Makkelijker lang en laag door slofteugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Malbec
Berichten: 1945
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Makkelijker lang en laag door slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-17 22:40

Hoi!

Ik heb mijn paard nu 3 jaar en het gaat heel erg goed. Rijtechnisch gaat het steeds beter en het nageven gaat ook al heel goed. (deed ze in het begin heel moeilijk)
Echter wil ik haar natuurlijk ook lang en laag rijden en daar zijn we ook mee bezig met de lessen. Dit vindt ze nog moeilijk maar er zit een soort van verbetering in.

Ik longeer haar vaak met zo'n longeerhulp en dan doet ze het vrij makkelijk. Laatst reed ik haar met slof om en die had ik heel los, eigenlijk alleen maar aanwezig en toen deed ze het ook al een stuk makkelijker!
'Moet' ik haar nu vaker met slof rijden om die redenen om het haar meer gewoon te maken, of blijven oefenen tot het zonder hulpteugel gaat lukken?
Uiteraard wil ik dit ook met mijn instructrice bespreken, maar ik heb sinds ik daar achter gekomen ben geen les meer gehad ivm het weer, haha, en ik ben altijd zo iemand die daar dan mee in het hoofd blijft zitten.

Hoor het graag!

Wave after wave


Jester_

Berichten: 12251
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Makkelijker lang en laag door slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 22:51

Het probleem is dat ze het wel doen met slof, maar zodra je hem dus eraf haalt het probleem opnieuw begint. Je lost er dus niets mee op :)

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

Malbec
Berichten: 1945
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-17 22:53

Jester_ schreef:
Het probleem is dat ze het wel doen met slof, maar zodra je hem dus eraf haalt het probleem opnieuw begint. Je lost er dus niets mee op :)


Dus gewoon echt rijtechnisch blijven oppakken en oefenen oefenen oefenen?

Mijn gedachte voor de slofteugel was niet lekker snel/makkelijk, maar haar helpen, zeg maar.

Wave after wave

JosephineV
Berichten: 1
Geregistreerd: 25-01-17

Re: Makkelijker lang en laag door slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 08:30

Ik heb een poosje mijn verzorgpaard met slofteugel gereden, omdat ze anders echt niet laag ging. Het probleem is op het moment wel opgelost (ze lopen erg braaf naar beneden), maar uiteindelijk heb je er niks aan. Ze worden er alleen maar heel erg sterk van in de mond. /3

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Makkelijker lang en laag door slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 08:35

Het hangt er denk ik vanaf hoe je de slof gebruikt. Een keer inwerken oké, maar zeker niet constant druk houden. Je doet er vaak meer kwaad dan goed mee.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 08:37

JosephineV schreef:
Ik heb een poosje mijn verzorgpaard met slofteugel gereden, omdat ze anders echt niet laag ging. Het probleem is op het moment wel opgelost (ze lopen erg braaf naar beneden), maar uiteindelijk heb je er niks aan. Ze worden er alleen maar heel erg sterk van in de mond. /3


Dit is ook mijn ervaring ja :/

Zelf heb ik ook een pony gehad die altijd met haar neus in de lucht liep. Met mijn instructrice ben ik toen heel erg gaan oefenen met voltes (maar ook andere figuren) rijden, teugels iets lager laten en je handen iets naar beneden. Misschien is dat voor jou al bekend maar mij heeft het geholpen.

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

tarek

Berichten: 400
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Hierden

Re: Makkelijker lang en laag door slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 08:49

Met een slof bereik je niet wat je wil bereiken, je trekt ze uiteindelijk vaak achter de loodlijn. Mocht je het toch zelf moeilijk voor elkaar krijgen zou je imo beter een Chambon kunnen gebruiken. Maar leer ze alsjeblieft eerst wijken voor druk achter de oren en begin losjes. In principe moet het natuurlijk rijtechnisch opgelost worden.
Succes

Quir

Berichten: 17337
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 08:59

Je kan beter een slof omhangen dan welke vaste hulpteugel ook (chambon, gogue, thiedeman, enz), omdat je daar geen controle over hebt. Een slof kan je nog loslaten, ontspannen, langer laten, korter pakken, enz.

Het kan een mogelijkheid zijn om je paard even de goede kant op te helpen, dat ze snappen waar ze heen moeten. Overigens zou ik dan 15/20 min met rijden en daarna zonder verder gaan. Dus helemaal af, niet alleen los. Ook nooit gaan trekken met slof en alleen als begrenzing gebruiken, anders worden ze alleen maar sterk in de mond.

