Zadelmak maken, hoe doen jullie het?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 23:22

pcies....

even off record............. tis toch echt kim Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 23:24

gijsenkim schreef:
pcies....

even off record............. tis toch echt kim Haha!



sorry, kweet het wel Haha! Foutje Haha!

Overigens las ik je bericht verkeerd, ik dacht dat je bedoelde dat ze allemaal lastig werden na 3 weken. Had niet gelezen dat er bij stond...............die paarden waar je binnen drie dagen op zit Haha!

Inderdaad, die worden vaak wel lastig later! Maar op mijn eigen manier, die wat trager is, gaat het prima hoor !

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 23:31

idd.......... laat ze maar even lekker flippen aan de lijn....... trager is niet gelijk slechter....ik ben ook voor de doe het maar rustig aan manier...

maartoch voor de echte niet opgevers is de halster met touw manier wel een uitkomst

maargoed 100 mensen 1000 manieren.....

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 20:11

Ik hou niet zo van dat eeuwige gelongeer. Ik zit er dus ook altijd vrij vlot op. Ik knoop altijd een extra teugel aan de neusriem en daar rijd ik ze de eerste tijd mee, de andere hangt er dan een beetje bij. Na verloop van tijd neem ik die pas aan. Het stuur monteer ik er dus later pas op, eerst moeten ze willen lopen. Je doet wel een poging om ze hun neus achterna te laten lopen maar zolang ze maar voorwaarts zijn maakt me dat in eerste instantie niet eens uit.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 22:43

Heb tot nu toe nog maar één paard ingereden. Mijn toenmalige 3 jarige hengst.
'k Ben er gewoon in de paddock op gaan zitten (hij had geen halster/zadel/hoofdstel om) Een krukje ernaast en hop erop.
De volgende dag nog eens en toen enkele passen gedaan.
Na een week met side-pull en zonder zadel in de wei.
Twee weken later met zadel en side-pull in de wei.
De derde dag met zadel en side-pull het bos in.
Hij heeft me er nog nooit proberen af te gooien. Sterker nog, toen ik één keer dreigde te vallen (hij schrok ergens van en sprong opzij -ik zonder zadel) kroop hij onder me, zodat ik er op bleef!!
Ik had hem toen al wel twee-en-een half jaar.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 13:53

Ik maak nu al ruime tijd geen paarden meer zadelmak, ik heb de tijd en het lef er niet meer voor.Maar heb door de jaren heen ca. 25 paarden en ponies beleerd.

Ik moet wel zeggen dat ze allemaal wel gewend waren om netjes aan een halster mee te lopen. Verder hadden de meeste vrij weinig ervaring met mensen. Op de handelsstal kwam het gros van de paarden ergens bij een boer uit de wei.

1e dag begon ik altijd met eerst even lekker poetsen en krabbelen. Even vertrouwen opbouwen. Meteen leren om een voetje te geven. Ik deed dat altijd met iemand samen. Vervolgens hoofdstel in met bit. En dan aan de longeerlijn. Eerst een paar rondjes aan de buitenkant iemand mee laten lopen en dan alleen. Dat hebben ze vrij snel door. Als ze moe begonnen te worden stopte ik en kregen ze wat lekkers en werden ze nog even afgeborsteld.

2e dag: Als 1e dag, maar als ze wat moe werden werd het zadel erop gelegd. Sommige accepteerden het direct, andere moesten even van ze afbokken. We lieten ze dan wat overgangen maken van draf naar galop en terug, zodat ze zadel goed voelden. Dan beugelriemen naar beneden en nog even een paar rondjes aan de longe laten lopen.
Vervolgens lieten we ze even op adem komen en ging ik er overheen hangen. Ondertussen veel praten en belonen. Een paar keer weer er naast staan, veel praten en weer een paar keer opnieuw hangen.

Vaak raakte ik ze even achter het zadel aan om te kijken of ze erg gespannen waren. Of ik deed mijn hand hoog boven het zadel om mijn opzwaaiende been (tijdens opstijgen) na te bootsen. Als dat goed lukte. ging ik in het zadel zitten. Ik zorgde er wel altijd voor dat ik snel ging zitten voor het geval dat er veel reactie zou komen. Met begeleider ernaast ging ik dan wat rondstappen. Als dat geaccepteerd werd nog even een paar rondjes aan de longe met een stukje draf.

dag 3: Zelfde als dag 2, maar dan iets sneller zadelen en erop. Ook al een stukje los.

dag 4/5: direct zadelen, na 10 minuten longeerwerk erop en losrijden.

Daarna longeerde ik eigenlijk niet meer. Gewoon erop en ca. 20 minuten rijden. Afhankelijk van het paard pakte ik na 5 tot 7 dagen een stukje galop mee. Er zijn nu eenmaal wonderpaarden die alles direct begrijpen en er zijn paarden die wat meer tijd nodig hebben.

