Slingeren

Moderators: A_nouk, goldenarrow, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

dierenvriend

Slingeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-04 20:43

de jonge pony die ik verzorg en berijd is nu zo'n 3 maanden echt onder het zadel maar ze slingert nog heel erg. nu gaan we regelmatig op buitenritjes en bij mij in de buurt hebben we een groot grasveld met hier en daar een boompje. nou, hardstikke leuke galoppeerplek natuurlijk, maar het vervelende is dat ze om de 5 galopsprongen opeens naar rechts of links uitwijkt, dan weer naar links. de meeste keren kon ik me zelf wel weer in evenwicht brengen, maar toen ik vanmiddag in de openbare bak op haar reed, en daar een hindernisje stond en ik dacht dat we daar mooi langs gingen, week zij er dus weer voor weg, en dit keer ging ik zelf wel rechtdoor en lag ik er dus af. Het is dus vooral voor dingen die ze eng vindt, dat ze rechts links rechts gaat lopen. ik heb de teugels dan aardig kort en drijf flink als ze weer begint te slingeren om haar in 1 richting uit proberen te laten lopen, maar heeft iemand tips hoe ik dit geslinger kan verhelpen? aan de longe loopt ze verder goed en in de bak achter haar stal ook(dat is ook een hele vertrouwde plek), het is echt alleen op buitenritjes en dus in die openbare bak dat ze zo heen en weer slingert met haar lichaam.

Leven zonder paarden is geen leven...

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:51

3 maanden onder het zadel is nog niet heel erg lang. Sommige paarden hebben in het begin heel erg veel moeite met hun evenwicht.

Probeer zo veel mogelijk op 2 teugels en 2 benen te rijden, meer kan je niet doen lijkt me. Succes

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 13:36

Ik zou eerst zeggen. Ga zelf is gecentreerd op je kont zitten. Dan kun je die bewegingen makkelijk opvangen.
Daarbij als je zelf goed in evenwicht zit. Is het voor het paard al makkelijker rechtuit te lopen. Daarbij kun je hem met je lichaam corrigeren als hij begint te slingeren.

Als ik je verhaal goed snapt doet hij het enkel op tereinen die hij niet kent of waar het druk is. Dan is het mischien een manier om zijn omgeving in de gaten te houden. je zegt dat je hem kort heb, dan kan hij zijn hoofd niet draaien om te kijken.
Stap echt is even rond in een vreemde omgeving en zet hem even in het midden stil. Zo dat hij alles goed in zich op kan nemen. Daarbij rij vooral z'n net in gereden paard. Met voornamelijk losse teugel. Laat hem eerst is zijn evenwicht vinden en alles goed in zich opnemen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Rijo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 14:49

het paard vind het dan nog erg moeilijk om zijn evenwicht te houden zijn achterhand moet nog een stuk sterker worden en met traine wordt dat steeds minder.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 15:38

Je kan in het begin met een ander ervarener paard meegaan. Dan vind hij het minder eng en zal misschien minder heen en weer springen

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie