Bokken bij aanspringen in galop...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Bokken bij aanspringen in galop...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-04 12:40

Hoihoi,

volgende probleempje bij het aangalopperen. Even wat achtergrondinfo: Chubby heeft moeite met haar eigen benen in de galop. Rechtergalop gaat an sich goed, mooi voorwaarts - goede sprong. Linkergalop aanspringen kan alleen vanuit stap, anders zit ze standaard in de rechtergalop. Dit is een gevolg van weinig bespiering en nog vrij onervaren. ze doet dit ook als ze vrij galoppeerd (dus niet onder het zadel).

Voor het aanspringen in de goede galop (waar we redelijk veel mee bezig zijn gegaan de laatste tijd) heeft ze nu een nieuw trucje: bokken. Voor snapt ze namelijk al welk been waar thuis hoort, maar achter weet ze het niet blijkbaar. Als ze dus haar kont in de lucht gooit, komt ze vanzelf met het goede achterbeen op de goede plek uit...

Dit vertelde mijn instructeur nav. mijn vraag waarom ze toch steeds bokte bij het aanspringen (ik dacht zelf aan "geen zin", "nijdig op m'n been"). Volgens hem kan ik het bokken het best negeren en gewoon doorgaan met leren aanspringen. Het bokken zou dan vanzelf overgaan als ze het later wél snapt...

Hebben andere mensen hier ervaring mee? wat vinden jullie van de uitleg van m'n instructeur?

Alvast bedankt!


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019


Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:47

mijn 4 jarige koudbloed doet dit ook
Mijn instructrice heeft het uitgelegd als verzet, omdat ie gewoon te lui is om te galopperen (is ie ook).

Ik kan het niet negeren, want hij bokt me eraf Boos!

Nu er al een poosje geen les is (bakken te nat, te hard bevroren, weer te nat enz.) durf ik dus helemaal niet meer aan te galopperen, we stappen alleen nog maar, want bij gebrek aan bak kan ik alleen maar nar buiten

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:59

Probeer het eens aan een longeerlijn zodat je zelf ook precies kan zien waar het probleem zit. Wat wel eens wil helpen is een "bodywrap". Dan gebruik je een longeersingel waar je bijvoorbeeld een fleece-bandage aan vast maakt achter de billen langs. Ze krijgen dan meer besef van hun eigen achterlijf en dat wil wel eens helpen. Principe van de Pessoa maar dan eenvoudiger en goedkoper.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 13:13

Die body wrap is een goed hulpmiddel, gebruik ik ook regelmatig om hem eraan te herrineren zijn achterbenen mee te nemen Knipoog
Ik maak hem alleen door een bandage om zijn hals te knopen en vanuit daar één om zijn kont. Het rekt wat mee, voelt zacht, maar toch zie ik overduidelijk dat hij (na en paar bokken want moeilijk is het wel!) zijn achterhand meer onderbrengt.
Ik gebruik hem niet met rijden, dan wil ik bokken voorkomen namelijk voor mijn veiligheid Haha!

Met rijden heeft hij dat trucje van 'ik bok als zijn haar been naar achter brengt' ook ontdekt, erg grappig dus, not. Want waarom vind hij het zo leuk? Ik ben uit balans en dan heeft hij de tijd om weer te gaan draven. Maar door stug te negeren en gewoon weer opnieuw aanspringen en aanspringen en aanspringen en aanspr... (heb wel 20x achter elkaar aangesprongen) En blijf er aandenken, begin met een minimalen hulp!! Want omdat je weet dat hij niet zo goed aanspringt ben je geneigd alvast met wat grovers te beginnen. NIET DOEN! Dan krijg je verzet. Been naar achter is genoeg, zo niet wat meer druk en zoniet een zweepje erbij. Altijd in die volgorde, stug volhouden.

En blijf er zelf bij lachen, zie het als een spelletje. Ik merk dat als ik erom kan lachen ik veel rustiger blijf dan wanneer ik denk 'bok gedraag je nou eens'.

Succes!

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-04 13:19

Het is inderdaad zó frustrerend dat ik meestal in een deuk lig na zo'n bok (best lastig om dan fatsoenlijk door te rijden)... Maar we rijden voor ons plezier en vooral nu ik weet dat ze het in 1e instantie niet banketstaaf bedoelt heb ik er meer begrip voor. Ze doet het verder ook echt geweldig en ze wíl het graag goed doen voor me Lovers

Ik zal eens gaan kijken of ik zo'n "body wrap" in elkaar kan flanzen. Mijn instructeur had iets dergelijks al eens voorgesteld, maar Chub is absoluut heel lastig te longeren. Hij (mijn instructeur) wil me vast wel helpen, ik heb de mazzel dat hij zelf zijn paardje ook op de manege heeft staan (buurvrouw van Chub) en hij is er dus elke dag... Ik longeer haar meestal (als ik al eens longeer dus) met longeersingel en losse bijzetteugels, is dat te preferen of af te raden met een body wrap?

Alvast bedankt voor de uitleg en tip!


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 13:41

Citaat:
dat ik meestal in een deuk lig na zo'n bok

ik niet, ik ben al wat ouder en loop nu alweer 6 weken bij de manueel therapeut om mijn eigen rug recht te laten zetten Boos!

