Zadelmak maken met barebackpad??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Caily

Berichten: 12509
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 01:13

Babootje schreef:
ruitje schreef:
Buiten dat ik allergisch ben voor mensen die een website hebben waarop eigenlijk staat dat ze zelf een cursus van 6 weekenden, en een cursus van een half jaar hebben gevolgd en verder vooral roepen dat mensen die 'veel paarden zadelmak maken het verkeerd doen' ....

Zegt ze het zelf al ergens: 1 verkeerde ervaring bij het beleren is funest voor het vertrouwen. Imo geeft een BBP veel meer kans op vallen, en daarmee een negatieve ervaring.

Ik moet er niet aan denken om zadelmak te maken met zoiets onveiligs. Maar dat komt dan vast omdat ik zovaak dingen maar net goed of net fout heb zien gaan :+ . Je kan niet alles voorbereiden, als hij schrikt van een vogel, 2 passen opzij zet en je ligt ernaast kun je 6 maanden bezig zijn met dat weer oplossen...


Ik kan me hier helemaal in vinden. Laat - als je weinig ervaring hebt - het zadelmak maken van een dressuur gefokt veulen in vredesnaam over aan mensen die ervaring hebben met het zadelmak maken van dressuur gefokte veulens en niet van haflingers of tinkers e.d.
En een bbp, tja..... prima als je paard al erg mak is om dat eens te doen.


En dat omdat? Wat is er anders aan een koudbloedof warmbloed mak maken? Ik merk echt geen verschil en maak ook onderscheid in individu, niet in ras....


Caily

Berichten: 12509
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 01:16

Babootje schreef:
Caily schreef:
Ik beleer ook altijd zonder zadel, gewoon erop gaan zitten en klaar.


Dan kijk ik in het profiel en dan zie ik: Jawel... tinker.
Geeft verder niet hoor, maar ik zou niet adviseren een hoog in het bloed staand dressuur gefokt veulen zonder zadel te beleren.
Als je geluk hebt lukt het zo; als je geen geluk hebt dan doen ze niet gewoon een pasje opzij. Knijpen en rennen of een bokserie is niet ongebruikelijk al heb je nog zo geoefend en zijn ze in het voortraject nog zo braaf. Je weet het nooit tot het moment wanneer je je been eroverheen slaat. Als het in dat traject fout gaat ben je verder van huis.


Gelukkig beleer ik niet alleen Tinkers. Los van het vooroordeel wat je hiermee creëert. De springgefokte 3-jarige van een vriendin is zowel in de bak als buiten braver en betrouwbaarder dan mijn 7 jarige Tinker die van elk verkeerd opgesteld kaboutertje opzij vliegt. Wees welkom om een kennis te maken :) Beide was ik de eerste die ik ermee rond reed.

En ja, dat is een extreem geval, maar je hebt ook hele fijne paarden die hoger in het bloed staan. De meeste rassen en bloedlijnen zijn zo divers en toch zo gemeenschappelijk; het is maar wat men wilt zien.

Ik begin bij ALLE paarden zonder zadel oid erop voor zitten, stappen en sturen, voor zover dat nog niet bekend is vanaf de grond. Pas bij draven komt dat zadel (+singel). Wat voor zadel is afhankelijk van eigenaar, doel vh paard etc. BBP vindt ik ondingen ivm glijden, aanzetten tot verkeerde houding en voornamelijk de drukverdeling die pas goed is bij de dure modellen.

En raadt eens? De enige keer dat ik echt HARD gevallen ben was toen ik met zadel begon. De opdrachtgever wilde mij niet zonder zadel erop hebben. Bij opstappen was het al mis... Na 8 weken revalidatie mocht ik alsnog zonder zadel beginnen. Was een nf x av hengstje trouwens. Hij heeft geen stap meer verkeerd gezet na die ene keer.

derya94
Berichten: 17
Geregistreerd: 13-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-16 08:19

Liedje89 schreef:
aeolusnr1 schreef:
Denk eens goed na wat is de bedoeling van zadelmak maken.
Hoe meer dingen je aan je paard hangt hoe meer zadelmak hij zal worden.
Ik bedoel dus een echt zwaar zadel, met borsttuig, eventueel dubbele singel, stijgbeugels met gewicht en flapperende vlaggen, touwen, ballen , ...... noem maar op.
En dan is je zadelmak paard veel zadelmakker dan je ooit zou kunnen bereiken enkel met een bbp.


Waarom vind je dat zo'n gek idee eigenlijk? Ik heb vooral ervaring met beleren bij menpaarden en daarbij is tuig aan alle kanten laten flapperen, een keer verkeerd doen echt en er wat geks bij hangen bij de meesten echt een standaard stap bij het beleren. Tuurlijk is dat niet de bedoeling als je het paard uiteindelijk daadwerkelijk inspant dat ie als een kerstboom voor de wagen staat en je overal knopen in het tuig hebt. Maar als je het in de voorbereiding allemaal meeneemt dan schrikt je paard ook niet zo snel als hij wel een keer in de knoop komt met het tuig, er iets knapt, er een keer een tak ergens tussen komt tijdens een bosrit etc. Ik vind het juist een hele logische stap om je paard direct toeter en bellen proof te maken voordat je je eigen nek eraan waagt door erop te gaan zitten. Uiteindelijk is een heel erop mens toch veel gekker dan een ballon denk ik :Y)


Ik denk dat ik het bericht van aeolusnr1 op dat moment verkeerd geïnterpreteerd heb. Ik dacht dat ze bedoelde, hang er alles maar in 1 keer aan en laat maar bokken/steigeren tot ze er rustig bij wordt. Dat zou ik dus niet doen. Maar stap voor stap, wennen aan zadeldekje over het hele lichaam, wennen aan een aangesingeld gevoel dmv eerst te oefenen met een rekker, sjaal, eens ze gewend zijn aan het zadel volledig op te hebben kan je beginnen met toeters en bellen maar dan ook weer rustig aan beginnen. Maar dat stond ook al in mijn eerste berichtje (schriktraining) dus daarmee dat ik dacht dat er misschien iets anders bedoeld werd. Ik ben namelijk niet echt zo pro je paard overdonderen en op 20 min tijd een zadel er op leggen en er ook al op gezeten hebben :)

Cer

Berichten: 30004
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zadelmak maken met barebackpad??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 08:42

Even samenvattend.. je wilt volgend jaar een veulen kopen.. Dat is in 2017.. dan wil je die aan van alles laten wennen en dan op 4 jarige leeftijd gaan laten wennen aan ruitergewicht.. dat is dan in 2021, over vijf jaar... ongeveer...

Ik wil niet een partypooper zijn, maar niemand kan zo ver in de toekomst kijken, dus heel goed dat je wilt orienteren, maar iedereen is nu van alles aan het vertellen (en jijzelf ook) terwijl je geen idee hebt wat je tegen die tijd aan het doen bent.

Als je dat paard al koopt, en je voedt m zelf op, dan heb je geen idee hoe hij is tegen de tijd dat ie 4 is.. als t een dooie struik is, kan je m zadelmak maken met een halster en zonder zadel. Als dat niet zo is, zal er een ander plan de campagne moeten komen.. Wie dan leeft wie dan zorgt :j

Als je m echt koopt als veulen en je doet t de tussenliggende periode goed en je hebt een normaal paard, dan gaat t zadelmakmaken over het algemeen zo goed als vanzelf... maar ik zou me daar nu nog weinig druk om maken, er kan een hoop gebeuren in 5 jaar.. (orienteren is altijd goed natuurlijk, daar niet van)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 08:44

Cer schreef:
Even samenvattend.. je wilt volgend jaar een veulen kopen.. Dat is in 2017.. dan wil je die aan van alles laten wennen en dan op 4 jarige leeftijd gaan laten wennen aan ruitergewicht.. dat is dan in 2021, over vijf jaar... ongeveer...

Ik wil niet een partypooper zijn, maar niemand kan zo ver in de toekomst kijken, dus heel goed dat je wilt orienteren, maar iedereen is nu van alles aan het vertellen (en jijzelf ook) terwijl je geen idee hebt wat je tegen die tijd aan het doen bent.

Als je dat paard al koopt, en je voedt m zelf op, dan heb je geen idee hoe hij is tegen de tijd dat ie 4 is.. als t een dooie struik is, kan je m zadelmak maken met een halster en zonder zadel. Als dat niet zo is, zal er een ander plan de campagne moeten komen.. Wie dan leeft wie dan zorgt :j

Als je m echt koopt als veulen en je doet t de tussenliggende periode goed en je hebt een normaal paard, dan gaat t zadelmakmaken over het algemeen zo goed als vanzelf... maar ik zou me daar nu nog weinig druk om maken, er kan een hoop gebeuren in 5 jaar.. (orienteren is altijd goed natuurlijk, daar niet van)


Dooie struik, ik ga kapot hier :')
Maar idd, het is wel ruim vooruit denken, maar geloof dat het bij ts vooral een idee/hersenspinsel was.

derya94
Berichten: 17
Geregistreerd: 13-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-16 11:09

Cer schreef:
Even samenvattend.. je wilt volgend jaar een veulen kopen.. Dat is in 2017.. dan wil je die aan van alles laten wennen en dan op 4 jarige leeftijd gaan laten wennen aan ruitergewicht.. dat is dan in 2021, over vijf jaar... ongeveer...

Ik wil niet een partypooper zijn, maar niemand kan zo ver in de toekomst kijken, dus heel goed dat je wilt orienteren, maar iedereen is nu van alles aan het vertellen (en jijzelf ook) terwijl je geen idee hebt wat je tegen die tijd aan het doen bent.

Als je dat paard al koopt, en je voedt m zelf op, dan heb je geen idee hoe hij is tegen de tijd dat ie 4 is.. als t een dooie struik is, kan je m zadelmak maken met een halster en zonder zadel. Als dat niet zo is, zal er een ander plan de campagne moeten komen.. Wie dan leeft wie dan zorgt :j

Als je m echt koopt als veulen en je doet t de tussenliggende periode goed en je hebt een normaal paard, dan gaat t zadelmakmaken over het algemeen zo goed als vanzelf... maar ik zou me daar nu nog weinig druk om maken, er kan een hoop gebeuren in 5 jaar.. (orienteren is altijd goed natuurlijk, daar niet van)


Heb je zeker en vast gelijk in, wie weet haalt het veulen zelfs de 3 jaar niet :+ Maar zoals Joolien zegt was het idd een hersenspinsel.

Azmay

Berichten: 17977
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Zadelmak maken met barebackpad??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 11:10

Ik vind het een prima hersenspinsel, volg lekker je hart en blijf info inwinnen. Het is heerlijk met een jong paard aan de slag te kunnen vanaf 0 :)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Zadelmak maken met barebackpad??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 12:08

Ik vind het ook een prima hersenspinsel. In een normaal geval zou ik overigens met een zadel (zo goed mogelijk passend) zadelmak maken, niet met een bbp. Maar soms kun je dus niet anders (als het paard niet in een zadel past :+ )

Oy with the poodles, already

terpentijn

Berichten: 7356
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Zadelmak maken met barebackpad??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 12:33

Ook ik kwam even niet meer bij bij de uitdrukking "dooie struik" heb hardop zitten schateren...

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Lovanhaagen
Berichten: 6
Geregistreerd: 17-01-17
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:09

aeolusnr1 schreef:
Denk eens goed na wat is de bedoeling van zadelmak maken.
Hoe meer dingen je aan je paard hangt hoe meer zadelmak hij zal worden.
Ik bedoel dus een echt zwaar zadel, met borsttuig, eventueel dubbele singel, stijgbeugels met gewicht en flapperende vlaggen, touwen, ballen , ...... noem maar op.
En dan is je zadelmak paard veel zadelmakker dan je ooit zou kunnen bereiken enkel met een bbp.

