Geen raad met bokkende en over enthousiaste pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amberkelsey

Berichten: 198
Geregistreerd: 24-06-16
Woonplaats: noordwijk

Geen raad met bokkende en over enthousiaste pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-17 18:31

Ik heb 2 problemen dus ik zal het niet te lang houden
Mijn pony (welsh K x Quarter, 9 jaar) is over het algemeen een pittig, koppig beestje, met wel is een eigen wil..
Met rijden heeft ze tegenwoordig nog wel is een schrikkerige en/of bokkerige bui.
Eerst had ze nergens last van en reed ze braaf haar rondjes, maar nu schrikt ze van dingen waar ze eerst niet om gaf en bokt ze steeds meer.
Geen idee waar het bokken aan kan liggen, haar zadel is vorige week woensdag nog nagekeken, ze is eigenlijk vervelender geworden nadat ik laast met springen was gevallen en ze daarna de bak uit was gerend en vrolijk en hengstig het terrein over rende..
Mijn 2e probleem ligt eigenlijk bij het springen.
Bij springen is ze eigenlijk naar mijn idee over enthousiast.
Ze kan niet in galop over de sprong heen, ze gaat in rengalop eropaf en bokt na de sprong met haar hoofd naar beneden wat niet uit te zitten is.
Ook als er balkjes van een ander liggen gaat ze er wel eens in galop overheen terwijl ik een volte probeer te rijden, ook hier zoek ik een oplossing voor.

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: Geen raad met bokkende en over enthousiaste pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 18:34

Hoe vaak komt ze buiten?
Misschien helpt het om haar voor het rijden even te longeren, kan ze haar energie kwijt.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 18:36

meestal te veel voer, te weinig beweging, en dus teveel energie..

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , Belgiƫ

Re: Geen raad met bokkende en over enthousiaste pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 00:33

Volgens je profiel ben je 13j , das nog heel jong, dus ik vrees dat dit paardje net iets te veel paard voor jou is. Een mogelijke oplossing is het paard in training zetten bij een trainer waar jij dan nadien zelf ook lessen gaat nemen. Het zelf proberen aan de hand van mogelijke tips zal een zeer moeilijke opgave worden, ik zou het je zelfs afraden, kans is heel groot dat het enkel erger gaat worden. Zoek hulp dus een trainer die jou komt helpen ter plaatse of bij de trainer thuis.

Queen123
Berichten: 300
Geregistreerd: 31-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 21:17

Voor je eerste probleem: Hoeveel komt je paard buiten en wat voor voer krijgt hij? Er zijn paarden die wel wat frisser zijn in de winter, vooral in zo'n periode dat het veel vriest en echt goed koud is. De tip van voor het rijden longeren zou erg nuttig kunnen zijn. Heb je verder ook les? Misschien kan je instructeur dan kijken of het inderdaad gewoon joligheid is, of dat er iets anders aan de hand kan zijn.

Voor je tweede probleem: Zoiets is heel vervelend. Zo te horen heb je je paard nog niet helemaal onder controle... Heb je wel eens goede begeleiding gehad op zo'n moment, wanneer hij er vandoor vliegt of helemaal gek wordt van hindernissen? De situatie zoals je deze nu beschrijft zou in mijn ogen voor gevaarlijke situaties kunnen zorgen namelijk...

Theeglas

Berichten: 2544
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Re: Geen raad met bokkende en over enthousiaste pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 14:06

Misschien zal het je helpen wanneer je je pony eerst even losgooit of aan de longeerlijn doet voordat je gaat rijden, zodat hij zijn energie al een beetje kwijt is. Dan is het scherpe randje er net af en kun je vaak alsnog fijn rijden.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 17:47

Het is idd iets dat heel velen doen voor ze er durven op te kruipen, maar naar mijn idee is het longeren op zich niet de plaats waar een paard even uit de bol mag gaan. Ook tijdens het longeren moet je paard alle aandacht bij jou hebben, en zich correct en gedisciplineerd gedragen, met wederzijds respect.
Ik hoor heel vaak mensen die zeggen tjaaa mijn paard is dominant en staat vrij hoog in het bloed en is daarom zo heel hevig en ik laat dit dan maar gebeuren tot het hevige er een beetje af is, dit is een verkeerde manier van denken vind ik persoonlijk.

Theeglas schreef:
Misschien zal het je helpen wanneer je je pony eerst even losgooit of aan de longeerlijn doet voordat je gaat rijden, zodat hij zijn energie al een beetje kwijt is. Dan is het scherpe randje er net af en kun je vaak alsnog fijn rijden.