lastige situatie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hanniebal

Berichten: 501
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Eindhoven

lastige situatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-04 00:46

Heej ik rijd op de manege een paard, en ze is bepaald niet makkelijk. Nou is ze al heel nerveus tijdens het rijden en moet ik heel erg mijn best doen haar rustig te krijgen, maar ze heeft weleens haar dagen dat ze in galop gewoon door mijn binnenbeen heen valt en gaat sprinten. Wat kan ik daar nou het beste aan doen. En hebben jullie verder ook wat tips om je paard ontspannen te krijgen... ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 10:20

Eerst zelf onspannen en rustig blijven. Vaak raakt een paard in de stress van de ruiter. Rustig blijven doe je door mee te gaan in de beweging en het handen en benen stil te houden.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 15:24

Ik ben het met Jippie eens dat je in ieder geval rustig moet blijven. Als je zelf gaat zitten panieken dan helpt dat niet bepaald mee.

Maar waar ik benieuwd naar ben is waarom het paard zo doet als hij doet. Jij zegt dat ie paniekerig wegrent als je je been aanlegt in de galop. Het lijkt mij dat een manegepaard wel wat gewend is want immers zitten er genoeg schoppende kids op die van subtiele hulpen niet gehoord hebben.

Dan lijkt me het geen ideaal manegepaard.

Kun je meer vertellen over de achtergrond van dit paard; is het al lang een manegepaard, rijden er alleen maar volwassenen/gevorderen op, etc etc.....

Hanniebal

Berichten: 501
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-04 21:36

Nou dit paard wordt meestal gereden door de eigenaar van de manege, die vroeger mijn instructeur was. Maar het is p zich een heel fijn paard, maar ook heel gevoelig. Ook voor geluiden en zo. Maar als ze eenmaal ontspannen is rijd ze echt heerlijk. Maar bijvoorbeeld met het de bak inlopen wil ze wel eens een beetje gaan steigeren of ergens van schrikken. En wanneer ik er dan op ga zitten voel je dat ze totaal niet ontspannen is. En het eerste kwartier ben ik de hele tijd bezig met haar terugrijden en ontspannen te krijgen. En als ze dan eindelijl ontspant enzo luistert ze heel goed en loopt ze heel mooi...

Hanniebal

Berichten: 501
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-04 21:37

Of dan zit er in de hoek vand e bak een kuil, en de eerste keren wil ze dan in die hoek de hele tijd aanspringen en geen stelling geven enzo, dat soort dingen. Ze is heel erg gericht op haar omgeving. Behalve als ze ontspant want dan luistert ze alleen naar mij en niet naar alle geluiden om haar heen.

Hanniebal

Berichten: 501
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-04 21:38

Maar het is idd niet het ideale manegepaard, maar ik rijd erop omdat ik iets wil leren als ik op de manege rij, en dat lukt niet zo op zo'n superbraaf beestje. maar ik merk zelf wel dat ik al een stuk beter ben gaan rijden. Want in het begin naaide ze er alke les uit.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 16:08

Als je voelt dat ze dat probeerd te doen, dan zwaar gaan zitten, een beetje terug houden, en ontspannen gaan zitten.

Als ze op jouw hand reageerd en ontspant, laat je weer los, en rijd je weer verder.

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 19:25

Inderdaad zelf ontspannen blijven.

En verder consequent de hulpen geven: drijven - reactie. Geen reactie? Niet meer vriendelijk vragen. Dan heeft ze sneller de aandacht bij jou.

Hanniebal

Berichten: 501
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-04 20:14

okeej dan probeer ik dat, en hebben jullie ook nog tips om je paard te laten ontspannen als je rijdt ?

Duhelo

Berichten: 28533
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 20:18

zelf ontspannen zitten, en als ze er eens uit naait niet aan de teugels zitten trekken, egwoon een paar^passen laten doorgaloperen, dan rustig naar tragere galop-draf-stap, en weer doorrijden
*zegt de angsthaas die bij het minste de teugels aantrekt Schijnheilig *