Welke teugelvoering is nu de juiste?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Welke teugelvoering is nu de juiste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 21:00

Op zoek naar passende instructie heb ik inmiddels een paar proeflessen afgenomen van verschillende instructrices. Wat mij daarbij opvalt is dat de één zegt; beide handen naar buiten zetten bij het rijden van een wending. De volgende zegt van niet en wil dat ik de binnenteugel optil. Weer een ander zegt; binnenteugel van de hals. Het is knap frustrerend omdat je het bij de één goed doet wat bij een ander "fout" is. -O-
Welke is nu de juiste? :?


maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Re: Welke teugelvoering is nu de juiste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 21:10

Ik weet niet wat het juiste is, maar ik doe juist beide handen naar binnen zetten.

Granoek
Blogger

Berichten: 10457
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 21:12

Ik heb het als volgt geleerd;

De eerste lessen werd mij ook gezegd de binnenteugel te openen, om je paard te leiden. Die van mij gaf echt NUL komma NUL na aan de teugel. Zodra het nageven er in zit houd je normaal je handen stil. Optillen mocht ik niet, enkel wat openen om hem ruimte te geven.
Het klopt wat ze zegt dat je met je beide teugels de wending in moet gaan, maar niet zo dat je handen over de schoft komen, of dat je met twee handen aan 1 kant van de hals zit. Je moet zelf wat spelen met de druk maar je zou er zo weinig mogelijk van mogen zien als buitenstaander.

Nogmaals, zo heb ik het altijd geleerd. Vele wegen leiden naar Rome

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 21:15

Ik denk dat het geheel afhankelijk is van de eventuele problemen die je tegenkomt bij het rijden van een wending.

Ik til mijn binnenhand op voor stelling in de nek (dus net achter de oren) en geef ruimte op mijn buitenteugel (hand ontspannen en iets naar voren) om buiging in de hals en in het lichaam te krijgen. Valt mijn paard op de binnenschouder, dan kan ik mijn binnenhand even tegen de hals aanleggen (wijken voor druk). Valt mijn paard over de buitenschouder, dan kan ik de buitenteugel even aanleggen (wijken voor druk).

Binnenteugel van de hals doe ik wel bij jonge paarden, voornamelijk om te zorgen dat ik heel duidelijk met mijn lichaam ook de goede hulpen geef.

Oy with the poodles, already

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 21:18

Ieder heeft een beetje zijn eigen voorkeur om door het begin van de opleiding te geraken, het einddoel is toch bij elke instructie redelijk gelijk te noemen.
Een goed vergelijk is bv : Er zijn vele wegen naar Rome.
En ja de ene weg is korter, de ander is meer bochtig, de ander is steiler, ..... Maar eigenlijk zijn alle wegen goed, zolang je maar een volgorde in het leerproces hebt, het is de betreffende instructie die ziet wat er gebeurt , die ziet jouw reacties en ziet ook de reacties van het betreffende paard, en zal zo stelselmatig kleine aanpassingen aan het geheel voorstellen, en zo bouw je steeds verder op.
Het is dus altijd belangrijk om niet enkel tijdens de lessen, maar ook na de lessen als je zelf aan het inoefenen bent je toch probeert een zelfde principe te handhaven en dus durven uit te voeren ook al denk je die ander doet het nu net iets anders en die ook weer anders en dan de dingen door elkaar gaan uitproberen is echt geen goed idee. Geloof in je instructie en beoordeel pas na weken en/of maanden.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 21:20

Ik til nooit een hand hoger op.
Niet buiten niet binnen.

Binnenteugel tegen de hals vind ik om te verbloemen dat het paard niet aan het binnen een is.

Meestal hou ik de teugels op de plaats.
Maar bij jonge paarden kan ik de binnenhand wel van de hals halen. Niet naar me toe.

Maar ieder zal er anders over denken.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 21:26

Er is geen 'juiste'.
Er zijn gewoon zo veel verschillende manieren van rijden.. Iedereen heeft een andere mening en reden waarom. Het is aan jou de taak om hetgene te vinden wat goed bij jou én je paard past! Je moet jezelf ook aanpassen op elk paard. Ieder paard is anders en heeft dus andere hulpen nodig..
Voor mij is het juist zolang jij en je paard er geen hinder onder bevinden ;)

Persoonlijk heb ik verschillende manieren van sturen. Ik wil dat mijn paard alleen op mijn zit en benen reageert, alleen op m'n teugels en ook gecombineerd. gecombineerd is dan vaak het 'dressuur'werk, wanneer ik echt bezig ben met de correcte buiging etc. Dan vraag ik met m'n binnenteugel zeer lichte stelling wanneer nodig, maar ideaal zit er verder helemaal geen druk op. Met m'n binnenbeen vraag ik de buiging. Met m'n buitenbeen begrens ik de schouder (wanneer nodig) en geef ik de richting aan, net als m'n buitenteugel. Ik til m'n handen nooit op.. Bij een jonger paard gaan ze wel meer opzij, maar de buitenhand nooit(!) over de nek heen. Oh en bij een jong paard gebruik ik de binnenteugel ook meer dan met een gevordend paard.. Daarnaast wil ik natuurlijkt dat ze ook reageren met alleen binnenteugel. Maar dat is de allereerste stap bij sturen, obviously :)
Western trouwens :)
Tja, dat vind ik correct en klinkt voor mij het beste. Voor een ander kan dit heel anders zijn..

germie

Berichten: 25857
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Welke teugelvoering is nu de juiste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 11:30

Hand optillen is niet geheel een juiste manier, maar kan heel goed helpen om kantelen af te leren. Je moet dus per paard en ruiter kijken.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Re: Welke teugelvoering is nu de juiste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 11:41

Ik heb het altijd geleerd met binnen teugel opzij. Dus "openen". En buiten teugel tegen de hals. Maar nooit je hand over de schoft.

Verder als we rechtdoor gingen handen net iets boven de schoft. Sowieso niet handen wijd zetten. Zie wel eens dat mensen ze vast zetten op de bovenbenen of bijna de knieën en naar mijn idee rijdt je dan niet heel vriendelijk maar met een harde en vast gezette hand.

Ik had een instructeur die op de oude Duitse manier les gaf. Vond het altijd erg fijn en vooral eerlijk naar het paard toe. Erg veel van die man geleerd.

Niet banketstaaf, maar poetse! O:)

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 11:43

Van binnenbeen naar buitenteugel, dus mijn binnenbeen geeft stelling/buiging aan en mijn buitenteugel begrenst, geeft misschien een fractie na maar niet meer. Als ze niet direct volgen, neem ik misschien voor 1 seconde de binnenteugel op, maar niet langer, eens de wending wordt ingezet, hangt mijn binnenteugel los.
Verder draai ik ook mee met mijn bovenlichaam tijdens het inzetten.

I'm gonna wash that man right out of my hair
Take my hips to a man who cares
Sheela na gig - you exhibitionist

Lifestyle14
Berichten: 86
Geregistreerd: 02-05-14

Re: Welke teugelvoering is nu de juiste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 22:23

uhmm, je denkt teveel na....

in een wending moet je er vooral opletten dat je paard niet gaat duiken ( dit doen de meesten )
daarbij let je op de wending dat je paard niet uitzwaait, dus begrens je evt met je buiten tegel en been. Daarna recht op twee teugels !!

www.Fashsports.nl
Mis onze Facebook niet, voor de leukste actie's

Lifestyle14
Berichten: 86
Geregistreerd: 02-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 22:39

Lifestyle14 schreef:
uhmm, je denkt teveel na....

in een wending moet je er vooral opletten dat je paard niet gaat duiken ( dit doen de meesten )
daarbij let je op de wending dat je paard niet uitzwaait, dus begrens je evt met je buiten tegel en been. Daarna recht op twee teugels !!




'Maar indd het hangt met zoveel dingen samen, elk paard is anders....

www.Fashsports.nl
Mis onze Facebook niet, voor de leukste actie's


CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Welke teugelvoering is nu de juiste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 22:42

Buitenteugel is de teugel die paard de wending in stuurt.
Binnenteugel tegen de hals is eigenlijk altijd fout, hiermee zet je de schouders naar buiten en moet je m.i. dus alleen gebruiken bij paard dat de schouders naar binnen drukt in de wending, en is dus een correctie, geen correcte teugelvoering.
Buitenhand moet niet openen , maar begrenzen in een wending.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kimmetje26 en 12 bezoekers