Training voor jonge paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xhenrikex

Berichten: 11
Geregistreerd: 28-02-14
Woonplaats: Zwolle

Training voor jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 11:56

Hallo bokkers,

Ik heb geen idee of hier al een topic over bestaat maar ik had eerlijk gezegd geen zin om 160 topics af te gaan. :) Sinds een maand of twee ben ik bezig met jonge pony. Deze moet vooral nog doorgereden worden en de basis een beetje onder de knie krijgen. Nu gaat dit al erg goed maar vroeg ik me af hoe jullie dit zouden aanpakken. Misschien kan ik hier en daar nog wat van oppikken en veranderen in mijn eigen training. Heb je nog tips voor leuke en goeie oefeningen, laat het even weten! :D


Afbeelding

Mijn houding mag op sommige punten ook verbeterd worden en dat weet ik.
Nu is het voor mij ook weer even wennen aangezien ik een jaar niet meer gereden heb en de boel dus ook net weer wat op pak. :j /3

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:26

Even iets anders, maar voor een jong pony die je aan het beleren bent vind ik jou echt te groot en te zwaar om er op te gaan zitten. In jouw geval zou ik kiezen voor grondwerk.

aestate
Berichten: 113
Geregistreerd: 03-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:44

Moet zeggen dat ik dat nog wel mee vind vallen. Pony is compact gebouwd en als de ruiter goed mee komt met de bewegingen hoeft zo'n jong beestje nog nergens last van te hebben. Wat schadelijker is, is te vaak en te lang rijden. Hoogstens drie keer per week 20min, zorgen dat ze netjes op kleine hulpen gaan reageren, ontspannen zijn in het werk en naar de hand toe willen lopen. En hierbij natuurlijk waakzaam blijven op de takt, vooral de stap wordt bij jonge paarden als moeilijk ervaren! Dus daarin niet te veel rommelen; op lengte houden met stabiele handen. Krijg je les TS? Met een jong dier is dat geen overbodige luxe, je houdt zoveel plezier over van een goede basis.

superauke

Berichten: 174
Geregistreerd: 31-05-15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Training voor jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:47

Ik vind je helemaal niet te groot... misschien niet zoals het "knhs plaatje" maar pony ziet er sterk uit en zoals ik het nu zie houd hij het makkelijk

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:48

Ik zou eerst maar beginnen met het leren zoeken van de hand. Dit achter de teugel oprollen lijdt tot zowel lichamelijke als rijtechnische ellende.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:49

Ik vind je aan de grote kant maar zeker niet te groot, je peesjes lijken wel te groot zo vanaf de foto.

Betere tips dan van een goede instructeur die je echt kent en mee kan denken ga je (helaas) niet krijgen op een forum.

xhenrikex

Berichten: 11
Geregistreerd: 28-02-14
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 15:59

Azmay schreef:
Ik vind je aan de grote kant maar zeker niet te groot, je peesjes lijken wel te groot zo vanaf de foto.

Betere tips dan van een goede instructeur die je echt kent en mee kan denken ga je (helaas) niet krijgen op een forum.


Peesjes zijn inderdaad te groot, alleen hebben op dit moment niks anders. Moeten nog worden aageschaft!

xhenrikex

Berichten: 11
Geregistreerd: 28-02-14
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 16:00

superauke schreef:
Ik vind je helemaal niet te groot... misschien niet zoals het "knhs plaatje" maar pony ziet er sterk uit en zoals ik het nu zie houd hij het makkelijk


Dankje! Ik ben 1,63 dus zo groot ben ik niet.. Haha! De pony houdt het makkelijk hoor en kan aan de foto liggen dat ik net wat groter erop lijk.

xhenrikex

Berichten: 11
Geregistreerd: 28-02-14
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 16:03

aestate schreef:
Moet zeggen dat ik dat nog wel mee vind vallen. Pony is compact gebouwd en als de ruiter goed mee komt met de bewegingen hoeft zo'n jong beestje nog nergens last van te hebben. Wat schadelijker is, is te vaak en te lang rijden. Hoogstens drie keer per week 20min, zorgen dat ze netjes op kleine hulpen gaan reageren, ontspannen zijn in het werk en naar de hand toe willen lopen. En hierbij natuurlijk waakzaam blijven op de takt, vooral de stap wordt bij jonge paarden als moeilijk ervaren! Dus daarin niet te veel rommelen; op lengte houden met stabiele handen. Krijg je les TS? Met een jong dier is dat geen overbodige luxe, je houdt zoveel plezier over van een goede basis.


Dankjewel voor de info! Ik rij ong 2x p.w. en vooral niet te lang inderdaad. Probeer veel afwisseling erin te houden en hem hierdoor leergierig te houden. Les is op dit moment nog niet van toepassing, maar degene waarvan deze pony is kan mij altijd helpen. Zij is ook ervaren.

JudithKaneau

Berichten: 249
Geregistreerd: 03-07-13
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 16:06

Voor het rijden zou ik lekker instappen op de verharde weg (indien niet verkeersmak, op eigen terrein) dit zorgt namelijk voor versterking van de pezen. Een sukkeldrafje op harde ondergrond is ook goed, als je maar niet gaat ren-draven en galopperen.
Daarna lekker opbouwend rijden, lang en laag, zo kunnen ze geen adrenaline aanmaken waardoor ze een stuk rustiger zijn.
En heel erg goed afbouwen is belangrijk! Eventueel ook lekker uitstappen op de weg, en na het rijden de beentjes wat koelen met water.

En daarnaast over dat 'te groot zijn' daar ben ik het niet mee eens. Pony's kunnen best doorgereden worden door een wat groter iemand. Ik zou het niet riskeren door er een kleintje met minder ervaring op te zetten. Zolang je maar geen 100 kilo weegt o.i.d.
Rond de 50/60 kilo gaat prima.

xhenrikex

Berichten: 11
Geregistreerd: 28-02-14
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 16:10

JudithKaneau schreef:
Voor het rijden zou ik lekker instappen op de verharde weg (indien niet verkeersmak, op eigen terrein) dit zorgt namelijk voor versterking van de pezen. Een sukkeldrafje op harde ondergrond is ook goed, als je maar niet gaat ren-draven en galopperen.
Daarna lekker opbouwend rijden, lang en laag, zo kunnen ze geen adrenaline aanmaken waardoor ze een stuk rustiger zijn.
En heel erg goed afbouwen is belangrijk! Eventueel ook lekker uitstappen op de weg, en na het rijden de beentjes wat koelen met water.

En daarnaast over dat 'te groot zijn' daar ben ik het niet mee eens. Pony's kunnen best doorgereden worden door een wat groter iemand. Ik zou het niet riskeren door er een kleintje met minder ervaring op te zetten. Zolang je maar geen 100 kilo weegt o.i.d.
Rond de 50/60 kilo gaat prima.


Dankjewel! Ga er zeker wat mee doen, dat instappen op de verharde weg nog nooit geprobeerd dus dat is iets nieuws.

De pony kan het inderdaad prima aan, werkt graag voor me en met me gewicht is ook niks mis. Al zeg ik het zelf :D

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 16:10

xhenrikex schreef:
Azmay schreef:
Ik vind je aan de grote kant maar zeker niet te groot, je peesjes lijken wel te groot zo vanaf de foto.

Betere tips dan van een goede instructeur die je echt kent en mee kan denken ga je (helaas) niet krijgen op een forum.


Peesjes zijn inderdaad te groot, alleen hebben op dit moment niks anders. Moeten nog worden aageschaft!


Waarom ermee rijden dan? Zo doen ze meer kwaad dan iets anders..

JudithKaneau

Berichten: 249
Geregistreerd: 03-07-13
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 16:16

xhenrikex schreef:
JudithKaneau schreef:
Voor het rijden zou ik lekker instappen op de verharde weg (indien niet verkeersmak, op eigen terrein) dit zorgt namelijk voor versterking van de pezen. Een sukkeldrafje op harde ondergrond is ook goed, als je maar niet gaat ren-draven en galopperen.
Daarna lekker opbouwend rijden, lang en laag, zo kunnen ze geen adrenaline aanmaken waardoor ze een stuk rustiger zijn.
En heel erg goed afbouwen is belangrijk! Eventueel ook lekker uitstappen op de weg, en na het rijden de beentjes wat koelen met water.

En daarnaast over dat 'te groot zijn' daar ben ik het niet mee eens. Pony's kunnen best doorgereden worden door een wat groter iemand. Ik zou het niet riskeren door er een kleintje met minder ervaring op te zetten. Zolang je maar geen 100 kilo weegt o.i.d.
Rond de 50/60 kilo gaat prima.


Dankjewel! Ga er zeker wat mee doen, dat instappen op de verharde weg nog nooit geprobeerd dus dat is iets nieuws.

De pony kan het inderdaad prima aan, werkt graag voor me en met me gewicht is ook niks mis. Al zeg ik het zelf :D


Ik heb kort geleden een cursus paardenhouderij gedaan, en daar veel geleerd over de pezen en botten, hoe te versterken etc. Dus dat is inderdaad heel fijn. Ik merk het ook met mijn (oude) merrie, het gaat steeds beter als we eerst even lekker over de weg gaan. Wisselen van bodem (hard/zacht) is erg goed voor het aansterken van pezen.

En inderdaad, je ziet er totaal niet zwaar uit. Gewoon lekker doen!

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 16:25

xhenrikex schreef:
superauke schreef:
Ik vind je helemaal niet te groot... misschien niet zoals het "knhs plaatje" maar pony ziet er sterk uit en zoals ik het nu zie houd hij het makkelijk


Dankje! Ik ben 1,63 dus zo groot ben ik niet.. Haha! De pony houdt het makkelijk hoor en kan aan de foto liggen dat ik net wat groter erop lijk.


Omdat je een flink stuk boven je pony uitsteekt breng je een jong dier heel makkelijk uit balans waardoor je grotere kans hebt op overbelasten.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Training voor jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 13:04

RT-D → RT-V

Leonyvk

Berichten: 432
Geregistreerd: 23-12-13

Re: Training voor jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 13:10

Leuk topic, ik volg :) plaats je hier ook vorderingen? Hoe oud is de pony? Wat ook leuk is om te doen een keertje wandelen, vrij laten springen, longeren. Zo leer je de pony beter kennen, geef je hem toch beweging zonder dat zijn rug belast wordt.

Piuni

Berichten: 982
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 13:18

Wat ik me afvraag is waarom je met zweep en sporen rijd op zo'n jong dier, dit bedoel ik niet gemeen, heb ik gewoon interesse in :)
Ik zou hem zelf wat meer laten zoeken naar je hand, hij loopt nu erg kort maar dit kan natuurlijk ook een momentopname zijn.
Verder zou ik vooral alle basishulpen zoals remmen, sturen en aandrijven er goed in rijden. Leuke pony trouwens!