hoe leer ik me paard normaal naar buiten te gaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
celliezwelg
Berichten: 11
Geregistreerd: 21-12-03
Woonplaats: spijkenisse

hoe leer ik me paard normaal naar buiten te gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 21:17

Hallo ik ben valesca en ik heb een paard en ze heet cest-lavie en ze is 14 jaar en ze is heel eigen wijs .
En ik heb een groot probleem ik heb haar al als veulen en ik wil wel eens een lekker buiten ritje maken maar dat wil zij niet
Ze draait de eigen om en wil dan naar huis en als ik er tegen in gaat loop ze zo in de sloot.
Ik ben wel eens zo boos geweest dat ik echt een goede tik heb verkocht maar dat doet haar niks ze gaat gewoon naar huis of de sloot in.
ze gaat wel met een ander paard naar buiten maar ze wil gewoon niet.
Hebben jullie nog wat tips voor mijn .
Alvast bedankt voor de tips afz valesca/cellie

[edit]vormgeving van de letters aangepast.
Mickey[/edit]
Laatst bijgewerkt door celliezwelg op 15-01-04 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 21:39

Auw m'n ogen..
Grote letters, geen hoofdletters. Slechte zinsconstructie, grammatica fouten.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 23:23

Het is dat ik zelf zo slecht in grammatica ben. Want ik lees dit zo.

Wat het probleem is. Dat je paard de andere paarden op stal belangrijker vind dan jouw. Hij kan op dat andere paard vertrouwen. Zodat hij graag mee gaat. Want hij vind het vast en zeker leuk om weg te gaan. Maar wel als er iemand is waar hij op aan kan.
Klinkt hard, maar zo is het wel. Jij bent niet genoeg de baas en daardoor kan jouw paard je niet volkomen vertrouwen.

Ik zou dus beginnen met veel grondwerk. Los werken werken op gehoorzaamheid en vertrouwen. En daarna het zelfde onder het zadel. En dan als je zeker van hem bent. Een lekkere buitenrit maken. Want er is niks leuk aan. Als je met een onwillig paard lekker ontspannen wil gaan buitenrijden.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 09:48

Vraag of er paarden mee gaan met buitenrijden of iemand die je vast houd.

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 14:07

of probeer eerst een NAAST je paard naar buiten te gaan, gewoon een stukkie wandelen ofzo

Flirt

Berichten: 54
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 18:43

Nou ik heb ook zo'n paard en ik ga vooral veel wandelen buiten, en dan vooral de routes die ik vaak rijd. Bij mijn paard helpt het wel nu na bijna 3 jaar heb ik hem zover dat hij buiten naar mij gaat luisteren. Er zijn dan wel routes die ik niet kan nemen omdat hij dan gewoon stopt en gaat steigeren zo hoog mogelijk. Dus mijn tip voor jou is om zo veel mogelijk die routes te gaan wandelen en hem er mee vertrouwd te maken.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 18:46

Gewoon gaan zitten en rijden, dan looptiej maar de sloot in ze gaat er vanzelf weer uit....als je je paard zijn izn laat krijgen word het alleen maar erger...
Dus of niet naar buiten gaan totdat je helemaal 100% de baas bent of gaan zitten en je been eraan, sporen aan en een sweepje

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 19:51

Dit komt mij heel bekend voor! heb ook zo'n paard gehad Boos!

Silas stond eerst op een manege maar was absoluut niet geschikt als manege paard, ik heb hem toen gekocht..
maar hij was dus ook helemaal niet gewend om alleen te rijden, wat ik heb gedaan is in eerste instantie veel trainen;
ik ging in het begin zoveel mogelijk met een ander paard rijden, zodat de routes vertrouwt werden. silas bleef heel erg plakken achter het andere paard maar wat ik deed was iedere keer een stukje bij hem vandaan rijden, voor hem uit zodat hij hem niet meer zag, daarna weer stappen en kwam het andere paard er weer bij.
ook voordat we terug het pad op naar stal reden, eerst nog een stukje verder rijden en dan omkeren en weer terug!
laat haar dan wel ook heel goed naar jou luisteren, hou nog eventjes halt of iets dergelijks maar laat haar naar jouw hulpen luisteren en vooral niet laten doen wat zij wilt.
ook als ze er vandoor gaat, laat haar maar rennen (als er de mogelijkheid voor is) en stuur haar maar door net zo lang totdat jij het zat bent, (bij mij is dat wanneer hij helemaal nat is Haha!, moet hij maar luisteren!)

ik hoop dat je er wat aan hebt!

carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 22:11

Het doet mij ook pijn om te lezen, maar wat Josien zegt is WAAR.
Ik heb hetzelfde probleem. Ik kan ook nog niet alleen met mijn paard, en ik weet dat het inderdaad aan mij ligt, omdat ik nog onzeker ben en niet ervaren genoeg. Laat je paard de tijd om je te vertrouwen!!!
Ik ben ook bezig met grondwerk en ik voel dat dat onze relatie versterkt.
Dwingen heeft geen enkele zin, consequent zijn wel!!!!

Vosse
Berichten: 1547
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 14:46

Volgens mij moet je helemaal opnieuw beginnen met buiten rijden alles weer opnieuw leren.
Ik ben eerst met mijn paard 2x gaan wandelen de bebouwde kom in. Toen ben ik aan touw de hei opgegaan. Toen aan de longeerlijn. Toen heb ik op een open veld met iemand erbij paar rondjes gedraaft. Toen alleen en het gaat harstikke goed. Maar ik dnek dat je hem al te vaak hebt laten winnen om terug te gaan. Als je paard stopt ga er dan af en loop desnoods met hem verder...
succes

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 17:42

Heel erg herkenbaar probleem.
Hoe gaat het als je ernaast loopt?
Hoe gaat het met andere paarden erbij?
Die van mij deed het alleen als ik alleen ging rijden.
Je zegt dat je hem één keer een tik hebt gegeven?
Die van mij heb ik een 2 maanden echt heel veel moeten slaan en vooruit schoppen, het ging het beste als ik direct vanaf stal in draf vertrok en bij elk moment dat hij iets langzamer ging een tik en een schop.
Probeer wegen met sloten ernaast te vermijden (helaas kom ik dat niet).
Je zal echt streng moeten zijn voor je paardje, met één tikje valt het niet op te lossen. Maar vergeet niet goed te belonen bij elke goede pas die hij zet.
Als je paard ook weigerd met wandelen is het misschien beter om eerst vaak te gaan wandelen.
Doet hij het ook niet samen met anderen, probeer dan eerst met andere paarden erbij.