Staken op buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
mystery1980
Berichten: 4191
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 13:39

Simpelman schreef:
Dat wat ik in de jaren heb gezien als de grootste fouten heb gezien:

*/Mensen plannen een rit, wat dan ook, en die onderneming moet volbracht worden, pas dan "is het goed".
Wanneer het niet helemaal volledig gereden is zonder fouten dan is het dus "niet goed".

Dit is een absoluut verkeerd uitgangspunt, dit kan alleen maar een verkeerd resultaat opleveren.

Bij een juiste benadering gaat de ruiter uit van het paard.
Wat kan het paard aan, waar heeft het problemen mee.
Daar is het waar we ons mee bezig houden, wij zijn van geen belang, ons plezier, ons doel, onze rit, onze trots zijn ondergeschikt.
Pas wanneer de ruiter uigaat van het paard kan het paard een blind vertrouwen op gaan bouwen.
Dat blinde vertrouwen opbouwen duurt in zijn optimum jaren maar het paard voelt direct van af het begin aan of het kan gaan vertrouwen.
Ga in het begin niet verder dan dat wat het paard aankan zonder stress plus één pas, dat afzien van ons betaalt zich terug in de tijd.
Geef rustig, vriendelijk en geduldig leiding.
Wees niet bang, als je je paard niet onder druk in de stress brengt is er niets om ongerust over te zijn.
Wanneer je paard alert en "kijkerig" is, begrijp dat dan, je zou dat zelf ook zijn als iemand tegen je zegt dat er leeuwen achter de bosjes verscholen kunnen liggen.
Alleen jij weet dat ze er niet zijn, straal dat uit.
Wacht op je paard, "er is niets om je druk over te maken, tudeluu, kijk maar naar mij".
Het is bijna altijd de stress van de ruiter waar het paard op flipt, de ruiter wil namelijk langs iets waar het paard bang voor is, de ruiter weet dat en wordt nu zelf bang van de mogelijke reacties van zijn paard.
Ga er dan niet langs! Neem de tijd, ga niet verder dan kan.
Als jij als leider al geen vertrouwen hebt hoe kan je paard dat dan hebben?

Ga niet naar het punt waar het fout gaat, zoek geen probleem, één pas is genoeg.
Klaar.
Dat geeft een paard de herinnering: "ik was bang/onzeker voor iets, mijn leider gaf aan dat het niet gevaarlijk is en dat bleek zo te zijn". Zucht...


*/Mensen blijven op hun paard zitten wanneer het fout begint te gaan.
Stap af en laat je paard letterlijk zien hoe jij het probleem oplost, dat helpt hem 10 X meer dan hem er in stress doorheen drukken.
Denk na hoe je het samen met je paard zonder stress kan afronden.
Bijvoorbeeld, je wilt voor het eerst door een grote diepe plas stappen die er eerst niet was, de meeste paarden maken zich daar ongerust over.
Je kunt nu de druk opvoeren, je paard wijkt naar links en naar rechts, wordt in de mond gerukt, je zet je spoor er even in, pakt je zweep erbij, enz..
Er vindt nu een bewustzijnsvernauwing plaats, bij de ruiter én bij het paard, de mogelijkheid om te leren neemt af, soms tot nul.
Het enige dat het paard hier op dit moment precies leert en zich herinnert is een plas is onaangenaam en hij zal zich er de volgende keer al bij voorbaat meer over opwinden dan nodig.
Stap af, en ga zelf de plas in, doe het een paar keer voor.
Ik begin altijd met een jong/groen paard te wandelen aan een longe, voor het zadelmak maken, zo kan ik wat afstand nemen waardoor alles natuurlijker en vrijer wordt en ik begin bij het begin, stukje voor stukje steeds een beetje verder, één pas....

Als we een wandeling aan de longe kunnen maken in de nabije omgeving zonder dat mijn paard zich opwind dan pas stap ik er op.



Waar is de like knop? Wat mooi verwoord, ik ervaar hetzelfde met mijn paard.

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb


Freya6

Berichten: 2470
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 11:38


'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

AEP
Berichten: 372
Geregistreerd: 22-06-08
Woonplaats: Naast de veldbeek

Re: Staken op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 13:57

Bedankt Freya, dat stukje was voor mij wel handig!

Dressuurgeweld uit Wapenveld!
Equestrian Advice http://www.equestrianadvice.nl
TransLegal Translations http://www.translegal.nl

Silver_Fox

Berichten: 512
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:08

Hoe gaat het nu TS? Ik ben benieuwd.

Ineke2

Berichten: 33004
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Staken op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-17 18:48

Ben nog niet weer naar buiten geweest ( schreef ik al ;) ) ivm vuurwerk.
Ik kan alleen in de weekenden naar buiten dus zondag weer eens een poging wagen...

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Silver_Fox

Berichten: 512
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Staken op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:36

O sorry, dat had ik even gemist, no pressure! :D

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Staken op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 06:35

Misschien ook interessant voor jou TS: inmiddels loopt er op bokt een topic over de (geweld- en dwangloze) 'methode' van Mark Rashid: [VNA] Mark Rashid en zijn 'methode'.

In zijn boek 'Horses never lie' (vertaling beschikbaar) komt ook een merrie voor die staakt op buitenrit.

Kaatje_S

Berichten: 1000
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Staken op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 08:08

Mocht het nog van belang zijn, mijn ijslander staakte ook een tijdje. Bij hem moest ik in het begin juist vaak dezelfde vertrouwde route rijden, pas later juist variatie. Bij hem was het zaak zelf niet aan te spannen, dus niet boos worden en niet drijven met been, alle soorten spierspanning vermijden. Wel met zweepje aansporen, lichte tikjes en met teugel uit balans brengen. En zo uitbouwen. Ik heb ook alles geprobeerd, van streng aanpakken tot tijden stilstaan. Met les en doorzetten allemaal goedgekomen.

Het is natuurlijk voor elk paard ook verschillend wat voor aanpak nodig is en wat de achterliggende oorzaak is...

Groetjes Karen, Funi, Blíðfari en Sigþór

Ineke2

Berichten: 33004
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Staken op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-17 22:56

Sonja, zeker een interessant topic, heb hem nog niet helemaal gelezen maar klinkt goed :)

Vorige week niet buiten geweest omdat ik ziek was.
Was blij dat ik het redde tot aan de wc zeg maar dus dat werd hem niet...

Morgenochtend een nieuwe poging :)

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Ineke2

Berichten: 33004
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Staken op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-17 19:33

Gisteren naar buiten geweest. Wel met stalgenootjes omdat die toevallig ook gingen. Dat ging goed, wel kijkeriger dan ik van haar gewend ben maar ik was natuurlijk al een tijd niet buiten geweest dus ook wel weer begrijpelijk.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Staken op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 21:57

En geen gestaak? Dat klinkt als een grote stap vooruit! :)

Ineke2

Berichten: 33004
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Staken op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-17 22:22

Nee, maar met 2 of meer staakt ze nooit :) ( alleen als ze iets eng vind duurt het soms even voor ze verder gaat, maar even rust en dan gaat ze weer. Komt weinig voor)

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Silver_Fox

Berichten: 512
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Staken op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 17:06


Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Staken op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 22:59

En hoe gaat het inmiddels TS? :)

Ineke2

Berichten: 33004
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-17 21:58

Het blijft tot nu toe hetzelfde helaas.
Ik heb wel gewandeld en met stalgenootjes mee naar buiten geweest. Dat gaat allemaal goed, zelf wandelen en dan onder de wandeling zelf een andere route kiezen als degene die ( met een ander paard) mee wandelde.

Dat vond ze heel even lastig maar ik kon haar na even laten kijken heel makkelijk overtuigen om netjes met mij mee te wandelen.

Een stuk verder wist ze de kortste route naar huis en die wilde ze ook heel snel gaan nemen. Toen heb ik het moeilijker gemaakt en een stuk verder gelopen ipv afgeslagen richting huis. Dat was wat, vond ze heel lastig maar ik heb daar een tijd heen en weer gelopen over 200 meter. De eerste keer was dus heel lastig en wilde ze eigenlijk niet mee, maar ik kon haar goed en rustig overtuigen om netjes mee te gaan. Weer terug richting huis en nogmaals om gedraaid de andere kant op. Toen liep ze zonder protest mee en was ze aan het kauwen en likken. Er ging behoorlijk wat om in dat koppie denk ik zo...

Heb haar beloond dat ze netjes meeliep en toen wel richting huis gelopen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Staken op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 22:11

Fijn, een update! Heb je nog tips van hier uitgeprobeerd?

Ineke2

Berichten: 33004
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Staken op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-17 22:15

Nouja zie mijn update ;)

Zelfde route of niet maakt trouwens niks uit.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 18:23

Ik moest ineens aan dit topic denken! Hoe gaat het nu TS?

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 19:28

Sonja89 schreef:
piezze schreef:
Mijn oplossing is om niet te lang te soebatten met een paard. Moet gewoon luisteren.


En hoe bereik je dat dan volgens jou?


Ligt aan wat er precies gebeurt. Als hij bang is afstappen langs het enge ding en meteen weer erop. Als het een beetje flauwekullen is een lel geven. In ieder geval weinig tijd geven om ze het idee hebben dat zij bepalen wat en hoe. Er langs zallie, desnoods via de achteruit.

Wijslander

Berichten: 5775
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Staken op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 21:13

Aha, totdat je een paard als de mijne tegenkomt. Dan werkt die aanpak 0,0. Gelukkig hebben wij intussen geen staakproblemen meer, maar met dwang hadden we die ook niet opgelost! :)

Ineke2

Berichten: 33004
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-17 21:21

piezze schreef:
Ligt aan wat er precies gebeurt. Als hij bang is afstappen langs het enge ding en meteen weer erop. Als het een beetje flauwekullen is een lel geven. In ieder geval weinig tijd geven om ze het idee hebben dat zij bepalen wat en hoe. Er langs zallie, desnoods via de achteruit.

Dat werkt hier in elk geval niet. Daarom ook dat ik dit topic was gestart.

Momenteel is Muna niet thuis, ze staat in België bij de hengst en is gedekt. Begin volgende week word ze gescand om te zien of ze drachtig is en dan komt ze 1 juli weer naar huis :)

Dan kunnen wij weer verder met buiten oefenen of wellicht is er een wonder gebeurd en loopt ze zonder probleem haar rondje buiten :D

Wel heb ik tijdens mijn vakantie in Polen elke dag les gehad en heel veel gewerkt aan mijn houding op het paard. Daar zijn we altijd al mee bezig maar een week elke dag les geeft toch al een groter verschil omdat je er zo intensief mee bezig bent. Wel op verschillende paarden en niet op die van mij zelf dan nu natuurlijk.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

missfalki
Berichten: 2267
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 08:01

Ineke2 schreef:
piezze schreef:
Ligt aan wat er precies gebeurt. Als hij bang is afstappen langs het enge ding en meteen weer erop. Als het een beetje flauwekullen is een lel geven. In ieder geval weinig tijd geven om ze het idee hebben dat zij bepalen wat en hoe. Er langs zallie, desnoods via de achteruit.

Dat werkt hier in elk geval niet. Daarom ook dat ik dit topic was gestart.

Momenteel is Muna niet thuis, ze staat in België bij de hengst en is gedekt. Begin volgende week word ze gescand om te zien of ze drachtig is en dan komt ze 1 juli weer naar huis :)

Dan kunnen wij weer verder met buiten oefenen of wellicht is er een wonder gebeurd en loopt ze zonder probleem haar rondje buiten :D

Wel heb ik tijdens mijn vakantie in Polen elke dag les gehad en heel veel gewerkt aan mijn houding op het paard. Daar zijn we altijd al mee bezig maar een week elke dag les geeft toch al een groter verschil omdat je er zo intensief mee bezig bent. Wel op verschillende paarden en niet op die van mij zelf dan nu natuurlijk.


Dat zijn veel gebeurtenissen in korte tijd ;)

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

Ineke2

Berichten: 33004
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Staken op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-17 17:34

Dat klopt Karin :D

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Celiien, henshem, nick_en_ik en 6 bezoekers