Uitbreken in de galop.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bootjexrufie
Berichten: 8
Geregistreerd: 11-09-16

Uitbreken in de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-16 18:43

Hallo *D , ik heb een ruin van 5 jaar en we hebben hem nog niet zo lang, maar ik heb een vraag. Altijd als ik in galop wil op een volte of gewoon op de hoefslag breekt hij uit en als hij het 1 keer heeft gedaan dan blijft hij het de hele tijd op dezelfde plek doen. Hij gaat dan opeens in rengalop op het draad van de bak af. En dan krijg ik hem heel lastig terug, hij doet hetzelfde op de volte kan iemand mij tips geven.

Alvast bedankt ;)


dianaw33

Berichten: 1878
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 16:40

Ligt je zadel goed, vindt hij de singel wel fijn of prikt die ergens in zijn ellebogen, zit alles in zijn lijf wel recht, loopt hij wel rad? Buiten het rijtechnische zijn er 1001 lichamelijke oorzaken waarom een paard uitbreekt. Ik vrees dat je die allemaal moet uitsluiten alvorens het rijtechnisch op te lossen, dat is wel zo eerlijk naar je paard toe.

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Re: Uitbreken in de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 17:01

als het niet aan je zadel etc licht en het altijd op dezelfde plek is kan het misschien zijn dat je paard een "bakmonster ziet (heb ik ooit eens gelezen)
heb ook gelezen dat je er dan best naast je paard naar toe loopt en hem gerust stellen zodat hij weet dat er niets is en dan op je paard proberen er naar toe te gaan elke keer opnieuw tot hij er niets meer bij doet...
veel succes

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Uitbreken in de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 17:05

Proberen hem op een kleine volte te zetten net zo lang tot hij weer op 'jouw' tempo gaat.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78375
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:18


Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

FriesWytske
Berichten: 9890
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 19:47

Bootjexrufie schreef:
Hallo *D , ik heb een ruin van 5 jaar en we hebben hem nog niet zo lang, maar ik heb een vraag. Altijd als ik in galop wil op een volte of gewoon op de hoefslag breekt hij uit en als hij het 1 keer heeft gedaan dan blijft hij het de hele tijd op dezelfde plek doen. Hij gaat dan opeens in rengalop op het draad van de bak af. En dan krijg ik hem heel lastig terug, hij doet hetzelfde op de volte kan iemand mij tips geven.

Alvast bedankt ;)



Doet hij dit zowel in de rechter als de linker galop?

Lijkt er namelijk erg op dat het een balansprobleem is. Wat je dan kunt doen is eigenlijk heel simpel. Gewoon korte stukjes galoperen. En hem sterker maken in de stap en de draf. Doet hij het op de volte. Dan hetzelfde. Gewoon na een aantal galopsprongen, kan in het begin heel goed na 1 of 2 galopsprongen, weer terug naar draf en dan eventueel ook nog terug nemen naar de stap. Vooral geen kleine voltes in galop rijden. Dat brengt hem nog meer uit balans.

midgie

Berichten: 7243
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Uitbreken in de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 17:14

5 Jaar is best nog wel heel jong en galop is gewoon erg lastig met een ruiter op je rug,
Ik zou het bij zo een jong dier voorlopig even in stap en als het kan in draf werken en miss buiten een galopje doen, maar bakwerk is veel te zwaar in galop voor zo een jong dier

A_nouk

Berichten: 11615
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Uitbreken in de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 17:22

Probeer je paard voor het punt waarvan je weet dat hij uitbreekt aan de gang te houden.

Verruim of verklein de volte, geef een voorwaardse hulp of sla ineens links of rechtsaf voordat hij de kans krijgt om weg te schieten of uit te breken. Probeer zijn hersenen aan de gang te houden zodat hij niet nadenkt over wat er komen gaat en jij er niet pro actief te veel aan gaat rijden waardoor jij je paard triggert dat daar echt iets is om voor te vluchten :)

midgie

Berichten: 7243
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Uitbreken in de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 18:27

Uit breken doen ze niet zomaar, dat geeft aan dat er een balans probleem is, ik zou echt eens helemaal terug naar de basis gaan, ga het vooral niet oplossen in galop, want dat gaat je niet lukken, je paard word er alleen maar sterker van , zoek een goede instructrice in het gymnastiseren/recht richten,
Zij kan jou helpen dit probleem stap voor stap op te lossen en dat dus vooral in stap,

Miss dit artikel eens lezen

http://marionvandeklundert.weebly.com/b ... ling-in-nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers