precieze hulpen voor wijken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 10:17

Maar wijken is toch geen kunstje wat een paard moet leren ofzo Verward Dat lijkt haast wel uit een aantal posts.

Als een paard goed in de aanleuning en goed aan het been is en dus ook naar 1 zijdig kuit druk luistert (of hand druk in de omgang) zal het zonder morren een pasje opzij doen als je eenzijdigekuitdruk geeft en hem idd niet harder laat gaan. Of zie ik het nu té simpel Verward

Het wijken is voor mij geen doel op zich, maar een manier om te kijken of je paard idd goed aan de hulpen staat. Als dat niet voor elkaar is ga ik weer terug naar te "tekenkamer" (voltes, buiging, hoeken door etc.), maar dan ga je niet nog meer wijken om je paard te trainen. Het wijken oefen je voor een proefje misschien om het netter te maken, maar dat is dus werken aan jezelf, niet aan het paard.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 10:46

eens, wijken is gehoorzaamheid. Het afwerken daarna is wat meer trainen maar in principe moeten ze voor een eenzijdige kuitdruk opzij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:58

Voor bijna alles heb je het nodig om het paard een pasje opzij te zetten. Als ie dat niet kan, dan kan je het paard ook niet fijner maken.

Suzanne F.

Berichten: 49236
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 15:22

Zodra een 3 jarige rechtuit aan 2 benen en 2 teugels kan en voltes loopt zleer ik ze al om voor de eenzijdige beenhulp opzij te gaan. Pure gehoorzaamheid. Naar mijn mening zit er geen lengtebuiging of gymnastische verbetering aan. Dit komt pas bij de buigingsoefeningen.

Ik doe gewoon binnenbeen/buitenteugel. Buitenbeen zorgt evt. voor het over de buitenschouder wegvallen. Binnenteugel doet niks, is alleen iets van de hals.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 15:27

wow, wkoekoek (en ik) vroegen hulpen voor het wijken Bloos! bedankt iedereen Lachen

schouderbuitenwaarts hadden we al besproken op p.1/2 Haha!
verder dus bedankt voor de tips. ik ga het anders doen nu, deed een paar dingen verkeerd. ik leg bv mijn binnenbeen naar achter, omdat hun kont anders niet schuift. maar idd, daarna moet het zonder gaan.
van die heuphouding heb ik volgens mij ook twee dingen gelezen, ga even checke.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 15:34

Lenn schreef:
Citaat:
net boven mijn hoofd staat het er al netjes nog iemand die iets preciezer kan zijn? ivm gewichthulpen en zo? want ik weet niet goed wanneer je het paard tegenwerkt met je heupen bij wijken.

Je heupen moeten altijd hetzelfde zitten als zijn schouders, ja kweet ff niet hoe ik dat moet zeggen haha Bloos met wijken zijn je heupen dus recht.

Hier ben ik het dus niet helemaal mee eens.

Als ik wijk naar links, dan draai ik mijn schouders wat alsof ik wat schouder binnenwaarts doe. Mijn heupen zijn recht, maar mijn rechterschouder komt wat naar achteren en mijn linkerschouder wat naar voren. Ik kijk in de richting waar ik heen wil, dus als het ware met mijn kin naar mijn linkerschouder. Ik open mijn knie aan de linkerkant zodat het paard niet tegen een blokkade oploopt en dan geef ik iets rechterbeen. Dan heb je amper been nodig en het paard gaat al op je zithulpen keurig opzij.

Overigens wil ik hierbij zeggen dat ik het zo doe met paarden die al jaren wijken en er dikke voldoendes mee rijden en met mijn eigen jonge paardje die het nog niet kon.
Je gewichthulp zegt gewoon al voldoende.

En dan over het verhaal van 'buitenschouder begrenzen', je hoort altijd wat stelling naar binnen te hebben, het hoeft bij wijken niet extremer. En als je paard recht is, dan is het een kwestie van afwenden, iets stelling naar binnen nemen zoals je op de hoefslag vaak iets hebt en dan opzij zetten. Als je normaal goed op 2 teugels rijdt en tussen 2 benen, dan kan je paard bijna niet over de schouder wegvallen.
Wijken moet je gewoon pas echt doen als je een paard tussen 2 handen en benen kan rijden. Als je paard recht is en balans heeft. Voor die tijd kan je het 1 a 2 passen opzij zetten, een zijwaartse hulp geven, maar dat is in mijn ogen toch iets anders dan echt wijken.
Laatst bijgewerkt door Kleintje op 07-01-04 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 15:38

dus dit kreeg ik al over zitten:
lenn: Je heupen moeten altijd hetzelfde zitten als zijn schouders, ja kweet ff niet hoe ik dat moet zeggen haha met wijken zijn je heupen dus recht.

