Struikelend/vallend paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Struikelend/vallend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 01:05

Geheel, was een duur paard dus volgens de eigenaar gewoon volledig, dus ook benen.
Hij komt niet in de wei. (niet mijn keus, ik kan er niks aan veranderen). Bij losgooien doet hij het niet echt, vandaar dat ik dacht aan iets rijtechnisch.

Hij struikelt als hij zich verveelt, of als hij afgeleid is vooral.

Anoniem

Re: Struikelend/vallend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 01:11

Niet echt of echt niet bij het losgooien? Draaft hij bij het losgooien ook met de neus laag en verder ontspannen of is het voor hem echt zn benen strekken/ uitrazen?

Is het een paard dat 23/7 op stal staat of kan hij wel op een andere manier zn benen strekken buiten het rijden om (paddock o.i.d.)?

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 01:12

Een gezond paard struikelt niet herhaaldelijk. Aangezien de houding van de nek van invloed is, zou mijn aandacht daarheen gaan. Versterkt door het verhaal dat het paard vroeger altijd 'hoog ingesteld' gereden is; dat veroorzaakt nogal eens artrose in de lage nek.

Absoluut iets om uit te zoeken. Niet zomaar gaan rijden, dat kan voor jou en het paard nog best risico's met zich meebrengen.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 01:15

23/7 op stal. Soms stapmolen of een uurtje in een kleine wei. Ze draaft bij het longeren vaak wel ontspannen, ze heeft niet heel veel behoefte aan benen strekken in de zin van uitrazen.

Ze struikelt bij het losgooien normaal gesproken niet, maar bij het longeren is ze wel een keer op haar snufferd gegaan.

Artrose is toch te zien op foto's?

Fijn dat jullie meedenken trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 01:25

Een andere smid zou wel eens een frisse nieuwe blik kunnen hebben welke de oplossing zou kunnen aandragen. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat de huidige smid zijn werk niet goed zou doen. Het kan een overweging waard zijn :-)

Artrose is te zien op foto's idd.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 08:50

Sheran schreef:
23/7 op stal. Soms stapmolen of een uurtje in een kleine wei. Ze draaft bij het longeren vaak wel ontspannen, ze heeft niet heel veel behoefte aan benen strekken in de zin van uitrazen.

Ze struikelt bij het losgooien normaal gesproken niet, maar bij het longeren is ze wel een keer op haar snufferd gegaan.

Artrose is toch te zien op foto's?

Fijn dat jullie meedenken trouwens.


En bij het longeren zet je haar bij? = houding nek beïnvloeden

A_nouk

Berichten: 11634
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 08:55

Geef je het paard genoeg ruimte van voor en laat je hem in het voorwaarts rijden niet te veel over zijn tempo lopen? :)

Het wil wel eens voorkomen dat een ruiter onbewust zijn paard te kort van voor houd. Heb je als eens geprobeert je paard wat lager over de rug te rijden en het voorwaartse ook echt van achter uit te laten komen?

Je ziet wel eens dat paarden wat moeilijker zijn in het constant contact houden wanneer ze op een mooie lengte worden gereden waardoor de ruiter onbewust te weinig lengte geeft in de hals.
Wanneer je het paard dan voorwaarts gaat rijden en eigenlijk over het tempo rijd ( je vraagt voorwaarts maar je handen het contact met de mond geeft remmen aan) krijg je een paard wat te weinig ruimte heeft om voorwaarts te bewegen en daardoor taktfouten maakt en vervolgens aan de voorkant gaat struikelen en slingeren.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 10:44

Ja, meestal wordt ze bijgezet, of krijgt ze in elk geval iets om. Bijzetteugels niet zo vaak, ik hou er niet zo van.

Anouk: ik probeer verschillende dingen. Ik probeer ze meestal met een los contact laag te laten ontspannen, maar dit paard gooide ik ook wel eens helemaal los zodat ik 100% kan focussen op het 'aan het been komen'. Ze gaat struikelen zodra ze zakt. Losgooien en dan laten doorlopen met het hoofd hoog is vaak geen punt. Maar ja, dat wil je niet :P

WendyLotte

Berichten: 1139
Geregistreerd: 01-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 11:24

Je weet meer zonder kosten als je ze langer, veel langer buiten kan laten rondlopen.
Atrose en 23/7 op stal staan is echt funest. Wil je nog iets gaan doen zal ze meer moeten kunnen bewegen. Maar zo te zien gaat dat niet lukken. Duur paard, 23-7 binnen op stal, geen toekomst perspectief ..... Arm paard.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Struikelend/vallend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 16:26

Dat lijkt me een beetje voorbarig WendyLotte. Ze is dus vorig jaar volledig op de foto gezet en volledig goed bevonden. Op stal is niet mijn keuze, maar iedereen dket wat hij/zij denkt dat goed is voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 16:31

Hoelang neem je de tijd/ heb je de tijd als je met hem bezig gaat, en hoe ziet dat er uit qua tijds-indeling? Doet hij het met buitenrijden ook?

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 16:40

Buitenrijden heb ik nooit nooit met haar gedaan, er zijn alleen maar drukke wegen dichtbij en geen groen, en het is een pittig beest. Geen idee dus.

Als ik ga rijden (haar dan, bij andere paarden ziet het er anders uit) stap ik eerst 5 minuten et een losse contactteugel en daarna pas ik ze op en doen we wat wijkoefeningen en overgangen stap-draf. Daarna, na nog ongeveer 8 minuten, oefeningen stap-galop en hele kleine stukjes galopperen. Daarna draven met veel overgangen, rechtmaken en wijken. Tot slot weer een paar galopovergangen en dan 10 minuten uitstappen. Al die tijd vrij hoog ingesteld, met hele kleine stukjes verlengen (ong 7 passen maar).

Babootje

Berichten: 26383
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 17:18

Sheran schreef:
Dat lijkt me een beetje voorbarig WendyLotte. Ze is dus vorig jaar volledig op de foto gezet en volledig goed bevonden. Op stal is niet mijn keuze, maar iedereen dket wat hij/zij denkt dat goed is voor het paard.


Een keuring is altijd maar een momentopname. Het wil niet zeggen dat als het paard vorig jaar goed was, dat nu ook zo is. Ik vraag me af wat de resultaten waren van de rontgen. Er is een verschil tussen goed en acceptabel, goed voor de sport of goed voor recreatie. Dat maakt nogal wat verschil.

Daarbij kunnen kreupelheden ook nog een hele verschillende oorzaak hebben. Bij struikelen zou ik zeggen, belastingskreupelheid. In de voorbenen. Advies, kreupelheidsonderzoek bij de DA, inclusief buigproeven.
Diverse oorzaken mogelijk (pees, collaterale banden, etc etc).

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Struikelend/vallend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 17:25

Goedgekeurd voor sport, de bedoeling was met dit paard hoger in de sport te gaan. Er waren geen bemerkingen.
Maar ze is dus niet kreupel in de zin van onregelmatig lopen, ze loopt heel ruim. De DA had dat toch ook moeten zien?

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 18:44

Sheran schreef:
Goedgekeurd voor sport, de bedoeling was met dit paard hoger in de sport te gaan. Er waren geen bemerkingen.
Maar ze is dus niet kreupel in de zin van onregelmatig lopen, ze loopt heel ruim. De DA had dat toch ook moeten zien?


Nogmaals, laat de nek eens checken...

Babootje

Berichten: 26383
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 18:50

Sheran schreef:
Goedgekeurd voor sport, de bedoeling was met dit paard hoger in de sport te gaan. Er waren geen bemerkingen.
Maar ze is dus niet kreupel in de zin van onregelmatig lopen, ze loopt heel ruim. De DA had dat toch ook moeten zien?


Zijn er recent buigproeven gedaan? (en dan bedoel ik niet een jaar geleden). Zo niet, dan kreupelheidsonderzoek doen. Een paard dat op zo'n manier struikelt is niet goed.

Maartje1990

Berichten: 22285
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Struikelend/vallend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 18:55

De kwaliteit van de hoeven (hoe en hoevaak ze bekapt worden) heeft vaak ook invloed op het struikelen. Maar hoe ernstig jij het kmschrijft lijkt me dit niet de (enige) oorzaak.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 18:56

Probeer eens om in plaats van naar voren te rijden haar juist eens te laten joggen, dus in een langzaam tempo te rijden en daar de hals wat te laten vallen. Is ook hard werken voor zo'n dier. Ik noem het ook weleer in laag tempo laten losschudden. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Flink vooruit rijden werkt soms averechts dan gaan ze zich nog meer vastzetten.
Maar ik zou zeker ook eens aan de longe kijken zonder bijzet hoe ze dan loopt.

Ragdollcat
Berichten: 14669
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:23

Sheran schreef:
Ik bekijk hem dit weekend even aan de longe (ik rijd hem alleen de weekenden). Foto's etc kan natuurlijk niet zonder toestemming van de eigenaar, maar ik ga het er nog wel eens met hem over hebben. Ik vind het gewoon vreemd en eng. Overigens hangt hij nooit op het bit :)



Dan is er hoe dan ook medisch iets mis, vrees ik en ik zou er echt niet mee gaan rijden.

Dat kan link worden voor jou, je kan met het dier op de verkeerde plek en moment vallen en er is mogelijk iets met deze paard.

Als de eigenaar er niets mee doet, dan maar alleen aan de hand lopen en poetsen/ knuffelen en zeker niet mee gaan rijden.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 13:24

Ok, ik ben net weer heen geweest. En ik heb goed opgelet. Mijn bevindingen:

- geen problemen aan de longeerlijn
- wat Vala adviseerde, over dat losjoggen, werkte wel lekker voor haar, ze is in elk geval niet gevallen.
- de momenten dat ik het gevoel had dat ze ging struikelen, waren de momenten dat ze afgeleid raakte en daarbij grotere passen ging nemen. Dat draait ze haar hele nek en hoofd en dat is misschien niet in evenwicht met de benen.

Ik heb lekker gereden vandaag :)

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Struikelend/vallend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 14:14

Wat fijn!

Ragdollcat
Berichten: 14669
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Struikelend/vallend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 18:16

En hoppa..........ineens is het opgelost, natuurlijk!

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 18:24

Dat zeg ik toch nergens? Ik schrijf alleen wat bevindingen op zodat het duidelijker kan worden.

Paard struikelde ook al in de tijd dat ze op de foto is gezet. Toen was er dus helemaal niets te zien.

Shalimar

Berichten: 1521
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Struikelend/vallend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 13:01

Ik denk ook aan de stand van de voeten als mogelijkheid, met name of het paard genoeg kan afrollen. Zoals eerder ook gezegd kan een frisse blik van een andere smid misschien een optie zijn als het nog niet teveel mag kosten...

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Struikelend/vallend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 17:50

Ik ga het daar eens met de eigenaar over hebben. De eigenaar en ik staan nogal lijnrecht tegenover elkaar wat betreft hoefverzorging, maar ik ga een poging wagen. De eigenaar doet namelijk in zijn ogen van alles aan de hoeven van het paard dat goed is, en wat in mijn ogen weer averecht werkt. Het paard is flink hoog bekapt op hoefijzers, terwijl ik het zelf liever wat lager zie en zonder hoefijzers met een afgeronde hoef.