hoe moet je wijken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

galop9
Berichten: 146
Geregistreerd: 14-08-14
Woonplaats: Gelderland

hoe moet je wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-15 16:20

Hoi Bokkers,
ik ben naar een andere hogere les gegaan op de manege.
Maar ik heb ook een nieuwe instructrice en die rijdt wel wat hoger dressuur.
die vraagt dus wel eens of we even willen voor het been.
nou wat ik nou doe is gewoon goed mijn binnen been er bij houden maar meer niet.
deze manier lukt maar echt bij een pony niet bij andere.
Maar volgens mij is mijnmanier ook niet correct.
Dus eigenlijk mijn vraag is hoe moet je nou eigenlijk wijken voor het been?

:)


iris120
Berichten: 18
Geregistreerd: 25-04-15

Re: hoe moet je wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 16:34

Kun je dat niet beter aan je instructeur vragen?? Als zij hoge dressuur rijd kan ze je vast wel helpen.

Every rider has that one special horse. That horse who changes everything about them.
Two feet move your body. Four feeds move your soul.
Ah yes the past can hurt. But the way i see it, you can either run from it or learn from it.

Paard en Ruiter Instructieweek 32

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70494
Geregistreerd: 24-05-08

Re: hoe moet je wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 16:46

ED -> RT-V

sterrexxx11

Berichten: 135
Geregistreerd: 26-10-10

Re: hoe moet je wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 15:24

Er is maar een oplossing: aan je instructeur/instructrice vragen.

Als ik iets niet weet zoek ik voor de les wat informatie op, zodat ik wat achtergrondinformatie heb. Deze site is zeer handig: http://www.paarden-blaadjes.nl/dressuur/zijgangen.html

ik quote even een stukje:

Dit zijn de hulpen voor het wijken voor de linkerkuit (je wijkt naar rechts):
• Vanuit stap of draf maak je een halve ophouding en drijf je het paard voorwaarts met de zit
• Lichte stelling naar links (tegengesteld aan de bewegingsrichting)
• Binnenbeen iets achter de singel --> drijft het paard voorwaarts-zijwaarts
• Buitenbeen ligt aan de singel --> werkt begrenzend, verhindert dat het paard teveel zijwaarts wegloopt voor het binnenbeen en drijft tegelijkertijd voorwaarts
• Binnenteugel --> zorgt voor de juiste stelling
• Buitenteugel --> vangt de voorwaartse beweging op en voorkomt het over de schouder wegvallen
• Je geeft iets gewicht naar de bewegingsrichting en wijs met je teen van het buitenbeen naar de richting waar je naartoe wilt en kijk naar de richting waar je heen wilt
• De binnenkuit drijft het paard naar rechts door middel van druk - relax - druk- relax in de takt van de beweging van het linkerachterbeen van je paard. Als je z'n buik voelt opzetten aan de linker kant, verzet je paard z'n linkerachterbeen en dat is het moment waarop je invloed kunt uitoefenen op de beweging. Als je een constante druk houdt, zal je paard tegen je kuit gaan leunen en niet voor de kuitdruk weg bewegen.

Hopelijk heb je er wat aan, maar onthoud de enige echte oplossing.. :)

''A woman needs two animals - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.''

''Never was a horse that couldn't be rode. Never was a rider that couldn't be throwed.''

koend
Berichten: 1237
Geregistreerd: 10-11-03

Re: hoe moet je wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:29

Dat het met het ene paard lukt en met het andere niet, is logisch.
Sommige paarden wijken heel gemakkelijk voor druk (er bestaat een parellispelletjes-spelletje ter voorbereiding!) en doen het bijna vanzelf, anderen moeten het echt stap voor stap aangeleerd worden en moeten het blijven oefenen.

De instructie die je hierboven kreeg, klopt volgens mij wel maar ik doe 2 dingen anders. Ik geef een klein beetje gewicht naar links (bij wijken naar rechts) om de stelling naar links te onderhouden. Niet overdrijven of je paard krijgt echt buiging en dan loopt hij weg over de schouder.
Dat teen draaien in de richting dat je gaat, doe ik nooit. Ik zeg echter niet dat het mis is.

Als je het nog leert, kan je niet aan honderd dingen tegelijk denken. Dus vereenvoudigd, voor wijken naar rechts:
Doorzitten, afwenden op de driekwartlijn, beetje beide teugels tegenhouden, ietsje stelling links, ietsje gewicht links, linkerbeen iets à achter de singel en drijven maar.
De rest is verfijning en komt later.

Urielle

Berichten: 50067
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: hoe moet je wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:28


May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

galop9
Berichten: 146
Geregistreerd: 14-08-14
Woonplaats: Gelderland

Re: hoe moet je wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-15 18:30

super bedankt allemaal de laatste les ging al veel beter

:)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers