Dyslexie en problemen juiste been lichtrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57805
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:29

vibabu schreef:
Grappig, een vriendin van mij is psycholoog en werk met kinderen met dyslexie om ze opnieuw te leren lezen en schrijven.... en die vertelde mij dat beelddenken echt een modeterm is en helemaal niet bestaat :) ja, er zijn mensen die meer visualiseren hoe iets er uit ziet dan een ander maar dat is niet typisch een "beelddenker" want dat bestaat dus niet.

Visualiseren = beeldenken... :?
En visualiseren wordt in heel veel psychologische trainingen, opleidingen en boeken gebruikt. Toen ik orthopedagogie deed kwam beeldenken/visualiseren vaak naar voren net als bij mijn psychologie.

Helpt het je zoon inderdaad niet als je hem nu even leert dat hij moet lichtrijden op het been het dichtst bij de bakrand?
Na verloop van tijd zal hij het daarna gaan voelen. :)


nicole_floor

Berichten: 3201
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:33

Hier ook dyslexie maar geen moeite met op het goede been lichtrijden. Wel met links en recht vaak hielp het bij mij dat ik mijn zweep in de rechterhand had. Dus als ik naar rechts moest, moest ik naar de kant van de zweep.

Floor V. Silverlea Spiderman: Eindstand M spr, L1 dress & B SGW
Colet V. Hemmingway: B+0 dress, B+13 L startgerechtigd spr. B+0 SGW

'schoentje'

Ailill

Berichten: 11665
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:36

vibabu schreef:
Dyslectie heeft te maken met het niet kunnen leggen van een verband tussen een klank en de letters die daar aan verbonden zijn. Heeft dus niks te maken met op het verkeerde been lichtrijden. Er zijn wel mensen die het niet kunnen zien. Maar dat heeft niks met dyslectie te maken.
Een dagje jureren op een manege met alleen maar shetlanders doet wonderen :j

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Shadow0

Berichten: 43433
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:45

Lielle schreef:
rode sticker op de rechterschouder en groene op de linker. En dan linksom rood volgen enm rechtsom groen (en dat de instructeur ook vragen om zo uit te leggen).


Dan liever rood-rechts en wit-links, dan heb je meteen de kleuren die de paaltjes hebben in het verkeer. (Rood zijn de achterlichten, wit is het licht van de auto's die je tegemoet komen.)
En de hindernissen in de wedstrijd dacht ik ook, maar dat weet jij ongetwijfeld beter. :)

In de scheepvaart wordt rood en groen wel gebruikt, maar daarbij is rood->bakboord->links en groen->stuurboord-> rechts, dus dat zou ik niet verwisselen.

(Edit: hier binnenkort ook een proefje waarbij ook een ruiter meedoet die veel moeite heeft met links en rechts. Gewoon naast de A, B, C en E flinke aanwijzingen hangen met <- links <- en -> rechts -> zou misschien al heel veel helpen.)
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 24-01-17 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Nadia89

Berichten: 273
Geregistreerd: 14-02-16
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:50

Roodvos schreef:
Hier staan een paar leuke weetjes:
http://www.quest.nl/artikel/waarom-kunn ... -onthouden
https://www.startpagina.nl/v/wetenschap ... chts-boven

Ik haal dit er even uit:
Citaat:
Moeite hebben met het verschil tussen links en rechts kan met je manier van denken te maken hebben. Globaal gezien zijn er twee manieren van denken: beelddenken en taaldenken. Als jij beelddenkt, bestaat een groot deel van je gedachten uit beelden. Bij taaldenken bestaan je gedachten grotendeels uit woorden. Beelddenkers hebben bepaalde eigenschappen waar je ze aan kunt herkennen. Het verschil tussen links en rechts niet kunnen onthouden, is een belangrijk kenmerk van beelddenken.

Dan denk ik dat een dyslectisch persoon vermoedelijk ook een beelddenker is, en geen taaldenker.

Voor het brein is boven (hoofd) duidelijk anders dan beneden (benen). Maar de handen zijn weliswaar spiegelbeeld, maar wel gelijk. Om het ene rechts en het andere links te noemen, is een afspraak die wij als mensen onderling gemaakt hebben. Je brein weet automatisch wat onder en boven is, maar links/rechts is iets dat je moet aanleren. En ik kan mij voorstellen dat dit voor een taaldenker eenvoudiger is. Want als je van hand veranderd is het beeld van buiten ineens verandert van links naar rechts of andersom.
De tip om te werken met het beeld (kant van het hek/muur) vind ik dan ook een hele goede.

M.b.t. werken met kleuren sokken/handschoenen oid. Ik zou dan adviseren om rood en wit te gebruiken. Kies je een andere combinatie, maar wel met rood, doe dan altijd Rood Rechts (en dat is gelijk mijn ezelsbruggetje ;) ). Dit komt namelijk ook overeen met de kleuren vlaggetjes die op hindernissen gebruikt worden om aan te geven wat de linker- en rechterzijde van de hindernis is. En dus vanaf welke kant het obstakel gesprongen moet worden. Als je die methodiek nu gelijk ook kan aanleren, heeft je zoon daar later ook profijt van.



inderdaad dit. Zelf ben ik dyslectisch en beelddenker op en top :)
Zelf in het begin moeite gehad met lichtrijden omdat het linkerhand en rechterhand genoemd werd.
zodra het buitenbeen en binnenbeen genoemd werd nooit meer last van gehad. Want dat kan ik gewoon op beeld zien. (alles wat abstract is is moeilijk onthouden, daarom gebruik ik ook een papieren agenda, ik onthou het veel beter als ik het op schrijf dan als ik iets typ)

Die van wit en rood tip is ook erg handig! Als ik dat toch eens geweten had vroeger:P

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:54

ik ben dyslect, en ik ben wel blij dat mijn links rechts probleem dus herkent word, ik mag namelijk niet meer navigatie spelen van mijn vriend :Y)
ik moet wel zeggen dat ik niet vanzelf 'voel' als ik verkeert zit, maar het is gewoon een kwestie van je zelf aan leren dat je af en toe even kijkt dat het been bij de muur naar voren gaat dat jij gaat staan.
dyslecten zijn wel chaotischer denk ik, en vergeten dit dus eerder te checken. maar denk niet datt persee de schuld is van de dyslexie dat hij dit moeilijk vind.
denk dat er genoeg (jonge) kindjes zijn die er moeite mee hebben, zonder dyslexie

wat de letters betreft heb ik nooit last gehad, en mijn mede dyslect vriendinnetje ook niet. maar op onze manege oude zat er een plaatje van een bal onder de B en een hond onder H enzo, speciaal voor de gehandicapte lesjes

LUCKY-Liberto-24j-gelderse pony-ruin-drL1+9-buitenritjes pensioen<3 lucky en anika gaan los op het strand in oudorp!!
ANIKA-van de zuidzijde-10j-2e premie shetland-merrie-grasmaaier en bak slepen<3
Karel-Cestino Rosa MDM-5j- hannoveraan (brandmerk 86) (cloney(contender)xEsprit)-zadelmak!<3

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:00

Hier ook een dyslect. Ik heb mega last met links en rechts. Wanneer ik niet een momentje heb om er over na te denken gaat het fout. Mijn instructie zegt dan ook bijvoorbeeld welke richting ik moet aanhouden. Dus bij links af richting H. Ik loop er ook tegen aan met op het goede been licht rijden. Inmiddels wil het wel maar heeft ook lang geduurd. Bij mij hielp vooral het vragen of ik op het goed been zat. Hierdoor heb ik het uiteindelijk leren zien. Maar dit duurde wel ffies :o

Ik merk zelf met mijn dyslexie idd dat bepaalde verbindingen niet gelegd worden. Zo weet ik alle spellingsregels maar moet ik ze dan uitvoeren op papier dan gaat er ergens iets fout. Ondanks veel oefenen en regelmatig herhalen.

Meestal werkt geduld gewoon het beste, het komt vanzelf. En de links en rechts werkt ook de L maken met je linker hand. Dat doe ik altijd :P

Edit: Ezelsbruggetjes werken het beste over het algemeen

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:13

Bij een proef rijden leerde ik de proef uit het hoofd.
Ik tekende de proef op papier en "zwierde" zo de hele proef door. Dat scheelde weer als ik even de draad kwijt was. En kon ik meer bezig zijn met de andere dingen van de proef.

