De juiste "zit"?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 15:01

Als mijn paard (en ik soms ook Haha!)schrikken dan is het een refelx om te gaan "knijpen". Ik probeer wel zo snel mogelijk weer te ontspannen en mijn paard te stoppen dmv, one rein stop. Het lijkt me erg moeilijk om niet te knijpen als je schrikt omdat dat nu eenmaal een vluchtreactie van je lichaam is. Het is wel zaak om dat zoveel mogelijk te verkomen, of om zo snel moglijk om te schakelen. Trekken aan beide teugels heeft weinig zin als je paard ervandoor gaat. Hij leunt dan tegen het bit en kan alleen nog maar harder gaan op die manier (daarom hebben jocky's in races ook altijd de teugels zo strak)

Lize
Berichten: 52
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 14:43

eefke schreef:
in de draf en stap kan ik me goed ontspannnen, alleen in de galop heb ik de neiging om te gaan klemmen, daar gaat hij ook meestal wel harder dan eigenlijk moet..
maar ik vind het heel moeilijk om daar ook ontspannen te zitten, want probeer ik dat. dan blijf ik niet met mn kont in het zadel zitten


Met galopperen knijpen, heb ik ook een tijd gedaan. Ik denk dat het aan 2 dingen kan liggen: Ten eerste de angst dat je eraf dondert als je je knieen ontspant. Dat is dus puur mentaal, want eigenlijk is galop niet zo'n heel moeilijke gang, contact blijven houden met het zadel als je in draf doorzit, vind ik persoonlijk een stuk lastiger. Maar het lijkt waarschijnlijk enger omdat het harder gaat. Aan de andere kant gaat je paard/pony waarschijnlijk ook weer harder omdat je knijpt, dus da's weer een mooie vicieuze cirkel.
Ten tweede (kan ook aan angst liggen, omdat je daardoor verkrampt) is de truc om in het zadel te blijven, mee gaan met je bekken. Als je je onderrug helemaal stijf houdt, lukt het nooit om contact met het zadel te blijven houden.

Zelf knijp ik nog wel met aanspringen in galop, zeker op hoog opgooiende paarden, omdat ik dan zowel met het doorzitten in draf voor het aanspringen, als in het aanspringen zelf snel uit balans raak. Ik probeer het op te lossen door mijn hulpen voor galop zo duidelijk mogelijk te maken, zodat hij dus niet eerst harder gaat draven, maar dat is allemaal nog best lastig. Blijven oefenen dus maar Lachen

Boomertje

Berichten: 10
Geregistreerd: 25-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 14:42

Nashville8 schreef:
Ik zou graag willen weten hoe jullie op je paard zitten: Heb je je benen strak om het paard heen geklemd of juist ontspannen, Knijp je met je knieen. ALs je paard er van door gaat, lukt het dan om onstpannen te blijven zitten of ga je knijpen? en wat doe je met de teugels: trekken, loslaten?
Ben benieuwd!


Het leg eraan op welk paard ik zit...ik rij op manege dus steeds op een andere. En bij het ene paard zit ik gewoon ontspannen als ie er vandoor gaat omdat ik weet dat dat vaker gebeurt en dan vind ik het ook wel grappig als ie ff gaat crossen! Maar bij anders heb ik het liever niet want als ik niet weet wat ze doen...dan kennen ze ineens gaan bokken of wat dan ook!

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:52

Ik ga altijd ontspannen zitten als een paard er vandoor gaat. Dat is tot een paar jaar geleden best wel een probleem geweest omdat ik een beetje te ontspannen ging zitten en ik wou mijn pony niet in d'r mond ziiten omdat ze nog zo jong was, daardoor lag ik er elke keer naast Verward *LOL* Verward , maar tegenwoordig gaat het wel goed OK dan! , gewoon onspannen achteroverzitten en niet trekken maar wel terugnemen op de volte, laat hem eerst maar even doorrennen, hij word het vanzelf wel zat en dan komt die wel terug!!! Haha!

Lando
Berichten: 72
Geregistreerd: 29-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:07

Ik kan zelf niet goed zitten.. Maar zoals ik het aan het leren ben is knieen tegen het zadel, heel het been eraan gesloten, ook onderbenen eraan, en de rede: ( ik moet overal een rede voor hebben anders snap ik het nut ervan niet! ) je moet om je paard zitten, niet er boven op, dan val je.. Nou als mijn paard er vandoor zou gaan dan verkramp ik helemaal, gaat vanzelf kan er ook weinig aan doen, bij het minste wat er gebeurt verstijf ik.. Heeft met mijn oude pony te maken die overal van schrok en er ineens vandoor kon gaan maja.. Nou als ik er nog niet langs lag dan gewoon zo rustig mogelijk proberen te blijven en vooral niet trekken! Op de volte zetten..

ScapaPolo3
Berichten: 792
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 23:17

Ten 1e altijd je rug goed recht houden, anders krijg je op den duur zware last van je rug.
Zorg dat de beugels goed op maat zijn (dit voorkomt ook frustraties van het paard zelf, omdat jij iets niet goed doet, dat merkt een paard) hakken goed naar beneden drukken, en probeer je handen ALTIJD op de juiste hoogte te houden, vaak heb je het niet in de gaten maar dan zak/verhoogt je hand, dit kan ook voor het paard weer ergernis opleveren, en weet dan ook niet zo goed wat ie moet doen als je hem signalen doorstuurt, lijkt allemaal zo simpel, maar zelfs ik weet een HOOP NOG NIET ! maar oefening baart kunst suc6 OK dan!