precieze hulpen voor wijken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lielle

Berichten: 66252
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:19

en de hulp voor dat pasje rechtuit? Ik zet zelf nog wel eens een volte in om mijn 'buitenbeen', dus bij het wijken naar links ook een linkervolte.

Op wedstrijd doe ik trouwens hetzelfde, achterhand extra mee en tegelijkertijd iets meer voorwaarts rijden zodat het wijken niet te scherp wordt.


Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:27

De hulp voor een pasje rechtuit... daar vraag je me wat... jee, dat is een gevoel. Even denken hoor, ik doe net of ik ga wijken met mijn stoel...
Ik draai mijn schouders weer recht, allebei mijn zitbeenknobbels even diep in het zadel en op dezelfde hoogte, opsluiten tussen handen en benen, mijn been die open was sluit ik weer, benen laten afhangen, ook mijn schouders. Ik neem de stelling dus even weg en zet daarna opnieuw in.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Suzanne F.

Berichten: 48953
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 19:22

Kleintje schreef:
De hulp voor een pasje rechtuit... daar vraag je me wat... jee, dat is een gevoel. Even denken hoor, ik doe net of ik ga wijken met mijn stoel...
Ik draai mijn schouders weer recht, allebei mijn zitbeenknobbels even diep in het zadel en op dezelfde hoogte, opsluiten tussen handen en benen, mijn been die open was sluit ik weer, benen laten afhangen, ook mijn schouders. Ik neem de stelling dus even weg en zet daarna opnieuw in.


Buitenbeen, meer niet. Hooguit wat buitenteugel begrenzen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 22:27

Ik ben het toch niet helemaal met sommige mensen eens. Weet niet precies wie wat heeft gezegd, want heb net 5 pagina's gelezen en weet even niet meer welke mening bij welke persoon hoort.
Naar mijn idee moet je bij het wijken je buitenschouder naar achter doen en je binnenschouder naar voor, omdat je immers naar buiten kijkt en anders je lichaam verkeerd draait.
Verder:
Bij travers heb je de achterhand naar binnen, op 4 sporen(dus niet 3) en twee hoefslagen, bij renvers heb je de schouder naar binnen, op 4 sporen en twee hoefslagen. Bij beide oefeningen heb je de buiging aan de zijde die eerst komt, dus bij travers om binnenbeen en bij renvers om buitenbeen.
Schouderbinnenwaarts is een buiging om het binnenbeen met de voorhand van de hoefslag. Hierbij loopt het paard op 3 sporen en 2 hoefslagen. Schouderbuitenwaarts is een buiging om het buitenbeen met de achterhand van de hoefslag. Hierbij loopt het paard op 3 sporen en 2 hoefslagen.
Schouderbuitenwaarts is wel degenlijk een oefening, welke vroeger vaak werd uitgevoerd. Deze is echter in vergetelheid geraakt, net als bijv. de wending om de voorhand.

Je gewicht hoort altijd iets meer verdeeld te zijn over de zitbeenknobbel vande kant waar je heen gaat, dit gebeurt al in een volte. Zo ook bij het wijken voor de kuit en bijv. een schouderbinnenwaarts.

Verder vindt ik het absoluut geen onzin om rijtechnische boeken te lezen, je leert er een hoop van en het is wel zo handig om de theorie te snappen voor je het in de praktijk gaat uitproberen.

Dit zijn de hulpen zoals het in het ideaal beeld zou moeten gaan, dat je andere hulpen gebruikt om het je paard aan te leren is (som) logisch, je paard moet immers wel de link leggen tussen jou hulpen en wat hij moet doen. Mijn paard wijkt ook al wanneer ik alleen al naar de hoefslag kijk, mar wat je vergeet is dat je op een gegeven moment je hulpen automatisch geeft. En je paard word als het goed is steeds meer aan de hulpen en reageert dus ook op veel kleinere veranderingen.

Zo dat was het wel weer even voor vandaag, ik hoor het wel wat julile er van vinden.

<3 Trotse eigenaar van Emmylou (Uphill x Krack C) <3
Theeleuter :9k

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 22:44

Frunnik, wij zijn het dus duidelijk niet met elkaar eens.
Ik lees ook genoeg rijtechnische boeken, maar overal wordt gesproken over recht zitten en goed verdeelt op het paard. Zoals jij het beschrijft zit je dus meer aan 1 kant en zal je snel inknikken.

Ik ben het nu dus een jong paard aan het leren. Dus dat paard heeft het nog nooit gedaan en weet precies wat ik bedoel door mijn gewichtshulpen.

Moet wel zeggen dat ik vaak op een andere manier rij dan de meeste mensen. Komt omdat ik erg veel met mijn lichaam bezig ben. Ik rij op de integrated riding manier.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Lielle

Berichten: 66252
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 07:21

frunnik schreef:
Bij travers heb je de achterhand naar binnen, op 4 sporen(dus niet 3) en twee hoefslagen, bij renvers heb je de schouder naar binnen, op 4 sporen en twee hoefslagen. Bij beide oefeningen heb je de buiging aan de zijde die eerst komt, dus bij travers om binnenbeen en
bij renvers om buitenbeen.

Schouderbinnenwaarts is een buiging om het binnenbeen met de voorhand van de hoefslag. Hierbij loopt het paard op 3 sporen en 2 hoefslagen. Schouderbuitenwaarts is een buiging om het buitenbeen met de achterhand van de hoefslag. Hierbij loopt het paard op 3 sporen en 2 hoefslagen.
Schouderbuitenwaarts is wel degenlijk een oefening, welke vroeger vaak werd uitgevoerd. Deze is echter in vergetelheid geraakt, net als bijv. de wending om de voorhand.

Je gewicht hoort altijd iets meer verdeeld te zijn over de zitbeenknobbel vande kant waar je heen gaat, dit gebeurt al in een volte. Zo ook bij het wijken voor de kuit en bijv. een schouderbinnenwaarts.


de eerste twee opmerkingen zijn niet geformuleerd. Buiging is nl per definitie om het binnenbeen, jij bedoelt het been aande buitenkant van de hoefslag.

De laatste opmerking: wijken naar links, welk zitbeenknobbel het meest belast. Overigens sluit ik me dus geheel aan bij je eerste beschrijving over het wijken, maar daar bestaan duidelijk twee richtingen over.

Kleintje, ik ben het met Suzanne F eens. Rechtuit is gewoon heel simpel recht voor je kijken en met je buitenbeen zeggen ho. Maar SuzanneF zal neem ik aan ook de minieme hoeveelheid stelling weer recht maken en dat vergeten zijn in haar antwoord *gokje*

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 08:32

halleluja zeg, dit was een vraag om de precieze hulpen voor het wijken te weten te komen. Travers, schouder binnenwaarts en renvers gaat me echt allemaal te ver en behoorlijk off topic!
Als iemand nog iets toe te voegen heeft over het wijken, graag, en anders mag het van mij wel gesloten worden.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 11:24

Lielle schreef:
Kleintje, ik ben het met Suzanne F eens. Rechtuit is gewoon heel simpel recht voor je kijken en met je buitenbeen zeggen ho. Maar SuzanneF zal neem ik aan ook de minieme hoeveelheid stelling weer recht maken en dat vergeten zijn in haar antwoord *gokje*

Ja... bij een paard bij wie dat allemaal bevestigd is wel! Knipoog
Bij mijn kleine popje is dat af en toe nog een gevecht. Ze kan goed recht lopen, maar als ze eenmaal stelling heeft aangenomen is het nog even heel erg duidelijk maken wat ik wil. Maar de hulpen zullen steeds kleiner en miniemer worden.

Vergeet ook niet dat ik mijn wijken anders doe, met mijn gewichtshulpen. Dus het lijkt me niet bevorderlijk als ik 'scheef' blijf zitten terwijl ik van haar eis rechtdoor te gaan.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

lieke2
Berichten: 2124
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 11:35

oke, maar hoe pakken jullie dit 'aan de voorkant' aan?
Ook ik heb gisteravond het wijken geoefend onder het toeziend oog van de instructrice. Ze zijn dat bij het wijken (in eerste instantie) de buitenhand iets van de hals af moet, en de binnenhand moet toestaan zodat ze ook naar de zijkant kan. Het tempo regelen met de buitenhand.