Frunnik: Je gewicht heb je enigszins op je rechterzitbeenknobbel, je gewicht is dus iets meer verdeelt over de kant waarheen je wijkt.

en nog iets anders... nu zie ik net dat kleintje dat ook zegt, maw je binnenschouder (ad kant van de buiging de schouder naar achter)

dus: als je naar links wijkt, gaat de rechterschouder naar achter, evenals iets de rechterheup (of die knobbel iets belasten), en de linkerschouder naar voor. maw je gaat je hele lichaam naar rechts doen gaat terwijl je paard naar links gaat?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 15:41

Nee, ik ben het niet eens met Frunnik.
Waarom niet. Omdat je jezelf dan zwaar maakt op de buitenkant. Dan valt je pony/paard dus om naar die kant. Dat heeft niets met rijtechnisch wijken te maken. Je blijft gewoon op 2 zitbeenknobbels zitten en je opent je been van de kant waar je heen gaat. Want een paard mag normaal niet door je been heen lopen, dus waarom wel met wijken??? Daarom open je het dus vanaf je knie en laat het mooi afhangen. Dan kan je paard opzij stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 15:43

Op een of andere manier heb ik mijn heupen altijd gelijk aan de heupen van het paard en hetzelfde geldt voor mijn schouders.
Bij het wijken kan het ook helpen om iets meer gewicht in de buitenstijgbeugel te leggen (maar niet hangen). Ik wil daar nog bij kwijt dat ik vaak mijn mijn been ook open zoals Kleintje zegt, en dus de stijgbeugel ook iets naar buiten zet, klein stukkie maar hoor.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 15:44

Lovely schreef:
Op een of andere manier heb ik mijn heupen altijd gelijk aan de heupen van het paard en hetzelfde geldt voor mijn schouders.
Bij het wijken kan het ook helpen om iets meer gewicht in de buitenstijgbeugel te leggen.


Tineke zegt altijd... je zit aan de kant van de buiging Haha!
Anders maakt je paard de kant 'hard' waar hij juist moet buigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 15:47

Ja Missouri, maar je moet ook oppassen dat men niet gaat proberen om heel dat paard met de zitbeenknobbel weg te douwen, dan krijg je namelijk makkelijk een knik in de heup waardoor het gewicht dus weer teveel naar binnen hangt en het paard nevernooit opzij gaat.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:11

Kleintje schreef:
En dan over het verhaal van 'buitenschouder begrenzen', je hoort altijd wat stelling naar binnen te hebben, het hoeft bij wijken niet extremer. En als je paard recht is, dan is het een kwestie van afwenden, iets stelling naar binnen nemen zoals je op de hoefslag vaak iets hebt en dan opzij zetten. Als je normaal goed op 2 teugels rijdt en tussen 2 benen, dan kan je paard bijna niet over de schouder wegvallen.
Wijken moet je gewoon pas echt doen als je een paard tussen 2 handen en benen kan rijden. Als je paard recht is en balans heeft. Voor die tijd kan je het 1 a 2 passen opzij zetten, een zijwaartse hulp geven, maar dat is in mijn ogen toch iets anders dan echt wijken.

van zijn never nooit niet. Rechte lijn is recht gericht. Stelling op een rechte lijn is IMO falikant fout.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:11

hm, buiten, binnen... wanneer is buiten binnen geworden? kan je zeggen of dit juist is? =>

dus: als je naar links wijkt, gaat de rechterschouder naar achter, evenals iets de rechterheup, en de linkerschouder naar voor. maw je gaat je hele lichaam naar rechts doen gaat terwijl je paard naar links gaat?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:14

Lielle, je hebt gelijk. Nu ik het nog eens lees zie ik dat ik het fout omschreven heb. Ik bedoel dus, als je door een hoek heen komt, dan heb je wat stelling naar binnen. Normaal maak je dat recht.
Net zoals als je afgewend bent, dan heb je wat stelling naar binnen als je niet gelijk rechtstelt. Deze stelling gebruik je en je hoeft niet meer stelling te nemen.

Ponyzotje, persoonlijk ben ik het niet eens met je heupverhaal. Ik hou mijn heupen recht, ik open alleen mijn linkerbeen in deze situatie.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:23

ahzo... ja ik hoor het op drie manieren dus... en áls je iets met je heupen en schouders doet (bv om te overdrijven, om te leren), wat moet je dan doen? heupen naar links of dan beter naar rechts en waarom? (ik weet dat het niet zou moeten, maar als je iets ter hulp wil doen)

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:25

Ponyzotje... er zijn meerdere wegen die naar rome leiden. Dus ook meerdere hulpen die tot wijken leiden.
Het is uitproberen en kijken wat voor jezelf en voor de pony het beste werkt.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:26

ik was ook al verbaasd Haha!

