Zadelmak maken met barebackpad??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 15:34

Ineke2 schreef:
Je zet het toch zelf neer " elke paar min lig ik over de schoft heen om er een beloning in te stoppen"
Ik word al moe als ik daaraan denk... maar ik werk dan ook niet met voedsel. Ze krijgt na het rijden of ander werkje haar beloning in haar voerbak.
Soms hoeft ze daar niet eens wat voor te doen alleen even geduldig haar poetsbeurt te doorstaan wat ze allemaal half slapend doet.

Anyway ook al is het met clicker, ik heb zelf de ervaring dat ze paarden dan niks meer doen behalve als ze iets te eten krijgen. Want als je een paar x niks geeft denken ze na 3x ook wel van ja dag ik krijg niks dus dikke doei.

En dan komt er nu vast een reactie van " vaker belonen dan met lekkers" dan blijft ze het doen. Mjah met stem en een kriebel duurt het wellicht wat langer maar als je na de beloning stopt met een moeilijke oefening valt het kwartje ook wel.


Die reactie zou echt de laatste reacties zijn die een clickertrainer zou kunnen geven. Juist nooit vaker belonen met lekkers zodat ze het 'blijven doen'! Dan doe je namelijk het domste wat je als clickertrainer zou kunnen doen. Dan ben je namelijk aan het voeren in plaats van trainen. :+

Dat ik elke paar minuten over de schoft van mijn paard hang - met een beetje sportief lichaam is dat echt niet zo vermoeiend. ;) Je kunt dat vaak of zinloos vinden, maar je vergeet dan wel om het belangrijkste te vragen: namelijk wát ik dan precies vraag. :)
Het zou namelijk zomaar kunnen dat ik elke paar minuten om de Spaanse pas vraag om die uit te bouwen van 2 keer een been omhoog heffen naar 20 meter lang in de Spaanse pas lopen, aangezien de osteopaat dat een zeer goede oefening voor mijn paard vindt. Dat kun je natuurlijk ook prima trainen met alleen een kriebel als beloning, maar met de clicker en een goed op beleefdheid getraind paard werkt een voedselbeloning net iets efficienter.

Maar dat is allemaal off topic denk ik in een topic over zadels. ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-10-16 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt


Ineke2

Berichten: 33005
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Zadelmak maken met barebackpad??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 15:37

Ja ik laat het hier bij inderdaad :)

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Babootje

Berichten: 25954
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 15:40

ruitje schreef:
Buiten dat ik allergisch ben voor mensen die een website hebben waarop eigenlijk staat dat ze zelf een cursus van 6 weekenden, en een cursus van een half jaar hebben gevolgd en verder vooral roepen dat mensen die 'veel paarden zadelmak maken het verkeerd doen' ....

Zegt ze het zelf al ergens: 1 verkeerde ervaring bij het beleren is funest voor het vertrouwen. Imo geeft een BBP veel meer kans op vallen, en daarmee een negatieve ervaring.

Ik moet er niet aan denken om zadelmak te maken met zoiets onveiligs. Maar dat komt dan vast omdat ik zovaak dingen maar net goed of net fout heb zien gaan :+ . Je kan niet alles voorbereiden, als hij schrikt van een vogel, 2 passen opzij zet en je ligt ernaast kun je 6 maanden bezig zijn met dat weer oplossen...


Ik kan me hier helemaal in vinden. Laat - als je weinig ervaring hebt - het zadelmak maken van een dressuur gefokt veulen in vredesnaam over aan mensen die ervaring hebben met het zadelmak maken van dressuur gefokte veulens en niet van haflingers of tinkers e.d.
En een bbp, tja..... prima als je paard al erg mak is om dat eens te doen.

Babootje

Berichten: 25954
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 15:44

aeolusnr1 schreef:
Denk eens goed na wat is de bedoeling van zadelmak maken.
Hoe meer dingen je aan je paard hangt hoe meer zadelmak hij zal worden.
Ik bedoel dus een echt zwaar zadel, met borsttuig, eventueel dubbele singel, stijgbeugels met gewicht en flapperende vlaggen, touwen, ballen , ...... noem maar op.
En dan is je zadelmak paard veel zadelmakker dan je ooit zou kunnen bereiken enkel met een bbp.


Ook niet wat wij hebben gedaan, maar idd. Je hebt wel gelijk Aeolusnr.
Bij ons bleef dat beperkt met zadel op met longeren en beugels naar beneden. Flapperen en klapperen. :D :D

Jessix

Berichten: 16365
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 15:47

De eerste keren zitten en stappen doe ik meestal wel zonder zadel. (en op een touwhalster) Mijn paarden hebben dan wel al een bbp en zadel opgehad, zijn dus gewend diverse dingen op hun rug te hebben en kennen de singel. Nog veel belangrijker is dat ze mij goed kennen. (ik start enkel mijn eigen paarden) Tegen de tijd dat ik voor het eerst op stap maakt het niet meer uit of ik er nu naast, achter, voor, onder of op zit.

Het rijden doe ik liever met zadel vanwege de druk verdeling. Tussendoor zit ik nog vaak zat op de blote rug hoor, bijvoorbeeld na het grondwerk o.i.d. Maar ga ik echt rijden dan heb ik dus liever een zadel ter bescherming. (van mijn paard)

Babootje

Berichten: 25954
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 15:52

Caily schreef:
Ik beleer ook altijd zonder zadel, gewoon erop gaan zitten en klaar.


Dan kijk ik in het profiel en dan zie ik: Jawel... tinker.
Geeft verder niet hoor, maar ik zou niet adviseren een hoog in het bloed staand dressuur gefokt veulen zonder zadel te beleren.
Als je geluk hebt lukt het zo; als je geen geluk hebt dan doen ze niet gewoon een pasje opzij. Knijpen en rennen of een bokserie is niet ongebruikelijk al heb je nog zo geoefend en zijn ze in het voortraject nog zo braaf. Je weet het nooit tot het moment wanneer je je been eroverheen slaat. Als het in dat traject fout gaat ben je verder van huis.

Rooss_24

Berichten: 124
Geregistreerd: 01-10-16
Woonplaats: Gelderland

Re: Zadelmak maken met barebackpad??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 16:32

Als je stevig kan zitten met een bbp kun je het wel doen. Anders kun je ook kijken voor een boomloos zadel want die passen ook op heel veel paarden en dan hoef je ook niet elke keer naar de zadelmaker :)

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 16:49

Babootje schreef:
Caily schreef:
Ik beleer ook altijd zonder zadel, gewoon erop gaan zitten en klaar.


Dan kijk ik in het profiel en dan zie ik: Jawel... tinker.
Geeft verder niet hoor, maar ik zou niet adviseren een hoog in het bloed staand dressuur gefokt veulen zonder zadel te beleren.
Als je geluk hebt lukt het zo; als je geen geluk hebt dan doen ze niet gewoon een pasje opzij. Knijpen en rennen of een bokserie is niet ongebruikelijk al heb je nog zo geoefend en zijn ze in het voortraject nog zo braaf. Je weet het nooit tot het moment wanneer je je been eroverheen slaat. Als het in dat traject fout gaat ben je verder van huis.

Precies dit. KWPN'ers en andere bloedpaardjes staan er toch wel om bekend iets sensibele/schrikkeriger te zijn dan de gemiddelde tinker.
Ik zou er zelf echt niet voor kiezen omdat je er zo snel naast ligt als ie aan de kletter gaat... Ik vraag me ook af hoe jij dit zelf ziet ts? Een keer steigeren en je glijdt er toch haast af?

Azmay

Berichten: 17977
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Zadelmak maken met barebackpad??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 16:57

Mijn sensibele angstige PRE ook begonnen met barebackpad maar ik had toch wat meer houvast nodig (voor mijn eigen gevoel) dus heb een boomloos zadel genomen. Als ze echt gaan bokken en dergelijke moet je van goede huize komen om te blijven zitten met een bbp maar als je ze echt voorbereid hoeft dat imo niet te gebeuren.

witenbruin
Berichten: 86
Geregistreerd: 12-09-12
Woonplaats: Leiden

Re: Zadelmak maken met barebackpad??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 17:45

Nog veel belangrijker is dat ze mij goed kennen
Wat jessix dus zegt hier ....

Jessix

Berichten: 16365
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 17:52

Geen ervaring met KWPNers of Tinkers, maar met mijn EV ging dat prima. Ik vind het juist fijn om niet belemmert te worden door een gedwongen zit en stijgbeugels. Voor mij voelt dat veiliger omdat ik er dan zo weer naast sta als het nodig mocht zijn.

