Kreupel paard door springen en strand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
xMGrompy

Berichten: 51
Geregistreerd: 02-12-14
Woonplaats: Julianadorp

Kreupel paard door springen en strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-17 11:58

Hallo,

Is het mogelijk dat een paard door springen, strand, rijden kan worden belast waardoor hij kreupel raakt?

Dit is het verhaal wat helaas twee jaar geleden heeft afgespeeld maar waarvan ik nu achter mijn rug om wordt beschuldigt van een aantal dingen.

Twee jaar terug reed ik een paard die geen conditie of bespiering had.
Samen met de eigenaresse van dat paard zijn we eerst spieren en conditie gaan trainen.
Na een aantal weken/maanden mocht ik rijden, eerst rustig aan in de bak.
Na een paar weken rustig aan in de bak te rijden. (Denk aan stappen en draven)
Ben ik de training meer uitdagender gaan maken. (Denk aan langer draven, en zelfs galopperen)

Toen ben ik in de Lente begonnen met bos ritjes. (Dit was bijna altijd in stap, heel soms een drafje)

Dit ging allemaal goed en ondertussen kwam de zomer er aan. (Het begon allemaal in Januari)
We mochten een sprongetje proberen, dus dit deden we. Na goed warm te hebben gereden gingen we een sprongetje proberen. Dit ging allemaal goed. Na ongeveer 5/10 minuten ben ik gestopt met springen.
Een aantal weken later gingen we een klein parcours doen van drie sprongen. Ook dit hebben we 5/10 minuten gedaan.
Dat waren ook de enige sprongen die we hadden gemaakt.

De zomer raakte voorbij en het paard wat ik reed was nog nooit op het strand geweest.
Dus dat wou ik graag met hem doen. Rond oktober hebben wij dit ook gedaan. Dit ging goed en mochten we vaker doen. In totaal zijn we vier keer naar het strand gegaan in een tussen tijd van twee maanden.

Het rijden in de bak was weer begonnen.
Het rijden ging goed, het paard begreep beter de hulpen en reageerde er goed op.
Tussen door gingen we ook longeren voor de afwisseling.

En toen kwam het nieuwe jaar eraan. De eerste maand Januari was er niets loos, we waren lekker bezig en het ging goed.
Maar de tweede maand Februari, daar begon het mee. Het paard raakte een beetje kreupel. Dus gaven we hem een week rust. Na die week zijn we eerst een paar keer gaan longeren. Dit ging goed en hij liep ook niet meer kreupel. Toen twee a drie weken later ben ik gaan rijden. Tijdens het stappen merkte ik niets, toen we gingen aandraven voelde het niet goed. Ik ben gelijk gestopt en van hem afgesprongen. Toen zag ik dat hij erg kreupel liep. Snel belde ik de stal eigenaresse en die kwam er gelijk aan. Toen hebben we gekeken of hij op het harde ook kreupel liep, en dit was zo. Toen vertelde zij mij dat ik zijn been moest koelen en hem daarna op stal moest zetten. Dat had ik gedaan.

De volgende dag kwam de dierenarts. Volgens de dierenarts had het paard een spier verrekt of verdraait. Hij kreeg pijnmedicatie en moest paar weken op rust. Helaas bleef hij kreupel lopen.
Na een aantal weken op rust te hebben gestaan, meerdere dierenarts bezoeken te hebben gehad.
Kwam het eruit, het paard had (Als ik het goed heb) Peesschede ontsteking.

Toen dit eruit kwam vertelde de dierenarts dat het paard elke dag 10 minuten op het harde moest lopen. Dus de eigenaresse van het paard en ik spraken af om dit samen te doen. Na een paar weken besloot zij dat ze het liever alleen deed. En werd mij verteld dat ze alle verzorging voortaan alleen wou doen, en dat ik geen bij rijd/verzorg paard meer had. (Er waren meerdere dingen gezegd dan alleen dit)

Nu twee jaar later krijg ik regelmatig bericht van mensen die op die stal staan. Dat ik het paard kreupel heb gereden, en dat het mijn schuld is dat hij nog steeds kreupel is. Zelf dat toen hij kreupel was ik hem te lang door heb gereden.

