Ze wil niet goed voorwaarts!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Ze wil niet goed voorwaarts!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-04 14:52

ik heb sinds een paar weken een hele leuke haflingermerrie van 4,5 jaar.
ze is heel braaf maar nogal traag..
je krijgt haar wel vooruit, maar eigenlijk alleen met behulp van de zweep.
op beenhulpen reageert ze zo goed als niet.. heel iritant vind ik.
op buitenritten loopt ze trouwens wel lekker door, maar in de bak niet.

omdat ze dus bijna niet op de beenhulpen reageert, en wel op de zweep ben ik bang dat ze straks alleen nog maar op de zweep gaat lopen.
nu heb ik eigenlijk ooit nog maar 1x met sporen gereden en rijdt ook liever zonder, maar ikben toch bang dat ik daar nu mee zal moeten gaan rijden. aan de ene kant vind ik dit niet zo heel erg, maar aan de andere kant vind ik haar nog zo jong..

wat kan ik nou het best doen??

Profiel weer up to date!

...::: Zeeuwentopic :::...


cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 16:12

Reageert ze wel op stemhulpen? Zo ja, dan kan je die in combinatie met beenhulpen geven zodat ze de beenhulpen leert te begrijpen.

[o]

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 16:17

Sporen horen jou probleem niet op te lossen,die heb een ander doel dan je paard voorwaarts te laten gaan..

Wat je zou kunnen doen,is inderdaad met stemhulpen werken.

Anders heel consequent..Ben is vooruit,doet ze dat niet,dan een wat grovere been hulp..Reageert ze dan nóg niet,dan een schop of een tik met de zweep..Als ze dan reageerdt uiteraard uitbundig belonen..

Heel consequent zijn, en zoals hierboven te werk gaan. En niet vergeten te belonen is heel belangrijk..

Succes hoor!

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 18:09

sommige pony's zijn gewoon langzamer van aard. niks aan te doen ik ben bang dat je toch bij sporen uitkomt, je kunt stemhulpen wel proberen maar zodadelijk kent ze/hij dat helemaal niet, en als je elke minuut moet zeggen dat ie sneller moet heeft het al snel geen zin meer. mijn idee is gewoon beginnen met sporen en zweep op daarna de hulpen langzaam af bouwen en wel zorgen dat ie evensnel blijft gaan

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 18:28

MRmichiel schreef:
ik ben bang dat je toch bij sporen uitkomt


Sporen zijn níet om je paard aan te drijven,maar als verfijning van de hulp bij oefeningen als schouderbinnenwaarts ed..

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-04 12:40

ja ik weet ook dat sporen bedoeld zijn om je hulpen bij oefeningen duidelijker door te geven.. maar in dit geval reageert ze dus ook niet op stemnhulpen.. ben ik met longeren wel achter gekomen..
wat kellyenxena zegt, ik doe niet anders dan dat.. maar ze blijft pas reageren op het moment dat ze een tik met de zweep krijgt..

Profiel weer up to date!

...::: Zeeuwentopic :::...

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 13:35

Met longeren zorgen dat ze op stemhulpen reageert, dan kan je die stemhulpen weer gebruiken met het rijden.

[o]

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 15:43

Je kan haar misschien eens een vitaminen kuur geven,
dat ze lekker fris staat Haha!
dan zal ze wel vooruit gaan, of veranderen van eten,
overgaan naar eten waar ze meer energie uit halen,
bijvoorbeeld sportmengeling of iets in die aard, of misschien zelf wat haver bijgeven, twee maal in de week ofzo.
Maar niet te veel hoor; anders kan je ze misschien niet meer inhouden Knipoog

succes OK dan!

Een paard zonder ruiter is nog steeds een paard, een ruiter zonder paard is maar een mens!! *LOL*

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 16:43

Rijd je veel in de bak? Krijgt je pony genoeg afwisseling?
Je zegt zelf dat ze op buitenritten lekkerder door loopt, dus dat vindt ze waarschijnlijk leuker. Ik zou proberen om regelmatig buiten te rijden en eens wat anders met haar te doen, zodat ze het werk in de bak misschien ook leuker gaat vinden.
Ik weet natuurlijk niet of je hier al op let, dus voel je niet aangevallen als ik dit allemaal voor niks zeg Knipoog

Wat je kunt doen om haar beter aan je been te krijgen...
Let er vooral op dat je niet bij elke pas aan gaat drijven, dan reageert ze op een duur helemaal niet meer op je been.
Wil je dat ze meer doorloopt geef dan een keer been, reageert ze niet, geef dan maar een keer een goeie tik met je zweep. Als ze reageert of even voor uit schiet maakt niet uit, belonen en ophouden met aandrijven. Waarschijnlijk valt ze na 3 passen weer terug in tempo, weer been erbij, desnoods een tik, maar zodra ze weer loopt je benen stil en belonen.
Dit zul je zeker de eerste tijd ontzettend vaak moeten herhalen, maar waarschijnlijk zal ze na verloop van tijd beter gaan reageren en langere stukken uit zich zelf door blijven lopen.

Nog even over sporen... Ik denk niet dat het kwaad kan als je sporen aan doet. Als je er maar op blijft letten dat je stopt met aandrijven wanneer je paardje loopt. Als ze echt slecht reageert kan het denk ik best handig zijn wanneer jij, als ze niet op een kuithulp reageert, even je hulp wat beter door kan laten komen door middel van een spoortje.

Heb vooral veel geduld Lachen
Succes ermee!

livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 17:40

Ik ben het eens met daantjuh, je moet alleen wel echt zorgen dat als ze de eerste keer niet op je been reageert en je geeft een tik met de zweep of een por met je spoor dat dit goed overkomt dat ze daar dus echt op reageert. Beter een paar keer flinke tik dan iedere paar seconden een tikje op prikje erbij.

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-04 12:26

allemaal bedankt voor de reacties!
ik ga gewoon beginnen met eerst ernaast te lopen dan overgangen met behulp van stemhulpen zodat ik daarna zeker weet dat ze deze met longeren wel kent..

aan het voer ligt het niet, want buiten is ze wel gewoon goed actief. aan de afwisseling ligt het ook niet, want daar let ik al goed goed op.. rijdt eigenlijk meer buiten dan in de bak of evenveel..

wat daantjuh verder zei doe ik ook al.. alleen dan nog zonder sporen..
dusja ik ga er in elk geval flink mee aan de slag en hoop dat we resultaat krijgen!!

Profiel weer up to date!

...::: Zeeuwentopic :::...

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 12:31

ik heb ook zo'n trage, alleen reageert hij prima op de stem!
Ik rijd wel met sporen, anders komt ik (vooral als er geen ander pard bij is) helemaal niet vooruit!

Op de terugweg gaat ie wel harder, dus hij kan het wel }>

In de bak (met les) verrekt ie het helemaal, dar vindt ie echt niets aan, maar dan moet ik veel overgangen rijden, hem verrassen, feller maken en dan loopt ie uiteindelijk wel, maar leuk vindt ie het niet (en ik ook niet), maar ja, je kunt nu eenmaal niet zonder les!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 9 bezoekers