Maar ik het is maar net wat je zelf prettig vind.

Mijn paarden hebben nooit gebokt of ook maar iets fout gedaan tijdens het starten. Alles wat gewoon een logische volgende stap op basis van vertrouwen. Ik stap niet zomaar op.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 18:06

Babootje schreef:
ruitje schreef:
Buiten dat ik allergisch ben voor mensen die een website hebben waarop eigenlijk staat dat ze zelf een cursus van 6 weekenden, en een cursus van een half jaar hebben gevolgd en verder vooral roepen dat mensen die 'veel paarden zadelmak maken het verkeerd doen' ....

Zegt ze het zelf al ergens: 1 verkeerde ervaring bij het beleren is funest voor het vertrouwen. Imo geeft een BBP veel meer kans op vallen, en daarmee een negatieve ervaring.

Ik moet er niet aan denken om zadelmak te maken met zoiets onveiligs. Maar dat komt dan vast omdat ik zovaak dingen maar net goed of net fout heb zien gaan :+ . Je kan niet alles voorbereiden, als hij schrikt van een vogel, 2 passen opzij zet en je ligt ernaast kun je 6 maanden bezig zijn met dat weer oplossen...


Ik kan me hier helemaal in vinden. Laat - als je weinig ervaring hebt - het zadelmak maken van een dressuur gefokt veulen in vredesnaam over aan mensen die ervaring hebben met het zadelmak maken van dressuur gefokte veulens en niet van haflingers of tinkers e.d.
En een bbp, tja..... prima als je paard al erg mak is om dat eens te doen.


Mee eens.

Bbp is persoonlijke keus maar ik zou het zelf niet doen. Je kan een paard nog zo goed voorbereiden, er eenmaal op is toch weer anders en vooral een gevoelig heethoofd kan alsnog aan de haal gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 18:08

Tja, ik snap niet waarom het allemaal zo ingewikkeld moet, waarom niet gewoon met normaal zadel? Daarbij heb je gewoon de meeste steun en kun je je paard het beste ontlasten op de rug. Want met een bbp kun je niet lichtrijden, iets wat je met een paard met veel beweging wel moet kunnen om die rug te ontlasten.

canisia

Berichten: 788
Geregistreerd: 13-10-12
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 18:10

Hier mijn 5 jarige Arabier zadelmak gemaakt met ernaast:
Lopen-> longeren-> buitenwandelen -> mee naast de fiets/handpaard: Met eerst singeltje, toen met barebackpad, zadel, zadel met hangende beugels, zadel met klapperende zadeltassen eraan. Hoe meer poespas die gewend was hoe beter.

Het ruitermak maken ging eerst met barebackpad hangen in stilstand, erna hangen en stappen met veelzijdigheid zadel en de 1e keer erop was met een trainingszadel met een gedeeltelijk kunstofboom. Dus mochten ze zich op hun rug laten vallen (worst case scenario waarvoor deze ontworpen zijn), geen problemen, maar wel net ff wat meer drukverdeling dan boomloos en meer grip dan zonder zadel. Had ook een handig vasthoud hendeltje eraan. Kon hem toevallig lenen van een stalgenootje die hem gebruikt voor haar trainingspaarden, anders had ik me vzh gebruikt.
Afbeelding

Na 2x met die, me veelzijdigheid zadel gebruikt voor het hele eerste jaar. Om de 3 maanden laten nakijken, ze veranderen dan nog zoveel. Na 1 jaar pas me westernzadel aangeschaft :) Boomloos komt er hier niet in en zonderzadel/barebackpad alleen voor korte ritjes om te gaan zwemmen met hem o.i.d.

[PP] [VOLG] The Beach Ranch, paarden vakantie stalling opzetten / canisia @ [RIJ-ITP] AV Raff zijn 2e wedstrijd seizoen en nu wel officieel gup áf
WRAN: L5 +24 - L4 +95 - L3 +58
DAWRA: Walk en jog +20 - Beginners +69 - Amateur +3
Dressuur: B+11 - L1

derya94
Berichten: 17
Geregistreerd: 13-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-16 20:45

