Instr. heeft op Eldien gereden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 20:59

Concorde"]
[quote="Jippie"][quote="Concorde schreef:
Susan zei dat Eldien zodra je haar onder druk zet op tilt slaat, dr hoofd omhoog gooit en onbestuurbaar wordt, én nergens meer naar kijkt en helemaal panic't. Dit kan wel minder worden, maar weg gaat t nooit, en ik zou nooit helemaal op haar kunnen vertrouwen. Het is dus een 'fout' die gemaakt is met zadelmak maken.


Wat een klets! Er zijn wel meer paarden die je niet onder druk moet zetten. Het is van je rijkunstig niveau afhankelijk of je daar nog wat van kunt maken en zo te lezen schort het daar bij jouw instructrice behoorlijk aan. Boos!

In jou geval kan je instructrice er dus niets mee dus je hebt de keuze: andere instructrice of een ander paard.
Die keuze lijkt me niet zo moeilijk Schijnheilig
[/quote]


Ik heb absoluut een ontzettend kundige instructrice die zich veelvuldig heeft bewezen. Ze heeft al zo ontzettend veel verziekte paarden weer aan het lopen gekregen dat ze na 1 rondje al weet wat voor vlees ze in de kuip heeft. Bovendien rijdt ze met een paard á-la Eldientje, met echt dezelfde streken, in het Z, dat dier vermoord je als je kwaad op hem wordt, geloof het of niet, heb zelf ook met hem gewerkt. Als meneer dus staakt midden in zijn proef blijft zij, al duurt het een uur, enkel maar 'Toe maar jongen, braaaaaf'...
Ze zegt niet dat er nix mee te doen is, ze zei dat ik nooit moest vergeten dat Eldien zo is. En ergens wist ik dat ook al wel.
En ja. Het is ook knap dat mn instructrice dit gelijk wist. Heeft ze ook lang over gedaan hoor, en jarenlang 20 (ja 20!!) paarden op een dag rijden daar verziek je niet alleen je knieen mee, je gaat er ook verrot handig van rijden. Ze heeft echt altijd al heel veel verschillende paarden, ook qua types, onder dr kont.
Over dat onder druk zetten: Dat doe ik als ik eens een keer iets 'moeilijks' van haar wil, en dan niet meppen oid, maar gewoon een beetje opbouwen, daar is nix mis mee.

Overigens was ik van de week weer aan t rijden, zelfde verhaal, met instr. d'r bij, en toen liep ze echt wel goed, en dat kreeg ik toen ook wel te horen. Het is niet hopeloos, maar wél moeilijker
[/quote]

als je dit allemaal weet en je er verder helemaal goed bij voelt, waarom ben je dan dit topic gestart???
laat je verder niks meer horen, maar zijn wíj hier nog de zeurpieten????!

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 22:09

Jippie schreef:
En toch vind ik de conclusie van je intructrice veel te kort door de bocht vooral omdat ze de fout bij het paard legt en daarom concludeer ik dat ze zelf niet weet waar ze mee bezig is.

Ze legt de fout niet bij het paard, ze zegt waar het waarschijnlijk vandaan komt. En ik weet dat mn pony qua karakter niet een van de makkelijksten is (met de fles grootgebracht en alleen opgegroeid). Ze reageert ontzettend heftig op situaties als 'haar kop dr naar staat'. Ik weet ook dat ze bij de vorige eigenaar enkel op dr achterbenen stond, die meid was schijtbenauwd voor d'r. Ze heeft 'rijtechnisch' dus absoluut een bagger achtergrond, waarbij ze altijd haar zin kreeg.
Ik heb controle over Eldien, en ze loopt ook wel lekker, maar ik ben nu op een punt dat ik vind dat ze altijd iig fatsoenlijk te rijden moet zijn. Dat was eerst veel minder, maar ze is nu lang genoeg onder het zadel en ik pik echt geen fratsen dat ze onder mn kont vandaan racet omdat ze eigenlijk geen zin meer heeft in 'moeilijke' dingen.

Ik wil gewoon weten of er meer mensen zijn die dit herkennen. Dat mag toch? Was bokt daar niet voor? Bloos!
En waarom ik niet eerder reageerde?
Ik had vakantiewerk, intern, juist, bij m'n instructrice Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 01:04

Wat wil je nu horen? Dat jij en je instructrice het zo goed aanpakken maar dat je paard zo lastig is? En dat wij dan allemaal verhalen gaan schrijven over onze eigen 'lastige' paarden die we met veel kunst en vliegwerk weer in het gareel hebben gekregen???

Jou redenatie klopt van geen kant:
Citaat:
Ik heb controle over Eldien, en ze loopt ook wel lekker, maar ik ben nu op een punt dat ik vind dat ze altijd iig fatsoenlijk te rijden moet zijn. Dat was eerst veel minder, maar ze is nu lang genoeg onder het zadel en ik pik echt geen fratsen dat ze onder mn kont vandaan racet omdat ze eigenlijk geen zin meer heeft in 'moeilijke' dingen.

De reacties van je paard zijn reacties op jouw rijden. Als je pony een 'moeilijker' karakter heeft, is er veel meer rijtechniek en -gevoel nodig om dat in goede banen te leiden. Dat is een geleidelijk proces en niet een proces in afgebakende stukken; vanaf 1 januari doet ie maar eens normaal....

Als je instructrice het probleem bij je pony legt dan vraag ik me af waar zij de oplossing denkt te vinden.

Toch maar een andere pony wellicht?? Tja het is ook zooo'n moeilijk beest, helemaal verpest bij het inrijden en bij de vorige eigenaar ging ie ook alleen maar steigeren dus het lag echt niet aan Concorde en haar instructrice hoor. Gewoon een rot-bok.... Schijnheilig
Goh wat hoor je dat toch vaak......

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 10:48

Jippie schreef:
Wat wil je nu horen? Dat jij en je instructrice het zo goed aanpakken maar dat je paard zo lastig is? En dat wij dan allemaal verhalen gaan schrijven over onze eigen 'lastige' paarden die we met veel kunst en vliegwerk weer in het gareel hebben gekregen???

Jou redenatie klopt van geen kant:
Citaat:
Ik heb controle over Eldien, en ze loopt ook wel lekker, maar ik ben nu op een punt dat ik vind dat ze altijd iig fatsoenlijk te rijden moet zijn. Dat was eerst veel minder, maar ze is nu lang genoeg onder het zadel en ik pik echt geen fratsen dat ze onder mn kont vandaan racet omdat ze eigenlijk geen zin meer heeft in 'moeilijke' dingen.

De reacties van je paard zijn reacties op jouw rijden. Als je pony een 'moeilijker' karakter heeft, is er veel meer rijtechniek en -gevoel nodig om dat in goede banen te leiden. Dat is een geleidelijk proces en niet een proces in afgebakende stukken; vanaf 1 januari doet ie maar eens normaal....

Als je instructrice het probleem bij je pony legt dan vraag ik me af waar zij de oplossing denkt te vinden.

Toch maar een andere pony wellicht?? Tja het is ook zooo'n moeilijk beest, helemaal verpest bij het inrijden en bij de vorige eigenaar ging ie ook alleen maar steigeren dus het lag echt niet aan Concorde en haar instructrice hoor. Gewoon een rot-bok.... Schijnheilig
Goh wat hoor je dat toch vaak......


Ik ken Concorde(Lieke) en eldien, en jullie moeten toch begrijpen dat eldien niet zoals andere paarden is.

Op stal als ze de deur nier door wil omdat de doorgang te smal is dan blijft lieke net zo lang met lieve woordjes proberen tot ze er door gaat.Met rijden is eldien niet makkelijk, en op sommige dagen gedraagt ze zich voorbeeldig en andere dagen is het een stuiterbal.Dit ligt niet aan de rijkunsten van lieke, want die kan echt wel rijden hoor.En lieke die probeert zo hard om haar pony weer op het juiste spoor te krijgen, en dan lopen jullie haar rijkunsten en haar instructrice af te kraken.
jullie kunnen niet oordelen want jullie kennen de pony niet.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 11:23

Nimmedor schreef:
Ik ken Concorde(Lieke) en eldien, en jullie moeten toch begrijpen dat eldien niet zoals andere paarden is.

Op stal als ze de deur nier door wil omdat de doorgang te smal is dan blijft lieke net zo lang met lieve woordjes proberen tot ze er door gaat.Met rijden is eldien niet makkelijk, en op sommige dagen gedraagt ze zich voorbeeldig en andere dagen is het een stuiterbal.Dit ligt niet aan de rijkunsten van lieke, want die kan echt wel rijden hoor.En lieke die probeert zo hard om haar pony weer op het juiste spoor te krijgen, en dan lopen jullie haar rijkunsten en haar instructrice af te kraken.

jullie kunnen niet oordelen want jullie kennen de pony niet
.


nee, nimmedor, dat is zo, dat is ook altijd zo op een forum, en dat moet de topicstarter ook weten.
zij begint een verhaal waaruit duidelijk blijkt dat ze niet tevreden is over het gedrag van haar paard (héél normaal, hebben we allemaal wel) én over de commentaar van haar instructrice.

als wij dan allemaal op dezelfde lijn zitten en denken dat het nogal kort door de bocht is om een paard als verknoeid te gaan beschouwen (onbetrouwbaar volgens de instructrice), en we júist eigenlijk allemaal het paard nog gaan verdedigen én de ruiter moed willen inspreken dat dit met geduld en de goede aanpak absoluut nog goed kan komen, zijn wíj dan degene die afkraken Verward Verward ??
en dan daarbij opent concorde dit topic vlak voor ze een tijdje verdwijnt, dus ook nergens nog in kan pikken op wat gevraagd of gezegd wordt....tja, wat voor antwoorden had ze nu eigenlijk gewild?
ik snap er niks meer van hoor Scheve mond .