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 12:11

ik zou het zo niet stellen als je instructrice. want als je je buitenhand in dit geval naar buiten brengt, gaat het paard mogelijk stelling naar buiten nemen, en dat mag niet bij wijken, deze moet naar binnen zijn gericht. Ik zou daarom liever de binnenhand wat meer naar de schouder brengen, dus naar binnen om de schouder ook naar buiten te laten gaan.

De hond is de betere mens

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 12:30

Je kan om een paard te leren wijken wel je buitenhand wat van de hals houden, zo geef je je paard de ruimte om opzij te gaan. Wanneer het paard snapt wat de bedoeling is kun je je buitenhand weer gewoon op de plaats houden

<3 Trotse eigenaar van Emmylou (Uphill x Krack C) <3
Theeleuter :9k

Suzanne F.

Berichten: 48953
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 12:54

frunnik"]
Je kan om een paard te leren wijken wel je buitenhand wat van de hals houden, zo geef je je paard de ruimte om opzij te gaan. Wanneer het paard snapt wat de bedoeling is kun je je buitenhand weer gewoon op de plaats houden
[/quote]



[quote="Lielle schreef:
Maar SuzanneF zal neem ik aan ook de minieme hoeveelheid stelling weer recht maken en dat vergeten zijn in haar antwoord *gokje*



"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 13:04

frunnik schreef:
Je kan om een paard te leren wijken wel je buitenhand wat van de hals houden, zo geef je je paard de ruimte om opzij te gaan. Wanneer het paard snapt wat de bedoeling is kun je je buitenhand weer gewoon op de plaats houden...


... en je binnenhand van de hals, niet eroverheen ivm een ernstig gekanteld hoofd en 'duw-trek-effect' Haha!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:49

frunnik schreef:
Je kan om een paard te leren wijken wel je buitenhand wat van de hals houden, zo geef je je paard de ruimte om opzij te gaan. Wanneer het paard snapt wat de bedoeling is kun je je buitenhand weer gewoon op de plaats houden

Maar stel dat het paard niet opzij gaat maar gewoon daardoor wegloopt over de schouder?

De hond is de betere mens

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 17:49

dan gaat de schouder al opzij, dus kan je de teugel gewoon erbij houden. en misschien iets meer met het binnenbeen duwen, zodat de achterhand wat inhaalt zgz.

maar eigenlijk, ik denk dat alles al gezegd is ??!! ben ik het wel eens met wkoekoek om het topic te sluiten of te laten zakken, want we komen toch steeds op hetzelfde uit, of met verschillende methoden...

Enya - Daya :-)

Lielle

Berichten: 66252
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 19:33

wkoekoek schreef:
halleluja zeg, dit was een vraag om de precieze hulpen voor het wijken te weten te komen. Travers, schouder binnenwaarts en renvers gaat me echt allemaal te ver en behoorlijk off topic!
Als iemand nog iets toe te voegen heeft over het wijken, graag, en anders mag het van mij wel gesloten worden.

da's een beetje flauw. Je hebt een zeer uitgebreid antwoord op je vraag gekregen, die discussie loopt zelfs nog steeds en als vergelijk worden de andere zijgangen erbij gehaald. Ik denk niet dat dat echt off-topic is en IMO al helemaal geen reden voor een slotje.

Desiree, opvangen met je buitenbeen en evt dus een volte inzetten om je buitenbeen. Heb ik hiervoor ook al eens neergezet.

Kleintje, klopt. We doen in feite allemaal hetzelfde, nl het opheffen van je wijk mode en omschakelen naar rechtuit mode *LOL*

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 20:40

Maar waar kijken jullie nou naar? Ik kijk naar waar ik niet heen ga, Dan ga ik eigenlijk meteen goed zitten.