Echter is een slof ook wel iets waarmee je mee om moet kunnen gaan, anders maak je meer kapot dan dat je er mee oplost. Beter is natuurlijk zonder oplossen, maar af en toe kan het net even het paard de goede richting op helpen.

suikermeisje

Berichten: 8340
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 09:04

Kan prima helpen hoor helemaal zoals je het zelf al zegt. Het is dan niet zo dat paard zonder niet goed loopt. Hangt ook af van je eigen rijkunsten.

En wat hierboven al gezegd wordt, ook zonder rijden. Of bv ene keer wel gebruiken andere x niet. Of deel van de tijd eraan met losrijden oid.

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

Shenavallie
Berichten: 11500
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 09:14

Ik heb sterk het vermoeden, TS, dat je onbewust meer ontspannen bent gaan zitten vanwege het idee van de slof en dat je paard eerder op jouw zit/houding heeft kunnen nageven dan dat het werkelijk door de slof is gekomen - aangezien je aangeeft dat je de slof los had hangen. Nageeflijk rijden doe je niet op de voorhand, maar vanuit de achterhand en jouw zit/houding. Mijn advies is om een paar lessen van een professionele instructeur te nemen, zodat die jou kan helpen om zelf dat gevoel te ervaren en je daarop kunt verder gaan. ;)

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Malbec
Berichten: 1945
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-17 09:45

Quir schreef:
Je kan beter een slof omhangen dan welke vaste hulpteugel ook (chambon, gogue, thiedeman, enz), omdat je daar geen controle over hebt. Een slof kan je nog loslaten, ontspannen, langer laten, korter pakken, enz.

Het kan een mogelijkheid zijn om je paard even de goede kant op te helpen, dat ze snappen waar ze heen moeten. Overigens zou ik dan 15/20 min met rijden en daarna zonder verder gaan. Dus helemaal af, niet alleen los. Ook nooit gaan trekken met slof en alleen als begrenzing gebruiken, anders worden ze alleen maar sterk in de mond.

Echter is een slof ook wel iets waarmee je mee om moet kunnen gaan, anders maak je meer kapot dan dat je er mee oplost. Beter is natuurlijk zonder oplossen, maar af en toe kan het net even het paard de goede richting op helpen.



Het kan een mogelijkheid zijn om je paard even de goede kant op te helpen, dat ze snappen waar ze heen moeten. Overigens zou ik dan 15/20 min met rijden en daarna zonder verder gaan. Dus helemaal af, niet alleen los. Ook nooit gaan trekken met slof en alleen als begrenzing gebruiken, anders worden ze alleen maar sterk in de mond.

-> zo had ik hem dus ook bedacht, haha!

Wave after wave

Elisa2

Berichten: 36485
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 09:46

Niet doen, gewoon door blijven oefenen..waarschijnlijk mis je de activiteit van achter uit waardoor ze nageeflijk dient te worden. Mijn advies zou ook zijn om een paar lesjes bij een prof instructeur te volgen zodat je zelf wat handiger word. En ook longeerlessen kan ik aanraden, eventueel aan de dubbele longe etc. zodat je zelf meer leert zien en voelen hoe nageeflijkheid werkt en hoe je dat opwekt door de activiteit van achter uit.

Probleem met de slof is dat de mensen die weten hoe ze ermee mee om moeten gaan, hem niet nodig hebben.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 09:47

Elisa2 schreef:
Niet doen, gewoon door blijven oefenen..waarschijnlijk mis je de activiteit van achter uit waardoor ze nageeflijk dient te worden. Mijn advies zou ook zijn om een paar lesjes bij een prof instructeur te volgen zodat je zelf wat handiger word. En ook longeerlessen kan ik aanraden, eventueel aan de dubbele longe etc. zodat je zelf meer leert zien en voelen hoe nageeflijkheid werkt en hoe je dat opwekt door de activiteit van achter uit.

Probleem met de slof is dat de mensen die weten hoe ze ermee mee om moeten gaan, hem niet nodig hebben.


_/-\o_ _/-\o_

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 09:47

Ik heb vroeger ook wel eens een keer met een slof gereden, maar het zakken moet vanuit achteren komen.
Om dat voor jezelf goed te kunnen zien, kun je een trucje toepassen waarbij je achter je paard staat, en met je handen de 'billen' omvat aan weerszijden van de staart. Vervolgens glijd je met je handen naar beneden naar de plaats vd broek. Je zult zien dat je paard dan de buikspieren aanspant en de rug optilt. Wanneer je paard de ruimte heeft zal het hoofd ook wat zakken. Díe beweging wil je hebben, en die komt dus vanuit achteren.

Om inderdaad te 'helpen' om te begrijpen wat de bedoeling is, moet je zeer consequent en getimed reageren. Wanneer je teugels aanneemt om nageeflijkheid te vragen, moet je paard toegeven. Geef geen mm breed toe, maar zodra je paard een mm toegeeft laat je los.

Door dit verder uit te bouwen weet je paard dat jij stopt met "pesten" in de mond zodra hij nageeft, en heb jij een paard dat licht in de mond is zodra jij teugels aanneemt.

maralyn

Berichten: 10391
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 09:53

Ik heb even rond geneust...

Maar de foto die jij gepost hebt over je kruizing, corrigeer mij als ik het verkeerd heb hoor.
Je Fries x paint.

Je rijdt daar behoorlijk streng. Ellebogen achter jou lichaam, handen geknepen. Je ziet duidelijk dat het paard zich sterk probeert te maken, maar kan dat achter de LL niet. Ook de mond ziet er... erg getrokken uit.

Nee, ik wil je niet door het slijk halen.
Maar als draf foto's er ook zo uit zien, ben ik bang, dat dit geen aan de teugel is uit ontspanning.

Nu is fries al niet de makkelijkste in het lang en laag wegens de bouw.
Toch kunnen ze dit echter wel, met de juiste ontspanning in impuls (het zelf actief en ruim willen lopen, met lichte drang naar voren, wat de ruiter met zit, en vervolgens met hand licht opvangt.)

Een paard wat écht correct na geeft, volgt jou hand zonder te (veel) het contact te willen onderbreken (zelfs contact aan nemen, anders zou het paard niet zakken.) samen met jou, naar beneden gaan.

Een slof, hoe los ook, lost hier mee niks op en is symptoom bestrijding.
Hulpteugels zijn voor een goede ruiter (op martingaal daar gelaten met hete springpaarden en volleerde ruiters) eigenlijk gewoon prullenbak voeding.
Want ook aan de longe, hoort een paard, samen met de longeur te kunnen halsstrekken.

Ik zou écht kijken, naar het rijtechnische deel in jou.
En zoeken naar een instructeur die kaas heeft gegeten van deze bouw (raskenmerken) en weet hoe je dit moet doen, zonder morren.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Elisa2

Berichten: 36485
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 09:55

Nachtlampje schreef:
Ik heb vroeger ook wel eens een keer met een slof gereden, maar het zakken moet vanuit achteren komen.
Om dat voor jezelf goed te kunnen zien, kun je een trucje toepassen waarbij je achter je paard staat, en met je handen de 'billen' omvat aan weerszijden van de staart. Vervolgens glijd je met je handen naar beneden naar de plaats vd broek. Je zult zien dat je paard dan de buikspieren aanspant en de rug optilt. Wanneer je paard de ruimte heeft zal het hoofd ook wat zakken. Díe beweging wil je hebben, en die komt dus vanuit achteren.

Om inderdaad te 'helpen' om te begrijpen wat de bedoeling is, moet je zeer consequent en getimed reageren. Wanneer je teugels aanneemt om nageeflijkheid te vragen, moet je paard toegeven. Geef geen mm breed toe, maar zodra je paard een mm toegeeft laat je los.

Door dit verder uit te bouwen weet je paard dat jij stopt met "pesten" in de mond zodra hij nageeft, en heb jij een paard dat licht in de mond is zodra jij teugels aanneemt.



En hoe kan een paard loslaten zolang jij vasthoudt? :(:) echte nageeflijkheid word bereikt zonder druk aan de voorkant..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Renske_W

Berichten: 13839
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 09:57

Waar de rijkunst ophoudt, beginnen de zogenaamde "hulpteugels".

Met slofteugel rijden lost jouw probleem in het rijden niet op, want als je de slofteugel dan een keer links laat liggen zit je dadelijk weer met hetzelfde probleem.
Voor je het weet rij je dagelijks met een slofteugel, omdat het anders niet lukt.
Het klinkt vast heel afgezaagd, maar zoek een goede instructeur die je hier bij kan helpen.
Dat is zoveel meer waard dan het zelf "oplossen" door met een slofteugel te gaan rijden.