Links en rechts zou ik dan op de wedstrijd handschoenen tekenen. Of de kleurtjes, wat hij zelf makkelijk vindt.
Dyslecten zijn vaak creatief, misschien kan hij zelf iets verzinnen?

Inderdaad vind ik ligtrijden op het buitenbeen ook makkelijker dan op het binnenbeen.

Is je zoon ook faalangstig?

Fleur ❤️

miss_lizje

Berichten: 6260
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:23

Hier ook dyslectisch en kan links en rechts zowel in taal als in beschrijving niet uit elkaar houden.
Als ik iemand de weg moet wijzen moet ik de "bochten" eerst met mijn handen doen om te kijken of het links of rechts is voordat ik kan zeggen of die persoon links of rechts moet gaan.
Nu na zeker 15 jaar paardrijden, rij ik af en toe nog op het verkeerde been of ga ik de verkeerde kant op. Maar het wordt steeds minder.

[/list][/size]

Janinevv

Berichten: 13211
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:26

Ik had daar ook veel moeite mee.
Ik heb ook bijna dyslexie

Vooral moeite met links rechts ik heb veel geoefend en het kwartje begon uit eindelijk te vallen.

Had ook fijne instructrice die elke keer herhaalde van hoe ik moest lichtrijden, als zijn buitenbeen naar voren gaat moet je ook staan, zie je die niet moet je zitten.

[o]

smurffie

Berichten: 11124
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Dyslexie en problemen juiste been lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:32

Bijna dyslexie hebben is zoiets als bijna een been missen?

Ik denk trouwens dat er niet echt een kant en klare oplossing is die alle dyslecten kunnen gebruiken om het verschil wel te kennen. Voor mij werkt het inderdaad om een L te maken van mijn linkerhand. Daarvoor heb ik even de tijd nodig dus moet er iets vlotter voorgelezen worden tijdens proeven bijvoorbeeld.
In de auto heb ik altijd het geluid van de navigatie uit staan, ik vind links en rechts afslaan veel te verwarrend, ik kijk wel gewoon naar waar het lijntje heen loopt.

Dyslexie is ook iets waar je omgangsvormen voor ontwikkeld. Dingen die je lastig vind ga je (automatisch) trainen en daarvan wordt het makkelijker. Ik heb nog zelden echt last ervan, terwijl het mij op de basis en middelbare school zeker beperkt heeft.
Ja ik heb soms wat minder overzicht. Moet grote opdrachten voor mijzelf in delen hakken voor ik ze uit kan voeren. Ben een rasechte chaoot. Maar de meeste mensen in mijn omgeving kunnen dat goed handelen.

Janneke2

Berichten: 22580
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:33

christel0908 schreef:
Mijn zoon heeft Dyslexie en hij kan niet onthouden hoe hij nu moet lichtrijden op het juiste been, zijn er nog mensen met hetzelfde probleem en is er mogelijks een verband met de dyslexie ?
Hij heeft ook problemen met binnen/buiten, links/rechts, suiker/zout, ...

...er is een link tussen dyslexie en "evenwicht" dwz. weten waar je in de ruimte bent.

Typisch is in dat geval dat mensen weinig onderscheid kunnen maken tussen p, q, d en b - het enige verschil tussen de "naakte vormen" en de echte letter is 'weten hoe het ding in de ruimte staat'.

Soms zie je niets qua gedrag, maar soms is het zo lastig om 'te weten waar je bent' dat mensen graag 'hangen', dicht tegen een muur lopen, etc.

En alle gewone spelletjes die kinderen normaliter spelhelpen hierbij (schommelen, wippen, draaien etc etc) dus graag veel buiten spelen. En dansen en jodo oid en paardrijden!

Avalon schreef dat een en ander te maken kan hebben met het overslaan van de kruipfase als kind van een jaar oud (of kort kruipen etc).
Dat is heel goed mogelijk- maar dit "te kort kruipen" en het gevolg kun je op latere leeftijd inhalen.
...dat zou mijn voorkeur hebben boven allerlei trucendozen en ezelsbruggetjes (dat is extra informatie boven op een systeem dat toch al niet optimaal in staat is om informatie te verwerken).

En je zou ook op de site van het INPP kunnen kijken, als de maatregelen te weinig effect sorteren.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 24-01-17 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

christel0908
Berichten: 343
Geregistreerd: 06-11-08
Woonplaats: Oost- Vlaanderen België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-17 12:36

De rode klever komt denk ik wel op de handschoen, dat kan ook best een klein rood accent worden die niet opvalt. Maar voor het lichtrijden tijdens de proef moet ik nog iets bedenken. Hij gaat nu wel doorzitten tijdens de proeven bij de ene pony (die wat makkelijker zit) dus dan hebben we het verkeerde been probleem ook niet meer :D

Who cares about the prince ? I'll take the horse.

LdJ

Berichten: 659
Geregistreerd: 04-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:44

christel0908 schreef:
De zoon waar het over gaat is 15, hij rijdt nu zeker 5 jaar waarvan 4 met eigen pony en wekelijkse privéles, rijdt nu 2 pony's in de L1 en zal bijna naar L2 over moeten.
Zondag op wedstrijd was hij plots vergeten hoe hij nu weer moest lichtrijden op het juiste been, voordien vergat hij soms te kijken en hij laat meestal veel punten liggen door het lichtrijden op het verkeerde been, maar nu wist hij plots niet meer hoe het moest. De jury kwam dan ook vragen na zijn proeven of hij het wel wist hoe het moest, hij had steeds netjes van been gewisseld om verder te draven op het verkeerde been :o .
Hij rijdt ook regelmatig verkeerd in de proef, ik lees voor en probeer 3 maal te herhalen voor we aan de betreffende letter zijn (net omdat meervoudige opdrachten niet lukken) maar hij is zo bezig met z'n ding dat hij soms vergeet te luisteren, oefeningen volgen steeds vlugger op elkaar naarmate hij hoger gaat rijden waardoor veel herhalen moeilijker wordt.
Ik had voordien nog niet echt de link gelegd met Dyslexie maar nu zondag dacht ik toch dat dit te extreem is om toevallig te zijn.

Ik heb ook dyslexie, ik herken in het 1 opdracht tegelijk! Haha. Het is me al een paar keer overkomen dat mijn moeder 2x las C afwenden en ik pas bij de volgende letter dacht, goh, wat zei je eigenlijk?? Puur omdat ik nog bezig was met de vorige oefening. En dat in het M1 op 24 jarige leeftijd :')
Maar ik maak altijd een L van mijn linkerhand (zelf nu :P ) als ik op de linker of rechter hand moet. En ik probeer mijn proeven altijd uit mijn hoofd te leren, zodat ik een groot gedeelte al weet wanneer er voorgelezen wordt. Het lichtrijden vond ik niet heel verwarrend, maar dat ik ook mee omdat het op gevoel gaat als dat ik bewust moet kijken.

Als hij straks het L2/M in gaat zit het in de proef niet meer zo in de weg, alleen in je trainingen blijft het terug komen. Wellicht kan je een kuchje maken als hij op het verkeerde been rijdt? Of is hij zo geconcentreerd dat dat ook niet doorkomt? :)

smurffie

Berichten: 11124
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Dyslexie en problemen juiste been lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:47

Even vanuit mezelf geredeneerd: Vind hij het wel leuk om op wedstrijd te gaan met de paarden?
Komt het rijden van de wedstrijden vanuit hem zelf? Is dit wat hij wil?

christel0908
Berichten: 343
Geregistreerd: 06-11-08
Woonplaats: Oost- Vlaanderen België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-17 12:57

smurffie schreef:
Even vanuit mezelf geredeneerd: Vind hij het wel leuk om op wedstrijd te gaan met de paarden?
Komt het rijden van de wedstrijden vanuit hem zelf? Is dit wat hij wil?


Hij vindt het wel leuk hoor maar kan erg teleurgesteld zijn als het niet loopt zoals hij het wou, ook al heeft hij dan goede punten, winstpunten en wint hij, de teleurstelling blijft, hij legt de lat steeds hoger de laatste tijd omdat het rijden ook steeds beter gaat. Hij was vorige zomer regiokampioen in de B maar was dan eigenlijk niet zo fanatiek (1x oefenen was wel genoeg voor hem) nu wil en zal hij oefenen tot het loopt hoe hij wil, dus daarin is hij erg veranderd.