Ishanti
Berichten: 55
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 16:33

Ik zag vorige week iets bij Animal Planet.. er was een vrouw die dr hele leven al met paarden bezig was, en ze wilde graag in het wild, wilde hengsten gaan berijden. Dus zij met dr crew naar het wild. Stukken land afgezet en een hengst ingesloten. Ging allemaal met veel geduld maar geen gepoets, dit waren dan ook echt wilde paarden die dus nog nooit met mensen in aanraking waren geweest. De 1 keer dat ze hem wilde aaien, had ze handschoenen en armbeschermers om en al. Op de 2e dag kon ze al opstijgen!

Even kort samengevat, het was duidelijk dat een paard van zichzelf nooit iets kwaads in de zin heeft naar mensen toe. Als een paard slecht reageerd op de mens, komt dat door zijn ervaringen met de mens. Een paard in het wild, zal de mens altijd toelaten. Was erg mooi om te zien trouwens..

Allemaal gebasseerd op vertrouwen en kalmte.

Nu begrijp ik natuurlijk wel dat als je een jong paard wil beleren en dat paard heeft al een bepaald gedrag naar mensen toe, dan kan het beleren veranderen in een heuze rodeo.. maar ik wilde even kwijt wat ik had gezien, want dat was echt fascinerend!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 18:30

Volgens mij klopt dit niet helemaal. Een paard is een prooidier terwijl een mens eigenlijk een jager is. Alle zoogdieren met de ogen voor in de kop zijn jagers. Dieren met ogen opzij zijn prooidieren ... normaal zal een prooidier zich niet zomaar laten pakken door een jager Knipoog

Ishanti
Berichten: 55
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 10:06

sonjabelgium schreef:
Volgens mij klopt dit niet helemaal. Een paard is een prooidier terwijl een mens eigenlijk een jager is. Alle zoogdieren met de ogen voor in de kop zijn jagers. Dieren met ogen opzij zijn prooidieren ... normaal zal een prooidier zich niet zomaar laten pakken door een jager Knipoog


Nou ok dan waren ze op animal planet hele goede acteurs Knipoog

evenals de hengsten Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 10:19

Lang leve de opfok met zo weinig bemoeienis als kan van de mens.......... dus!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 11:20

gijsenkim schreef:
Lang leve de opfok met zo weinig bemoeienis als kan van de mens.......... dus!



Ik snap ook niet dat mensen als excuus aanvoeren om je veulen thuis te houden, dat je hem vast kan laten wennen aan mensen en vreemde dingen.

Je gaat toch ook je kleuter niet vast 1 dag in de week op de werkvloer zetten zodat hij van de werksfeer kan proeven?
Hoewel je wel het gros van je leven daar doorbrengt Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 13:47

gijsenkim schreef:
Lang leve de opfok met zo weinig bemoeienis als kan van de mens.......... dus!



OK dan! Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 17:54

Ik heb het ook gezien Ishanti!
Erg indrukwekkend hoe hengsten binnen 2 dagen zich los
rond laat rijden , terwijl ze ervoor nooit eerder mensen had gezien.
Dit terwijl de kuddes wilde paarden (onder leiding van woeste hengsten) af en aan liepen, denk niet dat dit dan toevallig ook lieverdjes waren, er zat 1 jonge hengst bij van een jaar of drie.
De ander was eerder een jaar of 6-7 en ik dacht dat hij compleet onder de modder zat, dat bleken dus allemaal korsten te zijn van het vechten...

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 18:32

Natasha schreef:
Wat Kawa nu zegt, daar ben ik ook heel benieuwd naar, en anders wil ik heel graag het tel nr van die jongen.......


Hmm Mel kunnen we het volgende keer ook niet zo proberen Haha! Knipoog

Giwa
Berichten: 52
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 16:35

Ik heb van de zomer een tinker en een haflinger ingereden. Nou, werkelijk het verschilt ook per ras! Dit waren twee diertjes die ik binnen een mum van tijd kon berijden en zelfs mee naar buiten kon nemen (alleen).

Ook heb ik een arabier ingereden (egyptisch gefokt). Deze had een trauma (eraf vallen en er niet meer opstappen) opgelopen bij de vorige eigenaar. Dus veel paniek als het zadel in zicht was. Wat hij overigens nu nog heeft, gelukkig stukken minder.
Deze arabier kon ik binnen 2 weken in stap, draf en galop rijden. Nu is hij al helemaal gereed voor endurance klasse 1.

**vertrouwen** is the key!

Let wel, als het beestje door een onervaren iemand wordt ingereden en zo met "traumatiserende" ervaring in aanraking komt, dan is dit moeilijk om te verbeteren.

Op dit moment ben ik een arabisch volbloed hengst, met hoofdletters hengst aan het inrijden. Nou, daar heb ik aardig wat tijd voor uit getrokken. Deze is tot tegenstelling van de andere arabier absoluut niet bang. Maar voelt heel snel de onzekerheid van zijn ruiter en profiteerd daarvan.

Maar met geduld kom je een heel eind. Ook als het weer een keer meezit Knipoog