Halthouden als redmiddel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Halthouden als redmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-03 16:08

Ik rij een sinds een paar maanden op een paso fino pony.
Zij heeft van nature niet een echte stap, maar gelukkig heeft zij het wel een beetje geleerd in de loop der jaren. Nu heb ik een probleempje met rijden, ze is enorm drammerig en wl aleen maar hard, de ene keer gaat ze gewoon draven en de andere keer een soort tölt of telgang waarbij ze d'r hele rug vast zet. Elke keer als ik merkt dat ze dat gaat doen, laat ik haar halthouden en rustig stilstaan en nageven, dan stap ik weer verder, als ze ook bij het halthouden moeilijk doet, laat ik haar ook wel eens een paar pasjes achterwaarts. Ik heb wel het idee dat het helpt, maar ik vroeg me af is het goed om halthouden in dit geval als redmiddel te gebruiken?

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"


Farjen

Berichten: 7925
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 17:05

Ik zou ze niet meteen stilzetten maar terug naar stap gaan of ze rustig krijgen in de draf me je zit.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 18:02

prima oplossing, rust creeren, wachten tot ze netjes stil staat, en dan weer aanstappen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 18:07

Ja prima oplossing!
Zo doe ik het met die van mij ook, als ze heet wordt, heeft het echt geen zin om met haar in gevecht te gaan. Gewoon weer even de rust opzoeken en dan rustig verder gaan, alsof er niets gebeurd is.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 20:32

ben het er mee eens dat dit de oplossing zou moeten zijn... het is echter wel de bedoeling dat die op een gegeven momend weet dat als jij hem terug zet dat die rustiger moet worden en hem dus niet meer elke keer stil hoeft te zetten maar uit eindelijk dus gewoon in draf een beetje kan gaan schakelen.. ga zo door!! succes Knipoog

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 21:43

Het kan zeker werken, maar niet bij alle paarden. Sommige hebben er een handje van om zoiets juist tegen je te gebruiken door eens flink te steigeren... Laat ze dat geintje niet door krijgen! Ik los het om die reden juist liever voorwaarts op omdat die dramzak dus steigert....

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 21:50

het zou mijn manier niet zijn. Waarom doet je paard dat?

Wat er is een reden voor dat ze zo loperig en drammerig is, en de reden moet je bij jezelf zoeken!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 21:54

normaal gesproken zou ik zeggen: zet haar in stap, dat doe ik als ik even de controle over m'n bijrijdpaard dreig te verliezen. Aangezien dat bij jou geen optie is omdat de stap niet rustig is lijkt me stilzetten een goede oplossing.

Ben het trouwens niet met Pipo eens dat reden dat ze loperig en drammerig is alleen bij jou ligt.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 22:01

Pipo schreef:
het zou mijn manier niet zijn. Waarom doet je paard dat?

Wat er is een reden voor dat ze zo loperig en drammerig is, en de reden moet je bij jezelf zoeken!


Klopt dat je eerst moet kijken of het niet jou schuld is dat je paard zo drammerig is, maar als dat niet het geval is, je zult het toch op moeten lossen.
Die van mij doet het om onder het werk uit te komen, en weet gewoon dat hoe harder zei gaat, hoe sterker ze wordt. Ik kan het dan wel proberen voorwaarts op te lossen. Maar het enige wat ik daarmee bereik is dat ze nog drukker, dwarser en gestresster wordt.
Tja, dan zet ik haar toch liever stil. Probeer het overigens eerst met alleen terug naar stap te gaan, en zet haar vrijwel direct weer aan het werk.
Tot nog toe, heeft ze het ook nog nooit tegen mij gebruikt, denk ook niet dat ze dat gaat doen.
Maar natuurlijk verschilt de reactie op het stil zetten per paard.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 22:06

Richtje schreef:
Klopt dat je eerst moet kijken of het niet jou schuld is dat je paard zo drammerig is, maar als dat niet het geval is, je zult het toch op moeten lossen.
Die van mij doet het om onder het werk uit te komen, en weet gewoon dat hoe harder zei gaat, hoe sterker ze wordt. Ik kan het dan wel proberen voorwaarts op te lossen.



Waarom kijk jij zelf niet of het je schuld is dan? Want in jou zin lees ik gewoon duidelijk dat je je paard de schuld geeft.


Voor degene die het nog niet wisten : een paard is een vluchtdier, wanneer deze angst of pijn of iets dergelijks heeft zal het dier vluchten............

Loperig, drammerig, zijn dus allemaal punten waarop ze vluchtgedrag vertonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 22:07

Ellende schreef:

Ben het trouwens niet met Pipo eens dat
reden dat ze loperig en drammerig is alleen bij jou ligt.



99% van de redenen wel, maar de kans dat jij tot die ene procent hoort is vrij klein.

Maar wel prettig voor velen om als excuus te gebruiken.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 22:27

Pipo"]
[quote="Richtje schreef:
Klopt dat je eerst moet kijken of het niet jou schuld is dat je paard zo drammerig is, maar als dat niet het geval is, je zult het toch op moeten lossen.
Die van mij doet het om onder het werk uit te komen, en weet gewoon dat hoe harder zei gaat, hoe sterker ze wordt. Ik kan het dan wel proberen voorwaarts op te lossen.



Waarom kijk jij zelf niet of het je schuld is dan? Want in jou zin lees ik gewoon duidelijk dat je je paard de schuld geeft.


Voor degene die het nog niet wisten : een paard is een vluchtdier, wanneer deze angst of pijn of iets dergelijks heeft zal het dier vluchten............

Loperig, drammerig, zijn dus allemaal punten waarop ze vluchtgedrag vertonen.
[/quote]


Het zal ongetwijfeld niet helemaal aan haar liggen, en mogelijk is het ook wel een rijtechnisch probleem. Overigens is vandeweek de DA geweest, die één en ander aan haar gebit heeft gedaan, dus mocht het nu over zijn was het wel pijn (en dan voel ik me nu heel schuldig).
Ik wil dus echt niet alle schuld op mijn paard afschuiven, zo heb ik het ook echt niet bedoeld, maar het drammen en onstuurbaar worden is voor haar wel duidelijk een manier om onder het werk uit te komen. En op advies van (verschillende) instructrice zet ik haar dan stil.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 00:37

Ik zet ze ook op de rem - en wel om de simpele reden dat ze door mijn hand heenlopen. De enige oplossing die ik dan heb is duidelijker zijn met mijn hand; en dat is dus: ho! Ik hoef het meestal maar een of twee keer te doen, dan is 't weer helemaal klaar.
Vanzelfsprekend werkt dit alleen maar als je zeker weet dat je zelf ontspannen bent in je hand (en verder ook), dus dat je paard dramt om onder het werk uit te komen.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 08:24

maar dat stilstaan hoeft toch niet lomp te gebeuren? Raimaer heeft er ook wel eens een handje van, maakt zich dan lekker lang in stap. Als ik dat aan voel komen, ga ik gewoon stil staan en wacht ik net zo lang tot ze rustig mijn hand accepteert. Dan stap ik weer klein weg om de stap gecontroleerd te houden. Ook al ligt de oorzaak van het drammen bij mij, als ik het zo kan oplossen, zie ik het probleem niet zo, ik neem nl ook de oorzaak (zelf vast houden) weg.

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 10:32

*grinnik* bij mij is het dus andersom... bij het halthouden wordt ie drammerig. als hij dan begint te klooien draaf ik aan, laat ik hem weer rustig worden en probeer ik het opnieuw Haha!

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 11:23

Lielle schreef:
maar dat stilstaan hoeft toch niet lomp te gebeuren?

Klopt, volgens mij zeg JosLover ook niet dat ze het lomp doet - zo'n lompe ophouding is meestal alleen maar nodig als je het zelf te ver hebt laten komen of als je paard compleet niet oplet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 11:27

Als een paard een keertje doordramt lijkt het mij geen probleem om eens halt te houden. Maar bij de topicstarter krijg ik sterk het gevoel dat het paard altijd loperig en drammerig is. Daarmee krijg ik gelijk het gevoel dat het beestje juist teveel met de rem erop gereden wordt. En dan is halthouden geen redmiddel meer.

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-03 13:36

Deze pony heeft nog al een achtergrond en het kan bijna niet anders dan dat het daar (deels) aan ligt. Door de eigenaar, die er de laatste tijd er niet echt meer op rijd, maar vroeger wel, reed haar op (in zijn ogen) op de echte manier waarop je een paso fino moet rijden. En dat is met een scherp bit met scharen en een kinketting en dan heel hard en dat hoofd helemaal omhoog en dan tölten. Om over zijn zoontje nog maar niet te spreken, want die sloeg haar alleen maar. Sinds een jaartje of 1-2 wordt ze bereden met een trens bitje, en dat heeft veel moeilijkheden met zich meegebracht, je kon haar niet meer houden e.d. Toen hebben we de knop omgedraaid, we zijn begonnen met freestyle, want dat vluchtgedrag was grotendeels angst, ze heeft hele slechte ervaringen met ruiters. De hele zomer zijn we bezig geweest met freestyle en een beetje grondwerk, wat we er van wisten. Toen is ze weer een beetje gaan rijden, en dat ging al een stuk beter dan daarvoor.

Dat drammen is dus denk ik een combinatie van angst, klierigheid (misschien omdat ze altijd een heel scherp bit in had, en nu een trensje) en ongetwijfeld zal het ook aan de ruiter liggen.
Ik moet toegeven dat ze wel een beetje op de rem wordt gereden, maar naarmate ze rustiger wordt dan gaat de rem er ook meer af natuurlijk. Ze wil dan wel halsstrekken, maar dan gaat ze altijd draven. Nu laat ik dat meetsal wel als dat ontspannen gebeurd, want ze reageerd ook behoorljik goed op mjin zit . Ik steek mijn benen niet af (ik rij trouwens altijd zonder zadel), want ook met halthouden de eerste paar keren is het vrij veel hand, maar ik oefen veel halthuden dus dat heeft ze snel door, en dat doe ik met been en zit en mocht dat niet genoeg zijn ook hand. Dus wees gerust ik zet haar niet (behalve als het echt niet anders kan) op de handrem.

