Been geven en sturen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
xminthe

Berichten: 44
Geregistreerd: 19-10-16

Re: Been geven en sturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-16 12:52

hey nou eigenlijk omdat ik andere mensen paarden geen schopjes zie geven en ik dat ook zou willen en ik vind het ook een beetje zielig

♡♡♡


Rooss_24

Berichten: 124
Geregistreerd: 01-10-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 12:58

Een schopje is niet zielig hoor, als je het maar niet te hard doet. En een schopje geven voelt veel harder voor jezelf dan het eigenlijk is/ eruit ziet. Vooral als je nog niet heel lang rijdt.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Been geven en sturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 13:29

Als je hebt geleerd je spieren op de juiste manier te gebruiken, dus zo dat je wel je kuit aanspant om je been aan te leggen, maar daarbij niet de rest van je been of hele lijf (zie je soms echt) gebruikt, kun jij ook je been aanleggen zonder een schopje te geven.
Net als met sturen, als jij kunt rijden zonder dat je handen alle kanten opgaan omdat je die nog gebruikt om je balans te bewaren én gaat sturen zonder na te denken over dat bijvoorbeeld je buitenhand niet over de hals van het paard meegaat met je binnenhand, kun je de hulpen kleiner gaan maken.

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


0000
Berichten: 5463
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 13:31

Kan een kind dat schrijven leert dat meteen in schoonschrift? Kan je tijdens je eerste rijles in de auto meteen vloeiend schakelen, overzicht houden over al het andere verkeer en een interessant gesprek voeren met degene naast je? Ook paardrijden moet je leren, je moet controle krijgen over je lijf en stap voor stap opbouwen. Je kan simpelweg niet direct hele kleine en correcte hulpen geven omdat je lijf daar nog niet toe in staat is. Langzaam maar zeker als het in balans blijven vanzelfsprekender word, je coördinatie beter en je ruitergevoel beter, zal je merken dat je niet meer hoeft te schoppen. Overigens is het wel zo dat je ook nu uiteraard je paard geen echte schop moet geven maar het gaat erom dat je paard begrijpt wat je vraagt en door een zacht porretje, schopje, hoe je het ook noemen wil kan hij onderscheid maken tussen een hulp voor voorwaarts en de bewegingen die een nog niet helemaal in balans zittende ruiter nou eenmaal maakt.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

xminthe

Berichten: 44
Geregistreerd: 19-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-16 13:31

Bedankt iedereen voor jullie reacties ik heb er zeker wat aan gehad!

♡♡♡

mirriezz
Berichten: 2007
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Been geven en sturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 13:54

Wat je kan helpen om minder te moeten schoppen is zorgen voor minder ruis. Dat is namelijk het verschil tussen jou een ruiter die al verder is. Die ruiter zal minder ruis veroorzaken en tijdens het 'gewoon zitten' geen signalen doorgeven aan het paard.

Jij zult, omdat je nog moet wennen, je been verleggen, eens wat wiebelen in het zadel, op de deining van de paardenrug wat schuiven etc. Daar kun je nog niets aan doen,want je bent het ritme en de beweging nog niet gewend en kunt je nog niet zo goed aanpassen.

Voor een paard ben jij echter verwarrend: elke kleine beweging kan betekenen dat hij iets moet doen. Maar elke keer verwacht je niets van hem (jij ervaart het als gewoon stil zitten). Dus het paard gaat niet meer reageren op kleine signaaltjes. Om het paard duidelijk te maken dat je nu wel iets bedoelt, zul je dus een grote hulp moeten geven, zoals bijvoorbeeld een schopje. Anders snapt hij het verschil niet.

Het is niet heel zielig om dit te doen, jij moet nog leren en kunt moeilijk leren door op een stoel te gaan zitten. Die stoel staat nl wel stil, een paardenrug niet. Wat je wel kunt doen is proberen zo weinig mogelijk te wiebelen op je paard, terwijl je wel mee gaat in de beweging (nog best ingewikkeld he?). Je paard zal dan sneller reageren op een hulp.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 14:03

En dan is het nog lastiger...want zo weinig mogelijk wiebelen dus dat stil zitten mag niet star zitten worden. Je moet juist meebewegen met het paard. Net als een stille hand totaal iets anders is dan een strakke/dode hand.
De spanning die je opbouwt als je te hard je best doet gaat je tegenwerken op het paard. (Super goede hobby paardrijden voor perfectionisten... stap 1 erken dat je beginner bent (en dat die instelling je de komende 30 jaar verder brengt dan te denken dat je het wel weet) stap 2 laat het los (je mag een doel hebben maar elke dag is anders en je moet ook nog even die 600kilo vragen of dit wel de juiste dag daarvoor is)
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 21-10-16 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 14:11

helemaal met je eens "mrie" ik weet het wel ik geef soms te korte en te botte antwoorden, maar het was juist dit wat jij hier nu zij dat ik ook wou zeggen.

mrie schreef:
xnkosi schreef:
aelousnr1, ik wil het gewoon gelijk goed doen en niet weer een jaartje weggooien op een manege waar ik niks leer :) ik ben gewoon erg perfectionistisch en doe het liefst alles meteen goed!


