Ik had dat met mijn paard ook.

Ben vooral bezig gegaan met lengtebuiging in het begin. Ik had het idee dat het makkelijker werd voor mijn paard om te ontspannen en om te zakken als ik voltes open en sluit. Ook verschil in hoofd/hals houding hielp bij ons.
Gewoon heel veel blijven oefenen met geduld. Het heeft bij ons ook enige tijd geduurd.

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 13:55

mrie schreef:
Meisje meisje, jouw paard is drie, nog een echte puppy. Wat jij van haar vraagt hoort ze pas te krijgen in de 2 klas van de lagere school. Ik vind het zo erg dat ik uit jouw post opmaakt dat jij het heel graag goed wilt doen en het is mooi dat je open staat voor de indrukken van anderen. Maar ik ben bang dat je echt even terug moet naar af.
Hoe leer je je paard balans, zonder dat geen nageefelijkheid, hoe leer je je paard richtgerichtheid, zonder dat geen kracht en coördinatie, Hoe leer je je paard bochten, stoppen, dat werken leuk is. Dat moet eerst, laat die hals toch zwieren, wat kan jou dat nou schelen. Pas als aan alles is voldaan wat ik hierboven schrijf en je paard is daar goed in is en dat kan allemaal makkelijk dan.... .Ja dan kun je eens gaan denken over nageeflijkheid en lang laag en rond. En dat is dan piece of cake want je hebt je paard goed voor elkaar
Wat jij wil kan wel maar alleen door middel van dwang, kracht of hulpmiddelen, maar wil je zo'n ruiter zijn?


Ik vraag me toch altijd af hoe mensen denken dat paarden dingen gaan snappen uit het niets. Met bovenstaande kan ik persoonlijk namelijk helemaal niets.

Hetzelfde geld voor commentaren die ik soms lees over mensen die hun paard keurig hebben opgeleid alvorens er voor het eerst op te gaan zitten. Paarden die de longeerlijn kennen, druk van het bit. Die hebben geleerd deze druk te accepteren en op die manier hun balans hebben kunnen vinden en eigenlijk daardoor heel fijn voor het eerst een ruiter op de rug kunnen dragen. Ja, dan lopen ze vaak wat achter de teugel en in een krul. Maar balans zonder gewicht, of balans + 70 kilo is wel een verschilletje.

Afijn, wat ik hiermee wil zeggen... Een paard gaat niet uit zichzelf de hand opzoeken als hij geen hand aangeboden krijgt.

Ik heb weliswaar geen antwoord op mijn vraag naar de ervaring van TS gekregen. Maar ik gok dat TS niet te veel ervaring heeft met correct lopende paarden.

Mijn advies zal dan zijn om het paard te longeren met een bijzetteugel en deze zo langzamerhand een hand te bieden. Ik neem aan dat TS haar instructeur daar prima mee kan helpen. Dan heb je een paard dat beter in het lijf is, makkelijker zaken kan aannemen van TS en die TS makkelijker kan opleiden. Want als TS zelf niet weet hoe het moet en hoe het moet voelen, en het paard weet het ook niet... Dan kan er wel iemand aan de kant staan, maar dat helpt doorgaans te weinig.

Die hals laten zwieren? Prima, maar dan moet je niet verwachten dat het paard er zelf ooit iets mee gaat doen ten GOEDE van zijn eigen lichaam.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 21:13

Janine1990 schreef:
mrie schreef:
Meisje meisje, jouw paard is drie, nog een echte puppy. Wat jij van haar vraagt hoort ze pas te krijgen in de 2 klas van de lagere school. Ik vind het zo erg dat ik uit jouw post opmaakt dat jij het heel graag goed wilt doen en het is mooi dat je open staat voor de indrukken van anderen. Maar ik ben bang dat je echt even terug moet naar af.
Hoe leer je je paard balans, zonder dat geen nageefelijkheid, hoe leer je je paard richtgerichtheid, zonder dat geen kracht en coördinatie, Hoe leer je je paard bochten, stoppen, dat werken leuk is. Dat moet eerst, laat die hals toch zwieren, wat kan jou dat nou schelen. Pas als aan alles is voldaan wat ik hierboven schrijf en je paard is daar goed in is en dat kan allemaal makkelijk dan.... .Ja dan kun je eens gaan denken over nageeflijkheid en lang laag en rond. En dat is dan piece of cake want je hebt je paard goed voor elkaar
Wat jij wil kan wel maar alleen door middel van dwang, kracht of hulpmiddelen, maar wil je zo'n ruiter zijn?


Ik vraag me toch altijd af hoe mensen denken dat paarden dingen gaan snappen uit het niets. Met bovenstaande kan ik persoonlijk namelijk helemaal niets.

Hetzelfde geld voor commentaren die ik soms lees over mensen die hun paard keurig hebben opgeleid alvorens er voor het eerst op te gaan zitten. Paarden die de longeerlijn kennen, druk van het bit. Die hebben geleerd deze druk te accepteren en op die manier hun balans hebben kunnen vinden en eigenlijk daardoor heel fijn voor het eerst een ruiter op de rug kunnen dragen. Ja, dan lopen ze vaak wat achter de teugel en in een krul. Maar balans zonder gewicht, of balans + 70 kilo is wel een verschilletje.

Afijn, wat ik hiermee wil zeggen... Een paard gaat niet uit zichzelf de hand opzoeken als hij geen hand aangeboden krijgt.

Ik heb weliswaar geen antwoord op mijn vraag naar de ervaring van TS gekregen. Maar ik gok dat TS niet te veel ervaring heeft met correct lopende paarden.

Mijn advies zal dan zijn om het paard te longeren met een bijzetteugel en deze zo langzamerhand een hand te bieden. Ik neem aan dat TS haar instructeur daar prima mee kan helpen. Dan heb je een paard dat beter in het lijf is, makkelijker zaken kan aannemen van TS en die TS makkelijker kan opleiden. Want als TS zelf niet weet hoe het moet en hoe het moet voelen, en het paard weet het ook niet... Dan kan er wel iemand aan de kant staan, maar dat helpt doorgaans te weinig.

Die hals laten zwieren? Prima, maar dan moet je niet verwachten dat het paard er zelf ooit iets mee gaat doen ten GOEDE van zijn eigen lichaam.


Zeg je kunt ook advies geven zonder een ander af te zeiken... Ieder z'n ding en het is aan TS er uit te pikken wat zij wel of niet kan/wil gebruiken. Dat jij er niks mee kan zegt misschien wat over jou

Bejaarde bokkers weten meer

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 21:51

mrie schreef:
Zeg je kunt ook advies geven zonder een ander af te zeiken... Ieder z'n ding en het is aan TS er uit te pikken wat zij wel of niet kan/wil gebruiken. Dat jij er niks mee kan zegt misschien wat over jou


Het was een gokje, zoals ik zei... Ik zei niet dat er iets mis mee is! TS plaatst hier een topic om te leren, dan is ze toch al goed bezig? We zijn toch allemaal ergens begonnen?
Ik heb zelf wel de fout gemaakt die TS hier is bespaard. Paard dat niet nageeflijk en laag wilde, reed ik alleen met slofteugel. Tsjah... fouten zijn onderdeel van het leerproces.
Pas toen ik begreep hoe een goed gereden en nageeflijk paard hoorde te voelen, kon ik het zelf ook in de praktijk brengen. In de fout die ik maakte bezaten zowel paard als ik niet de nodige skills om elkaar iets te leren en de instructie die ik destijds had kreeg het mij niet voldoende duidelijk.

Waar ik niets mee kan? Met bovenstaande informatie had ik destijds ook beslist niet genoeg gehad aan de opmerking van jou. Het had mij de verwachting namelijk gegeven dat ik met andere vage (en mij destijds ook onbekende) termen kon bereiken wat ik wilde, alleen maar door te wachten.
Ik zou het gewoon enorm jammer vinden als TS gedesillusioneerd raakt in het rijden, terwijl de oplossing misschien zo simpel is als eens een goed gereden paard te rijden, om maar even het gevoel te krijgen.

Voor mij is paardrijden gewoon een simpel spel van vraag en antwoord. Ik stel een vraag en het paard geeft een antwoord. Als ik het paard niet nageeflijk vraag, dan gaat hij niet nageeflijk worden.
Als ik van hoofd-hals houding wil wisselen, vraag ik dit aan mijn paard en geeft hij antwoord. Maar als ik niets vraag, verandert die hoofd-halshouding niet.

Malbec
Berichten: 1945
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-17 22:05

Janine1990 schreef:
mrie schreef:
Zeg je kunt ook advies geven zonder een ander af te zeiken... Ieder z'n ding en het is aan TS er uit te pikken wat zij wel of niet kan/wil gebruiken. Dat jij er niks mee kan zegt misschien wat over jou


Het was een gokje, zoals ik zei... Ik zei niet dat er iets mis mee is! TS plaatst hier een topic om te leren, dan is ze toch al goed bezig? We zijn toch allemaal ergens begonnen?
Ik heb zelf wel de fout gemaakt die TS hier is bespaard. Paard dat niet nageeflijk en laag wilde, reed ik alleen met slofteugel. Tsjah... fouten zijn onderdeel van het leerproces.
Pas toen ik begreep hoe een goed gereden en nageeflijk paard hoorde te voelen, kon ik het zelf ook in de praktijk brengen. In de fout die ik maakte bezaten zowel paard als ik niet de nodige skills om elkaar iets te leren en de instructie die ik destijds had kreeg het mij niet voldoende duidelijk.

Waar ik niets mee kan? Met bovenstaande informatie had ik destijds ook beslist niet genoeg gehad aan de opmerking van jou. Het had mij de verwachting namelijk gegeven dat ik met andere vage (en mij destijds ook onbekende) termen kon bereiken wat ik wilde, alleen maar door te wachten.
Ik zou het gewoon enorm jammer vinden als TS gedesillusioneerd raakt in het rijden, terwijl de oplossing misschien zo simpel is als eens een goed gereden paard te rijden, om maar even het gevoel te krijgen.

Voor mij is paardrijden gewoon een simpel spel van vraag en antwoord. Ik stel een vraag en het paard geeft een antwoord. Als ik het paard niet nageeflijk vraag, dan gaat hij niet nageeflijk worden.
Als ik van hoofd-hals houding wil wisselen, vraag ik dit aan mijn paard en geeft hij antwoord. Maar als ik niets vraag, verandert die hoofd-halshouding niet.


Ik heb jouw reactie over het hoofd gezien, over paarden die correct in de aanleuning zijn. Sorry!
Dit paard is mijn eerste eigen na 2 verzorgpaarden (die het iig niet waren) en na manegelessen.

Het nageven am sich doet zij echt veel beter en dan heeft ze ook - voor mijn gevoel- een fijne aanleuning. Krijg dit dan ook te horen van iemand die staat te kijken.
Ze vindt het dus lastig om mijn hand te volgen en dan netjes lang en laag te gaan lopen, zonder dat het een lange teugel zonder verbinding verhaal wordt, om het zo maar te zeggen.


Longeren doe ik inderdaad vaak met bijzet en merk dat het dan vaak 'mooier' gaat dan met het rijden.

Vind het dan ook jammer dat er in een reactie gerefereerd wordt naar een oude foto, terwijl er, als er dan toch op mijn fb gekeken wordt, ook foto's staan waarbij ik zonder tiedeman rij, ik beter zit en mijn paard fijner loopt en dat dat opzich al een hele verbetering is maar dat terzijde haha.

