voor en nadelen van rijden/longeren met elastiek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
fabie_nneZ
Berichten: 15
Geregistreerd: 16-08-15

voor en nadelen van rijden/longeren met elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-15 15:13

De naam zegt het al. Wat zijn jullie ervaringen met rijden of longeren met elastiek/ halsverlenger
En wat zijn de voor en nadelen?

CindyZ UFO Kievitshof x True Love


Anomien

Berichten: 7266
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: voor en nadelen van rijden/longeren met elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:18

Dat een paard een valse aanleuning laat zien. Her uiteindelijk niets toevoegd aan he training omdat je er geen souplesse mee traint en mogelijk zelfs het tegenovergestelde.

Mama van mijn lieve meisjes

0000
Berichten: 5463
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 16:20

In mijn ervaring gaat een groot deel van de paarden erin hangen met longeren. Rijden ermee is om meerdere redenen een afrader, bijvoorbeeld dat de buitenzijde niet meegeeft als je eens meer stelling en buiging vraagt. Belangrijkste vind ik echter dat rijden met een vastzittende hulpteugel (elastiek, bijzetteugel) erg gevaarlijk kan zijn als je paard om wat voor reden dan ook schrikt/in paniek raakt en op geen enkele manier ruimte krijgt.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 16:33

Ik vind dat je slecht in kan schatten hoeveel druk er werkelijk om het paard staat. Als ze schrikken kunnen ze min of meer tegen de druk in gaan (elastiek gaat meer mee) maar hoeveel druk staat er dan op zijn hoofd en in zijn mond? Mijn paard vond dat maar niets, met een slof longeren gaat hem beter af. Een slof of bijzet vind ik ook fijner. Er zit geen rek op en als ze los hangt zie je dat duidelijker (vind ik)

Urielle

Berichten: 50066
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: voor en nadelen van rijden/longeren met elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 17:21

Ik vind dat ZE vreselijk taai in de mond worden.

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: voor en nadelen van rijden/longeren met elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 17:25

Is mooi voor het plaatje. Maar je krijgt een valse knik, dus valse aanleuning. Wijken voor druk ipv aanleuning nemen. Naar aanleiding van je vorige topic zou ik je willen adviseren om je wat meer te verdiepen in het longeren. Je bent alleen maar bezig met nageeflijkheid.
Terwijl nageeflijkheid komt vanuit het voorwaarts neerwaards. Beginnen bij het begin, niet halverwege
Een paard moet eerst ontspannen en goed voorwaarts lopen. Dan neemt hij uit zichzelf aanleuning. Daar hoef jij niets voor te doen, dan goed rijden

Kilian du puits <3 endurance klasse 1 156 km + 16, klasse 2 40,5 km + 1

_Charlot
Berichten: 1264
Geregistreerd: 19-09-13

Re: voor en nadelen van rijden/longeren met elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 17:29

Ik longeer de jonge paarden, net zadelmak met een elastiek.

Zo krijgen ze druk op het bit, maar als ze trekken rekt het mee en krijgen ze geen klap.
Als ze wat meer zakken gaat de druk ook van het elastiek.

fabie_nneZ
Berichten: 15
Geregistreerd: 16-08-15

Re: voor en nadelen van rijden/longeren met elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-15 17:39

@milkberry mijn paard is al ontspannen en goed voorwaards ik wil dit niet voor mijn paard om haar te dwingen nageeflijk te krijgen. Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt van wat ik bedoel.

CindyZ UFO Kievitshof x True Love

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 17:40

Zelf vind ik het niet echt wat, ik longeer liever met een driehoeksteugel. Daarmee kunnen ze namelijk nog het hoofd van links naar rechts bewegen en zakken en weer omhoog.

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: voor en nadelen van rijden/longeren met elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 18:56

Als je paard goed ontspannen is en voorwaarts, dan zou hij niet steeds zijn hoofd omhoog gooien zoals je in je andere topic omschrijft. Begin bij de basis is all I'm saying.

