Kreupel paard door springen en strand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Laibadji

Berichten: 1684
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 20:10

Ik heb vorig jaar een paard gekocht dat ongetraind was. Na 3 maanden had mijn paard na de les een zware peesblessure. Niet door het rijden maar door de gekke sprongen die hij in de weide maakte! Na maanden revalidatie en eindelijk weer mogen rijden, doet hij het toch niet opnieuw! Nu ander been.... Weer maanden revalidatie!

Ik had de verkoper ook kunnen zwart maken en van haar een zondebok kunnen maken want ze had mij een zwak paard verkocht (was klinisch goed gekeurd) maar nee hoor dat heb ik niet gedaan want zij kon er echt niet aan doen!

Probeer het ergens los te laten. En bedenk dat als de eigenares een zondebok in jou zoekt het zij zo, dat is niet erg. Helpt voor haar om haar schuldgevoel naar beneden te krijgen. Is het mooi en leuk voor jou? Helemaal niet! Ik vrees echter dat je haar niet zal kunnen overtuigen.

Jij hebt je best gedaan, je hebt overlegd met de eigenares, je hebt het paard rustig aangereden en je hebt toestemming gekregen om alles te doen. Dus mijn inziens treft jou echt geen schuld.

Het is jammer voor het paard en de eigenares maar kwetsuren kunnen altijd ontstaan. Zelfs de best getrainde paarden zijn blessuregevoelig.

Kop op! X


Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Re: Kreupel paard door springen en strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 20:32

Wat zonde dat het zo moet lopen.

Het is niet je eigen paard, dus ik neem aan dat je overal toestemming voor vraagt.
Als de eigenares heeft ingestemd met het springen en de strandrit, dan vind ik niet dat ze jouw mag beschuldigen.

Toch blijft het een lastige situatie.

Nobodylikes

Berichten: 44
Geregistreerd: 02-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 20:32

Peeschedeontsteking komt helaas voort uit overbelasting. Dit zou het strand of springen geweest kunnen zijn, maar kan net zo goed ontstaan door een rare draai in de paddock tijdens het spelen. Doorrijden met de blessure is nooit goed, maar hier was de eigenaresse zelf bij. Dit was niet alleen jouw keuze, sterker nog als jij dit geweten had was het nooit gebeurd.
Ik vind niet dat jij je schuldig hoeft te voelen, en als ik de eigenaresse was en zulke dingen zei zou ik mij persoonlijk de ogen uit mijn kop schamen.
Ik denk zelf dat ze zichzelf schuldig voelt en haar schuldgevoel afschuift op jouw.. Niet eerlijk, maar haar situatie is ook niet fijn. Ik denk dat praten een hoop kan oplossen!

RJ Hosting Flynnagan Rider RIP Buddy...
RJ Hosting Elsa of Arendelle de teller is gestrand op Z1+1, helaas zal deze niet verder oplopen wegens studie..

xMGrompy

Berichten: 51
Geregistreerd: 02-12-14
Woonplaats: Julianadorp

Re: Kreupel paard door springen en strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-17 23:35

Helaas nog steeds geen antwoord gehad van de eigenaresse. Ik ga proberen haar email te vinden en het daar nog een poging mee te doen.

Ondertussen heb ik een vrouw gesproken die veel van trainingen weet. Zij vertelde mij dat het inderdaad van het rijden kan komen, maar dat zijn manier in de paddock ook zeker heeft mee gespeeld. Ook vertelde zij mij dat ik het los moet gaan laten omdat er niemand is geweest die heeft geholpen met de training bedenken. Er is niemand geweest die mij heeft ondersteunt. En ook zij zegt dat het niet netjes is van de eigenaresse om mij zo neer te zetten.

Van die mevrouw mag ik 1 van haar paarden rijden. En zij wil mij dingen gaan leren over trainingen etc.


Iedereen bedankt voor de eerlijke reacties, ik ben geholpen met het probleem.

senna21

Berichten: 11713
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 23:45

Een paard kan kreupel raken door één misstap, ook in een weiland.
Wat een nare beschuldigingen.
Het leven zit vol met risico's.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Janneke2

Berichten: 22580
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Kreupel paard door springen en strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 10:54

...wat fijn, dat je met deze mevrouw in contact bent. Ze zegt verstandige dingen en prachtig dat je weer een verzorgpaard krijgt!

En ik ga mee met Senna: in 1 enkele gekke bokkesprong kan het mis zijn!
(En laat je dag niet vergallen door nare mensen!)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Kreupel paard door springen en strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 11:28

Ik kreeg als net 16 jarige 2 verzorgpaarden, beiden van dezelfde eigenaresse, moeder en dochter.
Beiden hadden zeker een half jaar stil gestaan door een blessure van de eigenaresse.
Ik mocht dit gaan opbouwen, had dit nog nooit gedaan.
Begonnen met stappen en draven in de bak, vervolgens een galopje erbij, daarna eens lekker naar buiten, en binnen notime mochten we alles doen wat ik wilde.
Naar buiten, springen, alles. Enige dat mij nog verteld werd; op dat pad buiten mag je een klein galopje maken maar niet te lang, en niet te hard. Het zand is daar erg zwaar.

Hier hield ik mij ook netjes aan.
Een paar dagen later kreeg ik een appje dat ze me op stal wilde spreken.
Ik kwam aan en heb 2 stallen volledig leeg getrokken en uitgemest (en dit waren behoorlijke viespeuken dus de hele stal ging leeg).
2 paarden gepoetst, waarna de eigenaresse aankwam.
De oudste van de 2 paarden had een dik been en dit was mijn schuld.
Ik was onverantwoord met de paarden omgegaan en door mij had haar paard een dik been en liep ze kreupel.
Ik mocht mijn spullen pakken en hoefde niet meer terug te komen.
Ik heb nooit meer wat van haar gehoord.

Achteraf gezien: ik was net 16 jaar, had nog nooit zo hoeven opbouwen met een paard, en heb me altijd gehouden aan wat de eigenaresse mij vertelde. Maar zonder begeleiding doe je al snel te veel, als je niet weet wat de grens is en niemand je daarin begeleid gaat het snel.
Misschien was het mijn schuld, misschien heeft het paard een stap verkeerd gezet in haar stal. Maar echt mijn schuld? Ik miste een hoop begeleiding dus de schuld mag je dan niet op een meisje van 16 afschuiven dat net haar eerste verzorgpaardjes heeft.

Het ergste van alles vind ik nog; ik ben een uur tot 1.5 uur bezig geweest met de stallen, heb me een ongeluk geshouwt aan nieuwe balen hooi, en volle kruiwagens, en vervolgens mag je vertrekken.
Neem maar afscheid en je hoeft niet meer terug te komen.
Had dan ook zelf die stallen gedaan..

Ik mis in jouw verhaal de begeleiding TS.
Heb je (bijna) geen begeleiding gehad, vind ik ook niet dat het jouw schuld is, maar de schuld van diegene die verantwoordelijk is voor het paard. De eigenaresse dus.

Soms is er zo veel wat we kunnen voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen...

https://www.facebook.com/pages/MA-Fotog ... 6784189755

[IM] Dag maatje, lieve Gaspard, ik hou nogsteeds van je!

laraxXxemma

Berichten: 4687
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 11:59

Majolen schreef:
Wat zonde dat het zo moet lopen.

Het is niet je eigen paard, dus ik neem aan dat je overal toestemming voor vraagt.
Als de eigenares heeft ingestemd met het springen en de strandrit, dan vind ik niet dat ze jouw mag beschuldigen.

Toch blijft het een lastige situatie.

Dit dus. Jij hebt lijkt me aan haar gevraagd of het goed was dat je naar het strand ging, en of het goed was dat je even een sprongetje doet. Bij haar is het blijkbaar niet opgekomen dat het voor dit paard misschien te snel ging, dus waarom zou jij dat dan wel moeten weten? Als de eigenaar al niet weet wat het paard aankan...
Absoluut niet jou schuld! Het kan vast door het rijden komen (ik betwijfel het na zo'n tijd maar ik ben geen dierenarts dus ik oordeel niet), maar dat maakt het niet meteen jou schuld. Ik vind het een beetje de schuld op jou afschuiven. Dat was geen probleem geweest als je een professional was geweest, maar ik denk dat de eigenaar toch ook wel wist dat je dat niet was.

Nee laat ze maar lekker praten, jij weet wel beter :(:)

What sort of weirdo doesn't laugh at it's own jokes?

Nicolesz

Berichten: 38
Geregistreerd: 26-05-10
Woonplaats: West-Friesland

Re: Kreupel paard door springen en strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 20:11

Zo jammer dat mensen andere moeten beschuldigen terwijl de eindverantwoording bij hun zelf ligt...
Ik snap dat je je na al die tijd er nog beroerd over voelt.
Ik zou als ik jou was gewoon een laatste email sturen met de beste manier om haar te laten weten dat jij alles heb gedaan via haar toestemming en dat je niks zelf heb besloten en dat je dit altijd met plezier heb gedaan en dat je achteraf dus weet dat je te weinig begeleiding had.
Ik zou bij dit soort dingen vooral de eer aan jezelf houden en het netjes te verwoorden naar haar. En als je dit heb gedaan dan zou ik zorgen dat het een plekje krijgt.
En soms moeten dit soort dingen gebeuren zodat je ervan kan leren.

Vooral de rest lekker laten praten.

When you climb into the saddle, you'd better be prepared to ride!

germie

Berichten: 25861
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Kreupel paard door springen en strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 11:48

Ik neem aan dat je niet op een kreupel paard gereden hebt. Ik heb een bijrijder gehad die mijn netjes belde dat m'n paard kreupel was, en dat ik dringend een va moest laten komen. Nu ben ik niet van de va, dus zelf heengegaan. Oh zeg ik, is niets kapot, wel een spier in de croupe. Zal even kijken of ik een fysio kan vinden, maar is met paar weken weer over.
Ze mocht van mij wel stappen onder de man. Na een week schreef ze dat paard weer beter was en had gewoon gereden. Ik er naartoe, paard kreupel. Dus weer 2 weken stappen, toen zei ze weer, paard was goed, maar ik weer heen en paard was niet goed. En zo heeft dat 3 maanden geduurd, ik heb gezegd alleen stappen, maar ze meende te moeten draven als zij dacht dat het goed was. En dat ik maar een va moest laten komen. DAt vond ik nog steeds niet nodig en heb gezegd dat dier helemaal op rust ging. Dus ook niet onder de man stappen. Zelf heb ik dit wel gedaan en na 3 weken ben ik weer gaan oppakken en dat ging goed en pas toen ik het vertrouwde mocht bijrijder er weer op.
Kijk, als je dus zo doorgaat, ja, dan rij je een paard (niet met opzet) kapot. Je moet dus wel gevoel houden.
Verder kan een paard van 1 misstap kreupel worden en dan is het niemands schuld. Ik vind je opbouw an sich niet eens zo gek als het dier gewoon sterk oogt. En je kunt ook nog denken, als het paard van iets simpels kreupel wordt, is het dan wel geschikt voor datgene waarvoor ik het paard heb? Niet elk paard is net als niet elk mens geschikt voor sport. Als je het dan toch probeert kun je problemen verwachten.
Een paard is alleen soms wat lastig met aangeven van kleine pijntjes, die merk je niet altijd op.
De manier van houden van een paard, veel op stal, draagt zeker bij aan blessures.
Kortom, ik zou me niet schuldig voelen en gewoon lekker verder gaan met een ander paard. Die heb je nu gevonden toch?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

xMGrompy

Berichten: 51
Geregistreerd: 02-12-14
Woonplaats: Julianadorp

Re: Kreupel paard door springen en strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-17 18:04

Onder tussen heb ik een nieuw bijrijd paard en daar gaat het super mee. Ben blij dat ik alle reacties hierop gehad heb en hier van heb mogen leren.

Iris82

Berichten: 39830
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Kreupel paard door springen en strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 18:12

Fijn voor je!

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

xMGrompy

Berichten: 51
Geregistreerd: 02-12-14
Woonplaats: Julianadorp

Re: Kreupel paard door springen en strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-17 18:15

Helaas is er geen contact meer geweest met de eigenaresse. Blijkbaar staat haar trots te hoog dan het op te lossen.


suikermeisje

Berichten: 8340
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 19:02

Neem het jezelf niet kwalijk. Dit is niet jouw fout.
Ten eerste: je hebt alles in overleg gedaan.
Ten tweede: met wat jij hebt gesprongen maak je een paard niet kreupel. Dat is cavaletti hoogte en kan een paard nog in stap overheen en met 4x een rustige strandrit ook niet..

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: WildDreams en 16 bezoekers