Oefeningen met balkjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laurievc

Berichten: 4404
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Oefeningen met balkjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-17 14:20

Hai Bokkers!

Ikzelf ben een fervente springamazone, maar natuurlijk moet er niet altijd gesprongen worden! Ik rijd door de week gewoon dressuur en zou graag mijn training wat variëren door meer met balkjes en cavaletti's te werken.

Ik neem wekelijks les, maar dit zijn veelal springoefeningen (lijntjes, parcours, ...). Ik heb al wat rondgezocht, paardenblaadjes heb ik ook al wat inspiratie van maar wellicht hebben jullie nog leuke oefeningen om te gebruiken tijdens de training.

Alles is welkom; trainen op flexibiliteit of op controle, op betere reflexen etc, ...

Shoot! :D Mocht het duidelijk zijn om het via tekeningen uit te leggen mogen deze natuurlijk ook gepost worden!


Josien_

Berichten: 8954
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Oefeningen met balkjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 14:27

Ik volg even!
Een leuke facebookpagina om te volgen hiervoor is Horsephysio . Daar staan veel oefeningen op.

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

Moonlight17
Berichten: 2339
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Oefeningen met balkjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 14:35

Horsephysio vind ik geweldig, helaas zelf veel te weinig balken op stal. paarden blaadjes heeft mij tot nu toe ook erg geholpen.

Moonlight drs: L2+10 spr: L+9 cross: B+5 Met pensioen
Vita drs: B+10 spr: L+2 Naar Italië
Diva drs: B +14 spr B +1 cross B +2

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 14:35

Inderdaad die facebook pagina. Stond laatst een heel leuk filmpje in met balkjes die in een vierkant waren gelegd (1 cavaletti iets van de grond) en daar kon je dus op alle mogelijke manier overheen.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Laurievc

Berichten: 4404
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Oefeningen met balkjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-17 14:36

Klopt, van die pagina heb ik ook al leuke dingen gehaald. Bedankt voor de herinnering, ga er vandaag nog eens mee aan de slag dan :D

AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 14:41

Moonlight17 schreef:
Horsephysio vind ik geweldig, helaas zelf veel te weinig balken op stal. paarden blaadjes heeft mij tot nu toe ook erg geholpen.


Is dat die Duitse Facebook groep?

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22


AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Oefeningen met balkjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 14:48

Ja, die bedoel ik. Die man zelf is Duits. :)

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Theeglas

Berichten: 2538
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 11:43

Ik gebruik op deze manier balken in mijn training zowel aan de longeerlijn als onder het zadel



Wat ik ook regelmatig doe is een vierkunt van balken in het midden van de baan. Dan kun je daar van alle kanten over rijden (diagonaal over de punten). En van verruimen, verzamelen, halthouden, achterwaarts, zijwaarts over de balken.
Er is zoveel te bedenken!

xChanelx
Berichten: 1917
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Oefeningen met balkjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 19:30

Ik vind 'halve cavaletti's' leuk om mee te trainen.
Dus balk links op de grond, rechts iets hoger. Volgende balk links omhoog, rechts op de grond.
Of eerste op de grond, tweede aan beide kanten hoger, derde weer op de grond.

Ook korte balken zijn fijn, om het aanrijden netjes te oefenen. Dit kun je ook doen door twee hindernispalen neer te zetten die de maat aangeven, dus een paal na een kleine meter op de balk.

Verder op een volte, binnenkant verzamelen, buitenkant uitstrekken.

Een soort mikado van balken heb ik ook eens gezien, nooit zelf geprobeerd, maar schijnt goed te zijn voor de coördinatie.

Ook tussen balken, pionnen of hindernispalen zijn fijne oefeningen te bedenken. Vaak geeft het je een extra punt om een overgang scherp te rijden. Houd bijvoorbeeld eens halt met de voorbenen voor de balk en de achterbenen er nog achter.

Verder is met een aantal balken en veel overgangen/tempowisselingen goed te spelen. Dit zal je in je parcours ook uitkomen (galopsprongen verruimen, verkorten. Eerst zes galopsprongen tussen de balken, dan vijf, dan zeven, misschien wel vier, misschien wel acht.)

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

Laurievc

Berichten: 4404
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Oefeningen met balkjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-17 19:32

Hier herken ik al een aantal dingen in, oa de halve cavalettis oefen ik ook. Bedankt, hier kan ik wat mee :)

Jiildou23

Berichten: 147
Geregistreerd: 05-09-16
Woonplaats: Veenhuizen

Re: Oefeningen met balkjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 21:18

Wat een leuke tips! Horsephysio kende ik nog niet,maar dat is echt tof!

Lach en de wereld lacht terug!


Larissaabc

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Made

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 16:37

Ik doe inderdaad ook in de longeer circkel 2 balken neerleggen in een V vorm. Binnenkant is dus wat meer verzamelen buitenkant is grotere passen nemen. Wat ik laatst een keer gedaan heb voor de afwisseling is aan de lange lijnen over balken stappen en draven (galopperen was wel heel hard rennen voor mij). Ik had balken recht achter elkaar gelegd en balken in een S. Ook goed voor buiging. En het was weer eens wat anders.

Lightning (vivaldi x rosengold) 7yo


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bielsje, Capriootje, Groetje, Josien_ en 8 bezoekers