Voor- en nadelen Thiedemann

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snipsnap

Berichten: 3798
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 10:55

trouwens want maakt het uit of je er nu 2jaar mee rijd of 5 weken. het ene paard rijdt anders dat het andere paard. en ik heb ook niet preccies 2 jaar er mee gereden ik reed er z'n 1keer in twee weken mee. maar wat maakt mij dat nou uit wat jullie er van vinden ik rij er gewoon mee en daar hebben jullie niks over te zeggen. en ik rij alleen met de thiedeman als mijn pony gek is of als ik een paar dagen niet heb gereden!!!! en wat maakt mijn schrijffouten nou uit dan. okeej als jullie zo willen zeuren dan moetje dat zelf maar weten want ik weet zelf wel beter. en als je met de thiedeman rijdt moet je wel wat doen want je moet zelf zorgen dat ie aan de teugel gaat alleen de thiedeman die helpt je daar bij. maar ik ga hier verder niet op in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 11:01

Citaat:
het ene paard rijdt anders dat het andere paard

En dat is een foute beredenering.
Idd elk paard is anders, helemaal mee eens.
Maar elke ruiter ook.
Geef niet je paard de schuld dat hij niet doet wat jij wil, maar jezelf.
Leer kritisch naar jezelf kijken, dan leer je pas rijden en merk je dat je helemaal geen thiedeman meer nodig hebt

Marije_jiplover

Berichten: 25332
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 11:47

Ik heb Estor eigenlijk altijd met een thiedeman gereden als ik naar buiten ging. Het grootste gedeelte van de tijd reed ik met een lange teugel, dus dan werkt de thiedeman niet in en alleen als hij zich sterk maakte omdat hij in de verte andere paarden zag, of omdat hij een beetje onder de indruk was van een grote vrachtwagen, pakte ik de teugels op maat en werkte de thiedeman in. En dat vond ik wel zo veilig. Hij gooide namelijk echt zijn hoofd omhoog als hij schrok ofzo en dan keek ik tegen zijn nekwervels aan, zijn oren steken nog een eindje boven mij uit. En daar hielp de martingaal niet tegen, daar liep hij doorheen.
Het kwam ook vaak zat voor, dat de thiedeman op een buitenrit niet 1 keer in werking was getreden, maar ik vond het wel een veilig idee dat hij er aan zat.

In de bak met dressuur reed ik zonder hulpteugels en met springen met een martingaal.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 16:11

ladyenpippi schreef:
en wat maakt mijn schrijffouten nou uit dan.


Dat maakt het geheel leesbaar en meer uitnodigend op te lezen.

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 10:42

ik heb mijn paard ook een tijdje met de thiedemann gereden, dit omdat mn paard heel erg met dr hoofd schudde...ik vind het een hele fijne hulpteugel om mee te rijden en heb er veel profijt van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 11:31

Als je m tijdelijk wilt gebruiken (en dat goed doet) lijkt me het niet zo'n probleem, wat je bijvoorbeeld zeg, alleen voor buiten rijden. Maar mensen die zeggen dat ze al een aantal jaar met een thiedheman rijden, dat snap ik niet helemaal. Als je er altijd mee rijdt, hoe doe je dat dan op een wedstrijd? daar mag het namelijk niet. Ik vraag me af of je dan nog wel zonder kunt en of (ik weet niet meer wie het zei) je paard dan niet denkt : "hee dat ding is weg, nu hoofd omhoog en rennen!"

Maar ja, ik rijd er zelf niet mee en ik heb ook genoeg mensen gehoord met positieve ervaringen. Ik denk dat het nuttig is als tijdelijk iets.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 18:11

Ik vind... (nu komt het Haha!), dat een hulpmiddel een tijdelijke oplossing is voor het 'gewone' 'dressuur'rijden. Wat al door bijna heel bokt gesuggereert wordt, is dat hulpmiddelen goed gebruikt moet worden en bij 9 van de 10 keer worden die hulpmiddelen niet goed gebruikt, ook door de mensen die dit het hardst roepen.

Wanneer je paard bang is, om opgesloten te zitten, zit hij wel degelijk opgesloten bij een Thiedeman. Voordeel bij een Thiedeman is, wanneer je handen naar voren doet, de spanning ook weg is en het paard weer meer halsvrijheid heeft. Een paard is met de thiedeman verplicht beneden te lopen.
Nadeel, vind ik van een thiedeman, wanneer je hem gebruikt voor de 'dressuur', dat je al snel vergeet dat de thiedeman eraanhangt, en stopt met vragen, met als gevolg, dat paard als het ware gaat 'hangen' op de teugel. De teugel wordt al snel te strak gedaan waar je dit vaak als gevolg ziet.

Is een martingal geen betere optie voor je?

DePaardeMan
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 19:23

Maar als je je handen naar voren verplaatst dan gaat het paard met zijn neus naar voren en dus komt er weer druk op de thiedeman teugel.
En zo is het cirkeltje weer rond

Cemlys

Berichten: 14958
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 10:59

ik vind een thiedeman niet lekker rijden. ik heb nog een paar paarden gereden die daarmee altijd werden gereden en ok hoofd is naar beneden maar ik had zo het gevoel dat ze er een beetje op hangen.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 11:14

ladyenpippi schreef:
ik rij al 2jaar ong met een tiedhman en bevalt me prima heb er nog nooit problemen mee gehad eerder zeiden mensen altijd tegem mij gebruik toch eens een tiedeman helpt veel beter dat een marthegal. en dat heb ik toen gedaan hi is nu meer ontspannender en strekt ook niet en een tiedeman is niet gemeen want je moet er zelf ook wat voor doen.



En wat als je nu zonder Thiedeman gaat rijden??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 12:19

Dan heeft ze 2 jaar voor jan met de korte achternaam gereden en niks geleerd en is ze niks verder als 2 jaar terug Lachen
Het is maar wat je wilt natuurlijk Lachen

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 19:42

En sterker nog: ook het paard heeft niks geleerd! Tenzij je het gedwongen in de krul lopen als iets leren opvat uiteraard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 19:44

Ga er eigenlijk van uit dat het paard het al kon, alleen de ruiter niet Lachen

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 19:46

foei...... Haha!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 17:42

gyzmo"]
[quote="ladyenpippi schreef:
ik rij al 2jaar ong met een tiedhman en bevalt me prima heb er nog nooit problemen mee gehad eerder zeiden mensen altijd tegem mij gebruik toch eens een tiedeman helpt veel beter dat een marthegal. en dat heb ik toen gedaan hi is nu meer ontspannender en strekt ook niet en een tiedeman is niet gemeen want je moet er zelf ook wat voor doen.

En wat als je nu zonder Thiedeman gaat rijden??
[/quote]
Dat doet ze niet. Scheve mond

soofenflo
Berichten: 409
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:59

ik gebruik soms ook een thiedeman. ik heb het idee dat ik mijn paard ermee geholpen heb... op het moment dat ik ging doorzitten gooide hij zijn hoofd omhoog en galoppeerde ervan door, omdat ik een haflinger heb die nogal sterk is houd ik hem 5 minuten in de draf maar omdat ik dan zo verzuur en pijn krijg, verlies ik ook mijn geduld. ik heb er toen een thiedeman omgedaan ( alleen bij het doorzitten) en toen is bij floris het kwartje gevallen. sinds die keer dat ik de thiedeman erom heb gedaan heb ik hem niet meer nodig, hij is nu gewoon kalm met het doorzitten. dus ik denk niet dat het veel kwaad kan om eens in de zoveel tijd met een thiedeman te rijden!

SaZ

Berichten: 1421
Geregistreerd: 19-09-07
Woonplaats: Voorschoten

Re: Voor- en nadelen Thiedemann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 18:09

Ik denk dat de thiedeman op zich wel ok is, mits goed gebruikt. Ik rij zelf een manegepaard met thiedeman en ze loopt er veel beter op. Twee maanden geleden liep ze nog de hele les met zijn hoofd omhoog en drie weken geleden heb ik de thiedeman voor het eerst los gemaakt en om haar hals gedaan. Deze week hem voor het eerst er helemaal afgehaald en het ging super.

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:10

oke oud topic, maar ik heb nu toch een vraag...
ik heb een bijrijdpaard die door de eigenaar eignelijk altijd met thiedemann wordt gereden, zelf rijd ik fnrs proeven en ik mag er nog 2x mee starten, maar daarna eigenlijk niet meer. Is het nou mogelijk voor mij, en voor t paard, om dan 2x in de week eigenlijk zonder thiedemann te rijden en toch nog "normaal" te lopen, of wordt dit voor haar te ingewikkeld?
Het paard maakt zich vaak sterk, en nu ik haar langer rijd probeert ze ook onder het werken uit te komen, vandaar dat ik twijfel of ik er wel goed aan doe om zonder te gaan rijden.

x

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Voor- en nadelen Thiedemann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:12

Ja hoor dat kan gewoon. Je zal toch moeten gaan leren rijden in plaats van dat de tiedeman zoveel voor je doet :)

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Voor- en nadelen Thiedemann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:13

ja dat snap ik. Ik kan normaal ook wel rijden, maar met haar ben ik gewoon zoekende.
Het ging me er meer om of het voor het paard niet lastiger wordt om met en zonder gereden te worden.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:15

Ik pak hem ook nog wel eens als mijn paard zich vreselijk sterk maakt en voor buitenritten. Niks mis mee.

Ik zou het gewoon proberen zonder doe je hem wel om maar dan om de nek mocht je na een halfuur nog nergens zijn kun je hem altijd weer om doen.

Of begin met en dan na een tijdje als z netjes loopt haal je hem eraf en dan gewoon doorrijden

xMercury

Berichten: 3408
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Somewhere in time and space

Re: Voor- en nadelen Thiedemann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:17

Ehmmm ja, ik weet niet of je paard zo lekker gaat lopen zonder Thiedemann de eerste paar keren ...

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Voor- en nadelen Thiedemann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:21

@alice0cullen met buitenrit doe ik hem ook om, just to be sure, omdat ze eigenlijk nooit naar buiten gaat.
ik denk dat ik dan inderdaad hem om de nek doe en kijk hoe het gaat, lukt het niet kan ik hem altijd om doen.
met thiedemann loopt ze ook niet netjes, in de draf zakt ze voor geen meter, en ontspant ze totaal niet.

xSlvnaJarig
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:21

Joh, aflaten en goed leren rijden.

Hier ook een staan, werd maar vastgebonden met de thiedeman, maar zodra dat ding losklikte was die extreem zwaar. Was echt niet leuk meer, gewoon omdat die zo gewend was aan die thiedeman dat die daar enorm veel kracht op ging zetten (maar ja, dat voel jij als ruiter niet). Hierdoor word het paard sterker en nog minder gevoelig in de mond.

Lekker eraf en lessen. Echt eraf eraf, niet even eraan en even eraf. Leer het paard rijden zonder poespas.

En als ze in draf niet lekker loopt zorg je eerst dat de stap 100% is.

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Voor- en nadelen Thiedemann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:24

xSlvna : dankjewel! ben ik het helemaal mee eens, ben zelf eigenlijk ook niet van de hulpteugels, maar zit in de bijrijder positie vandaar dat ik er enorm aan twijfelde om hem er wel af te halen, ik les elke week een uur in de groepsles. Eens in de zoveel tijd een privé les van een half uur. zit er nu aan te denken om even een tijd dat om te draaien, elke week privé en eens in de zoveel tijd de groep in.
Bij deze: thiedemann gaat er dus af!:D