Zadelmak maken met barebackpad??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
derya94
Berichten: 17
Geregistreerd: 13-10-16

Zadelmak maken met barebackpad??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-16 22:13

Ik ben van plan om volgend jaar een dressuur gefokt veulen aan te schaffen op de veulenveiling van Borculo. Voor dat hij/zij 3 jaar is is het de bedoeling dat het paard al goed weet wat meelopen aan het touw is, halster, vast staan, voetjes geven, borstelen, de basic dingen. Daarna wanneer hij/zij 3 jaar is zou ik willen beginnen met gewenningsoefeningen, zadeldekje erop leggen, longeren, wat schriktraining, aan de hand kleine wandelingen maken, enzovoorts. Wanneer het paard 4 is zou ik het maar pas willen gaan belasten met het gewicht van een ruiter. Mijzelf dus. Ik zou het paard graag zelf zadelmak maken omdat ik dan tenminste weet wat er mee gebeurd. Nu was ik aan het zoeken op het internet naar iemand die daar bij zou kunnen helpen en toen kwam ik op de website van Tahné Yzermans terecht.
Alles wat ik op haar website lees vind ik zeer positief en de band tussen paard en ruiter staat dan ook bij haar centraal. Alles op zijn tijd, niets overhaast. Alleen begon ik ineens te lezen over het gebruiken van de kaptoom en het barebackpad bij het zadelmak maken. Dat barepackpad is voor mij helemaal nieuw. Nu vroeg ik mij af, zijn er mensen die hiermee al een paard zadelmak hebben gemaakt? Is het ook de bedoeling dat ik de eerste keer op m'n paard ga zitten met barepackpad en niet met zadel? Alle meningen zijn welkom.

Het lijkt misschien in sommige mensen hun ogen wat vreemd dat ik een "borculo-veulen" op deze manier wil opvoeden, wil tijd geven, op deze manier wil zadelmak maken. Omdat waarschijnlijk de meeste mensen (bij wijze van spreken) met zo'n veulen om het eerst in de Pavo-cup willen starten. Maar ik vind het vertrouwen tussen paard en ruiter erg belangrijk. Omdat ik er ook van overtuigt ben dat dit in mijn voordeel zal spelen op wedstrijden buitenshuis.


Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Zadelmak maken met barebackpad??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 22:26

Ik heb twee IJslanders zadelmak gemaakt met een bbp, maar vooral omdat ze allebei te dik waren om een zadel te passen :+

Oy with the poodles, already

derya94
Berichten: 17
Geregistreerd: 13-10-16

Re: Zadelmak maken met barebackpad??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-16 22:32

@Hilary: En ging dit goed? Kan je eigenlijk wel blijven zitten als ze het gek in hun hoofd krijgen en beginnen te bokken/steigeren?

Nwktje

Berichten: 821
Geregistreerd: 09-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 22:33

Zelf heb ik geen ervaring met het zadelmak maken met een barebackpack wel met het zadelmak en inrijden zonder zadel, enkel een dekje in combinatie met een elastieke singel.
Persoonlijk vind ik dit veel fijner. Je kan elk moment makkelijk van het paard afspringen/glijden wat wel weer het nadeel heeft dat de kans dat je eraf valt groter is. Natuurlijk heb je er een goede zit voor nodig. Ik vind ook het contact met het paard fijner. Jij voelt elke beweging elke correctie maar het paard voelt dat ook van jou.

Hoe wij te werk gaan is eerst hangen en zodra het paard op een stabiele manier kan stappen en draaien er helemaal op te zitten. Vanaf daaruit opbouwen naar het rijden. Onder tussen longeren we af en toe met het zadel op maar verder wordt hier niks mee gedaan.
Wanneer het paard eenmaal de stap en draf onder de knie heeft wordt het zadel erop gelegd. Per paard verschilt het of we de gallop met of zonder aanleren. Dit ligt er vooral aan hoe makkelijk het paard de gallop vindt.