Door de tips die ik gekregen heb ben ik nu ook eerder geneigd om naar een boomloos zadel te gaan ipv bbp. Ik denk dat ik dan meer grip zal hebben en het blijft nog steeds goed voor m'n paard. Voor de mensen die zich afvragen waarom ik er niet gewoon direct een normaal dressuurzadel op leg is omdat in zo'n jonge paardenrug nog vaak heel veranderingen komen en geld groeit niet aan de bomen dus heb geen zin om elk jaar of zelfs nog sneller een ander zadel te moeten gaan zoeken. Met een boomloos zadel heb ik nog altijd wat speling. Ik ben ook meer in contact met m'n paard en kan elke beweging goed voelen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:59

fluffyfox schreef:
derya94 schreef:
@Hilary: En ging dit goed? Kan je eigenlijk wel blijven zitten als ze het gek in hun hoofd krijgen en beginnen te bokken/steigeren?


Als jij zoals je zegt de tijd gaat nemen en je voorwerk goed doet zou er geen reden zijn tot "gek" gedrag.
Dan is er communicatie en kan je voor een situatie escaleert deze aanpassen.


raya00 schreef:
Ja hoor, ik vind een barebackpad juist erg fijn om een paard aan 'iets op zijn rug' te laten wennen, inclusief ruiter(gewicht).
Met een rustige, stap-voor-stap aanpak is het voor een paard niet meer dan de volgende ministap in een proces dat hij al kent van de voorbereiding.

Mijn paarden heb ik ook allereerst kennis laten maken met het ruitergewicht met een barebackpad. Mijn jonge morab merrie is net zadelmak en met haar rijd ik nu ook met zadel, maar bij nieuwe stappen pak ik toch ook regelmatig weer het barebackpad.

Wat fluffyfox en raya al aangeven: als je een paard goed voorbereid hebt, stap voor stap, in een hele logische volgorde, komen bij het echte opstappen alle stapjes en werkvormen samen en is het enige verschil "mens op rug".

De eerder genoemde IJslanders hadden beide:
- loswerken
- grondwerk
- basis dubbele lange lijnen (in centrumpositie en menpositie, stappen, draven en sturen)
onder de knie. Alle werkvormen door twee personen, soms apart, soms samen.

Dit hebben ze allemaal uitgevoerd met:
- een elastische dekensingel (voorbereid door een leadrope om de buik te doen en mee te wiebelen, aantrekken, flossen etc)
- dekensingel + dekje
- dekje + bbp
- dekje + zadel (zonder beugels, met beugels op het zweetblad, met flapperende beugels)
- dekje + longeersingel (met af en toe flapperende leadropes erachteraan).

We hebben op krukjes gestaan, zijn er van af gesprongen, er op gehupst, benen omhoog gezwiept, armen gezwaaid, hangen met voeten nog op het krukje (gewoon hangen zonder krukjes-contact vind ik niet veilig genoeg), perongelukexpres paard aantikken met 'opstijgen' (zoals bij minder lenige ruiters nog wel eens gebeurd). En we hebben diverse keren perongelukexpres jassen en dekjes zo neergelegd dat ze bij een beetje beweging eraf zouden vallen.

Oy with the poodles, already

smurffie

Berichten: 11124
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Zadelmak maken met barebackpad??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:13

Ik zou het absoluut niet doen. Als je valt is er zo veel kapot aan het koppie. En lang niet ieder paard zal daarop reageren maar je hebt bij sommige paarden maar 1 kans om het goed te doen.
Ik beleer wel met zadel. Je paard heeft nog geen balans dus de kans dat jij zo nu en dan je balans kwijt raakt is groter. Zonder zadel zul je dat nog sneller hebben en dat is ook niet best voor de rug.
Maar alles kan, als je er maar overna denkt. Net als hangen met een krukje; levens gevaarlijk en zo veel mensen die daar mee beginnen. Als ze wegstappen en erin of ertegenaan stappen klappen ze uit elkaar en ben je zo ver van huis.
Een paard beleren is niet goed voor de rug, daarom is het een kwestie om het zo snel mogelijk veilig te doen voor paard en ruiter.
Als je zelf geen ervaring heb ik wil je echt aanraden om het samen met een heel handig iemand te doen of het uit te besteden.
De gemiddelde koudbloed lukt eigenlijk iedereen wel, verschillende andere rassen ook. Maar de echt heet gefokte paarden zijn gewoon echt een slag apart. Mijn paintmerrie reed ik met wat voorwerk zo op weg.. Mijn kwpn ruin is echter heel een ander verhaal :=.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:18

smurffie schreef:
Net als hangen met een krukje; levens gevaarlijk en zo veel mensen die daar mee beginnen. Als ze wegstappen en erin of ertegenaan stappen klappen ze uit elkaar en ben je zo ver van huis.

Dat kan idd. Maar ik heb het ook wel eens net-niet heel erg mis zien gaan bij iemand die zonder krukje voet in stijgbeugel deed, hupste om erop te komen en paard vloog er vandoor (ik vermoed wat mensentenen in de buik van het paard geprikt). Diegene had mazzel dat zijn voet niet ver in de stijgbeugel zat en dat hij zich af kon zetten op de een of andere manier, anders was hij erachteraan gesleept. Zo ook iemand een keer met hangen bijna onder het paard zien belanden.
Wat dat betreft kan het op ongeveer elk punt natuurlijk hartstikke fout gaan. Maar ja, dat kan ook bij het oversteken van de straat.

Oy with the poodles, already

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:25

derya94 schreef:
Door de tips die ik gekregen heb ben ik nu ook eerder geneigd om naar een boomloos zadel te gaan ipv bbp. Ik denk dat ik dan meer grip zal hebben en het blijft nog steeds goed voor m'n paard. Voor de mensen die zich afvragen waarom ik er niet gewoon direct een normaal dressuurzadel op leg is omdat in zo'n jonge paardenrug nog vaak heel veranderingen komen en geld groeit niet aan de bomen dus heb geen zin om elk jaar of zelfs nog sneller een ander zadel te moeten gaan zoeken. Met een boomloos zadel heb ik nog altijd wat speling. Ik ben ook meer in contact met m'n paard en kan elke beweging goed voelen.


Je hebt tegenwoordig ook veel dressuurzadels die je goed kunt aanpassen aan je paard, denk bijv aan torrowgood(nieuw €950.-) of Kent en Masters (nieuw €1250.- geloof ik). Dus dat kun je ook doen!

smurffie

Berichten: 11124
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:28

Als je maar een beetje ervaring hebt met zadelmak maken zorg je ervoor dat je met hangen, hupsen, opstappen en alles met een jong paard met slechts een kleine beweging je voet uit de beugel hebt en nooit er ver in; enkel onder het puntje van je teen. Tevens hou je het hoofd van het paard altijd naar je toe zodat je niet achter je paard aan gesleept kunt worden maar het paard altijd om jou heen draait. Op die manier kun je het namelijk niet gevaarlijk maken.
Net als hangen; hoeveel mensen hangen nogsteeds op hun buik op hun paard, hoe kom je eraf als er iets gebeurt waarbij het paard naar links draait? op je hoofd aan de rechterkant? Gelijk staan in je beugel en jezelf recht houden.
Zadelmak maken is nadenken, niet doen wat je ziet bij anderen.

ruitje

Berichten: 12280
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 22:19

Weet je wat het is met zadelmak maken, met die brave paarden kan iedereen het. Ik ken ook zat mensen die het zelf gelukt is zonder poespas.

Dat is echter meer geluk dan wijsheid.

Pas als je meerdere paarden heb beleerd weet je dat gewoon wel mis kan gaan als je alle voorbereidingen goed doet. Natuurlijk verklein je de kans daarmee, maar garanties zijn er niet.

Ik vind het overigens een aparte wending in het topic, ging je nou voor BBP omdat je achter het idee stond of omdat het budgettechnisch beter uit kwam?

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

ruitje

Berichten: 12280
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 22:29

fluffyfox schreef:
derya94 schreef:
@Hilary: En ging dit goed? Kan je eigenlijk wel blijven zitten als ze het gek in hun hoofd krijgen en beginnen te bokken/steigeren?


Als jij zoals je zegt de tijd gaat nemen en je voorwerk goed doet zou er geen reden zijn tot "gek" gedrag.
Dan is er communicatie en kan je voor een situatie escaleert deze aanpassen.



Kan ik uit jouw PB concluderen dat jij Tahnee bent :) ? Ik ben dan wel benieuwd naar jouw aanvulling in dit topic :)

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

derya94
Berichten: 17
Geregistreerd: 13-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-16 22:59

ruitje schreef:
Weet je wat het is met zadelmak maken, met die brave paarden kan iedereen het. Ik ken ook zat mensen die het zelf gelukt is zonder poespas.

Dat is echter meer geluk dan wijsheid.

Pas als je meerdere paarden heb beleerd weet je dat gewoon wel mis kan gaan als je alle voorbereidingen goed doet. Natuurlijk verklein je de kans daarmee, maar garanties zijn er niet.

Ik vind het overigens een aparte wending in het topic, ging je nou voor BBP omdat je achter het idee stond of omdat het budgettechnisch beter uit kwam?


Ik was op het internet eens aan het rondkijken naar mensen die zadelmak maken/langs komen om zadelmak te maken en toen kwam ik bij Tahné Yzermans terecht. De uitleg op haar website toonde aan dat zij heel veel belang hecht aan de band tussen ruiter en paard en de ruiter hierbij helpt dmv grondwerk, schriktraining, enz. Hier sta ik wel 100% achter. De basis aan de hand moet eerst goed zijn voor ik/iemand anders er op ga. Daar stond toen ook geschreven dat ze zadelmak maakt met kaptoom (om de mond te sparen) en bbp. Vandaar mijn vraag omdat ik hier zelf nog nooit van gehoord had. Het staat dus belangen nog niet vast dat ik dit wel/niet ga doen. Het topic is om meer informatie hierover te verkrijgen.

Edit: en uit de info die ik nu al verkregen heb gaat ondertussen mijn voorkeur al meer uit naar een boomlooszadel ipv bbp.

ruitje

Berichten: 12280
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Zadelmak maken met barebackpad??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 23:14

Ah helder! Bedankt voor je uitleg :)

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

liedje89
Berichten: 7154
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 23:33

Ik ben eerlijk gezegd helemaal niet zo'n fan van serieus rijden met een BBP. Ik ken in mijn omgeving wel verschillende mensen die het doen maar ik heb toch het idee dat je er helemaal niet perse altijd beter van gaat zitten (ook op een BBP kan je best wat scheef zitten, een beetje stoelzit houden etc.). En jij voelt je paard heel goed maar dat betekend andersom natuurlijk ook dat je paard jou ook veel beter voelt, ook je kleine foutjes. De druk wordt gewoon niet echt verdeeld en dat is imo toch niet echt handig. Ons eigen paard loopt ook duidelijk wat minder lekker onder de BBP dan onder het (passende) zadel (met dezelfde ruiter).

Er makkelijk af kunnen springen lijkt me nog een argument voor je eigen veiligheid maar nu niet perse voor het leerproces van het paard? Als je eraf springt als hij gek reageert op het feit dat je erop zit dan bevestig je imo daarmee zijn reactie?

derya94 schreef:
aeolusnr1 schreef:
Denk eens goed na wat is de bedoeling van zadelmak maken.
Hoe meer dingen je aan je paard hangt hoe meer zadelmak hij zal worden.
Ik bedoel dus een echt zwaar zadel, met borsttuig, eventueel dubbele singel, stijgbeugels met gewicht en flapperende vlaggen, touwen, ballen , ...... noem maar op.
En dan is je zadelmak paard veel zadelmakker dan je ooit zou kunnen bereiken enkel met een bbp.


Bedankt voor je reactie maar geen 1 haar op m'n hoofd die er aan denkt om dit te gaan doen.


Waarom vind je dat zo'n gek idee eigenlijk? Ik heb vooral ervaring met beleren bij menpaarden en daarbij is tuig aan alle kanten laten flapperen, een keer verkeerd doen echt en er wat geks bij hangen bij de meesten echt een standaard stap bij het beleren. Tuurlijk is dat niet de bedoeling als je het paard uiteindelijk daadwerkelijk inspant dat ie als een kerstboom voor de wagen staat en je overal knopen in het tuig hebt. Maar als je het in de voorbereiding allemaal meeneemt dan schrikt je paard ook niet zo snel als hij wel een keer in de knoop komt met het tuig, er iets knapt, er een keer een tak ergens tussen komt tijdens een bosrit etc. Ik vind het juist een hele logische stap om je paard direct toeter en bellen proof te maken voordat je je eigen nek eraan waagt door erop te gaan zitten. Uiteindelijk is een heel erop mens toch veel gekker dan een ballon denk ik :Y)

Ironically common sense is not common...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eef33, GoogleAdsense, Pieneappel en 8 bezoekers