Wave after wave

Jessix

Berichten: 16365
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Makkelijker lang en laag door slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:19

Ik spreek zelf pas over na geven en een fijne aanleuning als mijn paard mijn hand volgt. Het moet voelen als hand in hand lopen, zonder druk, maar wanneer ik mijn hand naar voren steek wordt de hals langer.

Uit je verhaal maak ik dat je daar gewoon nog niet bent. En dat is natuurlijk geen enkel probleem! Dat er al goede stukjes in zitten bewijst dat je op de goede weg bent. Rustig door oefenen met je instructrice erbij. Met name op de volte kun je kijken of je wat wat meer de hals kan laten strekken zonder dat ze direct sterker worden of harder gaan lopen.

Hulpteugels gebruik ik zelf al jaren niet meer. Vroeger wel eens een slof e.d. gebruikt maar dan had ik hetzelfde "probleem" zodra de hulpteugel af ging. Dus daar ben ik toen mee gestopt.

Succes ermee, gaat vast binnenkort lukken!

Malbec
Berichten: 1945
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-17 22:22

Jessix schreef:
Ik spreek zelf pas over na geven en een fijne aanleuning als mijn paard mijn hand volgt. Het moet voelen als hand in hand lopen, zonder druk, maar wanneer ik mijn hand naar voren steek wordt de hals langer.

Uit je verhaal maak ik dat je daar gewoon nog niet bent. En dat is natuurlijk geen enkel probleem! Dat er al goede stukjes in zitten bewijst dat je op de goede weg bent. Rustig door oefenen met je instructrice erbij. Met name op de volte kun je kijken of je wat wat meer de hals kan laten strekken zonder dat ze direct sterker worden of harder gaan lopen.

Hulpteugels gebruik ik zelf al jaren niet meer. Vroeger wel eens een slof e.d. gebruikt maar dan had ik hetzelfde "probleem" zodra de hulpteugel af ging. Dus daar ben ik toen mee gestopt.

Succes ermee, gaat vast binnenkort lukken!


Dankjewel, kreeg dit ongeveer ook te horen van mijn instructrice.
Ze heeft er nog eens ingewreven te kijken naar de dingen die wèl heel goed gaan ten opzichte van eerder en gewoon rustig aan door te werken naar de volgende punten, dit dus.(blij zijn met de dingen die ik al wel bereikt heb met madame, niet boos of ongeduldig worden om dingen die nog even niet zo lekker gaan.)

Ik heb dus het idee om de slof te gebruiken wel aan de wilgen gehangen haha.

Wave after wave

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:45

Benthhh schreef:
Ik heb jouw reactie over het hoofd gezien, over paarden die correct in de aanleuning zijn. Sorry!
Dit paard is mijn eerste eigen na 2 verzorgpaarden (die het iig niet waren) en na manegelessen.

Het nageven am sich doet zij echt veel beter en dan heeft ze ook - voor mijn gevoel- een fijne aanleuning. Krijg dit dan ook te horen van iemand die staat te kijken.
Ze vindt het dus lastig om mijn hand te volgen en dan netjes lang en laag te gaan lopen, zonder dat het een lange teugel zonder verbinding verhaal wordt, om het zo maar te zeggen.


Longeren doe ik inderdaad vaak met bijzet en merk dat het dan vaak 'mooier' gaat dan met het rijden.

Vind het dan ook jammer dat er in een reactie gerefereerd wordt naar een oude foto, terwijl er, als er dan toch op mijn fb gekeken wordt, ook foto's staan waarbij ik zonder tiedeman rij, ik beter zit en mijn paard fijner loopt en dat dat opzich al een hele verbetering is maar dat terzijde haha.


Geeft helemaal niks! Kan gebeuren ;)
Fijn dat je er zo open over bent :)

Ach en je weet hoe het hier op Bokt gaat, er wordt maar met een half oog gelezen ;) Maak mezelf er ook wel eens schuldig aan.

Als je paard de hand niet volgt, is er inderdaad geen sprake van een juiste aanleuning. Zoals Jessix dit inderdaad ook stelt. Het beeld kan heel erg mooi lijken, maar dat betekent niet dat het ook correct is.

Als jouw instructeur/trice dit beeld mooi vind, stel haar dan eens een paar kritische vragen over jezelf en je paard. Of degene die dit ziet. Om voor jezelf te bepalen of deze persoon de juiste is om de vragen aan te stellen. Je kan bijvoorbeeld zeggen: "Er klopt iets niet, het beeld kan wel mooi zijn, maar als ik mijn paard uitnodig langer en lager met het hoofd te gaan, gebeurt er niets. Wat kan ik hier aan doen?"

Nog even de vraag wat voor jou nageeflijkheid betekent? Voordat ik verder ga met tips, want ik wil het niet voor je invullen waardoor ik onbegrijpelijke tips geef.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:05

Eens Janine. Kijk, het moeilijke van nageeflijkheid is dat het voor de ruiter vooral iets is dat je moet kunnen voelen. Als zowel de ruiter als het paard het principe van nageeflijkheid nog niet goed snappen, is het voor de ruiter erg moeilijk om ernaartoe te rijden. Dan heb je hele goede aansturing nodig vanaf de grond. Je bent het namelijk zo weer kwijt en het vergt een hele goede timing en dosering van je hulpen om nageeflijkheid uit te bouwen. Te lang vasthouden, te sterk inwerken, te grote hulpen, te veel spanning vanuit de zit, zijn allemaal zaken die het lijntje gemakkelijk doen breken. Het is jammer dat veel ruiters niet de kans krijgen (of opzoeken) om op een goed gereden, fijn nageeflijk paard het gevoel te leren kennen.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Malbec
Berichten: 1945
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-17 20:25

https://www.instagram.com/p/BN7v_sfg5Uz/

Durf het bijna niet te plaatsen, maaaar ik heb hier voor de geinteresseerde een filmpje. Tips en tricks geen probleem, maar commentaar een beetje vriendelijk houden, graag.
(Bezig met het echt rond rijden van een volte voor ons eerste BB'tje.)
Dan even erbij bedenken dat het ons heel veel oefenen en tijd gekost heeft om hier te komen. Tuurlijk is er zat te verbeteren, maar ik ben zèlf al heel trots dat we van manegeruiter & een paard wat heel hoog en met rug weggedrukt liep, tot nu toe hier gekomen zijn.

@askja
Dat herken ik dus. Dan loopt ze heel fijn, en dan laat ik bijvoorbeeld ook maar iets los/vraag ik haar langer en lager en dan ben ik haar kwijt.( > wat je ziet in het filmpje rechtsonder)
Ondertussen kost het me steeds minder moeite om dàt weer voor elkaar te krijgen


@janine
Vind ik lastig uit de leggen. Vind dat dus idd iets wat je moet voelen.

Naar mijn idee is dat dus wanneer ze haar kaken en bovenlijn loslaat en op de goede plek 'inknikt'.
(Zal wel te grof omschreven zijn maar denk dat je snapt wat ik bedoel, haha) Dit met het juiste contact van de ruiter met de paardenmond, door voldoende impuls van achteren.

Wave after wave

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 21:32

Benthhh schreef:
https://www.instagram.com/p/BN7v_sfg5Uz/

Durf het bijna niet te plaatsen, maaaar ik heb hier voor de geinteresseerde een filmpje. Tips en tricks geen probleem, maar commentaar een beetje vriendelijk houden, graag.
(Bezig met het echt rond rijden van een volte voor ons eerste BB'tje.)
Dan even erbij bedenken dat het ons heel veel oefenen en tijd gekost heeft om hier te komen. Tuurlijk is er zat te verbeteren, maar ik ben zèlf al heel trots dat we van manegeruiter & een paard wat heel hoog en met rug weggedrukt liep, tot nu toe hier gekomen zijn.