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 22:35

derya94 schreef:
@Hilary: En ging dit goed? Kan je eigenlijk wel blijven zitten als ze het gek in hun hoofd krijgen en beginnen te bokken/steigeren?


Als jij zoals je zegt de tijd gaat nemen en je voorwerk goed doet zou er geen reden zijn tot "gek" gedrag.
Dan is er communicatie en kan je voor een situatie escaleert deze aanpassen.

Gekwalificeerd NH instructeur. Hulp/les? Stuur even een pb of kijk op FB.
"Nosey Horsemanship" omdat je samenwerken niet alleen kan doen!

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 22:38

Ja hoor, ik vind een barebackpad juist erg fijn om een paard aan 'iets op zijn rug' te laten wennen, inclusief ruiter(gewicht).
Met een rustige, stap-voor-stap aanpak is het voor een paard niet meer dan de volgende ministap in een proces dat hij al kent van de voorbereiding.

Mijn paarden heb ik ook allereerst kennis laten maken met het ruitergewicht met een barebackpad. Mijn jonge morab merrie is net zadelmak en met haar rijd ik nu ook met zadel, maar bij nieuwe stappen pak ik toch ook regelmatig weer het barebackpad.

derya94
Berichten: 17
Geregistreerd: 13-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-16 22:40

fluffyfox schreef:
derya94 schreef:
@Hilary: En ging dit goed? Kan je eigenlijk wel blijven zitten als ze het gek in hun hoofd krijgen en beginnen te bokken/steigeren?


Als jij zoals je zegt de tijd gaat nemen en je voorwerk goed doet zou er geen reden zijn tot "gek" gedrag.
Dan is er communicatie en kan je voor een situatie escaleert deze aanpassen.


@fluffyfox: Wat je zegt is inderdaad waar en dit is ook één van de redenen waarom ik er tijd voor wil nemen zodat het paard mij vertrouwt en er op zich geen al te gekke dingen gebeuren. Maar toch ga ik er vanuit dat het ergste wat er kan gebeuren, ook zal gebeuren. Ik heb misschien al naar wat te veel filmpjes van Gert van den Hof gekeken :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 22:47

Ik zou persoonlijk liever een boomloos zadel gebruiken omdat dat jouw druk toch beter over de nog onbespierde rug verdeelt en ze toch 'meegroeien' als het paard breder en bespierder wordt. Kijk bijvoorbeeld naar een Ghost, die past zich al vanzelf aan aan de meeste paardenruggen. Bij een Barefoot kun je het harde voorboogje (pommel) verwisselen zodat het zadel breder/smaller kan worden aan de voorzijde. De Trekker heeft weer een vaste voorboog die je met een pookje smaller en breder kunt instellen.

Op zich werken barebackpads ook, maar wat je wel hoort is dat ze toch iets te dun zijn en dus weer gebruikt moeten worden met een dekje met inlages eronder (en dan loop je het risico dat het op gaat proppen op de ruggengraat die je juist bij een paard met veel schoft het liefst helemaal vrijlaat), of dat ze wel voldoende dik zijn maar omdat de hele padding helemaal flexibel is je als ruiter er een beetje in gaat stuiteren in draf en galop. Een boomloos zadel combineert zachte padding met een steviger basis. Voordeel is ook dat je daar probleemloos stijgbeugels aan kunt gebruiken. Voor de veiligheid zou ik dan tijdens het inrijden korfbeugels gebruiken, dan kun je nooit met je voet blijven hangen. :)

mairead

Berichten: 3213
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 23:05

Maar zonder zadel maak je je paard toch niet 'zadel'mak? :o? Ruitermak wel.

Ik zou idd even letten op drukverdeling zoals hierboven genoemd. En ik weet niet of stijgbeugels handig zijn? Want die kan je idd niet aan een bbp hangen...

kerstmuts :j Nu met aanklikbaar onderschrift:
Fjord. Feel the difference!

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Zadelmak maken met barebackpad??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 23:11

Denk eens goed na wat is de bedoeling van zadelmak maken.
Hoe meer dingen je aan je paard hangt hoe meer zadelmak hij zal worden.
Ik bedoel dus een echt zwaar zadel, met borsttuig, eventueel dubbele singel, stijgbeugels met gewicht en flapperende vlaggen, touwen, ballen , ...... noem maar op.
En dan is je zadelmak paard veel zadelmakker dan je ooit zou kunnen bereiken enkel met een bbp.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

derya94
Berichten: 17
Geregistreerd: 13-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-16 23:13

xyzutu2 schreef:
Ik zou persoonlijk liever een boomloos zadel gebruiken omdat dat jouw druk toch beter over de nog onbespierde rug verdeelt en ze toch 'meegroeien' als het paard breder en bespierder wordt. Kijk bijvoorbeeld naar een Ghost, die past zich al vanzelf aan aan de meeste paardenruggen. Bij een Barefoot kun je het harde voorboogje (pommel) verwisselen zodat het zadel breder/smaller kan worden aan de voorzijde. De Trekker heeft weer een vaste voorboog die je met een pookje smaller en breder kunt instellen.

Op zich werken barebackpads ook, maar wat je wel hoort is dat ze toch iets te dun zijn en dus weer gebruikt moeten worden met een dekje met inlages eronder (en dan loop je het risico dat het op gaat proppen op de ruggengraat die je juist bij een paard met veel schoft het liefst helemaal vrijlaat), of dat ze wel voldoende dik zijn maar omdat de hele padding helemaal flexibel is je als ruiter er een beetje in gaat stuiteren in draf en galop. Een boomloos zadel combineert zachte padding met een steviger basis. Voordeel is ook dat je daar probleemloos stijgbeugels aan kunt gebruiken. Voor de veiligheid zou ik dan tijdens het inrijden korfbeugels gebruiken, dan kun je nooit met je voet blijven hangen. :)


Heb het eens opgezocht en dit ziet er wel iets comfortabeler uit voor mij dan een bbp, nog steeds goed voor m'n paard en het is ook handig dat hier wel stijgbeugels aan kunnen. Bedankt voor de tip!

derya94
Berichten: 17
Geregistreerd: 13-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-16 23:15

aeolusnr1 schreef:
Denk eens goed na wat is de bedoeling van zadelmak maken.
Hoe meer dingen je aan je paard hangt hoe meer zadelmak hij zal worden.
Ik bedoel dus een echt zwaar zadel, met borsttuig, eventueel dubbele singel, stijgbeugels met gewicht en flapperende vlaggen, touwen, ballen , ...... noem maar op.
En dan is je zadelmak paard veel zadelmakker dan je ooit zou kunnen bereiken enkel met een bbp.


Bedankt voor je reactie maar geen 1 haar op m'n hoofd die er aan denkt om dit te gaan doen.

ruitje

Berichten: 12280
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 23:21

Buiten dat ik allergisch ben voor mensen die een website hebben waarop eigenlijk staat dat ze zelf een cursus van 6 weekenden, en een cursus van een half jaar hebben gevolgd en verder vooral roepen dat mensen die 'veel paarden zadelmak maken het verkeerd doen' ....

Zegt ze het zelf al ergens: 1 verkeerde ervaring bij het beleren is funest voor het vertrouwen. Imo geeft een BBP veel meer kans op vallen, en daarmee een negatieve ervaring.

Ik moet er niet aan denken om zadelmak te maken met zoiets onveiligs. Maar dat komt dan vast omdat ik zovaak dingen maar net goed of net fout heb zien gaan :+ . Je kan niet alles voorbereiden, als hij schrikt van een vogel, 2 passen opzij zet en je ligt ernaast kun je 6 maanden bezig zijn met dat weer oplossen...

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Lukasje
Berichten: 11118
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 23:29

ruitje schreef:
Buiten dat ik allergisch ben voor mensen die een website hebben waarop eigenlijk staat dat ze zelf een cursus van 6 weekenden, en een cursus van een half jaar hebben gevolgd en verder vooral roepen dat mensen die 'veel paarden zadelmak maken het verkeerd doen' ....

Zegt ze het zelf al ergens: 1 verkeerde ervaring bij het beleren is funest voor het vertrouwen. Imo geeft een BBP veel meer kans op vallen, en daarmee een negatieve ervaring.

Ik moet er niet aan denken om zadelmak te maken met zoiets onveiligs. Maar dat komt dan vast omdat ik zovaak dingen maar net goed of net fout heb zien gaan :+ . Je kan niet alles voorbereiden, als hij schrikt van een vogel, 2 passen opzij zet en je ligt ernaast kun je 6 maanden bezig zijn met dat weer oplossen...


Ik sluit me volledig aan.

Don't take anything for granted

derya94
Berichten: 17
Geregistreerd: 13-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-16 23:46

Lukasje schreef:
ruitje schreef:
Buiten dat ik allergisch ben voor mensen die een website hebben waarop eigenlijk staat dat ze zelf een cursus van 6 weekenden, en een cursus van een half jaar hebben gevolgd en verder vooral roepen dat mensen die 'veel paarden zadelmak maken het verkeerd doen' ....

Zegt ze het zelf al ergens: 1 verkeerde ervaring bij het beleren is funest voor het vertrouwen. Imo geeft een BBP veel meer kans op vallen, en daarmee een negatieve ervaring.

Ik moet er niet aan denken om zadelmak te maken met zoiets onveiligs. Maar dat komt dan vast omdat ik zovaak dingen maar net goed of net fout heb zien gaan :+ . Je kan niet alles voorbereiden, als hij schrikt van een vogel, 2 passen opzij zet en je ligt ernaast kun je 6 maanden bezig zijn met dat weer oplossen...


Ik sluit me volledig aan.


Ja snap ik. Maar nu ik eens verdere research heb gedaan naar boomloze zadels kwam ik deze tegen. Ziet er toch wel al veiliger uit?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door derya94 op 15-10-16 23:49, in het totaal 3 keer bewerkt

derya94
Berichten: 17
Geregistreerd: 13-10-16

Re: Zadelmak maken met barebackpad??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-16 23:47

Zien jullie de foto?

FjeLOVER
Berichten: 520
Geregistreerd: 20-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 00:27

Zadelmak maken met barebackpad?
Ik zeg doen!
Zadel kan dan niet verkeerd liggen, wat traumas, nare ervaringen , beschadigingen en velen fouten voorkomt.
Gelijk meer gevoel en contact met de pony.
Je hoeft geen zadel aan te laten meten voor het inrijden dus bespaart ook nog eens veel geld.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 00:42

Citaat:
Ja snap ik. Maar nu ik eens verdere research heb gedaan naar boomloze zadels kwam ik deze tegen. Ziet er toch wel al veiliger uit?

[ [url=m/57usdW.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat is de Trekker. :j Met dat klimrek aan de voorkant ;) kun je de breedte van de voorboog instellen, van smal naar heel breed. Dat plus de positie van de kussens zorgt ervoor dat ze de meeste paardenruggen prima afdekken. Er zijn echter natuurlijk altijd gevallen waar ze niet bij passen, bijvoorbeeld paarden met een hele brede schouder en hoge schoft, maar je kunt ze altijd testen via Teteltee op Bokt, of Per Mi Cavallo zodat je zeker weet of het iets voor je paard is.
Ik heb zelf een Trekker True Talent als tussenzadel en ben erg enthousiast: [***] is in de iet meer dan twee maand dat we hem gebruiken behoorlijk breder geworden (scheelt een hele Barefoot boommaat) en het zadel liet zich steeds aanpassen waardoor hij vanuit het niets echt een volle trapeziusspier heeft ontwikkeld.


ruitje schreef:
Ik moet er niet aan denken om zadelmak te maken met zoiets onveiligs. Maar dat komt dan vast omdat ik zovaak dingen maar net goed of net fout heb zien gaan :+ . Je kan niet alles voorbereiden, als hij schrikt van een vogel, 2 passen opzij zet en je ligt ernaast kun je 6 maanden bezig zijn met dat weer oplossen...


Dat is op zich wel een goed punt: als je een boomloos zadel zoekt voor het inrijden, neem dan geen zadel waarvan de beugelriemen onder de zitting door aan elkaar verbonden zitten!
Iemand die ik ken heeft zo'n zadel op een herinrijder gehad, paard trok vanuit het niets een sprint aan de longe en doordat ze meer gewicht op de buitenbeugel had in de verlichte zit, schoof de buitenbeugel ineens omlaag en trok daarmee de binnenbeugel omhoog en is ze er dus op die manier afgevallen. Aangezien dat paard al veel zadeltrauma's had zorgde dat voor een behoorlijke stap terug in de training. :(

Merken waarvan ik zo uit mijn hoofd zeker weet dat ze een onafhankelijke beugelophanging hebben zijn Ghost en Trekker - allebei hebben bovendien meerdere ogen/haken zodat je de beugels verder naar voren of naar achteren kunt plaatsen.
Het

Caily

Berichten: 12509
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 00:45

ruitje schreef:
Buiten dat ik allergisch ben voor mensen die een website hebben waarop eigenlijk staat dat ze zelf een cursus van 6 weekenden, en een cursus van een half jaar hebben gevolgd en verder vooral roepen dat mensen die 'veel paarden zadelmak maken het verkeerd doen' ....

Zegt ze het zelf al ergens: 1 verkeerde ervaring bij het beleren is funest voor het vertrouwen. Imo geeft een BBP veel meer kans op vallen, en daarmee een negatieve ervaring.

Ik moet er niet aan denken om zadelmak te maken met zoiets onveiligs. Maar dat komt dan vast omdat ik zovaak dingen maar net goed of net fout heb zien gaan :+ . Je kan niet alles voorbereiden, als hij schrikt van een vogel, 2 passen opzij zet en je ligt ernaast kun je 6 maanden bezig zijn met dat weer oplossen...


Als je er al af ligt bij een pas opzij zou ik sws niet zadelmak gaan maken, of dat nou met of zonder zadel is :o

Ik beleer ook altijd zonder zadel, gewoon erop gaan zitten en klaar. Paard is wel bekend met zadel etc maar vanwege gevoeligheid en op elkaar in spelen en makkelijk eraf kunnen, begin ik zonder. Zadel komt pas aan bod als we langere stukken gaan draven. Als je op basis van vertrouwen en met voldoende tijd beleert, plus paard bekend maakt met singel, zijn er nog maar weinig die gek doen met inrijden. Pas met doorrijden gaan ze grapjes uithalen maar meestal is dat verre van gevaarlijk. Meer kwestie van de makkelijkste weg kiezen.

derya94
Berichten: 17
Geregistreerd: 13-10-16

Re: Zadelmak maken met barebackpad??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-16 08:02

@xyzutu2: misschien een domme vraag maar dat klimrek waar je het over hebt op de Trekker, zou je je hier als het nodig is kunnen aan vast houden als het paard gek begint te doen? Zoals al gezegd als ik voor alles tijd neem en rustig aan doe is er weinig reden om gek te doen maar ik ben liever voorbereid op het ergste :D

Anoniem

Re: Zadelmak maken met barebackpad??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 14:09

De boog van de Trekker zit stevig vastgeschroefd aan het zadel en daar kun je je inderdaad aan vastgrijpen. Je mag alleen geen kracht op het horizontale pookje zetten:
Afbeelding