Nu weten jullie iets meer van het verhaal!
In ieder geval heel erg bedankt voor alle tips en trucs Lachen

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-04 20:39

Toch even een *schopje* omdat misschien iemand na wat meer 'geschiedenis' van de pony in kwestie nog een goede tip heeft of iets op te merken over de problemen die opduiken tijdens het rijden.

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 08:17

ik zal er nog eens over denken, kom er later op terug.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 11:25

Ik denk niet dat halthouden dé oplossing is. Als een paard zo loperig en drammerig is dan krijg je haar niet met een normale hulp stil. Je gaat dan altijd wat meer trekken en dat is juist niet de bedoeling. (vind ik)

Er zijn zat andere oplossingen; zet je paard goed aan het werk d.m.v. voltetjes e.d. en probeer heel veel met stem op te lossen, ook aan de longe en aan de hand.
en er zijn zat instruktrices met genoeg ervaring hiervoor!

She's my lady Lovers

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-04 13:53

Nistria schreef:
Je gaat dan altijd wat meer trekken en dat is juist niet de bedoeling. (vind ik)


Hier ben ik het helemaal mee eens, maar gelukkig is het bij mij niet het geval dat ik hoef te trekken.
doordat ik vaak het halthouden oefen, omdat ze daar rustig van wordt, reageerd ze goed en snel op de hulpen: sluit je hand, sluit je been. Ik leg dus zeker mjin been aan, en soms als dat niet genoeg is knijp ik aan mijn mijn zit. Rageert ze dan nog niet, dan is het even ho is ho.

Soms heb ik echter dat ik zo gek word van dat gedram dat ik haar maar een paar rondjes laat galopperen, en dat is natuurlijk het tegenovergestelde van halthouden. De ene keer werkt het en moest ze duidelijk haar ei even kwijt, maar soms kan ze daarna alleen nog maar dribbelen...

*dilemma*

[edit] heb zondag heeerlijk gereden OK dan! Ze was goed aan de hulpen, ze is niet altijd vervelend Lovers

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 13:59

Pipo schreef:
het zou mijn manier niet zijn. Waarom doet je paard dat?

Wat er is een reden voor dat ze zo loperig en drammerig is, en de reden moet je bij jezelf zoeken!

sommige paarden hebben een drammerig karakter en doen het uit zichzelf. ZE zijn loperig en zullen niet snel naar je hulpen luisteren en proberen deze te negeren als je aan geeft dat ze rustiger aan moet doen. Paarden zijn geen machines hoor, ze maken ook best fouten.

Alleen is het wel zo dat alleen een ruiter dat op kan lossen of het probleem kan verergeren door eigen onkunde/onmacht, vandaar dat men zegt dat fouten altijd bij de ruiter liggen. MAar je moet het nu weer niet te cru stellen.

Ik zou het drammerige oplossen niet door te trekken uiteraard maar op de volgende manier: steeds ophoudingen maken met je BUITENteugel. je sluit je buitenhand en EIST dat ze reageert. Je mag haar gerust bij haar kiezen pakken als ze niet luistert, maar hou het altijd kort. Heb je een onsje nodig, is het goed, heb je echter 10 kilo nodig, dan moet je ook niet minder pakken, want dat helpt dan niet.

Als je merkt dat ze inderdaad terug komt daarop, dan moet je haar belonen en als ze weer tempo verhoogt (en dat zal ze geheid doen in het begin!) dat blijven herhalen. JIj houdt haar weer in, zodat ze weer terug in tempo komt. Herhalen tot in den treure.

Waarom alleen buitenteugel gebruiken?
Het is moeilijker voor een paard om zich sterk te maken op 1 teugel dan op 2 teugels. Maar je moet een ophouding altijd kort houden, niet lang laten duren, anders geef je het paard toch weer de kans om sterk te worden.

De hond is de betere mens

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 15:16

Ik heb nu ook een jong paard die erg graag wilt werken.
Hij wilt ook graag wat harder lopen dan dat ik wil maar dit vat ik juist positief op; deze energie kan ik over een tijdje weer goed gebruiken. Je moet er mee leren omgaan. Als ik mijn hand ontspan en veel met mijn stem bezig ben wordt hij ook wel weer rustig --> dit is dus zonder hand.

Als ik hem halt zou zetten staan hij met zn kin op zn borst (omdat hij zo gevoelig is in de mond) en ik denk dat ik hem dan zwaar beledig....

She's my lady Lovers

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 15:59

Maar loperig zijn is niet hetzelfde als graag willen werken. Het verschil zit hem in de (ont)spanning.

De hond is de betere mens


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 6 bezoekers