Staken op buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
mystery1980
Berichten: 4191
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Staken op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 14:33

Heb dat probleem ook even gehad, reden was dat hij niet bij zijn paardenvrienden weg wilde. Oplossing was bij mij heel veel en vaak gaan wandelen, ik kon het namelijk wandelend wel oplossen, desnoods zet je ergens halverwege een krukje neer, of zoek je een bankje waar je op kunt stappen, vaak ging het dan daar wel goed en doorbreek je gelijk het patroon.

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb


Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Staken op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 22:13

Hoe gaat het inmiddels TS? :)

Freya6

Berichten: 2470
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Staken op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 22:18

Wat je zou kunnen doen, is dat als je voelt dat je paard spanning opbouwt je zelf je paard stopt. Dan laat je haar/hem zien dat je een betrouwbare leider bent. Doe dan een stapje achteruit en laat je paard even ' nadenken' . Wacht totdat je paard gaat kauwen/likken en probeer dan een stapje verder. Dit moet je even volhouden, steeds weer op het grenspunt stoppen, stapje terug, wachten op de ontspanning en op een bepaald punt zal ze ineens schakelen en door lopen.
Je kunt dit evt. ook doen ernaast, even afstappen op zo'n punt, terugtrekken, wachten op ontspanning en dan later erop.
Zo trainde ik mijn flegmatieke pony ook, werkte super.
Daarna hoef je het vaak nooit op hetzelfde punt meer te doen, je moet je leiderschapspunten even verdienen op dat soort momenten.
In de natuur doen ze dat ook, dat zo je moeten weten als je Parelli doet ;) Approach en retreat.

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Staken op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 22:22

Mooie uitleg Freya6, zo pak ik het ook aan bij spanning. Alleen geeft TS aan dat spanning bij hun geen rol speelt, dus dan heb je weinig aan approach and retreat.

Ineke2

Berichten: 33004
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Staken op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-16 23:23

Ik ben nog niet weer naar buiten geweest nu door persoonlijke omstandigheden. De komende tijd weet ik niet of ik wel moet gaan ivm vuurwerk.

Inderdaad is er geen spanning waardoor ze staakt.... maar wellicht mis ik wat dus ik kan het wel proberen. Alleen ga ik er niet af. Sowieso niet tenzij het gevaarlijk word, omdat ik er niet meer opkom. Ik kan niet vanaf de grond zelfstandig opstijgen dus vandaar.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Jessix

Berichten: 16365
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 23:46

Als je paard stopt van de gelegenheid gebruikt maken en keertwendingen gaan oefenen. Paar pasjes achterwaarts, weer keertwendingen, etc. Dan willen ze meestal ineens wel weer doorlopen. :+

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 00:44

Ik vind de aangedragen oplossingen wel heel psychologisch hoor. Denk je werkelijk dat een paard denkt dat jij ' gewonnen' hebt als ie na anderhalf uur weer besluit om verder te wandelen? Een paard leeft in het hier en nu. Hij kan best eens schrik hebben voor iets of dwars zijn. Mijn oplossing is om niet te lang te soebatten met een paard. Moet gewoon luisteren. Paard wat geleerd heeft dat hij niet hoeft te doen wat jij wil daar heb je weinig lol mee. Niet onder het zadel in ieder geval.

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 07:00

piezze schreef:
Mijn oplossing is om niet te lang te soebatten met een paard. Moet gewoon luisteren.


En hoe bereik je dat dan volgens jou?

Freya6

Berichten: 2470
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 08:57

Sonja89 schreef:
Mooie uitleg Freya6, zo pak ik het ook aan bij spanning. Alleen geeft TS aan dat spanning bij hun geen rol speelt, dus dan heb je weinig aan approach and retreat.


Ligt eraan hoe je staken labelt. Kan ook niet gelezen spanning zijn. Weet je wat voor horsenality je paard heeft? RBI kan bijv heel lastig te lezen zijn, waardoor je het staakgedrag pas opmerkt na eerdere tekenen.
Flegmatiek komt vaak voor bij deze paarden en ze hebben veel tijd nodig.
Of het paard vraagt een sterkere leider, maar dan nog kan approach en retreat heel goed helpen.
Anders als het 'dominant' gedrag van het paard is, werkt omgekeerde psychologie, maar zo te lezen hielp dat niet. Bijv. achteruit gaan, stapje opzij etc, dat het voor het paard het makkelijkst wordt om gewoon door te lopen, dit was echter al genoemd en hielp niet.

ps. ik neem aan, en meen te hebben gelezen dat ze verder wel goed op je hulpen reageert? Anders zou je nog fases toe kunnen passen om haar beter te laten luisteren naar je been, maar geloof dat dat het probleem niet was toch?

Neem je weleens een ander paard mee op buitenrit? Dat kan ook tijdelijk een hulpmiddel zijn, maar kan het ook lastiger maken, als je dat dan weer zonder gaat doen. Ik deed het wel bij jonge paarden, dat gaf ze veel vertrouwen, maar dan oefenden we ook alleen.

Ben benieuwd of approach en retreat wel werkt. Echt wachten op het kauwen en likken hoor, en als dat niet komt, eventueel nog een stapje terug.
Afstappen hoeft ook niet perse, mijn paard was op dat moment altijd onzeker waardoor ik dat deed om haar te helpen.
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 09-12-16 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

Freya6

Berichten: 2470
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 09:03

piezze schreef:
Ik vind de aangedragen oplossingen wel heel psychologisch hoor. Denk je werkelijk dat een paard denkt dat jij ' gewonnen' hebt als ie na anderhalf uur weer besluit om verder te wandelen? Een paard leeft in het hier en nu. Hij kan best eens schrik hebben voor iets of dwars zijn. Mijn oplossing is om niet te lang te soebatten met een paard. Moet gewoon luisteren. Paard wat geleerd heeft dat hij niet hoeft te doen wat jij wil daar heb je weinig lol mee. Niet onder het zadel in ieder geval.


Zo is de psychologie van het paard zelf nu eenmaal. Als je kijkt wat ze zelf in de natuur doen.
Als je op de juiste momenten even geduld op kunt brengen en de juiste dingen toepast heb je maar eenmalig wat tijd nodig, daarna niet meer. Zo heb ik verschillende paarden zonder dwang beleerd, die kun je rijden op een touwhalstertje zonder blikken of blozen.
Echt, het is reuze interesssant hoe het werkt, wij zijn zo erg geneigd te kijken vanuit onze roofdier houding. De paarden psychologie werkt echt anders.

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

Freya6

Berichten: 2470
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 09:06

Ineke2 schreef:
Ik ben nog niet weer naar buiten geweest nu door persoonlijke omstandigheden. De komende tijd weet ik niet of ik wel moet gaan ivm vuurwerk.

Inderdaad is er geen spanning waardoor ze staakt.... maar wellicht mis ik wat dus ik kan het wel proberen. Alleen ga ik er niet af. Sowieso niet tenzij het gevaarlijk word, omdat ik er niet meer opkom. Ik kan niet vanaf de grond zelfstandig opstijgen dus vandaar.


Misschien iets voor het nieuwe jaar? *D

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

Ineke2

Berichten: 33004
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-16 10:30

piezze schreef:
Ik vind de aangedragen oplossingen wel heel psychologisch hoor. Denk je werkelijk dat een paard denkt dat jij ' gewonnen' hebt als ie na anderhalf uur weer besluit om verder te wandelen? Een paard leeft in het hier en nu. Hij kan best eens schrik hebben voor iets of dwars zijn. Mijn oplossing is om niet te lang te soebatten met een paard. Moet gewoon luisteren. Paard wat geleerd heeft dat hij niet hoeft te doen wat jij wil daar heb je weinig lol mee. Niet onder het zadel in ieder geval.

Hoe zou jij het dan doen? Been geven helpt op dat moment niet, gaat ze achteruit. Een schop geven gaat ze nóg harder van achteruit. Een tik gaat ze van bokken en nog steeds achteruit. ( en ja heb heus ook een mega mep gegeven :o negeert ze dus gewoon op zo'n moment)
Als ik aan het proberen ben om haar vooruit te krijgen dan gebruik ik ook mijn stem als aanmoediging.

Een paard moet gewoon luisteren... laat mij wel vertellen dat een paard dat harder gaat dan de bedoeling is een probleem is dat veel makkelijker op te lossen is dan een paard dat weigert te lopen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 11:11

Ineke2 schreef:
Hoe zou jij het dan doen? Been geven helpt op dat moment niet, gaat ze achteruit. Een schop geven gaat ze nóg harder van achteruit. Een tik gaat ze van bokken en nog steeds achteruit. ( en ja heb heus ook een mega mep gegeven :o negeert ze dus gewoon op zo'n moment)
Als ik aan het proberen ben om haar vooruit te krijgen dan gebruik ik ook mijn stem als aanmoediging.