Who cares about the prince ? I'll take the horse.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Dyslexie en problemen juiste been lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 13:26

Groeien is niet erg, maar de lat TE hoog wel.
Als hij zelf de drive heeft door te zetten zal ik hem persoonlijk daar niet in tegenhouden als het op een "gezonde" manier is.
Veel dyslecten die ik ken zijn faalangstig en zijn dus bang fouten te maken. Door alle teleurstelling die ze verduren hebben gehad en het snel afgeleid zijn blokkeren ze.
Winnen en winstpunten zeggen mij persoonlijk ook niet zo veel. Het gevoel
Moet goed zijn.
Leert hij nog genoeg met les? Heeft hij daar voldoening aan? Hoe is de begeleiding? Misschien is het iets om een goed gesprek met hem te hebben en te kijken naar de knelpunten en samen op zoek naar oplossingen.
Ik kan me voorstellen dat hij gefrustreerd raakt als hij minder punten krijgt vanwege het lichtrijden.

Fleur ❤️

Janinevv

Berichten: 13211
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 13:32

smurffie schreef:
Bijna dyslexie hebben is zoiets als bijna een been missen?

Ik denk trouwens dat er niet echt een kant en klare oplossing is die alle dyslecten kunnen gebruiken om het verschil wel te kennen. Voor mij werkt het inderdaad om een L te maken van mijn linkerhand. Daarvoor heb ik even de tijd nodig dus moet er iets vlotter voorgelezen worden tijdens proeven bijvoorbeeld.
In de auto heb ik altijd het geluid van de navigatie uit staan, ik vind links en rechts afslaan veel te verwarrend, ik kijk wel gewoon naar waar het lijntje heen loopt.

Dyslexie is ook iets waar je omgangsvormen voor ontwikkeld. Dingen die je lastig vind ga je (automatisch) trainen en daarvan wordt het makkelijker. Ik heb nog zelden echt last ervan, terwijl het mij op de basis en middelbare school zeker beperkt heeft.
Ja ik heb soms wat minder overzicht. Moet grote opdrachten voor mijzelf in delen hakken voor ik ze uit kan voeren. Ben een rasechte chaoot. Maar de meeste mensen in mijn omgeving kunnen dat goed handelen.


Met half bedoel ik ik ben getest maar was met 1 zin net te goed voor dyslectie. Ik heb op school er ook vaak problemen mee gehad maar ben wel blij dat ik niet deze stempel heb, ik moest harder me best doen met nederlands omdat ik gewoon veel taalfouten maakte..

Ook het lezen zat vaak dwars dusja, door veel oefenen lukt het me nu aardig goed.

[o]

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 13:39

Grappig, hier ook een typische dyslect. Spelling ed valt nog wel mee. Wel onwijs moeite met automatiseren. Heb nog steeds een tafeltrauma. Daarnaast ook met moeilijkere teksten haak ik af.
Ik heb hier wel weer geleerd dat mijn moeite met op woorden komen dus daaraan ligt. Ik kan een heel verhaal houden over bv het rode potje op tafel en dat iemand dan zegt, O bedoel je dat rode potje en dan mij raar aankijkt dat ik dat niet direct zeg. Daarnaast jaren fysiotherapie gehad voor fijne motoriek en balans en dat is nog steeds niet top. Daarnaast ben ik ook iemand die heel erg visualiseerd. Zo erg dat ik een keer de weg van den haag naar deurne aan mijn zus heb uitgelegd (ook een beelddenker en dyslect) aan de hand van wat je tegenkomt vlak voor en vlak na de betreffende afslag. Ze is nog in 1x goed gereden zonder navigatie.
Wat ik dan wel weer goed kan is bv 1x een weg gereden te hebben en ik weet precies hoe ik moet rijden.
Wat betreft het lichtrijden op het goede been heb ik nooit moeite meegehad. Ik ben een gevoelsmens en dat heb ik zo aangeleerd. Kijk nu ook nooit meer, voel vanzelf als ik niet lekker zit.
Denk persoonlijk dat het werken met kleuren niet heel handig is. Wel voor het afslaan naar links of rechts. Maar voor het goede been zou ik toch gebruiken dat het been aan de kant van het hek naar voren gaat, jij staat. Dat deed ik met de kleine ukkies ook altijd toen ik nog les gaf. Daarnaast heel vaak zelf laten kijken. Ik deed altijd zodra er iemand niet op het goede been zat ze allemaal laten kijken en benoemen of ze goed zaten. De ene pikte dat uiteraard sneller op als de ander maar op die manier leren ze ook voelen. Daarnaast liet ik ze ook altijd hardop zeggen wat we doen als we van hand veranderen(zweepje wisselen en van been wisselen) en hoe ze dat moeten doen. Na een paar keer waren er al kinderen die het gingen voelen en je zelf al zag wisselen zonder dat ik wat zei. Dat waren dan ukkies tussen 5-7 jaar.