@askja
Dat herken ik dus. Dan loopt ze heel fijn, en dan laat ik bijvoorbeeld ook maar iets los/vraag ik haar langer en lager en dan ben ik haar kwijt.( > wat je ziet in het filmpje rechtsonder)
Ondertussen kost het me steeds minder moeite om dàt weer voor elkaar te krijgen


@janine
Vind ik lastig uit de leggen. Vind dat dus idd iets wat je moet voelen.

Naar mijn idee is dat dus wanneer ze haar kaken en bovenlijn loslaat en op de goede plek 'inknikt'.
(Zal wel te grof omschreven zijn maar denk dat je snapt wat ik bedoel, haha) Dit met het juiste contact van de ruiter met de paardenmond, door voldoende impuls van achteren.


Nou je hoeft je echt niet te schamen voor het filmpje. Er zijn mensen met meer ervaring en meer rijvaardigheid die veel slechter rijden hoor. Je hebt voor zover te beoordelen een mooie stille hand. Het beeld is met name in galop echt niet verkeerd.

Maar hier ga ik echt te kort schieten in goed uitleggen wat ik zie. Ik zie namelijk wel dat je een stukje rijvaardigheid of gevoel mist. Maar ik kan je niet goed uitleggen wát dat precies is. Wel heb ik het gevoel dat je niet 100% comfortabel op je paard zit of er 100% comfortabel mee bent dat je op je paard zit. Misschien probeer je te krampachtig om alles tegelijk te doen. En nu ga ik je een tip proberen te geven, maar grote kans dat ik er volledig naast zit. Maar laat je eens rijden. Ben je aan het lichtrijden in draf, laat je dan omhoog gegooid worden. Blijf ik galop lekker lui zitten. En blijf lekker los in je pols. Het lijkt alsof je pols een beetje geforceerd vast zit, maar dan wel krom. Waardoor je zelf geen speling hebt met de mond van het paard en dit dus niet volledig kan ontspannen.

Ik begrijp wat je bedoelt met nageeflijkheid, maar zie in draf een paard dat niet lekker nageeflijk loopt. Dus op welke momenten voel jij een zo optimaal mogelijke nageeflijkheid bij je paard?

Malbec
Berichten: 1945
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-17 21:43

Janine1990 schreef:
Benthhh schreef:
https://www.instagram.com/p/BN7v_sfg5Uz/

Durf het bijna niet te plaatsen, maaaar ik heb hier voor de geinteresseerde een filmpje. Tips en tricks geen probleem, maar commentaar een beetje vriendelijk houden, graag.
(Bezig met het echt rond rijden van een volte voor ons eerste BB'tje.)
Dan even erbij bedenken dat het ons heel veel oefenen en tijd gekost heeft om hier te komen. Tuurlijk is er zat te verbeteren, maar ik ben zèlf al heel trots dat we van manegeruiter & een paard wat heel hoog en met rug weggedrukt liep, tot nu toe hier gekomen zijn.

@askja
Dat herken ik dus. Dan loopt ze heel fijn, en dan laat ik bijvoorbeeld ook maar iets los/vraag ik haar langer en lager en dan ben ik haar kwijt.( > wat je ziet in het filmpje rechtsonder)
Ondertussen kost het me steeds minder moeite om dàt weer voor elkaar te krijgen


@janine
Vind ik lastig uit de leggen. Vind dat dus idd iets wat je moet voelen.

Naar mijn idee is dat dus wanneer ze haar kaken en bovenlijn loslaat en op de goede plek 'inknikt'.
(Zal wel te grof omschreven zijn maar denk dat je snapt wat ik bedoel, haha) Dit met het juiste contact van de ruiter met de paardenmond, door voldoende impuls van achteren.


Nou je hoeft je echt niet te schamen voor het filmpje. Er zijn mensen met meer ervaring en meer rijvaardigheid die veel slechter rijden hoor. Je hebt voor zover te beoordelen een mooie stille hand. Het beeld is met name in galop echt niet verkeerd.