Een paard moet gewoon luisteren... laat mij wel vertellen dat een paard dat harder gaat dan de bedoeling is een probleem is dat veel makkelijker op te lossen is dan een paard dat weigert te lopen.

Het zou je verbazen wat er gebeurt als je je paard rustig beloont als het achterwaarts gaat op die beenhulp, wanneer het dus iets doet dat niet zo gevraagd is.
Als je daarna even wacht, het paard rustig vraagt een andere richting in te kijken, daarvoor te belonen en weer een rustige vriendelijke beenhulp geeft en beloont op wat voor bewegen ook.

Niet meteen alles willen, niet meteen perfectie verwachten.
Zo krijgt een paard vertrouwen en halen we hem uit zijn blokkering.
Het meest perfect gehoorzame paard is een paard dat een oneindig vertrouwen heeft opgebouwd.

Het gaat allemaal om vertrouwen en zelfvertrouwen.

Ineke2

Berichten: 33004
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Staken op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-16 11:21

Dat is dus de reden dat ik ga blijven wachten tot ze zelf naar voren gaat hoe lang dat dan gaat duren.

Belonen op achterwaarts gaan heb ik gedaan. Daarna inderdaad gevraagd opzij te kijken zodat de focus even weg was. Vervolgens weer voorwaarts gevraagd... mislukt want madame ging gewoon weer achterwaarts...
Als ik dit vol moet houden kan ik net zo goed stil blijven staan tot ze zelf naar voren gaat en dat belonen, toch?

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 14:05

Zie je paard als een vriend die een emotioneel probleem heeft.
Probeer je paard als een vriend te helpen zijn probleem te overkomen, niet om hem te laten doen wat jij wilt.
Jij bent van geen belang.
Fixeer je niet op een doel, het doel is van geen belang, je doel bereik je vanzelf als je vriend zijn probleem opgelost heeft.

Gebruik jouw intelligentie om het probleem van je vriend te helpen op te lossen.
Vergeet alles dat je geleerd hebt, wees intuitief.

Freya6

Berichten: 2470
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 14:30

Mooi gezegd Simpelman. :)

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

Silver_Fox

Berichten: 512
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 14:54

Ik vind het een lastig probleem, ik ben er ook niet helemaal over uit. Mijn pony doet het soms met buitenritten en aan de hand. Ik snap ook nog steeds niet goed wat er in haar omgaat.

Meestal lukt het wel om haar achterwaarts te vragen, dat vind ze niet leuk/is afgeleid en daarna gaat ze weer voorwaarts. Maar het lijkt erop dat jouw paardje graag achterwaarts loopt.
Vroeger toen mijn pony het nog wel eens leuk vond om weg te schieten en zo onder het werk uit te komen, in plaats van terug te zetten liet ik haar juist lekker doorgalopperen en zette ik op de volte etc.. Eigenlijk gaf ik dus haar zin, maar ook meer werk, dus dat leerde ze snel af. Zou het helpen om haar juist flink achterwaarts te laten lopen (ergens veilig)? Lang houdt een paard dat niet vol. Kan me ook wel voorstellen dat het misschien niet goed werkt op een buitenrit, omdat ze dan weer terug gaat naar huis wat ze juist wilt, maar dat kan jij misschien beter inschatten.

Ik zou alleen nooit belonen voor een handeling die je niet gevraagd hebt, als jij voorwaarts vraagt en beloont als ze achtewaarts gaat, leer je alleen maar de associatie aan dat hulp naar voren achterwaarts betekent.

Belangrijk is dat als ze wel eindelijk naar voren gaat, haar te belonen alsof ze net olympisch kampioen is geworden ;)

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:36

Silver_Fox schreef:
Ik zou alleen nooit belonen voor een handeling die je niet gevraagd hebt, als jij voorwaarts vraagt en beloont als ze achtewaarts gaat, leer je alleen maar de associatie aan dat hulp naar voren achterwaarts betekent.

Paarden zijn veel slimmer dan je denkt.

Eef_Bam

Berichten: 4065
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:49

Ineke2 schreef:
piezze schreef:
Ik vind de aangedragen oplossingen wel heel psychologisch hoor. Denk je werkelijk dat een paard denkt dat jij ' gewonnen' hebt als ie na anderhalf uur weer besluit om verder te wandelen? Een paard leeft in het hier en nu. Hij kan best eens schrik hebben voor iets of dwars zijn. Mijn oplossing is om niet te lang te soebatten met een paard. Moet gewoon luisteren. Paard wat geleerd heeft dat hij niet hoeft te doen wat jij wil daar heb je weinig lol mee. Niet onder het zadel in ieder geval.

Hoe zou jij het dan doen? Been geven helpt op dat moment niet, gaat ze achteruit. Een schop geven gaat ze nóg harder van achteruit. Een tik gaat ze van bokken en nog steeds achteruit. ( en ja heb heus ook een mega mep gegeven :o negeert ze dus gewoon op zo'n moment)
Als ik aan het proberen ben om haar vooruit te krijgen dan gebruik ik ook mijn stem als aanmoediging.

Een paard moet gewoon luisteren... laat mij wel vertellen dat een paard dat harder gaat dan de bedoeling is een probleem is dat veel makkelijker op te lossen is dan een paard dat weigert te lopen.


Heb een paard gehad die dit ook deed, dan wilde hij alleen nog maar stil staan of achteruit. Mijn oplossing is om het paard dan gewoon 180 graden om te draaien en dan achteruit in de richting waar ik heen wil, totdat het paard het flink zat is, dan nog net een stuk verder achteruit en op mijn commando draaien we om en gaan we weer vooruit. Gaat het paard weer niet vooruit dan herhalen we het hele gebeuren nog een keer, maar na de eerste paar keer is dat vaak niet meer nodig.
Omdenken, wil het paard niet vooruit maar wel achteruit, dan gaan we toch gewoon achteruit de goede kant op. De meeste paarden komen er vanzelf wel achter dat vooruit een stuk minder moeite is :Y) .

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Staken op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:55

Je hebt dan overwonnen, maar je hebt niet het vertrouwen van je paard gewonnen.
Wanneer dat je lukt dan verdwijnen dit soort problemen vanzelf, er ontstaat dan meer en meer een rustige dialoog met een oplossing.

Jessix

Berichten: 16365
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 16:13

Freya6 schreef:
piezze schreef:
Ik vind de aangedragen oplossingen wel heel psychologisch hoor. Denk je werkelijk dat een paard denkt dat jij ' gewonnen' hebt als ie na anderhalf uur weer besluit om verder te wandelen? Een paard leeft in het hier en nu. Hij kan best eens schrik hebben voor iets of dwars zijn. Mijn oplossing is om niet te lang te soebatten met een paard. Moet gewoon luisteren. Paard wat geleerd heeft dat hij niet hoeft te doen wat jij wil daar heb je weinig lol mee. Niet onder het zadel in ieder geval.


Zo is de psychologie van het paard zelf nu eenmaal. Als je kijkt wat ze zelf in de natuur doen.
Als je op de juiste momenten even geduld op kunt brengen en de juiste dingen toepast heb je maar eenmalig wat tijd nodig, daarna niet meer. Zo heb ik verschillende paarden zonder dwang beleerd, die kun je rijden op een touwhalstertje zonder blikken of blozen.
Echt, het is reuze interesssant hoe het werkt, wij zijn zo erg geneigd te kijken vanuit onze roofdier houding. De paarden psychologie werkt echt anders.


Dit dus! :j Je moest eens weten hoeveel lol je hebt met een paard wat op die manier wordt opgeleid, juist onder het zadel. :)

Nicky1963

Berichten: 1981
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 16:34

Ik volg even. Interessant en heel benieuwd naar mogelijkheden. Heb er ook zo een ..

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Silver_Fox

Berichten: 512
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 16:45

Simpelman schreef:
Silver_Fox schreef:
Ik zou alleen nooit belonen voor een handeling die je niet gevraagd hebt, als jij voorwaarts vraagt en beloont als ze achtewaarts gaat, leer je alleen maar de associatie aan dat hulp naar voren achterwaarts betekent.

Paarden zijn veel slimmer dan je denkt.


Yup :j en het paard zal dus happy genoeg zijn om achterwaarts te gaan.

Freya6

Berichten: 2470
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 17:30

Je kunt je vraag ook eens stellen in het Right brain introvert topic.
Daar zul je veel herkenning vinden + tips.
Een flegmatisch paard help je alleen met veel veel geduld en liefde.
Alle paarden trouwens ;) Maar sommigen vragen meer daadkracht en grenzen, anderen zachtheid en tijd.
Ik vermoed bij jouw paard het laatste.
Succes!
XxLiEsJuHhxX @ [VNA] Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

Freya6

Berichten: 2470
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 17:32


'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geralda1994, GoogleAdsense, henshem, ijslandfan en 6 bezoekers