Welk bit en wat voor neusriem voor groen paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 18:31

Maar de sperriem zorgt ook voor een stille ligging van het bit, daarom snap ik het verschil niet zo goed.

Werkt misschien iets pittiger in, dat zou kunnen.
Maar beide zijn geloof ik niet slecht.

zipje71
Berichten: 1074
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 20:11

nou zo raar is het niet hoor!!! Als een jong paard voor het eerst een bit in heeft kan het best heftig reageren en dan kan iedereen!! per ongeluk het bit door de mond trekken!! En zo moeilijk is dat niet hoor!! Als je maar aan een kant te veel druk hebt is het al gauw gebeurd, zeker als het paard zijn mond open heeft om aan de druk te ontkomen. Of hebben jullie je neusriem zo strak aangesnoerd dat ie zijn mond niet open kan doen?
Bij elk paard kan je het bit door zijn mond trekken en dat hoeft niet moedwillig te gebeuren!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 20:12

Bij mij kan elk paard zijn mond open doen, een jonge maar ook een oude.
Maar de eerste keer dat ik er een bit doorheen trek moet nog komen.

Je hoort me ook niet zeggen dat je het expres doet, maar het hoort gewoon niet te gebeuren.

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 20:15

Bij woody zijn we begonnen met een enkelgebroken watertrensje en een gecombineerde neusriem. Nu heeft hij er een dubbelgebroken watertrensje er in hangen

zipje71
Berichten: 1074
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 20:16

nee het hoort ook niet, maar daar is dus voor de zekerheid die d-trens voor.Het is een van de zachtste bitten die er bestaat, want ze zijn over het algemeen de normale dikte. En het ging in dit geval om het inrijden, en ik ga er dan vanuit dat je dan geen fouten wilt maken.Willen voorkomen wat je voorkomen kan.Ik rijd zelf het liefst met een gewone bustrens.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 21:37

Ik gebruik al jaren de dubbelgebroken sprenger (k&k africhtingsbit Aurigan)...en een hoge gecombineerde neusriem, heb ook een bonfire neusriem maar zonder sperriem werkt voor mijn merrie dus niet...een bit met rubber zou ik echt afraden! Men denkt dat dit vriendelijk inwerkt maar ik zou er niet mee beginnen en zeker niet bij een jong paard.

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 22:04

Een lage neusriem is natuurlijk niet voor niets een africhtingsneusriem, geen enkele druk op de neus en het bit ligt stabiel. Wij beginnen emt jonge paarden altijd met een lage neusriem...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 22:05

Geen druk?
dan moet je je neusriem weglaten Lachen
elke neusriem heeft druk

En waarom word het ook hanoveraanse neusriem genoemt dan? Knipoog

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 22:16

Haha, dat weet ik niet hoor!! Bij ons zitten de lage neusriemen heel los, daarom noem ik het 'geen druk'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 22:19

maar de gecombineerde zit bij mij ook los Lachen

trouwens een te losse lage neusriem is ook niet fijn.
Die kan dan op het neusgat drukken.
Altijd ff op letten dus.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-01-04 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 22:19

De eerste 2 maanden heeft Lois op een heel dikke bustrens gelopen met een lage neusriem [omdat ik dacht dat zo hoorde].
meteen daarna heb ik een dubbel gebroken trensje gekocht omdat ik dacht dat dat zachter in de mond zou zijn met een hoofdstel met gecombineerde neusriem omdat ik het mooi vond [fout ik weet het]. Ondertussen loopt hij al dik 6 jaar op diezelfde laatstgenoemde optoming

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 22:28

Tervano loopt op een rubberen bitje met een gecombineerde neusriem.
Naderhand gaan we over op een Happy Mouth of gewoon dubbelgebroken watertrensje.
Hij schuimt lekker dus er is geen sprake van droge mondhoeken ofzo bij het rubberen bit.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 11:15

Een rubberbit dat NAT is door speeksel is dus niet zacht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 11:32

Dat is al zo vaak uitgelegt
ook tegen feetje
Maar sommige mensen geloven 100 andere niet, maar alleen zichzelf en slaan elk goed bedoeld advies in de wind

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 12:30

Oef wat ben ik blij dat ik dus wel naar advies luister... Moet wel alles nog eens aan anderen navragen, maar ik doe er dus wel iets mee. Ik reed namelijk ook altijd een paard met rubberbit omdat ik dacht dat het zacht was... Toen ik dus mijn bevestiging had dat het niet zo zacht was als ik dacht heb ik het er ook direct uitgehaald...

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 22:35

runningkawa schreef:
Dat is al zo vaak uitgelegt
ook tegen feetje
Maar sommige mensen geloven 100 andere niet, maar alleen zichzelf en slaan elk goed bedoeld advies in de wind


Tsja kawa, op een gegeven moment is het dan toch nog altijd mijn paard en kan ik ermee doen en laten wat ik wil Lachen

Goedbedoeld advies; tsja, er loopt een wandelende advies en informatie bron rond op stal. MET ervaring.Heb verder geen zin in een discussie hier ofzo, maar mijn paard loopt voorlopig lekker met een rubberbitje.

Trouwens, niks te zien in de mond van mijn paard hoor Verward
En als het pijn deed dan merkte ik het wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 22:38

Gelukkig is het idd jou paard

Maar niet elk paard laat pijn snel zien.
Zie maar eens hoe sommige mensen in de mond rukken, of meppen met de zweep en het paard daar niet meer op reageerd omdat hij zo afgestompt er op is.

Ik wil daarmee niet zeggen dat het met jou paard ook zo is hoor Lachen
Maar gewoon ff dat niet elk paard alles zo goed laat merken (jammer genoeg)

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 22:57

Dat ben ik volkomen met je eens

Maar mijn paardje laat zoiets heel snel merken heb ik de afgelopen tijd wel gemerkt (een peesbeschemer zat iets te strak, paar helemaal door het dolle).

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 11:24

Het belangrijkste is dat je een goed passend bit hebt.
Ik heb een dubbelgebroken watertrens met plat tussenstukkie.

Een bit door de mond trekken is me nog nooit gelukt Verward
Hoe wil je dat in vredesnaam doen? Scheve mond

En wat betreft een neusriem, een lage of een gecombineerde.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 16:24

Een gewone trens en een gecombineerde neusriem.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 12:31

ben ik weer een geval apart Tong uitsteken
Ik doe namelijk geen neusriem om, en een kneveltrens in de mond.
Waarom? Puur omdat ik de shire alle vrijheid wil geven die hij nodig heeft. Het zijn rustige paarden, en die laat ik zo vrij mogelijk. Een kneveltrens omdat ze nogal een grote waffel hebben, en als ze die opentrekken vliegt ook een Dtrensje daardoorheen zonder dat je nou echt kracht aan het zetten bent. Ze leren zo ook veel sneller sturen. Ikzweer bij dat bit! Warmbloedjes doe ik wel even een neusriem om, een hoge. Gewoon omdat ik dat prettiger vind viir het paard, dat akelige riempje om die gevoelige kin, nee vind ik niet wat. Maar het bit blijft het zelfde. Is echt een wereld van verschil vergeleken met een watertrensje!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 13:58

Wij rijden de jonge paarden in met een dubbelgebroken bit, en een gecombineerde neusriem. Voor paarden die een gecombineerde neusriem lastig vinden een lage neusriem of zonder sperriempje!

lfobijn
Berichten: 234
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 11:25

annegti schreef:
Het wordt afgezaagd, maar ik ook....

De eerste dagen hang ik er nog een extra teugel aan de neusriem erbij aan zodat ik zo min mogelijk in de mond hoef te pakken. Heel geleidelijk pak ik de trensteugel er dan bij en na een week of twee haal ik de teugel aan de neusriem eraf.


Mag ik vragen waar je de tweede teugel dan aan vast maakt bij een gecombineerde neusriem?

Ik weet wel dat je het aan een lage neusriem kunt verbinden maar ik zou niet weten hoe ik dat aan een hoge neusriem moest doen.
Alvast bedankt!

Truecolor
Berichten: 40
Geregistreerd: 23-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 16:38

Ik gebruik voor mijn jonge paarden altijd een dubbelgebroken dik bit en gecombineerde neusriem (bonfire model), snoer ook goed aan, zodat je juist minder kans hebt dat hij zijn mond opendoet en het bit er doorheen schiet (wat mij echter nog nooit is gebeurt, misschien wel hierdoor *LOL* ).

Over het algemeen vinden jonge paarden het wel prettig iets in hun mond te hebben, ze gaan er lekker op knabbelen.

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 10:17

Aimee schreef:
Ik gebruik standaard een dubbel-gebroken aurigan watertrens van K&K, in combinatie met een gecombineerde neusriem.



Is precies wat ik ook altijd gebruikte bij het inrijden!!