precieze hulpen voor wijken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 23:41

Het been waarvoor het paard moet wijken moet dus NIET naar achteren liggen, want als het goed is, is het paard aangeleerd dat hij de achterhand voor de kuit opzij moet zetten als deze naar achteren ligt.

Wat krijg je dan als resultaat? paard zet zijn achterhand opzij > achterhand voor. En dat mag niet, want de voorhand moet voor.

Het is juist zo dat de andere kuit naar achteren moet liggen om ervoor te waken dat het paard zijn achterhand te ver naar voren brengt.

Het is bij jonge paarden echter zo dat ze de kuit waarvoor moet geweken worden naar achteren wordt gelegd om ze zo te leren dat ze de achterhand moeten meenemen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 11:04

hmmm, denk dat je been houding afhankelijk is van wat het probleem is. Zijwaartse hulp is mij aangeleerd, binnenbeen iets naar achteren om de achterhand mee opzij te nemen. De meeste paarden lopen eerder over de schouder weg, dan dat de achterkant te snel gaat (tenzij je een heel flexibel bloedpaardje hebt misschien?) Ik heb les van Instructrice die zelf Nationaal rijd, en die leert mij het wijken zo: binnenschouder en heup iets terugleggen, waardoor automatisch je binnenbeen ook iets terug komt te liggen, buitenteugel om te voorkomen dat je paard over de schouder weg valt en voor je gevoel desnoods schouder iets naar binnen houden zodat het lijf paralel aan de hoefslag opzij gaat. (dus rechtrichten zoals bij schouder voor) Drijven (tikken met je been) op het moment dat het binnenachterbeen opgetild wordt (of als steuntje als binnenvoorbeen naar achter gaat/is), zodat hij dat binnenachterbeen sneller en hoger optilt (swung trainen) en hem (verder) over het buitenbeen heen neerzet. Als je paard het goed begrijpt, hoef je na een tijd alleen je zit hulp te geven (schouder en heup te draaien) en dan gaat hij al netjes wijken... (toekomstmuziek voor ons zo voelt het nu...)

lieke2
Berichten: 2131
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 12:42

Ik heb eerst het paard recht leren lopen op de tweede hoefslag. Ging allemaal goed. Toen bedacht ik me dat het handig zou zijn om haar te leren wijken voor de kuit. Ik dacht ook dat het makkelijker zou zijn om dit vanaf de tweede hoefslag te doen richting de hoefslag. Tot mijn instructrice zei dat het paard hierdoor in eerste instantie wel eens in de war zou kunnen raken en dat het recht rijden wat problematischer zou worden, want wat zou ik nu kunnen bedoelen op de tweede hoefslag, rechtuit of wijken? Haar tip (van mijn instructrice) was gewoon vanaf de a-x-c lijn te gaan wijken. Overigens is mijn been aan 1 kant naar achteren leggen de hulp voor het aanspringen in galop... dus ik leer het paard te wijken op eenzijdige kuitdruk, maar wel druk op dezelfde plaats en niet verder naar achter.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 12:56

Waarom probeer je het anders niet op een gesloten volte, door je paard met je binnenbeen naar buiten te drijven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 14:23

Nou dan doe ik het al jaren fout, want ik leg wel degelijk mijn been naar achter, waarvoor geweken moet worden.
Buitenteugel eraan voor het niet over de schouder vallen.

Citaat:
De zijwaartse hulpen zijn: Je linkerbeen (waarvoorje wilt wijken) op de singel en dus niet erachter. Je wilt immers buiging om je linkerbeen en dat kan niet als je je been naar achteren houd

En bij wijken wil je toch nog helemaal geen lengtebuiging?
Alleen maar zeer lichte stelling en daar gaan er al veel de fout in, door teveel stelling vallen ze meteen over de buitenschouder.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 14:38

maar als ik mijn been naar achteren leg en ik drijf er mee, dan zetten ze hun achterhand ervoor opzij. DAt hebben ze zo geleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 14:43

ligt eraan hoeveel je met dat been doet.
verder heb je nog een buitenbeen, dat kan begrenzen en je buiten teugel om hem te leiden waar hij heen moet.

Ik doe het echt al jaren zo en heb nooit geen last van achterhand voor.
Maar misschien komt het wel door de jonge paarden die ik het aan moet leren?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 14:48

runningkawa"]
ligt eraan hoeveel je met dat been doet.
verder heb je nog een buitenbeen, dat kan begrenzen en je buiten teugel om hem te leiden waar hij heen moet.?
[/quote]
Dan moet ik 2 benen naar achteren leggen! Haha! Clown Want het buitenbeen ligt bij mij dus naar achteren om te begrenzen.
[quote="runningkawa schreef:
Ik doe het echt al jaren zo en heb nooit geen last van achterhand voor.
Maar misschien komt het wel door de jonge paarden die ik het aan moet leren?

Ik doe het ook al jaren zo op mijn manier, leg ik mijn kuit echter naar achteren, krijg ik achterhand voor, voor voorhand. En dan wordt ik afgerekend. Laatst had iemand hier op rijtechnisch datzelfde probleem, en toen ze mijn manier uitprobeerde dus dat drijvende been niet meer naar achteren legde, was het probleem opgelost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 14:49

Jij moet dan 2 benen naar achter leggen, ik niet, omdat ik noot lest heb van achterhand voor Tong uitsteken Knipoog

Maar er zijn meer wegen naar rome...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 14:56

MAar hoe begrens je dan met het buitenbeen ZONDER het naar achteren te leggen> Het is toch gebruikelijk om deze voor begrenzen naar achteren te leggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 15:04

zat net ff te denken wat ik allemaal doe met wijken. (knars kraak) Bloos!

Ik gebruik mijn buitenteugel en mijn binnenbeen.
ik kijk waar ik heen wil.

Ik drijf met mijn binnenbeen, stukje achter de singel, geen halve meter, ik vang met mijn buitenhand op zodat hij niet over de schoudervalt, maar ook niet te veel zodat idd de achterhand te veel naar buiten komt.
Mijn binnenhand hou ik een klein stukje van de hals af, en hou ik zeer luchtig.

Mijn buitenbeen gebruik ik geloof ik alleen als ik weer rechtuit wil.

Denk dat ik een half automaat heb Tong uitsteken

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 15:11

runningkawa"]
zat net ff te denken wat ik allemaal doe met wijken. (knars kraak) Bloos!
[/quote]
Probeer met je mee te gaan! Lachen
[quote="runningkawa"]
Ik gebruik mijn buitenteugel en mijn binnenbeen.
ik kijk waar ik heen wil.
[/quote]
Ik ook. buitenteugel om schouder te begrenzen, binnenbeen om het paard opzij te drijven. MAar tot hier gaan we van elkaar afwijken (is weer eens wat anders dan voor het been wijken) Haha!
[quote="runningkawa"]
Ik drijf met mijn binnenbeen, stukje achter de singel, geen halve meter, .
[/quote]
ik drijf dus ook met binnenbeen maar leg deze niet naar achter. WAarom zou ik? Mijn paard neemt zijn achterhand toch wel mee maar brengt deze voor als ik dat binnenbeen naar achteren leg. ALs ik een been naar achteren leg moet hij daar altijd voor opzij. Dat is zo bij travers, renvers, appuyement, etc. En hoe moet hij nou weten dat hij dat met wijken niet zou moeten doen?
[quote="runningkawa"]
ik vang met mijn buitenhand op zodat hij niet over de schoudervalt, maar ook niet te veel zodat idd de achterhand te veel naar buiten komt..
[/quote]
dat met die buitenhand doe ik ook, om dezelfde redenen. Maar ik zie dat jij daar ook de achterhand mee begrensd. Dat kan ik niet met de teugel. Dat kan ik alleen met buitenbeen. En waarom zou jouw paard met zijn achterhand naar voren komen? omdat jij dat been naar achteren legt!

[quote="runningkawa"]
Mijn binnenhand hou ik een klein stukje van de hals af, en hou ik zeer luchtig...
[/quote]
Ik ook.
[quote="runningkawa schreef:
Mijn buitenbeen gebruik ik geloof ik alleen als ik weer rechtuit wil.

Denk dat ik een half automaat heb Tong uitsteken

ik gebruik niets als ik weer rechtuit wil; ik stop gewoon met het geen wat ik deed.

Maar kun je mijn redenatie een beetje volgen nu? Probeer deze manier voor de gein eens zelf een keertje, ik ben benieuwd hoe kawa daarop reageert namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 15:17

Hoe kawa reageert kan ik zo al zeggen.
Als ik denk aan zijwaarts is hij al zijwaarts.
Daar is gewoon aandrukken genoeg voor.
En stoppen met aanleggen van het been betekend ophouden met zijwaarts gaan Lachen

Ben nu meer aan het zeggen hoe ik het met Twikight doe.
Dit omdat zij het ook nog moet leren en de topic starter ook.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 15:22

DAn kun je dus wel stellen dat het naar achteren leggen van je wijkende kuit bij kawa dus een overbodige handeling is?