Ik heb de eigenaresse van het paard een bericht gestuurd, maar tot nu toe nog geen antwoord op gehad. Ik zou het graag netjes en als volwassenen op willen lossen, maar ben bang dat dat niet meer zal gebeuren. Helaas wordt ik nu wel zwart gemaakt op een stal waar ik altijd met plezier heen ging. Vanwege omstandigheden niet meer heen ga.

De vraag is dus, is het mogelijk dat na een aantal maanden later van springen en strand een paard overbelasting heeft gehad en daarvan kreupel (Peesschede ontsteking) is geraakt?

Heeft het rijden daarna nog invloed ervan gehad? Of is het helaas een pech geval geweest?

Ik zou het graag willen weten aangezien ik met een ontzettende schuld en rot gevoel zit.


danoesje
Berichten: 2564
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:04

Wat een naar verhaal zeg! Wat een rotgevoel moet dat geven.

Ik denk dat je bij ieder paard en bij elke discipline de kans hebt dat er blessures ontstaan. Naar mijn eigen paard gekeken, die heeft werkelijk waar elke paar maanden wat. Maar ook om mij heen zie ik veel paarden met al dan niet vage kreupelheden. Peesblessures en verrekingen zijn nu eenmaal snel gebeurd.
Ik denk dat het altijd een afweging is tussen sterker maken en niet overbelasten, het ene paard is nu eenmaal ook sterker dan het andere.
Op basis van jouw verhaal kan ik me niet voorstellen dat je het paard hebt overbelast, maar juist dat je rustig hebt opgebouwd. Een blessure zit nu eenmaal in een klein hoekje en een peesschede ontsteking kan bij mijn weten door verschillende zaken ontstaan, waaronder door een verrekking. Dit kan in mijn optiek net zo goed op het land/paddock zijn ontstaan als tijdens jouw training.

xMGrompy

Berichten: 51
Geregistreerd: 02-12-14
Woonplaats: Julianadorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-17 12:08

danoesje schreef:
Wat een naar verhaal zeg! Wat een rotgevoel moet dat geven.

Ik denk dat je bij ieder paard en bij elke discipline de kans hebt dat er blessures ontstaan. Naar mijn eigen paard gekeken, die heeft werkelijk waar elke paar maanden wat. Maar ook om mij heen zie ik veel paarden met al dan niet vage kreupelheden. Peesblessures en verrekingen zijn nu eenmaal snel gebeurd.
Ik denk dat het altijd een afweging is tussen sterker maken en niet overbelasten, het ene paard is nu eenmaal ook sterker dan het andere.
Op basis van jouw verhaal kan ik me niet voorstellen dat je het paard hebt overbelast, maar juist dat je rustig hebt opgebouwd. Een blessure zit nu eenmaal in een klein hoekje en een peesschede ontsteking kan bij mijn weten door verschillende zaken ontstaan.


Het geeft inderdaad een rot gevoel. Ik heb altijd de beste bedoelingen gehad met het paard en altijd met gevoel gereden.

Bedankt voor je antwoord, het lucht ergens wel op dat het dus niet alleen van mij kan zijn geweest. Maar er meerdere dingen kan zijn gebeurt. Wat ik mij nog kan herinneren is dat hij in een paddock met drie andere paarden stond en hij ze vaak achterna zat, hij kon ook van die hele krappe draaien maken. Misschien dat dat er ook mee te maken heeft.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:11

Uit post leid ik af dat er idd te snel en zonder kunde gereden/ gewerkt is geweest. Een paard zonder conditie en bespiering, dat los je echt niet zo snel op dat je er na een paar maand al op een gezonde manier kunt mee gaan springen. Een dergelijk paard heeft ongeveer een jaar nodig om kracht en conditie te kweken vooraleer er serieus mee gereden kan worden. Dit is dus idd overbelasting door onaangepast werk en onkunde. Natuurlijk kan een blessure ook op wei voorkomen maar da's imo hier niet het geval geweest. Er zat geen structuur in de training en dan is de kans op overbelasting groot.

Zowel jij als de eigenaresse zijn hier verantwoordelijk voor dus laat je niet alle schuld in de schoenen schuiven: zij heeft de eindverantwoordelijkheid!

danoesje
Berichten: 2564
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Amsterdam

Re: Kreupel paard door springen en strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:17

We weten natuurlijk met zijn allen niet waar hij precies vandaan kwam...was hij op sterven na dood of gewoon nog niks gedaan en iets onder gewicht? Ik lees dat ze in januari zijn begonnen en in de zomer een sprongetje hebben gemaakt (waarbij voor de 1 'een sprongetje' 30 cm is en voor een ander 80) dus dan is er al een half jaar opgebouwd. Neem aan dat er ook goed is gekeken naar de toestand op dat moment. Daarnaast heb je zo te lezen alles overlegd met de eigenaresse. Ik kan inderdaad niet teruglezen hoe je zat qua trainingsplan, reed je 2 of 6 dagen per week, iets er tussenin, wisselend?
Hoe dan ook, er zijn verschillende oorzaken mogelijk.

LadyUrsy

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-10-13

Re: Kreupel paard door springen en strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:25

Klinkt niet alsof je er hele gekke dingen mee hebt gedaan. Klinkt wel als lekker makkelijk van de eigenaar om achteraf een zondebok aan te wijzen. Ze heeft zelf toch ook gezien wat je met haar paard deed. Klinkt alsof ze niet te verlegen is om aan te geven als ze het ergens niet mee eens is. Dat had ze dan beter eerder kunnen doen, als het in haar ogen allemaal zo fout was.

Dit blijft het grote nadeel van dieren of spullen "lenen", super vervelend :-( .

xMGrompy

Berichten: 51
Geregistreerd: 02-12-14
Woonplaats: Julianadorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-17 12:29

maximuss schreef:
Uit post leid ik af dat er idd te snel en zonder kunde gereden/ gewerkt is geweest. Een paard zonder conditie en bespiering, dat los je echt niet zo snel op dat je er na een paar maand al op een gezonde manier kunt mee gaan springen. Een dergelijk paard heeft ongeveer een jaar nodig om kracht en conditie te kweken vooraleer er serieus mee gereden kan worden. Dit is dus idd overbelasting door onaangepast werk en onkunde. Natuurlijk kan een blessure ook op wei voorkomen maar da's imo hier niet het geval geweest. Er zat geen structuur in de training en dan is de kans op overbelasting groot.

Zowel jij als de eigenaresse zijn hier verantwoordelijk voor dus laat je niet alle schuld in de schoenen schuiven: zij heeft de eindverantwoordelijkheid!


Ik snap inderdaad wat je bedoelt.
In het begin was er wel een structuur. Ongeveer in de zomer tijd is dat veranderd. Na de zomer was het weer opgepakt. In de zomer reed ik soms niet vanwege de warmte. Ook waren het meer buiten ritjes dan echt in bak rijden. (Dat probeerde ik wel 1 keer in de week te doen) De eigenaresse deed dan longeren met hem. Ik reed ongeveer 3 a 4 dagen. En zij deed op de andere dagen longeren of poetsen.
Ik hoop dat ik het met de eigenaresse nog kan uitpraten, aangezien het erg raar gaat nu.

xMGrompy

Berichten: 51
Geregistreerd: 02-12-14
Woonplaats: Julianadorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-17 12:32

danoesje schreef:
We weten natuurlijk met zijn allen niet waar hij precies vandaan kwam...was hij op sterven na dood of gewoon nog niks gedaan en iets onder gewicht? Ik lees dat ze in januari zijn begonnen en in de zomer een sprongetje hebben gemaakt (waarbij voor de 1 'een sprongetje' 30 cm is en voor een ander 80) dus dan is er al een half jaar opgebouwd. Neem aan dat er ook goed is gekeken naar de toestand op dat moment. Daarnaast heb je zo te lezen alles overlegd met de eigenaresse. Ik kan inderdaad niet teruglezen hoe je zat qua trainingsplan, reed je 2 of 6 dagen per week, iets er tussenin, wisselend?
Hoe dan ook, er zijn verschillende oorzaken mogelijk.