Maar hier ga ik echt te kort schieten in goed uitleggen wat ik zie. Ik zie namelijk wel dat je een stukje rijvaardigheid of gevoel mist. Maar ik kan je niet goed uitleggen wát dat precies is. Wel heb ik het gevoel dat je niet 100% comfortabel op je paard zit of er 100% comfortabel mee bent dat je op je paard zit. Misschien probeer je te krampachtig om alles tegelijk te doen. En nu ga ik je een tip proberen te geven, maar grote kans dat ik er volledig naast zit. Maar laat je eens rijden. Ben je aan het lichtrijden in draf, laat je dan omhoog gegooid worden. Blijf ik galop lekker lui zitten. En blijf lekker los in je pols. Het lijkt alsof je pols een beetje geforceerd vast zit, maar dan wel krom. Waardoor je zelf geen speling hebt met de mond van het paard en dit dus niet volledig kan ontspannen.

Ik begrijp wat je bedoelt met nageeflijkheid, maar zie in draf een paard dat niet lekker nageeflijk loopt. Dus op welke momenten voel jij een zo optimaal mogelijke nageeflijkheid bij je paard?


Dankjewel!

Dat puntje van alles te gelijk goed willen doen, klopt wel heel erg.
Is al een stuk minder, maar zit er nog in.
Ook denk ik dat het idd een stukje gevoel missen is.. (au, toegeven)Ik vraag het waarschijnlijk niet goed en ik krijg het dan ook niet van mijn paard (logisch) en dat ik het daarom dus ook nog niet goed kan aanvoelen.
Mijn instructrice is hier heel erg mee bezig met mij, haha.

Vrijdag moet ik geopereerd worden aan mijn oor en mag daardoor een week of 4,5 niet rijden (mag geen druk op hoofd en opeens is paardrijden een sport)en nu gaat een vriendinnetje/stalgenootje haar rijden.
Lijkt me ook leuk om die combinatie te zien, dan kan ik vanaf de grond kijken naar hoe mijn paard loopt en rijdt, maar ook wat mijn vriendin doet/vraagt van mijn paard en hoe de reactie daar op Is.
Kan daar ook veel van leren denken ik! Zij heeft veul meer ervaring op dat gebied.

Dankjewel voor de zit-tips. Deze kan ik goed gebruiken want ik span mezelf inderdaad weleens, haha.

Ik ervaar de nageeflijkheid vooral in de stap en galop. Draf minder,kost me/ons nog moeite. Ik kan haar er dan wel vragen, maar nog niet altijd 'lang' houden.
Laatst bijgewerkt door Malbec op 06-02-17 21:49, in het totaal 3 keer bewerkt

Wave after wave

Gerritt

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-10-11
Woonplaats: In een ananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 21:46

Lang en laag bereik je niet aan het begin van je basis als je nog aan het werken bent aan een stille aanleuning die voortkomt uit rijden met je zit en ontspanning.

Ik ben zelf helemaal opnieuw begonnen met de basis onder leiding van een instructrice die me daarbij heel goed begeleid, zolang het tempo niet onder controle is en er geen flexibele verbinding gemaakt kan worden met de mond (door spanning , doordat ik onbewust onrustig ben / niet goed zit etc) kan ik mijn paard niet lang en laag rijden, hij rent dan of wel onder mij weg of hij gooit zijn hoofd de lucht in.
En dat heeft allemaal te maken met de basis, het komt wel, maar dat is heel veel oefenen ,consequent zijn. Ik moet zeggen, wij reden ook met slofteugel. Dit was voornamelijk omdat mijn paard de trucendoos open deed wanneer je haar werkspier kietelde, het was dan ontzettend moeilijk om met mijn hand te begrenzen als zij probeerde haar hoofd uit de verbinding wilde steken uit baldadigheid.
Ze liep dan net op dat laatste stukje in de slof, waarna je direct been bij geeft en de verbinding weer hersteld, ik denk al met al dat we er 5 x mee gereden hebben en toen mijn paard merkte dat het trucje niet leuk meer was. Ik bedoel met bovenstaande niet dat ik dan ook nog eens ongans in haar bek zit te trekken om die verbinding weer te herstellen, dat doe je dan altijd nog met je zit en rustig vragen met je hand.
Denk als je de basis hebt gezaaid voor je paard, en dat hij je hand kan volgen en jou tempo kan volgen dat je het lang en laag dan bereikt je creëert dan ook een moment van ontspanning en controle.
Met slofteugel creeër je ook gevaarlijke taferelen bij lang en laag, 1 stap en hij kan in zijn eigen teugel gaan lopen.

Het gaat er niet om hoe goed je in iets bent, als je maar iets doet wat je leuk vind!


Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 14:11

Benthhh schreef:
Dankjewel!

Dat puntje van alles te gelijk goed willen doen, klopt wel heel erg.
Is al een stuk minder, maar zit er nog in.
Ook denk ik dat het idd een stukje gevoel missen is.. (au, toegeven)Ik vraag het waarschijnlijk niet goed en ik krijg het dan ook niet van mijn paard (logisch) en dat ik het daarom dus ook nog niet goed kan aanvoelen.
Mijn instructrice is hier heel erg mee bezig met mij, haha.

Vrijdag moet ik geopereerd worden aan mijn oor en mag daardoor een week of 4,5 niet rijden (mag geen druk op hoofd en opeens is paardrijden een sport)en nu gaat een vriendinnetje/stalgenootje haar rijden.
Lijkt me ook leuk om die combinatie te zien, dan kan ik vanaf de grond kijken naar hoe mijn paard loopt en rijdt, maar ook wat mijn vriendin doet/vraagt van mijn paard en hoe de reactie daar op Is.
Kan daar ook veel van leren denken ik! Zij heeft veul meer ervaring op dat gebied.

Dankjewel voor de zit-tips. Deze kan ik goed gebruiken want ik span mezelf inderdaad weleens, haha.

Ik ervaar de nageeflijkheid vooral in de stap en galop. Draf minder,kost me/ons nog moeite. Ik kan haar er dan wel vragen, maar nog niet altijd 'lang' houden.


Ach, je hebt sowieso de juiste intenties, moet je maar denken ;)
Maar probeer één ding tegelijk te gaan doen. Ik weet niet hoevaak je rijdt per week, maar stel dat je vier keer rijdt. Ga je af en aan twee keer voor jezelf rijden, om jezelf een goede gewoonte aan te leren. En dan ga je weer twee keer écht rijden. Om de focus te verleggen en als controle of je nieuwe vaardigheid al een gewoonte is.

Gevoel missen is geen ramp en is ook niet iets dat je jezelf kwalijk mag nemen. Het zou je alleen enorm helpen als je eens op een goed gereden paard kon rijden. Tot die tijd zou ik zeggen: Kijk filmpjes van combinaties die jou aanspreken door harmonie en het ogen alsof alles vanzelf gaat. Probeer je daarbij te visualiseren hoe het voelt en hoe je zou willen dat het voelt als alles vanzelf gaat.

Kijken naar anderen leer je veel van, maar vraag je stalgenootje ook vooral :)

Nageeflijkheid in draf kost je meer moeite, waarschijnlijk vanwege de balans of het gebrek daaraan. Jij wilt te veel tegelijk doen, dat kost je balans. En je paard is onvoldoende in balans omdat hij daar nog niet voldoende nageeflijk is. Dan raak je in een vicieuze cirkel, waardoor het heel moeilijk wordt.
Longeer je paard bijgezet om de balans te verbeteren, en als je daarbij gewoon aan jezelf blijft werken, komt het vast goed!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dollyspikkel, Mariljo, XladyX en 16 bezoekers