Ik had in mijn eerste reactie ook al aangegeven dat bij jonge paarden inderdaad de kuit naar achteren wordt gelegd omdat ze anders niet in de gaten hebben dat de achterhand ook mee moet. Dat doe ik zelf ook zo. Maar als ze het door hebben stop ik ermee. Want dan ga ik die handeling voor andere doeleinden gebruiken: voor het opzij zetten van de achterhand.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 15:28

runningkawa schreef:
Ik gebruik mijn buitenteugel en mijn binnenbeen.
ik kijk waar ik heen wil.

Ik drijf met mijn binnenbeen, stukje achter de singel, geen halve meter, ik vang met mijn buitenhand op zodat hij niet over de schoudervalt, maar ook niet te veel zodat idd de achterhand te veel naar buiten komt.
Mijn binnenhand hou ik een klein stukje van de hals af, en hou ik zeer luchtig.

This is the way. Als je achterhand eerst gaat geef je teveel been (te hard c.q. te ver naar achter) of trekt teveel aan je binnenteugel (waardoor je de hals krom trekt en de achterhand uitzwaait)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 15:31

Of het THE way is Rommie betwijfel ik. Ik vind het namelijk inconsequent, omdat je diezelfde handeling dus ook voor andere doeleinden gebruikt.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 15:34

Nee, been verder naar achter is een andere hulp.

Dit moet je alleen wel consquent volhouden Lachen

Als hij niet snel genoeg wijkt bv, moet je niet je been verder naar achteren leggen, maar actiever been geven.

sterker dus, niet anders

Dat the way is idd wat overdreven, je kan het ook anders doen Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 15:37

Ik doe dat dus niet, ik hoef het niet. Maar zoals ik al eerder zei, als ik het een jong paard weer moest aanleren, dan legde ik dat been WEL naar achter, om die achterhand mee te krijgen. Overigens begin ik met leren wijken altijd op een gesloten volte en probeer ik het paard zo naar buiten te drijven. Dat is een gemakkelijker uitgangspunt dan recht vooruit.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 15:43

Een jong paard leg je je been naar achter om hem te leren de achterhand om te zetten. Dat doe je dus ook eerst. Daarna ga je wijken en leg je been slechts een weinig naar achter. Je zorgt er uiteraard wel voor de je paard voorwaarts blijft Lachen Wijken is voorwaarts, zijwaarts en niet zijwaarts, voorwaarts.
En op een volte beginnen vind ik geen goed systeem voor wijken. Omdat je op de volte buiging wilt en bij wijken wil je je paard zo recht mogelijk. Voor schouderbinnenwaarts is beginnen met een volte dan ook wel weer goed. Daarbij wil je wel stelling en buiging.

Met de kont naar binnen (stukkie van verder terug) heet trouwens gewoon schouderbuitenwaarts Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 15:49

Wat er ook gebeurt, het moet er niet op neer komen dat het binnenbeen gebruikt wordt om het hele paard opzij te vegen cq te duwen. Schouderbuitenwaarts bestaat niet, dat is gewoon wijken voor het been.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 15:53

Jawel hoor Lovely, schouderbuitenwaarts is gewoon het tegenovergestelde van schouderbinnenwaarts. Net als travers-renvers.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 15:54

Schouderbuitenwaarts wordt vaak verwisseld met renvers, al moet de schouder dan ook naar binnen Haha!
Laatst bijgewerkt door Missouri op 06-01-04 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 15:55

Romkabouter schreef:
Jawel hoor Lovely, schouderbuitenwaarts is gewoon het tegenovergestelde van schouderbinnenwaarts. Net als travers-renvers.


Hoe rijd je een schouder naar buiten op de hoefslag? Dan kom je of tegen de kant aan of buiten de baan... en welke stelling/buiging heb je dan?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 15:56

nee hoor, dan ga je rijden op de binnenhoefslag en dan zet je de schouder naar buiten, met lengtebuiging om je buitenbeen, dus binnenbeen naar achteren leggen.

Evenals bij renvers, ook op binnenhoefslag, lengtebuiging om buitenbeen, binnenbeen naar achteren. Alleen komt dan de achterhand naar buiten.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 15:58

Dat is dan toch gewoon travers?