Ponyzotje, je binnenbeen is altijd het been waar je paard om buigt. Met wijken is dat wat lastig (is dus juist geen buiging) maar gezien het kleine beetje stelling is dus het been dat hem opzij drijft je binnenbeen. Ik rijd zelf wijken met een minimum aan gewichtshulpen, kijk (als het goed is Bloos) in de richting waar we heen gaan waardoor je idd je schouders een fractie draait en verder blijf je recht zitten. Dus wijken voor het rechterbeen is LINKER schouder een fractie terug omdat je naar links kijkt (blijven idd parallel aan de schouders van je paard, die is ook met zijn linkerschouder een fractie eerder, ja, ik weet dat hij recht moet blijven, maar de schouder komt wel een miniem stukje eerder in 99 % van de gevalle). Precies andersom dan wat jij zegt.

Het verhaal van kleintje "je been openen" kan ik zo niet plaatsen, ik leg mijn buitenbeen hooguit een fractie (alweer Knipoog) naar achteren om de buitenhand te begrenzen maar in principe laat ik die gewoon afhangen.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:30

ahzo, nu ist duidelijk lielle, dankje!! Lachen
ik weet dat er meer wegen zijn, dat heb ik in alle voorgaande pagina's ook gelezen, daarom probeer ik nu een weg te kiezen Haha! bedankt!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:35

Lielle en ik gebruiken dus duidelijk hele andere hulpen. Zij draait haar buitenschouder juist wat terug terwijl ik deze net een fractie naar voren doe. Zij doet haar buitenbeen een fractie naar achteren terwijl ik deze op zijn plaats laat of zelfs iets verder naar voren zodat het paard ook opzij kan.
Het is maar wat jezelf het beste ligt.
Ik weet dat het wijken er goed uitziet en ik heb met mijn vorige paard op deze manier ook dikke voldoendes gereden. Maar Lielle beschouw ik ook als een goede ruiter, dus ook zij zal zeker wel succes hebben met haar manier.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:40

pft... zie je wel dat ik het anders gelezen had... Knipoog maar hoe kan je twee tegengestelde dingen doen met hetzelfde resultaat? Haha!

nog 1 vraagje, dan weet ik het geloof ik. wat denk je dat je het beste kan doen bij redelijk ongevoelige paarden, of bij paarden die het nog niet kennen? heb hulp van een instructeur natuurlijk, maar had graag geweten wat jullie het beste achten...

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:55

en zo kunnen we weer de hele discussie beginnen Haha! maar ik denk dat er idd meer wegen naar Rome leiden.

Kleintje, ik houd mijn buitenbeen op de plaats als ik de schouder wil begrenzen (in combi met de buitenteugel). Wat doe jij dan?

Ponyzotje, ik begin er altijd mee op een volte en daarna op de rechte lijn door mijn binnenbeen naar achteren te leggen. Ik gebruik ook geen twee verschillende manieren (is voor mij te ingewikkeld Knipoog ) , dus dat is wel lastig oordelen welke manier beter is.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 17:02

Lielle, je schreef dat je hem een fractie naar achteren legt en ik laat hem echt gewoon afhangen en open hem dus een stukje.

Ook ik rij niet op 2 manieren. Dit is mijn manier en het paard leert het lekker maar op deze manier.
Ook ik begin op de volte. Eerst met openen en sluiten, dan wat passen echt naar de hoefslag toe drukken en dan op een rechte lijn.

Toevallig hebben we het gisteren in de les wat keren gedaan en het ging heel gemakkelijk. Treasure voelde goed aan wat de bedoeling was. Alleen naar links ging het iets moeilijker (dat is mijn moeilijke hand, niet die van Treasure) en daar vergat ze soms de achterhand een beetje.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 17:09

Kleintje schreef:
Lielle, je schreef dat je hem een fractie naar achteren legt en ik laat hem echt gewoon afhangen en open hem dus een stukje.



klopt maar met de opmerking dat dat alleen is als de achterhand dreigt voor te komen. Anders hangt die ook gewoon stil idd. Hoe begrens jij de schouder als hij over zijn schouder gaat vallen?

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 17:13

ik zal meer moeten mijn binnenbeen (rechts bij wijken naar links) naar achter leggen om de achterhand mee te krijgen op een lijn. dus gaat mijn binnenheup ook naar achter. terwijl die (richtingaangevend) eigenlijk naar voor zou moeten gaan.
ik ga het gewoon mijn instructeur vragen hoe hij het doet, kan hij het ook meteen in praktijk tonen Haha! bedankt allemaal

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 17:16

Als de voorhand teveel voor dreigt te komen dan ga ik even een klein pasje rechtuit en zet opnieuw in (in de training). Op een wedstrijd rij ik de achterhand wat steviger opzij.
Als de achterhand juist te ver door lijkt te zwaaien dan gaat idd. ook mijn buitenbeen even naar achteren.