terugrijden met je zit?????????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eleonora
Berichten: 81
Geregistreerd: 08-02-05

terugrijden met je zit?????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 18:35

Mijn paardje is erg voorwaarts en om hem nagevelijk te rijden doe ik veel te veel met mijn handen en bijna niks met mijn zit.Nou heb ik de opdracht gekregen om niks meer met mijn handen te doen maar nu moet ik hem nagevelijk rijden dmv mijn zit.Maar omdat hij zo voorwaarts is draaft hij erg snel en kost het mij ongelovelijk veel moeite om hem in normaal tempo te laten lopen.ik snap gewoon niet hoe dat werkt en wat ik moet doen,en het resultaat is dus dat wij veels te hard door die bak scheuren.Wie kan mij goed uitleggen hoe ik dit oplos??? Bloos

joycie

Berichten: 2662
Geregistreerd: 05-11-04

Re: terugrijden met je zit?????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 18:42

Als je lichrijdt, kun je het tempo van je paard terugnemen door langzamer te gaan lichrijden. Je gaat dan niet mee in zijn tempo en daar gaat hij zich een beetje aan "storen". Hij merkt dan dat als hij langzamer gaat lopen het veel fijner is en zal ook niet meer zo hard gaan.
Ook kun je veel voltes rijden, want die kun je ook op je zit rijden. op de volte gaan ze meestal niet zo hard, zeker op een kleinere volte niet.

Verder kun je zwaar gaan zitten en op die manier je paard terug laten komen.

Ik hoop dat je er iets aa hebt en misschien hebben andere mensen nog tips, want ik rijd zelf ook vaak op zo'n paardje dat graag weg wil onder je vandaan.

Barco

Berichten: 2609
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Harmelen

Re: terugrijden met je zit?????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 18:48

Probeer lang te gaan zitten als je doorzit. Probeer hierbij vanuit je buik te ademen en probeer goed je onderkant te voelen. dus je billen, zitbeenknobbels, het zadel onder je etc.
Deze oefeningetjes zorgen ervoor dat je zwaartepunt wat lager wordt en dus ook wat zwaarder. daardoor komt je paard ook wat meer terug in tempo.

Succes

KayC

Berichten: 3822
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Friesland

Re: terugrijden met je zit?????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 18:53

Bij het zwaar zitten, maak je je benen langer en ga je met je kont diep in het zadel zitten, als jouw paard niet weet dat ie dan langzamer moet of halthouden, kun je het oefenen door de eerste keren daarbij een ophouding te maken en rustig hooooo te zeggen Ja
Verder ga ik helemaal met joycie mee Ja

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: terugrijden met je zit?????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 18:53

Je kunt met je zit gaan rijden, en het paard zal je best voelen, maar het moet eerst leren GEHOORZAMEN. Het zal ook bij de zit door de hulpen heen rijden.

Ik zou het paard iedere keer opvangen met alleen mijn buitenhand. Zaak is heel snel met je hand te ontspannen, want als je te lang vasthoudt, hef je de werking van de ophouding op. En reactie eisen. Maar dat heb ik allemaal eerder al een keer gezegd in een andere topic.

Daarna weet ik niet of je wel met je zit mag rijden op deze pony. Ik heb zelf een snelle merrie waarbij ik niet in de rug mag komen. Dus niet langzamer lichtrijden of meer achterover leunen, want dat voelt ze en dan loopt ze juist weg. Ik moet juist mezelf heel erg loslaten in mijn lichaam en mezelf lang maken en ondertussen er goed voor zorgen dat ik goed in en uit blijf ademen. Dat laatste klinkt heel simpel, maar dat doe je toch vaak niet goed genoeg als je er niet goed bij stil staat.

1manier2
Berichten: 64
Geregistreerd: 16-03-05

Re: terugrijden met je zit?????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 19:10

Desiree schreef:
Je kunt met je zit gaan rijden, en het paard zal je best voelen, maar het moet eerst leren GEHOORZAMEN. Het zal ook bij de zit door de hulpen heen rijden.

Ik zou het paard iedere keer opvangen met alleen mijn buitenhand. Zaak is heel snel met je hand te ontspannen, want als je te lang vasthoudt, hef je de werking van de ophouding op. En reactie eisen. Maar dat heb ik allemaal eerder al een keer gezegd in een andere topic.

Daarna weet ik niet of je wel met je zit mag rijden op deze pony. Ik heb zelf een snelle merrie waarbij ik niet in de rug mag komen. Dus niet langzamer lichtrijden of meer achterover leunen, want dat voelt ze en dan loopt ze juist weg. Ik moet juist mezelf heel erg loslaten in mijn lichaam en mezelf lang maken en ondertussen er goed voor zorgen dat ik goed in en uit blijf ademen. Dat laatste klinkt heel simpel, maar dat doe je toch vaak niet goed genoeg als je er niet goed bij stil staat.


Ja, desiree heeft wel gelijk over dat met het paard haar rug. Als je constant jezelf ''zwaar'' probeert te maken, moet je wel oppassen dat je niet teveel met je hakken naar beneden gaat rijden waardoor je telkens achterover neerploft in het zadel. Want als dan jouw paard gevoelig op de rug wordt, gaat hij alleen nog maar erger ''vluchten''

Up2Date
Berichten: 26
Geregistreerd: 22-04-05

Re: terugrijden met je zit?????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 21:28

Probeer netjes contact te houden met je 'zit', je beenhulpen en je teugelhulpen. Leer het paard dat hij langzamer moet als jij diep tot aan je buik inademd, daardoor jezelf lang maakt, en uitademen waardoor hij stilstaat (of langzamer bij een minder grote hulp).

Daarbij duw je je knie in het zadel en je hak naar buiten. (niet je been afsteken hoor!) Knie ontspannen betekend harder (je maakt de weg vrij voor hem), knie in het zadel en hakken naar buiten draaien betekend langzamer (je sluit 'm als het ware op)

Let op: er is een verschil tussen zwaar zitten en lang maken. Probeer jezelf lang te maken. Door zwaar te gaan zitten breng je het paard uit balans en ga je hem tegenwerken, dat is nooit de bedoeling bij het paardrijden!

eleonora
Berichten: 81
Geregistreerd: 08-02-05

Re: terugrijden met je zit?????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 23:26

[quote="Up2Date"]

Daarbij duw je je knie in het zadel en je hak naar buiten. (niet je been afsteken hoor!) Knie ontspannen betekend harder (je maakt de weg vrij voor hem), knie in het zadel en hakken naar buiten draaien betekend langzamer (je sluit 'm als het ware op)

In het verleden was er een instructrice die mij hier idd op attent maakte om met mijn knieen het tempo te minderen ,maar ik heb hier helemaal niet meer aan gedacht! Bloos Dat werkte toen idd heel goed.(ik voel me nu echt steeds blonder worden)
Bedankt dat je mij er weer aan hebt herinnerd,Up2Date!
De instructrice die ik nu heb had mij dit advies nog niet gegeven.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re: terugrijden met je zit?????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 23:29

Ik ga gewoon helemaal mee met het bovenstaande!! hahaha

Het enigste wat ik nog niet terug gevonden heb ik de manier om je paardje de zithulp aan te leren..

Wat je kan doen als die door je zithulpen heen blijven lopen is afwenden bij de E.. dan geef jij gewoon een duidelijke zithulp zoals hierboven goed beschreven is (lang maken, diep zitten, knieen is het zadel ed.) als je paardje vrolijk door loopt zal dei vanzelf tegen het schot eindige.. Als die dan stil staat beloon je hem, zet hem een pasje terug en draaf je weer weg.. dit doe je een aantal maal en je zal merken dat die steeds sneller zal terug komen op die zelfde zit hulp. Als je na een tijdje merkt dat id het gewoon weet en loopt er nog een keertje door hem mag je best een waarschuwing geven met je stemhulp (zwaar maken en hard en duidelijk een kort woordje zeggen.. HOO) Als die dan niet reageerd is die gewoon stout!

Bedenk wel dat het heel belangrijk is om te belonen als die het doet, zodat die het leert te begrijpen..

Succes!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re: terugrijden met je zit?????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 13:44

Meissiej heeft een belangrijk punt: Je paard moet wel leren te begrijpen wat je bedoeld. Gebruik inderdaad de bakrand als rem-hulp, zodat je niet toch stiekem je handen zal gebruiken. Voor het stoppen, maak jezelf lang naar onder én naar boven en adem duidelijk uit (daarbij HOoooooo....... zeggen helpt je op de juiste manier uit te ademen en de stemhulp kan je paard ook helpen het eerder te snappen).
Oefen eerst overgangen stap-halt, niet meteen draf-stap. Als je paard in stap-halt begrijpt wat je bedoeld, lukt het ook snel in draf-stap of zelfs draf-halt.
Als je paard het echt begrijpt kan je in draf ook schijnovergangen rijden op je adem: Half uitademen is dan net niet helemaal terugkomen.

Succes ermee!