DUH... Een BB pad is bedoeld om je balans te vinden, je evenwicht beter te controleren en meer contact met je paard te verkrijgen. Je paard dient eerst te worden voorbereid met gedegen grondwerk, rechtricht training om überhaubt een ruiter te kunnen en mogen dragen. Hoe DOM en onverantwoord is de uitspraak om zoveel mogelijk aan je paard te hangen terwijl het arme dier niet eens lichamelijk klaar is om iets te kunnen dragen?? Wat valt er niet te begrijpen aan een paard heel voorzichtig voor te bereiden en zijn vertrouwen te winnen door hem te respecteren en dan pas iets aan hem te vragen, zodat er geen dwang plaatsvind ipv hem vol te hangen met onzin, of een zadel dat niet past, of na drie maanden al weer niet past omdat hij meer of andere bespiering gaat krijgen door de juiste training die hij nodig heeft om hem te mogen berijden? Een BB pad is het allerbeste om heel voorzichtig zijn vertrouwen en dat van jezelf te winnen, zodat jullie samen een worden en er geen vreemde bokkesprongen, steigeren of andere idiote bewegingen nodig zijn als je een paard op de juiste manier traint hierop?

Lovanhaagen
Berichten: 6
Geregistreerd: 17-01-17
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:28

derya94 schreef:
Ik ben van plan om volgend jaar een dressuur gefokt veulen aan te schaffen op de veulenveiling van Borculo. Voor dat hij/zij 3 jaar is is het de bedoeling dat het paard al goed weet wat meelopen aan het touw is, halster, vast staan, voetjes geven, borstelen, de basic dingen. Daarna wanneer hij/zij 3 jaar is zou ik willen beginnen met gewenningsoefeningen, zadeldekje erop leggen, longeren, wat schriktraining, aan de hand kleine wandelingen maken, enzovoorts. Wanneer het paard 4 is zou ik het maar pas willen gaan belasten met het gewicht van een ruiter. Mijzelf dus. Ik zou het paard graag zelf zadelmak maken omdat ik dan tenminste weet wat er mee gebeurd. Nu was ik aan het zoeken op het internet naar iemand die daar bij zou kunnen helpen en toen kwam ik op de website van Tahné Yzermans terecht.
Alles wat ik op haar website lees vind ik zeer positief en de band tussen paard en ruiter staat dan ook bij haar centraal. Alles op zijn tijd, niets overhaast. Alleen begon ik ineens te lezen over het gebruiken van de kaptoom en het barebackpad bij het zadelmak maken. Dat barepackpad is voor mij helemaal nieuw. Nu vroeg ik mij af, zijn er mensen die hiermee al een paard zadelmak hebben gemaakt? Is het ook de bedoeling dat ik de eerste keer op m'n paard ga zitten met barepackpad en niet met zadel? Alle meningen zijn welkom.

Het lijkt misschien in sommige mensen hun ogen wat vreemd dat ik een "borculo-veulen" op deze manier wil opvoeden, wil tijd geven, op deze manier wil zadelmak maken. Omdat waarschijnlijk de meeste mensen (bij wijze van spreken) met zo'n veulen om het eerst in de Pavo-cup willen starten. Maar ik vind het vertrouwen tussen paard en ruiter erg belangrijk. Omdat ik er ook van overtuigt ben dat dit in mijn voordeel zal spelen op wedstrijden buitenshuis.

