Voor- en nadelen Thiedemann

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: Voor- en nadelen Thiedemann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:28

Dat lijkt me een verstandige. Hoe groot zijn de groepen van je groeples? Zou sowieso eerst een privé les zonder doen voordat je een groepsles zonder doet, stel hij doet dom, maakt die geen andere leskinderen bang.

Ik zeg ook maar wat... toen ik die van mij voor het eerst met trensje reed moest ik echt wennen, en het paard ook. Maar met voldoende begeleiding ging het binnen no-time super!

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Voor- en nadelen Thiedemann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:33

wij rijden met zijn 4 maximaal 6.
de grote groepen zijn met 10, dus ik ben gezegend met zo'n groepje.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 07:23

Ik zou ook zeggen gewoon die "Thiedemann" aflaten en dus zonder weer gaan trainen.
Het zal idd niet echt makkelijk zijn zeker in het begin niet.
Ik zou je adviseren zoek goede instructie die jou daar specifiek ook bij gaat begeleiden, specifiek op het weer zacht maken van het paard, op het leren nageven van het paard, .......
Vooral eerst laterale buigingen, wijken en ontspanning opzoeken, en van daaruit dan weer gaan opbouwen.
Dit kan even een harde appel zijn, dit zal zeker even intensief worden, is niet makkelijk maar kan echt wel.
De thiedemann teugel is een hulpteugel, en is hier blijkbaar niet als hulp gebruikt geweest maar als standaard rijteugel, want de ruiter vond het idd makkelijker te rijden zo.
Maar je maakte hiermee het paard juist harder en meer ongevoelig en meer tegen de hand, dit is net het tegenovergestelde van wat de bedoeling eigenlijk was.
De thiedemann teugel is hier dus in principe verkeerd gebruikt geweest.
Kan je deze fout weer herstellen, tjaaa helmaal herstellen zal moeilijk worden, maar heel veel verbeteren kan zeer zeker wel.
Zoek een goede instructie/Trainer.
veel succes.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: Voor- en nadelen Thiedemann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:18

Helemaal herstellen kan best. Die van mij was binnen no time 'helemaal hersteld' na ruim 10/15 jaar foutief rijden.

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 21:38

Nu (vanwege blessure, waardoor ze tijd heeft stilgestaan), 2 weken bezig zonder Thiedemann dus 3x zonder gereden, en t gaat beter dan daarvoor :) dus dankjullie wel!

mokzalf
Berichten: 67
Geregistreerd: 25-08-14
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:07

Er is niks met een marginaal, slof of een thiedemann, zolang het maar goed gebruikt wordt.
Continu spanning er op, kun je nagaan dat dat gewoon niet hoort.
Je kunt er zelf een voor- of nadeel van maken, is maar net hoe je er mee omgaat!

Heb je moeite om je paard onder controle te houden, heeft ie de neiging om zijn hals er op te zetten en gaan?
Kan zo'n tijdelijke hulpmiddel zeker een uitkomst zijn, naast goede instructie en goed gebruik

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Voor- en nadelen Thiedemann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 20:38

Thiedemann vind ik niet in dat rijtje thuishoren. Daar staat continu spanning op als je de teugels op contact hebt (ligt er ook aan hoe groot ie is). Ik vind het echt een vreselijk onding!

Lorinea
Berichten: 7
Geregistreerd: 06-08-14

Re: Voor- en nadelen Thiedemann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 12:03

Ik gebruik een thiedeman voor buitenritten als noodrem, maar zou het zelf in training niet vlug gebruiken.
Op vertrouwd terrein heb je tijd om het probleem rijtechnisch in veilige omstandigheden op te lossen, ik heb nog nooit een paard gezien waar ik de hulpteugels niet kan afhalen en het probleem zonder oplossen..