precieze hulpen voor wijken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 15:59

Missouri schreef:
Dat is dan toch gewoon travers?


Nee, travers heb je stelling en buiging andere kant op Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:02

Romkabouter schreef:
Jawel hoor Lovely, schouderbuitenwaarts is gewoon het tegenovergestelde van schouderbinnenwaarts. Net als travers-renvers.


Goh Rom, leg eens uit, want ik heb er nog nooit van gehoord. Behalve als je schouderbinnenwaarts vanaf de tweede hoefslag met buiging naar de muur bedoelt, maar dat is gewoon schouderbinnenwaarts.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:02

Missouri schreef:
Dat is dan toch gewoon travers?

bij travers komt de achterhand naar binnen.
bij renvers komt de achterhand naar buiten.

in beide gevallen duwt het ene been de achterhand opzij en zorgt het andere been voor buiging om dat been.

Zorg dat je hier niet gek wordt he! Clown

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:03

En renvers en volgens jouw dan ook een niet bestaande oefening Lovely Verward
Dat is tenslotte ook gewoon travers de andere kant op Lachen

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:03

Maar ehm, het ging hier over wijken he Haha!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:04

Romkabouter"]
[quote="Missouri schreef:
Dat is dan toch gewoon travers?


Nee, travers heb je stelling en buiging andere kant op Lachen
[/quote]

O, dus travers voor mensen die niet weten hoe het moet en dan dus maar de kop naar buiten trekken.
Ik heb nog nooit iemand zo'n oefening zien rijden, volgens mij is dit volkomen nutteloos.
Wijken, maar dan in contra over de binnenhoefslag. Mijn instructrice vermoordt me als ze me dat ziet doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:04

Desiree"]
[quote="Missouri schreef:
Dat is dan toch gewoon travers?

bij travers komt de achterhand naar binnen.
bij renvers komt de achterhand naar buiten.

in beide gevallen duwt het ene been de achterhand opzij en zorgt het andere been voor buiging om dat been.

Zorg dat je hier niet gek wordt he! Clown
[/quote]
Als je op een van de binnenhoefslagen rijdt, dan kun je afwisselend renvers-travers rijden, simpelweg door de buiging te verwisselen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:05

Juist en ik lichtte mijn hulpen voor het wijken toe, en vergeleek met het de hulpen voor travers, renvers en heel de santekraam omdat ik vind dat jullie hulpen voor wijken en die andere oefeningen hetzelfde zijn. En bij mij is er dus een verschil. VAndaar dat we zo of topic gedwaald zijn.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:08

Desiree schreef:
bij travers komt de achterhand naar binnen.
bij renvers komt de achterhand naar buiten.


Ik heb altijd renvers geleerd als een appuyerende oefening waarbij de voorhand naar binnen komt en het buitenachterbeen op de hoefslag blijft. Dit is een lengtebuigingsoefening op 3 sporen met contrastelling, waarbij je dus LB om je buitenbeen krijgt door de contrabuiging.
Maar de achterhand komt geenszins naar buiten!

Rijd je dit op de binnenhoefslag, blijft het buiten achterbeen op die hoefslag en zet je de voorhand naar binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:14

Romkabouter schreef:
En renvers en volgens jouw dan ook een niet bestaande oefening Lovely Verward
Dat is tenslotte ook gewoon travers de andere kant op Lachen

Travers en renvers zijn hetzelfde, in het africhtingssysteem wordt van renvers en travers gesproken, maar niet van schouderbuitenwaarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:17

Desiree schreef:
Juist en ik lichtte mijn hulpen voor het wijken toe, en vergeleek met het de hulpen voor travers, renvers en heel de santekraam omdat ik vind dat jullie hulpen voor wijken en die andere oefeningen hetzelfde zijn. En bij mij is er dus een verschil. VAndaar dat we zo of topic gedwaald zijn.

Bij mij zijn de hulpen ook iets anders, maar niet alleen de plek van mijn been.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:33

Missouri"]
O, dus travers voor mensen die niet weten hoe het moet en dan dus maar de kop naar buiten trekken.
[/quote]
Ehm, nee

[quote="Lovely schreef:
Travers en renvers zijn hetzelfde, in het africhtingssysteem wordt van renvers en travers gesproken, maar niet van schouderbuitenwaarts.

Bij ons wel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:34

Romkabouter"]
[quote="Missouri"]O, dus travers voor mensen die niet weten hoe het moet en dan dus maar de kop naar buiten trekken.
[/quote]
Ehm, nee

[quote="Lovely schreef:
Travers en renvers zijn hetzelfde, in het africhtingssysteem wordt van renvers en travers gesproken, maar niet van schouderbuitenwaarts.

Bij ons wel Lachen
[/quote]
Leg eens uit met welk doel je die oefening rijdt dan?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:36

Wat heeft het doel hiermee te maken Verward

Laten we tenminste nog enigzins on-topic blijven Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:38

Romkabouter schreef:
Wat heeft het doel hiermee te maken Verward

Laten we tenminste nog enigzins on-topic blijven Lachen

Bien, geen doel dus, oki.

Als je ooit een zijgang wilt rijden, zal het paard toch wijs moeten zijn voor de eenzijdige kuitdruk eerst, anders gaat ie t niet snappen. Dat is ook meteen weer een goede reden om het binnenbeen niet al te veel te verplaatsen.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:42

Lovely schreef:
Bien, geen doel dus, oki.

Dat heb ik niet gezegd, niet mijn woorden verdraaien he Knipoog

Maar volgens mij is een goede manier om te wijken dus wat kawa al heeft aangegeven. Volgens mij is dit ook de meest gangbare manier.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:45

hmm wij kennen ook schouderbuitenwaarts.Maar van renvers heb ik nog nooit gehoord, weet niet goed wat het is, en ik ga t ook niet zomaar uitproberen Knipoog

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:57

Bij mij komen de hulpen voor travers en appuyerende hulpen nog het meest overeen.

Renvers en travers zijn gewoon hetzelfde, maar dan andersom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:08

Desiree schreef:
Bij mij komen de hulpen voor travers en appuyerende hulpen nog het meest overeen.

Renvers en travers zijn gewoon hetzelfde, maar dan andersom.


Een appuyement is ook zo goed als hetzelfde, maar dan over een andere lijn.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:09

Klopt. Het paard loopt in beide gevallen zijwaarts, of het nu op de hoefslag is of diagonaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:16

Desiree schreef:
Bij mij komen de hulpen voor travers en appuyerende hulpen nog het meest overeen.

Renvers en travers zijn gewoon hetzelfde, maar dan andersom.


Travers en appuyeren?

Schouderbinnenwaarts en appuyeren komt bij mij meer in de buurt. Dat zet je ook in door eerst schouderbinnenwaarts te rijden en dan neem je met je buitenbeen en buitenteugel het paard mee naar binnen. Maar dan heb je vast de buiging die je nodig hebt.

Travers blijft de achterhand voor, en dat moet juist niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:21

Desiree schreef:
Klopt. Het paard loopt in beide gevallen zijwaarts, of het nu op de hoefslag is of diagonaal.

Buiging en het aantal hoefslagen is ook hetzelfde. Travers is immers niet alleen maar het naar binnen drukken van de achterhand, ook bij travers moet de schouder voor blijven, omdat anders het paard alleen maar in de schouders gaat hangen in een soort wijken voor de kuit met een verbogen hals.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:27

Lovely schreef:
Dat is ook meteen weer een goede reden om het binnenbeen niet al te veel te verplaatsen.


Niet al te veel? Stilhouden dat poot Haha! en langhouden dat been, een paar mensen doen hier aan circus niet aan dressuur (no offense, dus niet gelijk gaan flippen) hand daar heen, been hierheen enz enz, hou het simpel, voor jezelf en je paard. minder is meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:31

Wouter24 schreef:

Niet al te veel? Stilhouden dat poot Haha! en langhouden dat been, een paar mensen doen hier aan circus niet aan dressuur (no offense, dus niet gelijk gaan flippen) hand daar heen, been hierheen enz enz, hou het simpel, voor jezelf en je paard. minder is meer.


Dat is boekjespraat Wouter, geen praktijkpraat.

In de boekjes staat namelijk been daar, hand zus, hand zo............mensen met praktijk ervaring weten dat het zo niet werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:36

Wouter24"]
[quote="Lovely schreef:
Dat is ook meteen weer een goede reden om het binnenbeen niet al te veel te verplaatsen.


Niet al te veel? Stilhouden dat poot Haha! en langhouden dat been, een paar mensen doen hier aan circus niet aan dressuur (no offense, dus niet gelijk gaan flippen) hand daar heen, been hierheen enz enz, hou het simpel, voor jezelf en je paard. minder is meer.
[/quote]
Met het oog op wat je wilt doen met je been in de latere zijgangen, is het niet stom om je been gewoon stil te houden en het paard te leren wat eenzijdige kuitdruk betekent. Het openen en sluiten van voltes zijn daar zeer behulpzaam bij. Wijken voor de kuit is slechts een middel en al helemaal geen doel op zich, maar dat geldt eigenlijk voor alle oefeningen.