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 09:59

Met een slof leer je een paard geen nageeflijkheid aan, in de zin van afkauwen, ontspannen en het bit aannemen. Ze leren ervan het bit te ontwijken. Je hebt er meer aan om zelf op een goed geschoold paard te leren voelen waar je naartoe moet werken en hoe nauw dat luistert qua hulpengeving. Of laat je paard een paar keer door een echt goede ruiter rijden (dus niet iemand die hem er wel even doorheen drukt oid) zodat je paard het principe van nageven gaat begrijpen en de juiste reflexen aan gaat leren. Met kracht en kilo's in je handen aan teugeldruk leer je je paard juist de verkeerde reflex aan, nl zich sterk maken uit zelfverdediging (leg zelf maar eens een bit tegen de voorkant van je scheenbeen en trek er dan eens aan, dan krijg je een idee hoe dat voelt)

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Makkelijker lang en laag door slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 10:19

Heb je wel eens gereden op een paard die heel goed in de aanleuning is?
Dan leer je het gevoel wat beter kennen, denk dat dat beter helpt dan een slofteugel.
Die maskeert dat gevoel wat jij nodig hebt namelijk.

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Re: Makkelijker lang en laag door slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 11:56

lang en laag komt vanuit de rug en achterhand, en kun je dus nooit correct verkrijgen door meer te gaan morrelen aan het hoofd middels een hulpteugel. Dan ben je bezig met het plaatje, en niet met de functie van het lang en laag rijden. Gewoon dooroefenen met goede instructie dus!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:09

Op FB heb je een paar foto's staan.
Wat me daar opvalt is dat je daar veel met een tiedeman rijdt.
En meestal veel en veel te kort afgesteld.
In de draf foto met oranje dekje zie je een paard dat echt totaal niet actief loopt.
En daar zit vermoedelijk wel jou probleem.
Ga werken aan d activiteit en ontspanning.
Van daaruit komt de nageeflijkheid. En kun je hem ook de hals laten strekken.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Malbec
Berichten: 1945
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-17 00:42

bruintje123 schreef:
Op FB heb je een paar foto's staan.
Wat me daar opvalt is dat je daar veel met een tiedeman rijdt.
En meestal veel en veel te kort afgesteld.
In de draf foto met oranje dekje zie je een paard dat echt totaal niet actief loopt.
En daar zit vermoedelijk wel jou probleem.
Ga werken aan d activiteit en ontspanning.
Van daaruit komt de nageeflijkheid. En kun je hem ook de hals laten strekken.


Met een tiedeman rij ik al heel lang niet meer!
Deze heb ik afgedaan nadat we allebei de klik kregen in wat we van elkaar wilde,op gebied van heel erg hoog lopen met hals en hoofd. Dit is heel erg verbeterd, het is eigenlijk achteraf jammer dat ik daar geen foto's van heb, haha.

Wave after wave

Malbec
Berichten: 1945
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-17 00:44

GreaseMonkey schreef:
lang en laag komt vanuit de rug en achterhand, en kun je dus nooit correct verkrijgen door meer te gaan morrelen aan het hoofd middels een hulpteugel. Dan ben je bezig met het plaatje, en niet met de functie van het lang en laag rijden. Gewoon dooroefenen met goede instructie dus!


Danku!
Dat is me inmiddels wel duidelijk geworden, ook na (eindelijk) overleg met de instructrice.

Wave after wave

Malbec
Berichten: 1945
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Re: Makkelijker lang en laag door slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-17 00:47

Ondertussen heb ik eindelijk weer eens les gehad (en dus ook tips en tricks),en ook door haar werd het afgeraden,al snapte ze wèl mijn bedoeling er mee. Niet het krachtwerk ermee, maar het eventueel, misschien begeleiden.
(> niet doen dus)

Wave after wave

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 00:51

Meisje meisje, jouw paard is drie, nog een echte puppy. Wat jij van haar vraagt hoort ze pas te krijgen in de 2 klas van de lagere school. Ik vind het zo erg dat ik uit jouw post opmaakt dat jij het heel graag goed wilt doen en het is mooi dat je open staat voor de indrukken van anderen. Maar ik ben bang dat je echt even terug moet naar af.
Hoe leer je je paard balans, zonder dat geen nageefelijkheid, hoe leer je je paard richtgerichtheid, zonder dat geen kracht en coördinatie, Hoe leer je je paard bochten, stoppen, dat werken leuk is. Dat moet eerst, laat die hals toch zwieren, wat kan jou dat nou schelen. Pas als aan alles is voldaan wat ik hierboven schrijf en je paard is daar goed in is en dat kan allemaal makkelijk dan.... .Ja dan kun je eens gaan denken over nageeflijkheid en lang laag en rond. En dat is dan piece of cake want je hebt je paard goed voor elkaar
Wat jij wil kan wel maar alleen door middel van dwang, kracht of hulpmiddelen, maar wil je zo'n ruiter zijn?
Laatst bijgewerkt door mrie op 04-02-17 00:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Bejaarde bokkers weten meer


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Rupser, Texas02 en 9 bezoekers