Wij snappen wel dat jij het in een keer goed wilt doen, maar wat als er nou niet één manier is die goed is maar wel 50. En Pas als je het geleerd heb kun je er je eigen handschift an geven.
Ik vind het knap dat je deze vragen stelt, maar ik ben ook bang dat je een pietstie (zeg maar best veel) te hoge eisen stelt aan jezelf. Je gaat te hard.
Eerst luisteren, uitproberen, eigen maken en dan pas naar je eigen hand zetten.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

xminthe

Berichten: 44
Geregistreerd: 19-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-16 14:13

Mag ik trouwens wat aan jullie allemaal vragen? Hoelang duurde het voordat jullie betere beenhulpen konden geven? Zitten er verschillen in bij ruiters? dus heeft de een het sneller onder de knie dan een ander? Ben benieuwd :)

♡♡♡

Rooss_24

Berichten: 124
Geregistreerd: 01-10-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 17:27

Op die eerste vraag heb ik niet echt een antwoord... het is niet zo dat je ineens denkt 'hey ik kan correcte beenhulpen geven'. En je blijft altijd bijleren, dus het blijft steeds verbeteren, dat stopt niet ineens.

2: Daar heb je gelijk in. Net als eigenlijk alles, hebben sommige mensen meer talent dan anderen. Zo zie ik mensen die vanaf het begin al aardige beenhulpen geven, maar ook mensen die na een jaar nog steeds hun bovenbenen mee optillen. Maar dat maakt niet uit, je moet alles op je eigen tempo doen! :)

xminthe

Berichten: 44
Geregistreerd: 19-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-16 22:11

ja idd roos dat klopt wel :) ik hoorde wel van een vrouw tijdens mijn 3e les dat het leek alsof ik al jaren bezig was! Ik denk zelf dat ik de lat gewoon te hoog leg, en dat het beter gaat dan ik denk. Ik heb gewoon weinig zelfvertrouwen en ben bang dingen fout te doen. Maar ik heb echt wat aan jullie reacties allemaal gehad, jullie hebben me echt geholpen! :) *\o/*

♡♡♡

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 22:21

Betere beenhulpen.... Uh. Dat hangt van het paard af. Elk paard wat je rijd kan je iets nieuws leren.
Ik rij nu zo'n veertig jaar en nog steeds loop ik te schaven aan mijn zit, beenhulpen, handvoering, gebruik van gewicht ect. Dat blijft en dat maakt het ook zo leuk. Je blijft je verbeteren en aanpassen.
Ik ben duidelijk geen Ankie, maar zelfs Ankie moet zichzelf steeds weer onder de loupe leggen en verbeteren.

Bejaarde bokkers weten meer

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Been geven en sturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 16:52

Weet je wat het ook is met paardrijden, voor mijn gevoel in elk geval.. Hoe meer je weet, hoe minder je weet. In het begin leer je zoveel tegelijk dat het heel wat is als je je eerste galopje hebt gedaan. Maar als je weet hoe je je paard op een goede manier in de juiste gang krijgt, dan begint het eigenlijk pas echt en je bent nooit uitgeleerd. Ik heb nu sinds januari 2015 mijn eigen paard, ik ben met hem echt het wiel aan het uitvinden, want zowel hij (nu 6) en ik (nu 20 jaar aan het rijden) moeten nog zoveel leren! En alles moet ook nog eens tegelijkertijd bij elkaar komen wil het echt heel fijn gaan. Dat is natuurlijk ook de uitdaging én waarom het zo ontzettend leuk is, maar je zult ook merken dat je niet altijd vooruit kunt blijven gaan, soms ga je ineens weer 3 stappen terug, soms sta je even een poosje stil. Allemaal niet erg, hoort erbij, want zoals iemand hier ook al schreef, je doet het niet alleen. Als bij mij alles goed voelt, kan het voor mijn paard weleens een verkeerde dag zijn, dan krijgen we het samen nooit 100%. Dat is geen reden om de handdoek in de ring te gooien, maar wel om het de dag erna, of die daarna gewoon weer opnieuw te proberen.
Sommige dingen zullen makkelijker worden, maar sommige ook moeilijker. :)

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


xminthe

Berichten: 44
Geregistreerd: 19-10-16

Re: Been geven en sturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-16 17:04

Dankje dreamybol :) Ik hoor ook van mensen dat je nooit uitgeleerd bent, dat is ook wel leuk wil alleen de basis goed beheersen en het gaat wel aardig vind ik, sturen gaat steeds beter en ik durf al steeds meer in galop want vond het in het begin doodeng en nu minder! Moet alleen nog leren in het zadel te blijven zitten maarja haha :)