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-04 12:54

Jippie schreef:
Jou redenatie klopt van geen kant:
Citaat:
Ik heb controle over Eldien, en ze loopt ook wel lekker, maar ik ben nu op een punt dat ik vind dat ze altijd iig fatsoenlijk te rijden moet zijn. Dat was eerst veel minder, maar ze is nu lang genoeg onder het zadel en ik pik echt geen fratsen dat ze onder mn kont vandaan racet omdat ze eigenlijk geen zin meer heeft in 'moeilijke' dingen.

De reacties van je paard zijn reacties op jouw rijden. Als je pony een 'moeilijker' karakter heeft, is er veel meer rijtechniek en -gevoel nodig om dat in goede banen te leiden. Dat is een geleidelijk proces en niet een proces in afgebakende stukken; vanaf 1 januari doet ie maar eens normaal....

Als je instructrice het probleem bij je pony legt dan vraag ik me af waar zij de oplossing denkt te vinden.

Toch maar een andere pony wellicht?? Tja het is ook zooo'n moeilijk beest, helemaal verpest bij het inrijden en bij de vorige eigenaar ging ie ook alleen maar steigeren dus het lag echt niet aan Concorde en haar instructrice hoor. Gewoon een rot-bok.... Schijnheilig
Goh wat hoor je dat toch vaak......

Oh.
Dus alle paarden zijn simpel, en als ze lastig zijn komt dat alleen door de ruiters? Dan is dat nóóit een samenspel van factoren?? Ik ben absoluut niet iemand die dingen op mn paard afschuift, ken mn beperkingen heel goed.
Wat ik duidelijk probeer te maken is dat Eldien nooit fatsoenlijk is getraind, nergens voor eigenlijk. Als een paard door heeft dat ie sterker is heb je een probleem hoor, en dat weet ze.
Ik heb geen rotbok, ik heb de fijnste pony die er bestaat. Ze kan zo'n suprgevoel geven, en ik wil haar echt niet kwijt.
Volgens mijn instructrice is Eldien onbetrouwbaar in de geest van: Je rijd je proefje, ze loopt lekker, je doet weet ik veel welke oefening, mevrouw heeft geen zin meer, steekt dr kop in de lucht gaan aan de kletter en laat je stikken. Met andere woorden: Niet constant

Volgens mijn instructrice is het door consequent en met veel gevoel (want ja, dan voel je die buien beter aankomen) heel goed te verbeteren. Maar weg gaat die reactie nooit.

Over dat '1 januari' verhaal. Onzin.
Dit is echt niet van de een op de andere dag hoor. Toen ik Eldien net had was ze dus wel zadelmak maar er was 2 jaar niets mee gedaan, hb haar dus heel rustig opgepakt. En als ze niet aan het werk hoeft, en gewoon een beetje rond mag lopen, komt ze echt niet in protest, dát doet ze pas als er gewerkt moet worden. Dat geklier pikte ik nooit, maar als ik haar niets vraag doet ze ook niets, om het maar even simpel te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 14:35

Citaat:
En als ze niet aan het werk hoeft, en gewoon een beetje rond mag lopen, komt ze echt niet in protest, dát doet ze pas als er gewerkt moet worden

Maar dat doen wel meer paarden, of beter gezegd proberen wel meer paarden.
Ook paarden die wel goed zadelmak zijn gemaakt.
Dus ook ik blijf het kort door de bocht vinden.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-04 15:09

Tis niet dát ze in protest komt, tis de manier waarop. Ze pakt het bit vast en reageert totaal nergens meer op, sluit zich echt helemaal af. Zo ben ik vorige week met haar gevallen, ze kneep ertussen uit, crosste de bak uit, kon de bocht niet halen en gleed uit. Vóór we die bak uit waren had ik nog iets van 35 meter om haar weer terig te krijgen, maar ik kon er echt nix meer mee! Zag het zo aankomen!

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 09:16

en ook zo zijn er meer. Maar daar gaat het niet om. Als ik er soms gefrustreerd afstap houd ik mezelf maar voor dat ik er iig beter van leer paard rijden, De paarden daarna kunnen alleen maar simpeler worden.