Hoe pak je het doorrijden het beste aan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xhaflinger
Berichten: 202
Geregistreerd: 09-10-14

Hoe pak je het doorrijden het beste aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-16 13:26

Hee allemaal ik ben sinds zaterdag in bezit van een 4,5 jarige merrie genaamd Mississippi Optima (Nabab de reve x Allegreto ). Ik ben van plan om in de toekomst met haar sgw te gaan rijden en voor de rest om lekker buiten te gaan rijden en lol te maken. Ik zal ons even snel voorstellen.

Mississippi:
Afstamming is dus Nabab de Reve x Allegreto
Schofthoogte is +- 1.63m
Is 2,5 maanden onder het zadel

Ik:
Ik ben 17 jaar
Heb al vaker mensen geholpen met het doorrijden van paarden op vakantie.
Heb 2x in de week les met haar en ben ik elke dag wel even op stal.
Rijd al sinds dat ik 7 ben op de manege en sinds me 10 al eigen paarden met minimaal twee keer in de week les.

Nu heb ik al wel beetje een idee van hoe ik dit wil gaan aanpakken, maar ik vind het altijd leuk en fijn om te weten wat iemand anders zijn visie ergens op is. Ik wil sowieso pas echt met haar het springen gaan springen als we aan elkaar gewend zijn en met "gemak" een B - proef doorkomen met winstpunten, aangezien dat ook de eis is met starten voor springen. Of als me instructeur echt vind dat we zo rustig aan eens kunnen gaan beginnen met de basis. Ik wil sowieso alles op ons gemak doen en niks overhaasten. Ik ben namelijk niet van plan het zomerseizoen al volop mee te gaan doen met de wedstrijden. We laten het gewoon allemaal beetje op ons afkomen.

Nu ben ik alleen nog beetje aan het kijken wat we kunnen doen tijdens de training onder het zadel. Tot nu toe longeer ik haar elke keer voor het rijden en rijden we daarna 15 a 20 minuten in de bak. We breiden dit langzaam der hand uit. Tijdens het rijden doe we figuren rijden en rijden we vooral op de binnen hoefslag zodat ze niet zo hangt aan de muur. Dus als je ideeën hebt hoor ik ze graag :j


Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 13:37

Ik was misschien een jaar ouder dan jij toen ik m'n eerste eigen, helemaal van mezelf paard kocht. Net onder het zadel. Ik reed in het begin een keer of 4 in de week met de groepsles mee. Ik had een hele fijne instructeur die het allemaal wat in de gaten hield. Me netjes bijstuurde. Soms zei hij naar 20 min al; zo jij bent klaar. Ga nog maar even een rondje om het weiland stappen. Of.. kom morgen maar niet, dan ga je zondag mee met een buitenritje. Ik heb er heel veel van geleerd. Enorm veel vertrouwen van gekregen. Geen twijfel en geen "goedbedoelde" adviezen van derden. M'n paardje heeft altijd veel steun aan de groep gehad. Na een jaartje werd ik steeds vaker alleen en zelfstandig. Want behalve een paard en spullen moet je ook investeren in een goeie opleiding.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

pol013

Berichten: 8947
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Hoe pak je het doorrijden het beste aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 10:01

Die goede begeleiding lijkt mij inderdaad echt heel belangrijk.

Daarnaast vind ik voor mijn jonge paard met ook als doel SGW vertrouwen en lol een extra belangrijk punt. Natuurlijk is dat altijd belangrijk maar een eventing paard moet toch nog net dat beetje verder voor je willen gaan.

Ik ga dus veel naar het bos voor zelfvertrouwen, sterke botten en pezen en conditie. Besteed extra aandacht aan onze omgang en reactie op enge dingen. Springen doen we alleen spelenderwijs en laag. Vooral voor vertrouwen en lol.
Vertrouwen in de trailer is ook een extra punt omdat ik al weet dat we straks weer lange ritten zullen gaan maken en hij daar niet te veel energie aan moet gaan verliezen.

NuevaAtalaya

Berichten: 72
Geregistreerd: 28-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 19:27

Ik zou inderdaad gewoon lekker rustig alles opbouwen en elkaar leren kennen. Jullie zijn beide nog jong dus je hebt alle tijd. Je zou inderdaad ook eens buiten met haar kunnen trainen om haar beter op eigen benen te leren lopen, bovendien is afwisseling ook belangrijk om het een beetje leuk te houden. Als je liever nog niet alleen met haar naar buiten wilt, zou je ook iemand met een meer ervaren paard kunnen vragen om mee te gaan.

~I don’t have a plan B, because it distracts me from plan A~
Rest in Peace lieve Charmpie Y;( 14-03-1993/12-06-2017

tamary

Berichten: 29028
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe pak je het doorrijden het beste aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 19:34

Naar buiten inderdaad, dat wil je met haar gaan doen, dus is dat een belangrijk onderdeel van het doorrijden van dit paard (elk paard trouwens imho).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Myrtheaben

Berichten: 81
Geregistreerd: 17-01-17
Woonplaats: Rijkevoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 19:40

Vooral veel oefenen met de dingen die jou paard lastig vindt.
Ik ben 14 en ben nu mijn 7e pony aan het doorrijden dus ik heb al wat ervaring opgebouwt want de een vondt voltes lastig,de ander galop,de ander was weer eigenwijs en nog genoeg andere dingen.


Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Hoe pak je het doorrijden het beste aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 19:52

Ben nu zelf bezig met het doorrijden van mijn merrie die in mei 4 wordt. Zoals je zelf aangeeft gewoon lekker rustig aan doen en vooral op vertrouwen en ontspanning focussen. Je rijdt beter 5x per week gedurende 20 minuten dan 3x per week een uur. Probeer ook altijd af te sluiten met iets goeds en ga elke kans aan om je paard te stimuleren met iets nieuws, zoals buitenritjes, met andere paarden rijden, schriktraining, etc.

Goede begeleiding is ook heel belangrijk, zorg dat je iemand hebt die ervaring heeft met jonge paarden en waar jij je ook goed bij voelt. Ik ken de situatie helaas maar al te goed dat buitenstaanders "goed bedoelde" adviezen willen geven en hoge verwachtingen hebben, laat je daar niet door gek maken.

Why change the past, when you can own this day?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 5 bezoekers