dikke kont en boomloos zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Susanne1

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Den Haag

dikke kont en boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-04 16:42

Ik ben op zoek naar een nieuw zadel voor mijn paard. Hij wordt namelijk erg sjacherijnig van dit zadel en het ligt niet echt lekker meer. Opnieuw opvullen helpt niet meer.
Nu heeft een vriendin van mij een boomloos zadel gekocht en de ervaringen van andere bokkers klonken ook goed. Maar ik heb ook gehoord dat je niet te zwaar mag zijn voor zo'n zadel.
Ik ben dus helaas wel zwaar en mijn paard geeft erg hoog op en is heel gevoelig voor alle bewegingen op zijn rug. Zou een boomloos zadel dan wel kunnen?
Vriendin woont in Breda en ik in Den Haag, dus lenen is geen optie.


Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 18:36

ik ben ook heel zwaar hoor en rijd met een Barefoot zadel, je moet wel een maatje 2 nemen.

Wat je kan doen, is Pmarena een pb sturen, die weet alles van boomloze zadels af en bij haar kan je een testzadel regelen, dan kan je het eerst proberen

pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 19:01

Ik zie hem al , ben net terug van het strand Lachen

Waarom een boomloos zadel voor echt zware mensen wordt afgeraden ,
is omdat het mogelijke drukpunt , de bevestiging van de beugelriemen , wellicht te zwaar belast wordt dan , op het moment dat een echt zware ruiter in de beugels staat tijdens het lichtrijden.

Het is wel zo vervaardigd dat de druk op de stijgbeugel-ophanging zoveel mogelijk gespreid wordt over het paard , maar hoe meer gewicht erin komt te staan hoe moeilijker dat dat is natuurlijk.

Als er een goede ruiter opzit die het paard niet in de weg zit en die niet constant met het hele gewicht in die beugels staat dan is er niks aan de hand. Zeker in dit geval is ook een goede pad erg belangrijk , dat gaat puur om de drukverdeling van die stijgbeugel-ophanging.

Barefoot waarschuwd daar dus voor , zodat mensen zich daar bewust van zijn en het zadel goed gebruiken.

Overigens spreidt een flinke bilpartij wel automatisch het gewicht heel goed over een grote rugoppervlakte , da's ook een voordeel Tong uitsteken

Bij een standaard Engels zadel worden bij een zware ruiter de kussen van het zadel helemaal in de rug geduwd en elke keer dat er in de beugels gestaan wordt is er weer het risico dat het zadel teveel op de schoft drukt... zo is het altijd wat.

Als jij als ruiter een fijne zit hebt en soepeltjes rijdt , dan is er in principe geen vuiltje aan de lucht mits je een goed pad gebruikt.
Bij voorkeur met ruggegraat-vrijheid.

Net als bij elk ander zadel moet je natuurlijk wel je paard in de gaten blijven houden , of hij geen ongemakken aangeeft.

Om er een plaatje aan te hangen zegt de paarden-fysiotherapeute van Barefoot altijd , tot een 85 - 90 kilo kan de beugelophanging het gewicht van de in de beugels staande ruiter nog goed genoeg verdelen , daarna komt het echt op de kwaliteit van de pad aan.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 19:14

oeioei dat wist ik niet van die beugels

Als ik galoppeer (en dat is niet vaak) sta ik altijd in de beugels......moet ik toch maar eens zitles gaan nemen.....

Susanne1

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-04 19:35

Kijk daar heb ik wat aan! Maar wat raden jullie aan met betrekking tot de beweeglijkheid van mijn paard? Het is namelijk vrij moeilijk om altijd mijn evenwicht te bewaren, omdat het tempo heel moeilijk constant te houden is. Uit de andere berichten lees ik dat jij alles voelt wat je paard doet, maar dat geldt andersom dan natuurlijk ook, toch?

Susanne1

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-04 19:41

By the way, gaaf paard van jou Smurf! Daar zou ik zo voor kunnen vallen!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 19:44

Citaat:
Daar zou ik zo voor kunnen vallen


thx. ik ben er ook voor gevallen....en vanaf gevallen Huilen
ook van een boomloos zadel kan je afgebokt worden

Mijn paard maakt het niet uit of je 50 of 100 kilo weegt.......merkt ie niet eens Haha!

Ik heb alle mogelijke zadels geprobeerd en ben het meest te spreken over mijn Barefoot, dat schuift niet bij een zijsprongetje en het zit heerlijk....... OK dan!
Je voelt inderdaad alle bewegingen van je paard, het grote voordeel voor mij is dat ik al voel dat ie gaat schrikken voordat ie het zelf weet Clown

pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 20:05

Ik had vandaag ook weer een lichtelijk paranoïde paniekzaaier onder m'n kont , gisteren even een kort ritje gemaakt en daarna nog even gelongeerd , maar daarvoor voor het laatst vorige week vrijdag gereden...dus ze was weer lekker bezig Clown

Voor haar doen was ze superbraaf hoor , maar ik heb werkelijk weer genoten van m'n Barefootje met al die katachtige schichtige bewegingen... een stuiter hier , een stop daar...dribbel-dribbel...*schrik* mij maakt het niks uit , ik zit er heerlijk sportief en vloeiend meegaand bovenop , gruwel bij de gedachte alleen al dat ik nog een zadel-met-boom zou hebben gehad , dan was ik echt versleten geweest nu Clown

Je moet die druk op de beugel-bevestiging een beetje in perspectief zien.
Het is het zwakste punt van het zadel en het is een theorie-kwestie.

Vergelijk dit "nadeel" , dat overigens prima opgevangen wordt door o.a. een goede pad eronder te gebruiken , met de nadelen die een zadel-met-boom heeft.

Behalve al dat die niet meegaat met de bewegingen van het paard ,
maar ook als je paard eens iets raars doet. Ik persoonlijk maak dan eerder een rare stuiter of vervelende druk op die rug dan met de Barefoot omdat ik daarop veel meer in evenwicht en veel vloeiender zit , echt als aan het paard gekleefd en ik kan er elke zit op aannemen die ik maar wil. Da's het mooie. Je kunt in nette dressuurhouding gaan zitten , als een ouderwetse cowboy voluit op je ass met je benen naar voren Tong uitsteken
Maar ook zoals ik meestal doe : vrij korte beugels en sportieve spring-achtige zit. Heerlijk veren vanuit je knieën en enkels , je zit echt op je paardje en voelt dat lijf tussen je bovenbenen die ook een groot deel van het gewicht verdelen.

Als je zelf vrij zwaar bent en dan op een zacht , schokdempend en soepel zadel zit waarbij je billen en bovenbenen het gewicht over de rug verspreiden en lekker zacht op je paard zijn Tong uitsteken ,
of dat je op een Engels zadel zit en je hele gewicht via de zadelkussens in de rugspieren gedrukt wordt... sowieso minder bewegingsvrijheid en minder "aan je paard gekleefd" .

Zo slecht is een boomloos zadel dan nog niet eigenlijk vind ik persoonlijk Lachen

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 20:26

Citaat:
Zo slecht is een boomloos zadel dan nog niet eigenlijk vind ik persoonlijk


helemaal mee eens....

nog een voorbeeldje, mijn paard slaat zo af en toe met zijn hoofd, al veel minder dan het geweest is, maar hij is aan het wisselen en krijgt hengstentandjes enzo. Die beweging gaat helemaal door tot aan zijn staart!

Met een Engels zadel weet je dat niet eens, met een boomloos zadel voel je die beweging van voor, onder je door, naar achteren gaan.

overigens is Morrie veel meer ontspannen gaan lopen met een boomloos zadel, er zat laatst iemand anders op en ik fietste erachter en zag zijn staart in de tact van de draf meedeinen, dat was weer een geweldig gezicht OK dan!

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 18:21

Als ik dit zo lees kan ik haast niet wachten tot het voorjaar... Dan heb ik genoeg gespaard voor mijn eigen boomloze zadel!
(voor die tijd stuur ik pmarena nog wel een pb over zo'n leenzadel die ik dan wil huren.... Wie weet valt het me wel tegen...)


SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 21:31

Citaat:
Overigens spreidt een flinke bilpartij wel automatisch het gewicht heel goed over een grote rugoppervlakte , da's ook een voordeel



Pfiew !! Ik zit goed Haha! Tong uitsteken

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 bezoekers