precieze hulpen voor wijken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:38

Pipo"]
[quote="Desiree"]Bij mij komen de hulpen voor travers en appuyerende hulpen nog het meest overeen.

Renvers en travers zijn gewoon hetzelfde, maar dan andersom.
[/quote]

Travers en appuyeren?

Schouderbinnenwaarts en appuyeren komt bij mij meer in de buurt. Dat zet je ook in door eerst schouderbinnenwaarts te rijden en dan neem je met je buitenbeen en buitenteugel het paard mee naar binnen. Maar dan heb je vast de buiging die je nodig hebt.

Travers blijft de achterhand voor, en dat moet juist niet.
[/quote]
klopt in zoverre dat ik zelf inderdaad een appuyement inzet met een schouder voor, maar:
[quote="Lovely"]
[quote="Desiree schreef:
Klopt. Het paard loopt in beide gevallen zijwaarts, of het nu op de hoefslag is of diagonaal.

Buiging en het aantal hoefslagen is ook hetzelfde. Travers is immers niet alleen maar het naar binnen drukken van de achterhand, ook bij travers moet de schouder voor blijven, omdat anders het paard alleen maar in de schouders gaat hangen in een soort wijken voor de kuit met een verbogen hals.
[/quote]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:44

Desiree"]
[quote="Lovely"]
[quote="Desiree schreef:
Klopt. Het paard loopt in beide gevallen zijwaarts, of het nu op de hoefslag is of diagonaal.

Buiging en het aantal hoefslagen is ook hetzelfde. Travers is immers niet alleen maar het naar binnen drukken van de achterhand, ook bij travers moet de schouder voor blijven, omdat anders het paard alleen maar in de schouders gaat hangen in een soort wijken voor de kuit met een verbogen hals.
[/quote][/quote]


Ligt er maar aan hoe je dat bekijkt. Bij Travers train je voornamelijk het buitenachterbeen. Met schouderbinnenwaarts train je juist het binnenachterbeen.

Daarmee moet het paard natuurlijk niet hangen in de schouder, maar de achterhand moet wel voor blijven.

Rijd de oefening niet omdat het in het boekje staat. Maar rijdt de oefening waar die voor is, en dat is om het paard beter aan de hulpen te krijgen, beter op het achterbeen, en beter in de lengtebuiging.

ALs ie er beter van wordt maakt het mij geen zak uit hoe je het doet, al ga je op je kop staan.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:48

en dat is precies zoals ik het doe Pipo. ik rijd oefeningen zoals waar die voor is. Ik heb nog nooit iets van paardrijden uit een boekje geleerd en ik lees helemaal NIETS over paardensport. Hooguit verhalen, maar niet hoe ik moet rijden.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:49

Pipo schreef:
al ga je op je kop staan.


*even kijken in het FEI regelement*

Nee helaas dat is niet toegestaan Haha!

er heeft een hele tijd terug hier een topic gestaan over doel of middel, weet echt de url niet misschien iemand anders?

is misschien wel interessant om nog een keer te door te lezen.
[/quote]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:50

foutje
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-01-04 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:51

Wouter24"]
[quote="Pipo schreef:
al ga je op je kop staan.


*even kijken in het FEI regelement*

Nee helaas dat is niet toegestaan Haha!

er heeft een hele tijd terug hier een topic gestaan over doel of middel, weet echt de url niet misschien iemand anders?

is misschien wel interessant om nog een keer te door te lezen.
[/quote][/quote]


oliebol, ik kan het veel beter als ik op mijn kop sta Haha!

Maar voor mij is het een middel om een doel te bereiken.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:53

Ik kan helemaal niet op mijn kop staan, laat staan op het paard. Ik doe dergelijke oefeningen ook met lengtebuiging als doel, maar met behoud van lossigheid. Het moet gewoon goed voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:55

Desiree schreef:
Ik kan helemaal niet op mijn kop staan, laat staan op het paard. Ik doe dergelijke oefeningen ook met lengtebuiging als doel, maar met behoud van lossigheid. Het moet gewoon goed voelen.


En om ze meer op het achterbeen te krijgen!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:56

Bij travers en schouder binnen wel ja. Maar wijken meer om het paard voor het binnenbeen te krijgen.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:56

Desiree schreef:
Het moet gewoon goed voelen.


maar wat goed voelt, hoeft niet perse goed te zijn....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:57

Lenigheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:59

Desiree schreef:
Bij travers en schouder binnen wel ja. Maar wijken meer om het paard voor het binnenbeen te krijgen.



Wijken is geen oefening voor de lengtebuiging. Wijken is puur gehoorzaamheid.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:59

Wouter24"]
[quote="Desiree"] Het moet gewoon goed voelen.
[/quote]

maar wat goed voelt, hoeft niet perse goed te zijn....
[/quote]
O, bij mij wel Wouter! Als het goed voelt is het goed bij mij. als het kl. voelt.... dan weet ik dat het ook kl... is.

Een proef die bij mij goed voelt op een wedstrijd, die scoort. Als het niet goed voelt, zal ik geheid niet scoren. Bij mij is dat onlosmakelijk met elkaar verbonden.

[quote="Lovely schreef:
Lenigheid.

inderdaad. Maar lengtebuiging gaan gepaard met lenigheid. zonder lenigheid geen lengtebuiging.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 06-01-04 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 18:00

Pipo"]
[quote="Desiree schreef:
Bij travers en schouder binnen wel ja. Maar wijken meer om het paard voor het binnenbeen te krijgen.



Wijken is geen oefening voor de lengtebuiging. Wijken is puur gehoorzaamheid.
[/quote]
precies. Gehoorzaamheid voor het binnenbeen. Ik zei ook om het paard VOOR het binnenbeen te krijgen. en niet OM het binnenbeen. Niet gaan muggenziften he.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 18:04

Desiree schreef:
. Ik zei ook om het paard VOOR het binnenbeen te krijgen.


Buitenbeen, binnenbeen maakt niet uit, gehoorzaam maken aan de eenzijdige kuitdruk zoals hier al eerder werd gezegd, dat is mijnsinziens het doel van wijken voor de kuit.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 18:06

wijken moet een paard toch voor het binnen been of niet?

als jij een paard door een wending wilt laten lopen en het paard valt naar binnen, corrigeer je dat toch ook door het paard terug te drijven met binnenbeen, en toch niet met buitenbeen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 18:07

Desiree schreef:
wijken moet een paard toch voor het binnen been of niet?

als jij een paard door een wending wilt laten lopen en het paard valt naar binnen, corrigeer je dat toch ook door het paard terug te drijven met binnenbeen, en toch niet met buitenbeen?



Doe jij nooit eens een pasje vanaf de hoefslag naar het midden?

Dan laat je hem wijken voor het buitenbeen Haha!

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 18:08

maar als ie naar buiten valt toch wel? je moet gewoon op een middenllijn van links naar rechts kunnen wijken. dat bedoelde ik te zeggen Lachen

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 18:10

sorry had ik niet moeten zeggen floepte eruit Haha!
Laatst bijgewerkt door amagun op 06-01-04 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 18:10

Pipo"]
[quote="Desiree schreef:
wijken moet een paard toch voor het binnen been of niet?

als jij een paard door een wending wilt laten lopen en het paard valt naar binnen, corrigeer je dat toch ook door het paard terug te drijven met binnenbeen, en toch niet met buitenbeen?



Doe jij nooit eens een pasje vanaf de hoefslag naar het midden?

Dan laat je hem wijken voor het buitenbeen Haha!
[/quote]

Precies dubbel gebroken lijnen wijkend Haha! das pas lol!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 18:12

Wouter24 schreef:
maar als ie naar buiten valt toch wel? je moet gewoon op een middenllijn van links naar rechts kunnen wijken. dat bedoelde ik te zeggen Lachen

Anytime
Anyplace
Anywhere

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 20:43

Idd wijken moet altijd kunnen.
Uiteindelijk met alles, want elke pas moet van jou zijn.

Maar Wouter je zegt poot stil op de plek.
Maar hoe leer jij een 3 jarige wijken?
Die je leert wijken zodat ze gaan snappen dat er iets als eenzijdige been druk bestaat, waar je altijd naar moet luisteren?

Mij lukt dat nog niet bij een 3 jarige zonder mijn been naar achter te plaatsen, ik heb het dan niet over bijna in de flanken leggen zoals je sommige dan niet doen.

Zoals Desiree al aangaf hoef je dat met een paard wat verder is niet meer te doen en dat merk ik idd wel aan Kawa.

Alle andere manieren zijn altijd leerzaam om te horen.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 23:26

runningkawa schreef:
Alle andere manieren zijn altijd leerzaam om te horen.


absoluut, vele wegen leiden naar Rome, misschien komt het door me lange stelten dat ik ze ook bij een driejarige in het wijken niet naar achter hoef te leggen Verward

omdat zulke ik lange benen heb, probeer ik ze min mogelijk naar achteren te leggen in elke oefening anders leg ik hem bijna op zijn kont Haha!

en het effect van een beenhulp van mij is vaak vele malen groter als die van iemand van 1.60 Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 23:30

Ik houd mijn been ook op de plek bij het aanleren. Eigenlijk leer ik het ze vrij simpel. Maar ik zal vast wel commentaar krijgen op de manier waarop...........maar goed daar gaat ie Haha!

Ik geef gas met een been, daarop gaat ie harder, dan rem ik met beide teugels en zit op datzelfde moment een beetje aan de kant waar ik heen wil...........als ie dan een pasje opzij doet open ik mijn hand en ontspan mijn been. Eigenlijk heb ik het altijd zo gedaan, en binnen no time hebben ze door dat ze een pasje opzij moeten.

Klein voltetje sluiten wil ook vaak helpen om ze te leren wijken.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 23:53

als het werkt, dan werkt het. Ik doe het zelf ook altijd vanuit een volte als ze het nog niet kennen.