En ik ga morgen uitproberen hoe het gaat als ik me binnenbeen nog meer op de singel houdt, nu misschen 3 cm naar achter, echt maar een heel klein stukje. Ik vind het ook balangrijk dat hij nagenoeg recht blijft, soms zie je dingen op wedstrijden etc. dat ik denk is dit wijken?
Waarom ik wijk? gehoorzaamheid, de ultieme testjes zijn een gebroken lijn 5 meter wijken(als je blijft lichtrijden wel letten op welk been je lichtrijdt offcourse) En gewoon op de korte zijde (of lange zijde maakt niet uit) gewoon "zigzag"-wijken. En dan wel "goed" blijven wijken. Mijn paard wordt naar mijn idee ook soepeler door wijken maar dta kan ook komen daar gewoon het bewegen opzich.

Lielle

Berichten: 66252
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 21:08

ik kijk precies de andere kant op, nl waar ik heen ga. Waarom is een gebroken lijn trouwens de ultieme test? Persoonlijk vind ik dat meer het afwenden bij A 3 meter links, 6 meter rechts, 6 meter links, 3 meter rechts. Of bedoel je dat met zigzag wijken?

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 18:53

frunnik schreef:
Ik ben het toch niet helemaal met sommige mensen eens. Weet niet precies wie wat heeft gezegd, want heb net 5 pagina's gelezen en weet even niet meer welke mening bij welke persoon hoort.
Naar mijn idee moet je bij het wijken je buitenschouder naar achter doen en je binnenschouder naar voor, omdat je immers naar buiten kijkt en anders je lichaam verkeerd draait.

Je gewicht hoort altijd iets meer verdeeld te zijn over de zitbeenknobbel vande kant waar je heen gaat, dit gebeurt al in een volte. Zo ook bij het wijken voor de kuit en bijv. een schouderbinnenwaarts.

Verder vindt ik het absoluut geen onzin om rijtechnische boeken te lezen, je leert er een hoop van en het is wel zo handig om de theorie te snappen voor je het in de praktijk gaat uitproberen.

Dit zijn de hulpen zoals het in het ideaal beeld zou moeten gaan, dat je andere hulpen gebruikt om het je paard aan te leren is (som) logisch, je paard moet immers wel de link leggen tussen jou hulpen en wat hij moet doen. Mijn paard wijkt ook al wanneer ik alleen al naar de hoefslag kijk, mar wat je vergeet is dat je op een gegeven moment je hulpen automatisch geeft. En je paard word als het goed is steeds meer aan de hulpen en reageert dus ook op veel kleinere veranderingen.

Zo dat was het wel weer even voor vandaag, ik hoor het wel wat julile er van vinden.


Zoals jij je zithulp/lichaamshouding aangeeft wat betreft jou heupen en schouders, zou ik toepassen met appuyeren voor mijn gevoel... (maar heb nog niet op een paard gereden wat dat echt kon) Bij het wijken heb je minimale stelling en kijkt het paard niet in de richting die het gaat. Als je kijkt naar hoe je fiets zou reageren (ja weet het, een fiets is geen paard) dan zou je stuur omschieten als jij je heupen en schouders draait in de richting die je uitgaat. Als je tegengesteld blijft zitten ga je minder scherp opzij, maar blijf je wel vrijwel recht. Voordeel van het paard tegenover fiets is dat een paard opzij en over kan stappen Haha!...
Tja... ik volg gewoon mijn logische gevoel en merk dat mijn "binnenschouder en heup" iets terugdraaien gewoon heel fijn zit. Bovendien moet ik het nu ook zo doen van mijn huidige instructrice die zelf al heel hoog rijdt en ons ook les geeft in hoe we met ons hele lichaam moeten zitten en rijden. Ach, uiteindelijk gaat het er om dat het paard je snapt, en dan kun je pas de puntjes op de I zetten...

Ik kijk overigens ook naar waar ik heen ga (of heen zou willen... rijd meestal op een jonge pony die ik dus aan het doorrijden ben en alles dus moet leren) De afgelopen les ging het zigzaggen over de middellijn best goed, maar ik merk dat ik zelf af en toe (in combinatie met even niet snappen van de pony) een "ongemakkelijk" kant heb als ik dan na het rechtstellen weer in wil zetten...

daantjeschot

Berichten: 232
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 19:24

ik zou als ik jou was oples gaan die kan je ook helpen enz.

haaai als je niks te doen heb kijk dan op www.websitemaker.kennisnet.nl/missylover !!!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 13 bezoekers