Daarmee maak je de boog namelijk breder en smaller en als je daar druk op zet dan kan de schroefdraad beschadigen.
De voorboog lijkt trouwens erg hoog en in de in de weg te zitten, maar in praktijk is dat niet zo: ik lig elke paar minuten plat over de schoft van mijn paard om hem een voedselbeloning te geven en ik heb ook daarbij het rek niet in mijn buik, dus je kunt dit zadel ook prima gebruiken om mee te springen en dergelijke:

Afbeelding
(dit is trouwens de Trekker True Talent)

Ineke2

Berichten: 33005
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Zadelmak maken met barebackpad??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 14:28

Dat lijkt mij behoorlijk onhandig met rijden, elke paar min een voedselbeloning erin. Behalve het paard en mij uit de concentratie brengt en we alleen maar met voedsel bezig zouden zijn...Mijn paard zou geen stap zonder beloning doen en binnen no time veel te dik zijn :+

Met bareback pad zadelmak maken..ik zou het niet doen. Zadels zijn niet voor niets uitgevonden. Ze verdelen velen malen beter het ruitergewicht dan een bareback ooit kan doen. Momenteel loopt er een topic op bokt van een paard wat alleen gereden word met een bareback pad en daar word ik toch zeer verdrietig van.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

terpentijn

Berichten: 7356
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Zadelmak maken met barebackpad??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 14:43

Zou een jong paard ook niet zadelmak gaan maken met een bareback pad alleen.
Dan eerder een boomloos zadel.
Minder lijkt vaak een supergoed begin, maar dat geldt maar voor een áántal paarden.
Beter vanaf het begin laten wennen aan méér, dan kun je er na gewenning nog van alles en nog wat bij weglaten.

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 15:13

Ineke2 schreef:
Dat lijkt mij behoorlijk onhandig met rijden, elke paar min een voedselbeloning erin. Behalve het paard en mij uit de concentratie brengt en we alleen maar met voedsel bezig zouden zijn...Mijn paard zou geen stap zonder beloning doen en binnen no time veel te dik zijn :+


Je hebt verschillende manieren waarop je voedselbeloningen kunt inzetten. Jouw manier klinkt inderdaad erg onhandig en zinloos. ;)
Als je clickertraint dan gebruik je voedselbeloningen juist om de concentratie van het paard nog meer te focussen op dat wat je wilt trainen. Dan krijg je een paard dat juist éxtra stappen zet - niet eens omdat ze na elke stap een beloning zouden krijgen (juist niet), maar omdat ze weten dat ze de kans lopen dat ze een beloning krijgen door het ontwikkelen van nieuwe oefeningen en nieuwe manieren om hun lichaam te gebruiken.
Zou je na elke stap voer in je paard stoppen of hier geen voor het paard zinvol patroon gebruiken, tja. Dan ben je net zo slim bezig als iemand die bij elke pas aandrijft. Dan kun je beter gaan lopen. 8-)

Ineke2

Berichten: 33005
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Zadelmak maken met barebackpad??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 15:25

Je zet het toch zelf neer " elke paar min lig ik over de schoft heen om er een beloning in te stoppen"
Ik word al moe als ik daaraan denk... maar ik werk dan ook niet met voedsel. Ze krijgt na het rijden of ander werkje haar beloning in haar voerbak.
Soms hoeft ze daar niet eens wat voor te doen alleen even geduldig haar poetsbeurt te doorstaan wat ze allemaal half slapend doet.

Anyway ook al is het met clicker, ik heb zelf de ervaring dat ze paarden dan niks meer doen behalve als ze iets te eten krijgen. Want als je een paar x niks geeft denken ze na 3x ook wel van ja dag ik krijg niks dus dikke doei.

En dan komt er nu vast een reactie van " vaker belonen dan met lekkers" dan blijft ze het doen. Mjah met stem en een kriebel duurt het wellicht wat langer maar als je na de beloning stopt met een moeilijke oefening valt het kwartje ook wel.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fly_high, Lau07, Whizz en 9 bezoekers