pony erg lui

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
bjlover
Berichten: 11
Geregistreerd: 08-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-16 16:51

dresjoepie schreef:
Wat voer voer krijgt de pony? En hoeveel?

Misschien eens een x bloed laten trekken op tekorten


Hij krijgt 1 kilo biks, 4x in de week speedibeet een bodempje en basismuesli met NAF EnerG erdoorheen. Dat spul vult tekorten aan dus ik denk niet dat hij een tekort heeft. Maar misschien wel handige tip voor als het blijft!


bjlover
Berichten: 11
Geregistreerd: 08-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-16 16:56

Lieke schreef:
Sommige pony's werken nou eenmaal liever dan anderen. Ik zou proberen het leuker voor hem te maken, waardoor hij meer gemotiveerd raakt. Daarnaast heel consequent zijn, altijd reactie krijgen.
Heeft hij wel een goede conditie?

Mijn pony is ook een gevalletje liever lui dan moe. Ik probeer veel af te wisselen, dagje dressuur, buiten rijden, balkje doen, sprongetje, grondwerk, wandelen, dagje rust. Ook hou ik zijn werken kort.
Hij vindt het bijvoorbeeld leuk om balkjes te lopen of met pionnetjes. Of spelletjes te doen met andere pony's erbij. Daar maak ik dan gebruik van.
Jij zou bijvoorbeeld een sprongetje neer kunnen zetten, dus dat je niet alleen springt of dressuurt, maar allebei doet.


Ik kan hem niet meer laag en rond rijden als hij heet is geworden door het sprongetje. Dus daarna valt er niet veel te dressuren haha. Het is ook de ene keer is hij echt langzaam ook met springen en de andere keer een kip zonder kop die niet te hendelen is. Hij is voor veel dingen bang dus niet een pony waarmee je alles kan proberen Pionnen, jerrycans, allemaal doodeng natuurlijk haha. We doen lange lijnen, longeren, buitenrijden, springen, dressuren, bitloos en op neckrope rijden en zonder zadel lekker rondhobbelen. Maar ik rijd maximaal 3 kwartier meestal. Maar meneer is dan niet eens bezweet en mijn kleren zijn bijna doorweekt. Dus dat kan niet goed zijn. Hij is echt het type van totale luiheid.

bjlover
Berichten: 11
Geregistreerd: 08-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-16 16:57

white_flame schreef:
oplossing
1. neem een vishengel
2. maak een wortel aan een touwtje aan de hengen
3. stap op je pony
4. hou de hengel in een hand'
5. houd de wortel voor je paard zn neus
6. en go go go

sorry erg flauw

Opzich denk ik dat hij dat nog wel gaat doen Ik kan hem ook achter me aan laten lopen met chips

brittms
Berichten: 66
Geregistreerd: 26-10-16
Woonplaats: Tussen Utrecht/Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 22:02

Hoe train je je pony? Misschien helpt het om je trainingen af te wisselen en daardoor hem erg bezig te houden

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 23:20

Dressuur gericht getrainde pony lijkt het me niet hoor uit jouw verhaal. Een dressuur gericht getrainde pony moet gaan op een lichte kuitdruk. Je moet echt leren je benen in principe eraf te houden behalve als je commando geeft. Als je steeds moet drijven om hem alleen al aan het lopen te houden dan is er voor de pony geen moer aan en voor jou ook niet. Je moet een consequente manier van rijden aanleren waarbij het goede altijd beloont wordt en het slechte altijd onplezierig is en dan dat het beest ook echt snapt dat hij zelf in de hand heeft of het fijn is of onplezierig. Zolang hij loopt moet je hem dus belonen door niets te doen. Al loopt hij traag als een slak. Hij loopt dus positief. Zodra hij stilstaat eerst een lichte hulp en loopt hij weer opnieuw je been er van af. Als hij niet reageert dan steeds iets harder tot hij reageert.

Hoe meer je met zwepen of sporen oplost hoe meer hekel hij er waarschijnlijk aan krijgt. Kleine beenhulp geen reactie meteen conseqent een prik met spoor kan soms over een drempel helpen maar te groot is dan de kans dat jij de kleine hulp overslaat en meteen met de spoor en dan ga je dus je doel voorbij. Hij moet gaan snappen dat een kleine hulp te gehoorzamen meteen de beloning (rust) volgt.

Het moeilijkst is meestal om zelf consequent altijd hetzelfde te reageren. Die pony moet snappen wat jij van hem wil. Een paardje is zelden lui of expres vervelend. Hij snapt jou gewoon nog niet. Als hij 18 is en al 15 jaar niet echt snapt waarom ruiters altijd maar zitten te knijpen en schoppen dan is het echt lastig om dat nog echt goed te krijgen. Maar het kan natuurlijk wel. Het is maar net hoeveel je er voor over hebt en hoe groot jouw kunde is.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 23:33

Ik heb op dit moment zelf een mertie die ik aan het inrijden ben die ook extreem langzaam is.. Werkelijk met alles :+ uit de weide halen, eten, als de kudde op hol slaat... Dier blijft in een soort slowmotion tempo lopen en reageren. Met rijden was dit eerst ook zo ( proefrijden stonden we voornamelijk stil := ) maar door consequent trainen is ze inmiddels licht aan het been en kan ze alle gangen prima. Wel blijft het een slomo, en zal ze dus niet de dressuur sport ingaan maar gewoon lekker recreatief.

Leerling van mij heeft ook een sloom dier die dressuur niets aan vind. Ga ermee springen of buitenrijden en het is een fanatiekeling, maar in de baan is hij niet vooruit te branden. Reageert ook slecht op zweep en je moet hem redelijk veel activeren ( hoewel hij correct gereden wordt, gewoon niet onder de indruk ervan). Pony is uiteindelijk M1 dressuur geworden, maar was bloed zweet en tranen voor het meisje := zaken als middengangen, impuls en goede aanleuning liepen ze ook continue tegenaan hierdoor.

Zijn 'fanatieke' dressuur modus :')


Afbeelding

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

RunningSolo
Berichten: 23
Geregistreerd: 31-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 20:27

Ik denk dat misschien een oplossing is voor jouw pony om meteen bij het instappen actief moet lopen. Niet sukkelen, echt lopen. Geef 'm een keer een schop als hij niet luistert, niet alleen 3x zachtjes been geven. Of misschien een tikje? Ik weet niet hoe je pony loopt.

Bij springen zet je hem een keer voor de hindernis stil. Hij moet luisteren naar jou. Rij er dan zo'n 3-4 keer naartoe (of nog meer, zolang hij rustig blijft) en zet 'm dan stil. Dan kan je erover en zet je hem weer stil. Zo zal hij hopelijk meer naar jou luisteren. Dit doe ik ook met mijn pony en het heeft een boel spierpijn voorkomen.

lovelucydan

Berichten: 2062
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Re: pony erg lui

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 23:29

Ts heb je anders een filmpje van jou en het rijden op je paard, misschien valt ons iets oo wat jullie niet (meer) zien

my haflinger horse lucydan!

bjlover
Berichten: 11
Geregistreerd: 08-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-17 18:25

lovelucydan schreef:
Ts heb je anders een filmpje van jou en het rijden op je paard, misschien valt ons iets oo wat jullie niet (meer) zien


Zal ik even moeten gaan zoeken. En anders zoek je mij op op youtube. Equiijalti. Staan wat wedstrijden op en hoe ik eerst reed. We zijn nu al heel wat verbeterd. Hij krijgt nu ook heeeeel erg veel krachtvoer alleen verbruikt hij dat niet


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Moonlight17, Petunia27 en 6 bezoekers