Tahne Ijzermans is inderdaad een steeds meer voorkomende naam in de paardenwereld en dat is niet voor niets. Ze heeft al ontzettend veel paarden en ruiters kunnen helpen door haar manier van met paarden om te gaan. Ik hoor er niets dan goeds over. De paarden worden eerst geobserveerd waarna ze zonder enige vorm van dwang of tijddruk worden getraind om hun lichaam voor te bereiden om gewicht te kunnen dragen. Tijdens die trainingen mag je meekijken en kun je ook meedoen om meer te weten te komen over het hoe en waarom ze zo getraind worden. Ze gebruikt oa een Bareback pad om meer contact te krijgen met het dier en om de balans op elkaar af te stemmen zodat ze samen weten wat er mogelijk is tussenbeide. De kaptoom is inmiddels wel bekend dat dit de beste manier is natuurlijk. Maar later worden ze ook met het bit bekend gemaakt en het zadel. Ze heeft paarden die niet meer te hanteren binnen 2 maanden compleet rustig en zadelmak gemaakt die eigenlijk afgeschreven waren. Ongelooflijk veel rust en respect heeft ze. Maar ik weet niet of ze nu nog steeds traint met vreemde paarden. Ik weet dat ze in belgie zit en heel veel grond heeft waar ze de paarden traint. Ik heb eens contact met haar gezocht voor mijn Kwpn`er, maar toen was er een wachtlijst van 6 maanden omdat ze voor alle paarden genoeg tijd uitrekt om maar geen tijdsdruk te creeren. Ik kreeg toen een hele lange aardige mail waar alles in stond beschreven, heel professioneel. Jammer genoeg kon ik toen niet terecht, maar ik zal ze zeker iedereen aanraden. *\o/*

Lovanhaagen
Berichten: 6
Geregistreerd: 17-01-17
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 18:15

aeolusnr1 schreef:
Denk eens goed na wat is de bedoeling van zadelmak maken.
Hoe meer dingen je aan je paard hangt hoe meer zadelmak hij zal worden.
Ik bedoel dus een echt zwaar zadel, met borsttuig, eventueel dubbele singel, stijgbeugels met gewicht en flapperende vlaggen, touwen, ballen , ...... noem maar op.
En dan is je zadelmak paard veel zadelmakker dan je ooit zou kunnen bereiken enkel met een bbp.

Dus als ik een auto op een paard gooi, twee aanhangers erbij, wat gereedschap erop, 4 sterke mannen daar weer bovenop en hem dan aanleer hiermee om te moeten gaan, heb ik dan een super zadelmak paard?
Jij bent echt slim.

Lovanhaagen
Berichten: 6
Geregistreerd: 17-01-17
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 18:24

ruitje schreef:
Buiten dat ik allergisch ben voor mensen die een website hebben waarop eigenlijk staat dat ze zelf een cursus van 6 weekenden, en een cursus van een half jaar hebben gevolgd en verder vooral roepen dat mensen die 'veel paarden zadelmak maken het verkeerd doen' ....

Zegt ze het zelf al ergens: 1 verkeerde ervaring bij het beleren is funest voor het vertrouwen. Imo geeft een BBP veel meer kans op vallen, en daarmee een negatieve ervaring.

Ik moet er niet aan denken om zadelmak te maken met zoiets onveiligs. Maar dat komt dan vast omdat ik zo vaak dingen maar net goed of net fout heb zien gaan :+ . Je kan niet alles voorbereiden, als hij schrikt van een vogel, 2 passen opzij zet en je ligt ernaast kun je 6 maanden bezig zijn met dat weer oplossen...

Als je een paard op de juiste manier traint en vertrouwen kan geven, is een bbpad perfect geschikt om te beginnen iets op een paard te leggen. Waarom zou je met een bbpad meer kans hebben om te vallen? Je laat jezelf er zo af glijden, je voelt het paard beter onder je, je zit is meer in balans, het paard heeft geen drukpunten op zijn onbespierde rug die nog lang niet klaar is om een zadel op te leggen en ga zo maar door. Stijgbeugels zijn niet nodig in het begin, want als het goed is dan vraag je niets van het paard, dus ook geen druk van je benen of voeten. Probeer maar eens uit je beugels te komen als je paard begint te bokken. En als je paard toch ergens van zou schrikken, dan hersteld hij vrijwel onmiddellijk als hij je vertrouwt. Dat is het verschil van paarden trainen. Rust en vertrouwen geven. Zo min mogelijk hulpen, zo min mogelijk druk.

Ragdollcat
Berichten: 14661
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 18:32

ruitje schreef:
Buiten dat ik allergisch ben voor mensen die een website hebben waarop eigenlijk staat dat ze zelf een cursus van 6 weekenden, en een cursus van een half jaar hebben gevolgd en verder vooral roepen dat mensen die 'veel paarden zadelmak maken het verkeerd doen' ....

Zegt ze het zelf al ergens: 1 verkeerde ervaring bij het beleren is funest voor het vertrouwen. Imo geeft een BBP veel meer kans op vallen, en daarmee een negatieve ervaring.

Ik moet er niet aan denken om zadelmak te maken met zoiets onveiligs. Maar dat komt dan vast omdat ik zovaak dingen maar net goed of net fout heb zien gaan :+ . Je kan niet alles voorbereiden, als hij schrikt van een vogel, 2 passen opzij zet en je ligt ernaast kun je 6 maanden bezig zijn met dat weer oplossen...



Juist en de kans is heel groot dat als er iets gebeurd dan zo'n bbp van de rug afdraaid en dus naar zijn zij verschuift en het dier in erge paniek raakt.......met als gevolg dat het inrijden nog veel moeilijker wordt.

Dan kun je beter een zadel gaan gebruiken en dan de stijbeugels afhaalt, als het dan toch perse zonder de stijgbeugelriemen en beugels moet.

maartje02
Berichten: 893
Geregistreerd: 31-08-15

Re: Zadelmak maken met barebackpad??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 17:20

Toen ik mijn vp ging inrijden (was al wel aan de wat oudere kant) ben ik met halster en zonder zadel voor het eerst er op gegaan, en de keren daarna ook. Later ben ik pas met zadel gegaan. Maar ik denk dat het vooral aan het paard licht wat het beste is, ik kende mijn vp door en door en heb een goede band met hem, dus heb het risico genomen. Mijn andere vp op dezelfde stal zou ik nooit zonder een zadel ingereden hebben als ik dat zelf moest doen. Gewoon weg omdat ik weet dat dat niet goed afloopt.

Pauww

Berichten: 395
Geregistreerd: 25-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 18:00

Ik heb goede ervaringen met het zadelmak maken met een bbp (en kaptoom), het is maar was jij gewend bent en aan wat je je paard laat wennen. Ik vond het met een bbp ook een kleinere stap van erover hangen naar er echt op rijden, er komt niet opeens een zadel bij waar je paard ook nog eens aan moet wennen.
Maar als je niet gewend bent om zonder zadel te rijden is een boomloos zadel ook een goede optie. :)

Ook belangrijk is dat je paard al genoeg spieren heeft zodat hij je fatsoenlijk kan dragen met de bbp, want veel drukverdeling of ruggengraatvrijheid geeft die meestal niet. Maar spieren opbouwen is eigenlijk sowieso belangrijk, ook met zadel.

Verder denk ik dat als je een zadel nodig hebt 'voor meer grip', of omdat zonder zadel op een paard in opleiding rijden 'gevaarlijk' is, je paard (en jij) er gewoonweg nog niet klaar voor zijn om samen te rijden. Het zadelmak maken hoeft helemaal geen rodeo te zijn, integendeel.
Het is een ander verhaal natuurlijk als je van jezelf weet dat je niet zo goed blijft zitten zonder zadel of niet zoveel evenwicht hebt. Dan zou ik wel een boomloos zadel aanraden ipv bbp ;)

Die mevrouw van je website ken ik niet, maar staar je niet blind op één methode en blijf kritisch :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: abbie_h, rocky_1995 en 16 bezoekers