Wij noemen zo'n ding een body-bandage en daar is ie allang aan gewend, mijn paar dis ook 1 t/m 4 spannig betuigd en galoppeert gewoon aan de longes........

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 13:45

Chubby ik herken je verhaal. Ik ken zelf ook een paard dat blijkbaar niet altijd weet waar haar achterhand gebleven is. In geval van aangalopperen geeft ze dan met haar achterhand een soort van bok, dan kijkt ze in welke galop ze geland is en galoppeert dan verder Haha!. Verder niets naars en akeligs, alleen een soort van 'onhandigheid'.

Hier is het grotendeels over gegaan door gewoon veel consequent aan te galopperen. Ook moest ze gewoon sterker worden dus werd het vanzelf beter. Nu heeft ze het alleen nog weleens in de winter op het strand (als ze wat frissig is en blij dat ze mag galopperen).

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 14:48

Mijn oude pony die had ook moeite met galopperen maar dat ging vanzelf over want ze begreep er niks van je merkte het vooral als we in duinen gingen rijden en dan gingen galopperen ik zat dan voor geen meter en die benen gingen alle kanten op maar ze was ook erg jong en als snel leerde ze het goed door veel oefening en sterker worden op de achterhand door middel van oefeningen..

mijn andere pony (arabier) die bokte tijdens het aanspringen echt ontzettend dat kwam omdat ik mijn hulpen te abrupt gaf. Toen ik de galop betr ging voorbereiden wist hij wat hem te verwachten stond en 'schok'hij ook niet van de hulpen want het leek soms net een bom wat op ontploffen stond, maar dat gaat nu ook goed.

succes

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 15:02

Die van mij doet het ook, maar die is gewoon de laatste tijd helemaal irritant Haha! . Alleen maar te hard willen, niet ontspannen, spoken in de bak e.d.
Tot gisteren, ik was het zat en ben gaan longeren. beest alle overtollige energie eruit en hoppa het zadel erop. Ik wist niét wat ik voelde! Ik heb nog nooit mijn paard zo rustig en ontspannen onder me gehad. Niet eens bokken! Helemaal geweldig dus.
Waarschijnlijk komt het bij mijn paard door de kou, want in de zomer deed hij dit niet.
Misschien dus een tip?

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 15:28

Ik denk dat ik het wel eens ben met je instructeur, dat je merrie bokt omdat ze het moeilijk vind.
Oefening baart kunst, dus je moet het paard proberen regelmatig te laten galopperen.

Verder heeft een longeersingel + bijzetteugels een tegenovergestelde werking van een bodywrap, denk ik. Want de bijzetteugels zetten het paard meer op het voorbeen, waar je moet proberen haar op het achterbeen te krijgen.

Het kan ook helpen, heel veel stap - draf overgangen te rijden. Dit dwingt haar ook haar achterhand te gebruiken, waardoor ze ook in de galop hem makkelijker weet te plaatsen.

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen

Calanddra

Berichten: 14120
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 16:34

Jena gaat ook altijd bokken als ik in de galop wil....alleen doet zij dit omdat ze geen zin heeft.............Op andere momenten als ze zin heeft in rijden dan doet ze nl wel normaal en als ze geen zin heeft gaat ze bokken.

maartje538
Berichten: 92
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: herkingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 16:43

Ik heb het gehad met een jong paardje.(tinker)Vaak komt het bokken doordat ze nog onervaren/niet snappen hoe ze moeten aan springen in de galop. Wat bij dit paard goed hielp is op het moment dat hij aan sprong en bokte ietsjes meer been en veder gewoon negeren. Mocht het nou zijn dat hij je in de maling aan het nemen wat je vanzelf gaat merken als hij ook in de galop gaat bokken kan je dit gedrag het besten negeren. Op een gegeven moment gaat het dan vanzelf goed.En wat je ook vaak ziet bij jongen paarden dat ze overkruist gaan galoperen je kan dit het beste verhelpen door veel voltes te galopperen Knipoog
Ik hoop dat het je lukt.
Veel succes OK dan!

maartje538
Berichten: 92
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: herkingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 16:45

Makhali schreef:
Mijn oude pony die had ook moeite met galopperen maar dat ging vanzelf over want ze begreep er niks van je merkte het vooral als we in duinen gingen rijden en dan gingen galopperen ik zat dan voor geen meter en die benen gingen alle kanten op maar ze was ook erg jong en als snel leerde ze het goed door veel oefening en sterker worden op de achterhand door middel van oefeningen..

mijn andere pony (arabier) die bokte tijdens het aanspringen echt ontzettend dat kwam omdat ik mijn hulpen te abrupt gaf. Toen ik de galop betr ging voorbereiden wist hij wat hem te verwachten stond en 'schok'hij ook niet van de hulpen want het leek soms net een bom wat op ontploffen stond, maar dat gaat nu ook goed.

succes


Komt inderdaat ook weleens voor dat als je teveel benen ineens geeft dat je paard er van schrikt.

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 19:43

Ik had het zo gauw niet gelezen in dit topic, maar weet je zeker dat hij geen rugproblemen heeft, en het zadel perfect past.
Indien dit wel zo is denk ik wel dat ik het je met je instucteur eens ben, gewoon vaak doen dan gaat het vanzelf beter.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: mce en 9 bezoekers