Voordat ik hem deed, werd er soms met hem gelongeerd maar voornamelijk mee gewandeld en mee gepoetst. Ook was hij iets aan de zware kant.
Het sprongetje is niet hoger dan 40 cm geweest aangezien ik zelf geen held met springen ben.
Voor dat we toe stemming kregen voor het springen en strand is er inderdaad gekeken naar wat hij kon, en hoe het ging. Toen zag hij er bespierder uit en ook al wat afgevallen, ook de conditie was stukke beter. Mijn dagen waren vaak 3 a 4 keer in de week. En op de andere dagen deed de eigenaresse hem longeren of poetsen.

xMGrompy

Berichten: 51
Geregistreerd: 02-12-14
Woonplaats: Julianadorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-17 12:35

LadyUrsy schreef:
Klinkt niet alsof je er hele gekke dingen mee hebt gedaan. Klinkt wel als lekker makkelijk van de eigenaar om achteraf een zondebok aan te wijzen. Ze heeft zelf toch ook gezien wat je met haar paard deed. Klinkt alsof ze niet te verlegen is om aan te geven als ze het ergens niet mee eens is. Dat had ze dan beter eerder kunnen doen, als het in haar ogen allemaal zo fout was.

Dit blijft het grote nadeel van dieren of spullen "lenen", super vervelend :-( .



Ik kreeg toen ook een berichtje van haar, met allerlei redens erin.
Dat ik geen interesse in hem toonde, dat ik niet goed voor hem was.
Terwijl ik bijna elke week wel een bericht stuurde met de vraag hoe het met hem ging.
We waren juist altijd heel goed aan het overleggen van hoe of wat, en wat de ander gedaan had.

Helaas heb ik geen geld voor een eigen paard, anders had ik er nooit aan begonnen.
Nu weet ik beter, let ik meer op. Ook ga ik nu om met eerlijke mensen.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:36

Dat is niet direct wat ik bedoel met structuur: wat was het trainingsplan en de voorziene vooruitgang, hoe en wat werd er gevoerd? Hoe was het werk gestructureerd: hoeveel conditie- en hoeveel krachttraining per week? Hoe ondersteunde het voer zijn ontwikkeling? Hoe was de rust geregeld?

Als jij zegt dat er met dit paard elke dag (ongestructureerd) gewerkt werd, dan is overbelasting idd de oorzaak van de blessure.

xMGrompy

Berichten: 51
Geregistreerd: 02-12-14
Woonplaats: Julianadorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-17 12:48

maximuss schreef:
Dat is niet direct wat ik bedoel met structuur: wat was het trainingsplan en de voorziene vooruitgang, hoe en wat werd er gevoerd? Hoe was het werk gestructureerd: hoeveel conditie- en hoeveel krachttraining per week? Hoe ondersteunde het voer zijn ontwikkeling? Hoe was de rust geregeld?

Als jij zegt dat er met dit paard elke dag (ongestructureerd) gewerkt werd, dan is overbelasting idd de oorzaak van de blessure.


In het begin was het rustig opbouwen, veel stappen en kleine stukjes draven.
Dit is meer opgevoerd naar minder stappen meer draven voor de conditie.
Toen hij meer kracht en conditie kreeg ben ik galop erbij gaan doen, dit vond hij moeilijk dus ook dit was heel rustig opgebouwd en eerst met longeren gedaan, en daarna dat hij het goed kon pas met rijden.
Als ik hem longeerde deed ik dat met dubbele lijnen voor kracht, dit deed ik 2 keer in de week.
Met rijden was het voornamelijk in het begin conditie op bouwen, dit was 1 keer in de week.