Toran Z (Toronto V X Democraat)

christel0908
Berichten: 343
Geregistreerd: 06-11-08
Woonplaats: Oost- Vlaanderen België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-17 14:01

No_No schreef:
Groeien is niet erg, maar de lat TE hoog wel.
Als hij zelf de drive heeft door te zetten zal ik hem persoonlijk daar niet in tegenhouden als het op een "gezonde" manier is.
Veel dyslecten die ik ken zijn faalangstig en zijn dus bang fouten te maken. Door alle teleurstelling die ze verduren hebben gehad en het snel afgeleid zijn blokkeren ze.
Winnen en winstpunten zeggen mij persoonlijk ook niet zo veel. Het gevoel
Moet goed zijn.
Leert hij nog genoeg met les? Heeft hij daar voldoening aan? Hoe is de begeleiding? Misschien is het iets om een goed gesprek met hem te hebben en te kijken naar de knelpunten en samen op zoek naar oplossingen.
Ik kan me voorstellen dat hij gefrustreerd raakt als hij minder punten krijgt vanwege het lichtrijden.


Faalangst had hij vroeger wel, het lagere onderwijs was erg moeilijk voor hem en het duurde lang voor de bevestiging kwam dat hij er niks kon aan doen, ondertussen had hij al zo veel te verwerken gekregen op school (let op, schrijf netjes, doe beter je best) dat hij geen zelfvertrouwen meer had.
We zijn dan van school veranderd voor het laatste jaar en nu volgt hij een beroepsopleiding (met hart en ziel) de techniek zit hem in de vingers, hij is meestal wel de beste en snelste van de klas in praktische vakken dus voelt zich nu prima op school.

Hij leert naar mijn gevoel genoeg op les, soms kan hij zich goed concentreren en andere dagen minder , waardoor hij soms veel oppikt en soms niks. Zijn trainster is zich hiervan bewust en houdt er voldoende rekening mee. Misschien moeten we gewoon meer vragen of hij gewoon alles wel goed begrijpt wat er verteld wordt ?

Who cares about the prince ? I'll take the horse.

Janinevv

Berichten: 13211
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Dyslexie en problemen juiste been lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 14:03

Vragen kan natuurlijk geen kwaad!
Misschien word het hem soms wat te lastig uitgelegd? Misschien dat als ze het op een andere manier uitlegt hij het veel beter snapt :)

[o]

Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 15:28

christel0908 schreef:
De rode klever komt denk ik wel op de handschoen, dat kan ook best een klein rood accent worden die niet opvalt. Maar voor het lichtrijden tijdens de proef moet ik nog iets bedenken. Hij gaat nu wel doorzitten tijdens de proeven bij de ene pony (die wat makkelijker zit) dus dan hebben we het verkeerde been probleem ook niet meer :D


Lichtrijden is altijd op het buitenbeen, dus op de buitenkant, dus op de bakrand. Is de bakrand altijd duidelijk aanwezig? Op de bakrand kun je lekker zitten, veel fijner als op het zand? Dus je wilt zitten op de bakrand (is buitenkant). Dan zit je niet met links en rechts of buiten of binnen, maar is het ezelsbruggetje lekker zitten op de bakrand.

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dimphyl, jitskenienke en 9 bezoekers