Paar springvragen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Paar springvragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-04 13:06

Ik heb gisteren weer eens gesprongen, en het valt me op dat Trix vaak niet goed uitkomt als ik gewoon met hoofdstel rijd. Met alleen een touw om haar hals weet ze het wel precies uit te zoeken en komt ze maar heel weinig verkeerd uit. Ik neem aan dat ik haar een beetje in de weg zit, ik kies namelijk de weg die ik wil rijden en die blijkt steeds een galopsprong te kort te zijn. Haha! Moet ik haar een beetje meer zelf haar gang laten gaan zodat ze zelf een beetje haar weg kan kiezen? Ik kan niet zo goed een middenweg vinden want ik kan haar natuurlijk ook niet met boogjes in de teugels op die hindernis af rijden. Ik bedoel, ze springt wel, maar het ziet er niet echt geweldig uit. Bloos
Verder vindt ze het niet leuk om alleen te springen, als ik met iemand anders rijdt is ze hartstikke aktief, maar als ik alleen ben heeft ze echt geen zin meer. Scheve mond Iemand een oplossing? Ze gaat hartstikke netjes op de hindernissen af, maar zodra ze dan wat hoger worden blijft ze volhouden dor te weigeren. Hoger dan 50 cm kom ik in mijn eentje niet. Haha! Haar er met een paar tikken overheen slaan kan dus niet want dat redt ze niet. (hoezo slim)
En als laatste, ze kijkt een beetje neer op lage hindernissen en wil ze echt niet normaal springen. Als het hoger wordt gaat het hartstikke netjes maar de lagere hindernissen springt ze echt met zo'n huppeltje, aslof ze denkt van: moet ik hieroverheen stappen of moet ik springen, ik neem maar een middenweg, ik doe een raar huppeltje... *LOL*
Nou ja, als allerlaatste *LOL* , volgens mijn lesgeefmens heeft Trix een hele leuke achterbeentechniek maar ik vindt dat ze een beetje overdrijft (de pony dus Knipoog ) Ze gooit haar achterbenen zo hoog en lang op dat ze heel erg op haar voorhand landt, vooral bij de lagere hindernissen dus. Ze heeft pas ook met een achterbeen in het hek vastgezeten, en nu doet ze nog vorzichtiger om vooral het hout maar niet te raken. Haha! Heel leuk, maar het mag wel iets minder. Iemand een oplossing?

hesterv

Berichten: 2853
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Bitgummole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 19:53

Hey

Als Trix er zelf niet veel vertrouwen in heeft is het misschien verstandiger om eerst wat meer aan de techniek te doen denk ik. Gewoon met balkjes draven en bijv. wat kruisjes achterelkaar. En als ze zelf de afstand wil inschatten is dat wat mij betreft wel goed hoor!! En proberen zo min mogelijk in de weg te zitten met de sprong.. Ik weet niet of je ook springlessen hebt of zo maar als je met problemen zit is het altijd wel handig iemand erbij te vragen natuurlijk. En dat Trix alleen, zonder andere pony's, niet wil springen is denk ik ook een kwestie van vertrouwen. Ik hoop wel dat het straks beter gaat want Trix is een erg leuke pony lijkt me (heb je profiel ff gecheckt! Echt mooi beestje!) In eider geval veel succes ermee!!

Groetjes Hester

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-04 21:55

Dankje... Bloos
Ik krijg niet speciaal springles, maar wel gewoon les waarin we af en toe ook springen. Meestal met zijn tweeen, dus ik krijg genoeg aandacht.
In-uitjes heb ik nog niet zoveel gesprongen, das wel een goed idee.

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 03:03

Ik denk dat je je wat bewuster moet worden van je invloed op haar galopsprongen. Voor het gevoel kan bijvoorbeeld een balkje op de hoefslag leggen en vanaf 10 sprongen hardop terug proberen te tellen tot het balkje. Op het moment dat dat aardig gaat leg je drie balken neer met een tussen afstand van zo'n 4 galopsprongen. Eerst galopeer je er een paar keer over en kijk je hoeveel sprongen ze er echt voor nodig heeft. Dan ga je de galop passen verkleinen zodat ze er bijvoorbeeld vijf voor nodig heeft. En als dat lekker gaat doe je er op het eerste stuk vier en op het twee stuk vijf... Als je daarna gaat springen zal je zien dat het makkelijker gaat en je telkens beter uitkomt. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 03:08

Probeer haar dresuurmatig maar eerst eens wat beter te krijgen voor je verder gaat met het springen. Op 50 cm moet ze zelf opletten want als je dan al een perfecte afstand moet rijden, dan heb je op 1.20 wel een probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 20:49

Je moet op een ding heel goed letten: Jij bepaalt wanneer ze springt. Het is de bedoeling dat jij haar laat weten wanneer ze af moet zetten. Als je dat niet doet, heeft ze niet genoeg vertrouwen en stopt ze dus. Je moet dus meer je been erbij houden en bijvoorbeeld op hetmoment dat ze moet afzetten extra beendruk geven.

(en trouwens, 50 cm. kan nog vanuit stilstand Knipoog)

Ik denk ook dat dat alleen springen een kwestie van vertrouwen is. Jij moet haar meer leiden, dan gaat het vast een stuk beter. (ga eens voor jezelf na, ben je zelf misschien een beetje onzeker?)

heel veel succes!

Marloes

carlos

Berichten: 628
Geregistreerd: 28-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:21

denk er wel om dat ut bij springen niet alleen om gaat dat je pony/paard springt. de techniek is erg belangrijk en door het oefenen van de techniek krijgt je pony vertrouwen in je. Als je een hindernis van 60 cm wel springt maar veel te vroeg bv. dan gaat een parcour van 1.00 wel moeilijk worden hoor! en wat ik ook vaak spring met trainen is 2 hindernissen met daartussen ongeveer 4 gallopsprongen normaal. En dan een keer dat springen en proberen er 7 gallopsprongen van te maken dus erg terug nemen is altijd fijn in een parcour Tong uitsteken . Ik reed eerst ook heel erg slingerbochten nu niet meer door veel rechte lijnen te oefenen en dan ook altijd tellen voor de hindernis 3 gallopsprongen van te voren dan gaat ut dus zo; 1,2,3 spring Haha! dat gaat eerst misschien niet zo goed maar later steeds beter en dan krijg je een goed inzicht van gallopsprongen en zal een B parcoursje een stuk makkelijker worden!
Groetjes elleke

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-04 10:10

mlvanmelle schreef:
(en trouwens, 50 cm. kan nog vanuit stilstand Knipoog)


Marloes


Weet ik, in mijn verhaal lijkt het idd alsof ik die hoogte bedoel. Maar ik had het dus over een hoogte van ca 70 cm. Ik weet niet waarom ik er 50 cm neer heb gezet. Scheve mond En dat (70 cm) red je met een C ponytje niet zo makkelijk meer. Nou ja, ze kan het wel, maar dan kan ik dus niet bepaald meer mee komen. Haha!
Maar goed, bedankt voor jullie reacties, ik zal eens een paar dingen proberen. Ik denk idd dat ik haar wat beter zal moeten leiden, maar met mijn zelfvertrouwen (op een paard Knipoog ) valt het gelukkig wel mee. Maar Trix is een beetje eigenzinnig en het blijft moeilijk háár vertrouwen te winnen. Scheve mond