De eigenaresse longeerde hem met enkele lijn, en die deed meer aan de conditie, dit was 1 keer in de week.
En zij zorgde voor rust dagen, dus dat hij 3 dagen in de week rust kreeg. Dan werd hij gepoetst en een beetje gewandeld, soms gewassen vanwege de eczeem die hij had.

Hij kreeg muesli basis, en zomervit koek erbij en soms een handje muesli van care 4 you.
Voor de kreeg hij Hooi en kuil meerdere keren per dag.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Kreupel paard door springen en strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:53

het kan een oude peesblessure zijn die getriggert word door een rengalopje...kan ook ontstaan zijn door een rengalopje

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Janneke2

Berichten: 22580
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:56

maximuss schreef:
Uit post leid ik af dat er idd te snel en zonder kunde gereden/ gewerkt is geweest. Een paard zonder conditie en bespiering, dat los je echt niet zo snel op dat je er na een paar maand al op een gezonde manier kunt mee gaan springen. Een dergelijk paard heeft ongeveer een jaar nodig om kracht en conditie te kweken vooraleer er serieus mee gereden kan worden. Dit is dus idd overbelasting door onaangepast werk en onkunde. Natuurlijk kan een blessure ook op wei voorkomen maar da's imo hier niet het geval geweest. Er zat geen structuur in de training en dan is de kans op overbelasting groot.

Zowel jij als de eigenaresse zijn hier verantwoordelijk voor dus laat je niet alle schuld in de schoenen schuiven: zij heeft de eindverantwoordelijkheid!

Eh, het verhaal begon in januari en 13 maanden later wordt het dier kreupel. In die 13 maanden is er volgens TS geleidelijk aan opgebouwd.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

xMGrompy

Berichten: 51
Geregistreerd: 02-12-14
Woonplaats: Julianadorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-17 13:00

geerke schreef:
het kan een oude peesblessure zijn die getriggert word door een rengalopje...kan ook ontstaan zijn door een rengalopje


Er is 1 keer een ren galop met hem gedaan, en dat was op het strand. Nadat een paard waarmee ik op rit was op hol sloeg met een meisje van 8 jaar erop. Zij kon hem niet terug rijden. Toen ben ik er achter aan gegaan in een ren galop. Ik kwam al vrij snel dichtbij en heb toen het paard kunnen stoppen, maar voor de rest niet eerder ren galop gedaan.

Het zou inderdaad ook van een oude peesblessure kunnen zijn geweest.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 13:10

Overbelasting komt meestal door structureel teveel.
Helaas kunnen paarden niet aangeven dat iets niet goed voelt wat wij wel kunnen voelen en aangeven als we beginnen met sporten. Soms denken we een heel eind op weg te zijn en dat je lijf het aan kan en ineens voelt het dan toch iets niet goed in je lijf. Dat kan best een aantal maanden in de trainingen zijn. Wij weten wat we voelen en geven (als we slim zijn) ons zelf rust. Maar dat kan een paard niet aangeven. En tegen de tijd dat ze kreupel zijn is het eigenlijk al te laat.
Dat kun nu eenmaal gebeuren. De eigenaar was er ook bij en ik denk dat die zich ook behoorlijk rot voelt. Kun je nagaan hoe vervelend jij het vind dat zal voor de eigenaar niet anders zijn en die heeft nog een berg kosten erbij. Kan me heel goed voorstellen dat ze het voortaan liever alleen doet. Hoef je niet te denken dat ze jouw de schuld daarvan geeft.
Van de stalgenoten is niet netjes en kan je het beste gewoon blokkeren. Dat kan je toch niet veranderen hoe ze er over denken en jezelf er over opwinden gaat ook niemand helpen. Jouw niet, de eigenaar niet en het paard al helemaal niet.

Of de eigenaar nu wel of niet reageert. Probeer het van je af te zetten. We maken allemaal fouten, soms onbenullig en soms wat erger. Maakt het uit bij wie de schuld ligt? Kan door de trainingen komen en een verkeerde beweging op de wei/paddock kan ook mee gespeeld hebben. Waarschijnlijk gewoon een combinatie van meerdere dingen.
Blijft allemaal gissen.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 13:11

@ janneke2: hoe opgebouwd? Als jij 13 maand lang gaat rondwandelen en je stapt elke week een km verder dan kun je na 13 maand geen marathon lopen terwijl je wel "opgebouwd" hebt...

MVasbo

Berichten: 262
Geregistreerd: 16-09-15
Woonplaats: Zandaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 13:15


Blog over Mr.Grumpy(mijn paard), reviews, collecties, gewoon alles over paarden. http://www.thatgrumpyhorse.com

xMGrompy

Berichten: 51
Geregistreerd: 02-12-14
Woonplaats: Julianadorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-17 13:21

Tigra_ schreef:
Overbelasting komt meestal door structureel teveel.
Helaas kunnen paarden niet aangeven dat iets niet goed voelt wat wij wel kunnen voelen en aangeven als we beginnen met sporten. Soms denken we een heel eind op weg te zijn en dat je lijf het aan kan en ineens voelt het dan toch iets niet goed in je lijf. Dat kan best een aantal maanden in de trainingen zijn. Wij weten wat we voelen en geven (als we slim zijn) ons zelf rust. Maar dat kan een paard niet aangeven. En tegen de tijd dat ze kreupel zijn is het eigenlijk al te laat.
Dat kun nu eenmaal gebeuren. De eigenaar was er ook bij en ik denk dat die zich ook behoorlijk rot voelt. Kun je nagaan hoe vervelend jij het vind dat zal voor de eigenaar niet anders zijn en die heeft nog een berg kosten erbij. Kan me heel goed voorstellen dat ze het voortaan liever alleen doet. Hoef je niet te denken dat ze jouw de schuld daarvan geeft.
Van de stalgenoten is niet netjes en kan je het beste gewoon blokkeren. Dat kan je toch niet veranderen hoe ze er over denken en jezelf er over opwinden gaat ook niemand helpen. Jouw niet, de eigenaar niet en het paard al helemaal niet.

Of de eigenaar nu wel of niet reageert. Probeer het van je af te zetten. We maken allemaal fouten, soms onbenullig en soms wat erger. Maakt het uit bij wie de schuld ligt? Kan door de trainingen komen en een verkeerde beweging op de wei/paddock kan ook mee gespeeld hebben. Waarschijnlijk gewoon een combinatie van meerdere dingen.
Blijft allemaal gissen.



Het is inderdaad voor dieren lastig aan te geven als ze ergens last van hebben.
Ik begrijp de eigenaresse zeker dat ze het alleen verder heeft willen doen, en dat zij zich ook rot voelt. Maar om na twee jaar mij als nog van alles de schuld te geven is niet netjes. Zij had het ook op een andere manier duidelijk kunnen maken. Als zij mij een bericht had gestuurd met wat haar dwars zit, had het op een volwassen manier kunnen worden opgelost. Helaas is het van haar kant niet volwassen en betrekt zij andere mensen erbij, die eigenlijk er niets mee te maken hebben.

Ik probeer het van mij af te zetten en verder te gaan met de mensen die wel weten hoe goed ik voor het paard ben geweest. En we maken inderdaad allemaal fouten of hebben we pech.

xMGrompy

Berichten: 51
Geregistreerd: 02-12-14
Woonplaats: Julianadorp

Re: Kreupel paard door springen en strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-17 13:25

Onder tussen heb ik meerdere meningen gehoord.
En ik zal het proberen los te laten.
Het zou inderdaad kunnen zijn dat het allemaal teveel voor het paard werd.
Het zou ook meerdere dingen geweest kunnen zijn.
Het zijn dingen waarop je geen specifiek antwoord op kan krijgen.
Wel weet ik dat het niet alleen mijn schuld is, en dat ik mij niet schuldig hoef te voelen.
Ik heb nu geleerd van de situatie en weet hoe ik er voortaan wel op moet handelen.

Iedereen bedankt voor de berichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 13:36

TS, met ieder paard waarmee gewerkt wordt kan iets gebeuren. En achteraf is het altijd makkelijk zeggen 'als je dat of dat niet gedaan had, was het nooit gebeurd.' Tsja, als je naderhand de uitkomsten kent, dan lijken gebeurtenissen opeens veel voorspelbaarder als daarvoor. Prima om er op terug te kijken en er iets van te leren. Maar ga je op basis van wat je nu weet alsjeblieft niet schuldig lopen voelen. Wat je deed, deed je met goede intenties.

mmvs

Berichten: 191
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: Kreupel paard door springen en strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 15:16

Wat vervelend dat ze jou zwart maken zeg ! Als een paard wel last van overbelasting heeft komt dat niet na maanden na de oorzaak. Wat zou kunnen, is dat het paard in het land of de paddock te gek heeft gedaan. Zo heeft ons paard zijn been gebroken in t land, al leek het eerst op tegen de hand lopen meet teugelkreupel zeg maar. En paard verrekt niet zomaar zijn spier en zal dan vast erg gek hebben gedaan of zich verstapt hebben. Dat kan tijdens het rijden zijn geweest misschien maar dan zeker niet jouw schuld. Als hij zijn benen niet op tilt. ;) ik hoop voor je dat je het fijn kan oplossen en dat ze jou niks kwalijk neemt !

Instagram: Manon van Spijker Fotografie

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 15:18

Ieder mens die iets aan sport wil gaan doen riskeert een overbelasting van spieren en of pezen, denk maar aan iedere beginnende ruiter die na een lesje paardrijden dit nog een ganse week voelt en er soms ook duidelijk last van heeft, ook dit is dus overbelasting, training die niet aangepast is aan het kunnen van de betreffende mens. Dit zelfde verhaal geld natuurlijk ook voor een paard, als ik jouw uitgebreide openingspost las dacht ik ook te lezen dat er met dit paard zonder enige kennis en inzicht zomaar wat getraind werd, dus niet echt een goede opbouw. En daar is dan ook het ene paard kan heel wat hebben het andere is veel gevoeliger en sneller geblesseerd. Om nu de schuld volledig in jouw schoenen te gaan schuiven das een moeilijke vraag, wij weten natuurlijk niet wat jij precies gedaan hebt toen, maar het lijkt me eerder tjaaa toeval en mede door te weinig kennis en kunde bij het training programma.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Janneke2

Berichten: 22580
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 17:26

maximuss schreef:
@ janneke2: hoe opgebouwd?

Zie OP.

Daar staat geen exact verslag van 13 maanden (dat zou bladzijden vergen) - maar wie "een paard uit de wei haalt", rustig opbouwt gedurende 13 maanden en dan een paar keer een klein sprongetje maakt - dat is geen onverantwoorde manier van doen.

(Helaas is het dier wel geblesseerd, maar soms gaan er dingen op stal of in de wei mis, misschien was er een oude blessure - "oliebol happens" in good Dutch.)

Citaat:
Als jij 13 maand lang gaat rondwandelen en je stapt elke week een km verder dan kun je na 13 maand geen marathon lopen terwijl je wel "opgebouwd" hebt...

Hm - ;) ;) ;) :) :)
Elke week een extra kilometer, 13 maanden lang, dat is 52+4= 56 kilometer - dat is meer dan die 42 (en hoeveel meter ook al weer) kilometer marathon.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Kreupel paard door springen en strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 18:29

@ Janneke: marathon wandelen zal dan wel lukken maar hem lopen /rennen zal het niet worden (dat was wat ik bedoelde)...

Janneke2

Berichten: 22580
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Kreupel paard door springen en strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:39

...oeps!
Aha!
_O-
(zo zie je maar weer: taal is tricky!)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: yvje86 en 3 bezoekers