♡♡♡

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Been geven en sturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 17:14

En die basis blijft belangrijk, of je nou B, L, Z of zelfs grand prix rijdt, basiswerk blijft het belangrijkste van je training. Dus heel goed dat je er serieus mee omgaat, maar vergeet niet ook plezier te hebben.
Ik zei al dat ik 20 jaar rijd, maar eigenlijk pas sinds 6 jaar met ontspanning en lol mét de knol. Daarvoor was ik altijd zo druk met hoe het hoorde, het plaatje, waar was z'n hoofd, zat ik wel rechtop. Ik was altijd één brok spanning, toen ik 6 jaar geleden op mijn huidige manege kwam was het eerste dat ze me leerden at ik moest ontspannen. Natuurlijk wel rechtop, maar niet krampachtig. Je moet wel je handen dragen, maar je spierballen moet je thuis laten. Je moet wel je been aangesloten aan je paard leggen, maar zonder continu druk op alle spieren. En weet je, sinds ik door heb dat ik het doe voor mijn én paards plezier, ben ik nooit meer boos, verdrietig of gefrustreerd op mijn paard geweest. Soms nog wel op mezelf, omdat ik vond dat ik het niet goed eed, maar dat helpt je ook niet verder. En het is zo heerlijk om samen met een paard te sleutelen aan je huiswerk uit de les. Juist voor de perfectionist in mij is dat paardrijden zó goed. ;)

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


SparklingApp

Berichten: 1934
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 21:19

Het duurt ongeveer 7 jaar van intensieve training om een bepaald systeem echt goed onder de knie te krijgen.
Veel topruiters bleven ook (toevallig) zo'n 7 jaar bij dezelfde instructie lessen om vervolgens eens bij iemand anders verder te gaan om zo nog andere technieken te leren.
En, ik geloof, zo'n 10.000 herhalingen om iets als een automatisme aan te leren.
En daar zit wel wat verschil in per ruiter, de één heeft bijvoorbeeld van nature een betere balans, of meer souplesse in zijn lichaam.
Mensen met lange benen en een wat korter bovenlichaam hebben ook een makkelijker lijf om mee te rijden dan mensen met korte ronde bovenbenen of een langer bovenlichaam bijvoorbeeld, maar er zijn zat topruiters die niet het ideale lijf hebben, je instelling en doorzettingsvermogen zijn uiteindelijk veel belangrijker.

Zelf geef ik centered riding les, misschien kan je daar eens wat informatie over opzoeken?
Centered riding gaat heel erg uit van balans, in alles, bij de ruiter en zo kan je uiteindelijk hele lichte hulpen geven, aandraven doe ik bijvoorbeeld door even iets dieper in te ademen (zo zeg je tegen je paard: let op!) en dan op je uitademing je kruis iets aantrekken en eventueel een heel klein "veegje" met je kuit te geven.
Maar als je als beginner nog niet helemaal ontspannen kan zitten, omdat de bewegingen van een paard nog niet opgeslagen zitten in jouw systeem, dan kan hij nooit die subtiele hulpen er uit pikken en moet je dus iets duidelijker vertellen wat de bedoeling is.
Het is eigenlijk als willen fluisteren tegen iemand, maar ben je ergens waar heel veel lawaai is, dan hoort de ander niet wat je zegt. :P
Maar bij centered riding heb je ook veel oefeningen waar je geen paard bij nodig hebt, die je wel helpen om je gevoel voor op het paard te verbeteren.

Ik krijg vaak ruiters die zeggen; ik heb het nooit goed aangeleerd, maar dat is vaak niet zo, je moet altijd bij A beginnen en niet bij Z, je begint eerst met vertrouwt raken met paarden en de bewegingen te volgen en zo kan je het rijden steeds meer verfijnen.
Hoe langer je rijdt, hoe meer je zelf snapt hoe alles werkt, maar makkelijker wordt het nooit, net als bij sommige computerspelletjes, denk je het net door te hebben, kom je weer bij een nieuw level.. :')

Als het er om gaat dat je "lief" wilt zijn voor het paard waar je op rijdt, zorg dan dat je duidelijk bent!
Beter meteen een schopje als hij geen reactie geeft en daarna even "braaf!" zeggen als hij het wel doet, dan dat je niet doorzet en juist een zweep nodig hebt om nog een reactie te krijgen.

En idd, lekker lol hebben tijdens het rijden, dat is voor je paard ook een grote beloning!
Die werkt echt liever samen met iemand die eens een foutje maakt, maar weer leuk verder gaat, dan iemand die met heel veel frustratie zijn best zit te doen.

Sometimes you win en sometimes you learn.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: FleurSandro, GoogleAdsense, scappa en 6 bezoekers