Kilian du puits <3 endurance klasse 1 156 km + 16, klasse 2 40,5 km + 1

snorkel1986

Berichten: 2975
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: voor en nadelen van rijden/longeren met elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:01

Voor longe werkt het bij mij heerlijk.. rijden gebruik ik hem niet of nauwlijks

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

fabie_nneZ
Berichten: 15
Geregistreerd: 16-08-15

Re: voor en nadelen van rijden/longeren met elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-15 20:49

Milkberrie ze gooit haar hoofd niey om hoog ze loopt altijd zo zo is het haar op de drafbaan aangeleerd enzo

CindyZ UFO Kievitshof x True Love

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: voor en nadelen van rijden/longeren met elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:09

Dat probeer ik je uit te leggen. Ik heb jaren op een stal gestaan waar ze dravers omscholen tot rijpaard. Dus ik heb dit miljoen keer voorbij zien komen. En met elastieken ga je dit niet oplossen. Dravers die met hun hoofd in de lucht lopen, drukken hun rug weg onder het zadel.
Ga zelf maar eens rechtop staan, en laat je hoofd naar achter zakken. Dan ga je automatisch je rug hollen om te compenseren. Dat doet jouw draver ook. Daardoor draagt hij jou niet op de goede manier. Daar kan hij niets aan doen, dat is hem zo aangeleerd. Dus het eerste wat hij moet leren is dat hij zijn rug BOL moet maken. Dus zijn hals moet vanuit de schoft naar beneden zakken. Dit bereik je niet met een elastiek. Nog met een slof. Dravers zijn grof gezegd geleerd om daar tegen in te gaan hangen op de baan. En de achterbenen zwabberen er dan ergens achteraan.

Kilian du puits <3 endurance klasse 1 156 km + 16, klasse 2 40,5 km + 1

midgie

Berichten: 7243
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: voor en nadelen van rijden/longeren met elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:39

naar mijn idee zijn er geen voordelen, een paard moet je leren voelen en dat kan niet met hulpmiddelen , werk met lichaamstaal ook in het longeren , rij op zit en niet aan een elastiek, want daar leer jij niks van en het paard al helemaal niet, ook leert het paard zijn achterhand niet gebruiken als hij ergens in kan gaan hangen, leer het paard op eigen benen lopen met een ruiter op de rug en daar is longeren aan de enkele lijn een heel belangrijk stukje van.
Longeren is niet zomaar rondjes laten lopen met dingen eraan of aan een bit, aan bit longeren is ook helemaal niet nuttig, zelf werk ik met kaptoom zodat je de schedel kan plaatsen en aan de bovenlijn kan werken, wat wil je met alleen de onderkaak in je hand, dat is erg pijnlijk en je traint het paard tegen inplaats van hem leren dragen met het achterbeen

ilonatessa
Berichten: 3
Geregistreerd: 07-09-14
Woonplaats: emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 15:41

ik ken iemand die rijd met elastiek op mijn verzorgfriesje zij rijd daar ook op
maar als ik wil rijden op haar dan loopt ze veelste diep ze doet dit vanzelf iemand tips ??
i k vind zelf een elastiek niet fijn je geeft het paard dan niet veel ruimte vind ik
maar kan iemand helpen want ik ben echt hoopeloos ze loopt veelste diep en krijg der niet omhoog
:( :o

Leven zonder paarden is als ademhalen zonder lucht

chamion
Huisheks

Berichten: 3661
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 16:04

Ik gebruik op het moment mijn stiek veel voor longeren. Maar ik gebruik hem niet als vaste hulpteugel. Hij kan alle kanten opschuiven. Hij kan alleen geen sterren meer staren.

Het gedeelte waarmee je versteld ligt op zijn rug (daar door kan het schuiven, natuurlijk met een dekje onder het schoftje) dan door de onderste ring en direct aan het bit geklikt. Dus exact andersom (verstel gedeelte achter de oren en dan via het bit aan een ring van het longeerschoftje) van hoe die zou moeten. Mijn loopt daar heel lekker op, en natuurlijk schakel ik ontzettend tijdens het longeren. Van overgangen stap naar galop en van een soort passage naar uitgestrekte draf enz. Dit paard kan het hebben want hij heeft in het verleden best wat gelopen.

Maar ik moet zeggen dat hulpteugels veel afwissel. Zo pak ik ook regelmatig dubbele lijnen of passoa. Soms longeerhulp, maar hij loopt al heel makkelijk met zijn neus tussen zijn knieën en maakt regelmatig gekken passen dus hij wilt zich er nog wel eens inslaan. Daarom zet ik hem nooit tussen de benen bij.

Maar daarnaast is het ook afhankelijk van het paard. Heb een tijdje 1tje lesgeven met een fries en die liep toch het beste op dubbele lijnen maar dat was hij gewend vanaf de kar. En de pony die ik nu longeer (oke niet nu ter plekke maar welke ik nu train) moet eerst leren lopen op eigen benen en tempo houden. Daar heb ik simpel een touwtje die heel los hangt (werkt alleen in op het moment dat zijn neus boven zijn schoft uit komt) Bij deze zou ik echt nog geen elastiek aan doen, ze zouden er alleen maar in gaan hangen.



NEVER MIND, oud topic wat geupt is. :')

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bliksem38, Googlebot, Ubermetrics en 12 bezoekers