Weigeren bij elke vorm waar balkjes in voorkomen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-01 22:10

Ik wilde laats balkjes draven, om hem wat beter met zijn achterhand eronder te laten lopen, en voor wat afwisseling. We hadden een aantal balkjes op de grond gelegd en ik reed er recht op af, ineens gaf hij een bok, sprong half over het eerst balkje en reed zijn kont tegen de muur. Het ging zo snel dat ik niet echt besefte wat er gebeurde. Toen nog een keer geprobeert, en toen draaide hij zijn hoofd naar de balkjes en liep opzij weg. De derde keer heb ik mijn zweep in mijn andere hand gepakt, de teugel aan de andere kant korter gepakt, en toen hij probeerde weg te draaien een tikje met de zweep. Hij nam het eerst balkje niet, en draafde vrolijk over de rest, de laatste keer weigerde hij weer. De volgende dag wilde we kijken wat hij deed met een sprong, en weer hetzelfde. Steeds weigeren en langs de sprong draaien inplaats van stil gaan staan ofzow. Eerst vond hij balkjes draven en een klein sprongetje het einde. Het sprongetje hoeft ook niet zo hoog te zijn, zelfs met 30 cm was hij al blij. Hoe kan ik dit het beste oplossen? want hij lijkt bang te izjn voor de balken, of loopt hij mij gewoon te etteren? Alle tips zijn welkom.

Groetjes Ymke

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 22:37

Doet hij dat ook aan de longeerlijn? Rustig aan de hand beginnen en dan langzaamaan uitbreiden. Zal wel een kwestie van wennen zijn. Die van mij ging in het begin ook als een malloot!

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 23:23

Gewoon rustig opbouwen. Dus eerst 1 balkje, en er terloops tijdens je dressuur eens overheen stappen (tomtidom Schijnheilig ).
Dan dat bevestigen door er gewoon een aantal keren overheen te gaan. Kijkt hij daar niet meer van op, ga je er eens in draf overheen.
Tenslotte kun je het nog in galop doen.
Tweede stap is weer een balkje erbij, enz. zelfde proces.

Die van mij denkt de eerste keer dat ik erover draaf nog steeds dat balkjes bijten, maar dan gaat ze lekker aan het werk.
Ik trek me er gewoon maar niks van aan.....op deze manier heb ik haar wel geleerd dat ze haar in elk geval niet helemaal zullen opeten.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Dees

Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 09:50

Ik denk dat je paard inderdaad gewoon nog moet wennen aan de balkjes... ze vertrouwt het hele zaakje nog niet. Je kan het eerst ook gewoon aan het halstertouw proberen, jij er dus naast. Dan gaat het de volgende keer vast beter....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 15:47

Volgens mij loopt hij gewoon te etteren. Je moet jezelf een beetje helpen: leg bij de eerste balk aan de zijkanten 2 dwarsbalken die hoger liggen, zodat hij er niet langs kan. probeer ook tempocontrole te houden, want dat springen is dus een teken dat je hem maar aan laat doen. Je moet hem bij je houden.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 20:39

hij heeft misschien een slecht ervarig gehad met balkjes, kijk naar z'n ogen, dan zie je wel of ie bang is of niet, als ie dat wel is gewoon aan het touw proberen en als ie niet bang is flink aanpakken

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-01 23:01

Citaat:
Op 2001-09-11 15:47, schreef Desiree:
Volgens mij loopt hij gewoon te etteren. Je moet jezelf een beetje helpen: leg bij de eerste balk aan de zijkanten 2 dwarsbalken die hoger liggen, zodat hij er niet langs kan. probeer ook tempocontrole te houden, want dat springen is dus een teken dat je hem maar aan laat doen. Je moet hem bij je houden.


Mijn probleem is dat ik absoluut niet durf te springen, ik ben er doodsbenauwd voor. Ik wil het dus opbouwen door te beginnen met balkjes, in de hoop dat ik over een tijdje wel durf te springen. Voor zover ik weet heeft hij altijd alles gesprongen(natuurlijk wel eens geweigert) en ook balkjes gedraaft.
Aan de longeerlijn doet hij het ook niet en springt hij over 1 balkje heen alsof het een vlees etend monster is. Verward Heel vaag dus!!

Bedankt voor de reactie's. Dat van een balkje ernaast ga ik zeker proberen!

Groetjes Ymke

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 12:29

hoe vind jij het om over die balkjes te draven? ben je dan ook krampachtig (al is het maar tussen de oren)? Je moet je paard wel vertrouwen geven om over die dingen te gaan. Laat eens een ervaren ruiter het proberen met hem, en kijk eens hoe hij daarop reageert. Want dat zal een hele hoop vertellen over hem, of over jou als ruiter. Als hij het namelijk goed doet met iemand anders, ligt het aan jou. En dan ligt het waarschijnlijk indirect aan jouw rijtechniek. Als jij namelijk niet zeker bent en zelf geen vertrouwen hebt, heeft dat weerslag op jouw techniek. Probeer dus effe uit te vinden aan wie het ligt, en vervolgens waar het aan ligt.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 13:31

ik heb dat ook gehad dat ik zo bang was voor springen dat queen gewoon begon te weigeren..... heel langzaam weer opgebouwd met balkjes draven en lage kruisjes spriongene n zelf heel ontspannen erop zitten.... als je laag vertrouwen hebt kan je pas eg gaan springen het heeft bij mij geholpen ik spring nou zo M nivo met queentje

Love the life that you live, live the life that you love

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 13:32

Ja, bange ruiters kunnen goede springpaarden op die manier behoorlijk bederven voor het springen. Dat is zonde hoor.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 14:42

Dat deed mijn pony eerst ook, ze was kei bang van die balkjes. Je moet je pony gewoon over die angst heen helpen, vooral niet gaan slaan met dezweep, tikje mag wel. Als je drafbalkjes hebt kun je aan de zijkant van die drafbalkjes ook een balkje neerleggen (of dat balkje iets verhogen) want dan kan hij iniedergeval al aan 1 kant niet meer weigeren. Hij zou bijvoorbeeld altijd nog naar achteren kunnen gaan, maar dan kun je dan een persoon neerzetten die je pony over de balkjes heen drijft ofzo.Zie maar of het werkt. xxx Suleika Party!! Schijnheilig Party!! Party!! Schijnheilig

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 18:21

"eerst vond ze het 't einde" zeg je. Is er misschien iets gebeurd waardoor ze bang geworden of heeft ze misschien last van 'r voorbenen ofzo? Je weet maar nooit.
Als je kunt achterhalen waardoor het komt is het eenvoudiger om een oplossing te vinden.

Als ze onzeker of gewoon lastig is en jij vindt 't eng (kan ik over mee praten!) is het misschien verstandig om er eens een ervaren rustige springruiter op te laten en te kijken wat ze dan doet en hoe die het oplost.

Ik heb mijn instructeur een aantal keer met mijn paard laten springen toen het niet ging (ik vond, en vind eigenlijk, het ook best heel eng!). Bij hem heeft ze toen de rust gevonden om lekker te gaan springen.

Succes ermee.
Ellis

komiek
Berichten: 11
Geregistreerd: 15-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 15:48

weigeren is altijd je eige schuld, ik kan het weten, ik spring Z, en als mijn pony (weer eens) weigert, weet ik dat ik hem niet genoeg vertrouwen geef
Als je niet durft, vraag het dan aan iemand die het wel durft


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers