druk paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseyLover

Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Leidschendam

druk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-03 18:58

ik heb dus een verzorgpaardje, in de bak enzo is ze al best voorwaarts. maar ik rij sinds kort ook buiten met haar, en dan is ze echt super druK!!!! ik kan haar nog wel houden, maar ze loopt alleen maar te dribbelen in plaats van normaal rustig stapen. de eigenares heeft haar ooit geprobeert metr slofteugel te rijden, maar na 2 keer rijden had ze alweer door hoe ze normaal kon "racen" hebben jullie tips? Lachen

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:02

heel consequent zijn. En eerst op de grond rust krijgen voordat je er op stapt.
Dus grondwerk en het paard leren op stem commando terug te komen en te stoppen.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 16:17

Die van mij heeft normaal stappen ook nog niet uitgevonden, op de heenweg doet ze het tegenwoordig wel, maar op de terug weg niet meer. Bij mij werkt negeren het beste. Gewoon rustig zitten en je er niet aan ergeren, en vooral niet boos worden, en lekker laten dribbelen, op een gegeven moment houdt het dan wel op.

Hanneke_S

Berichten: 1162
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 16:31

idd erg consequent zijn is het belangrijkste! Ik weet niet wat voor conditie je paardje heeft, maar het wil ook nog wel eens helpen haar van te voren in de bak even in te rijden of te longeren zodat ze haar meeste energie kwijt i voordat je met haar het bos in gaat. Maar dit is alleen een tijdelijke oplossing! Belangrijk is ook zelf heel rustig te blijven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 20:35

Het ligt soms ook aan of paarden een verkeerde basis hebben gehad. Als je haar onder professionele begeleiding een ebetje opnieuw kan beleren scheelt dat waarschijnlijk een stuk, maar bij sommige paarden zit het ook gewoon in het karakter en slijt dat er met de jaren wel af. En als ze wel gewoon stopt enzo...

boemel

Berichten: 8404
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 13:25

Zorg er voor dat ze haar grootste energie kwijt is als je gaat buitenrijden.
Blijf zelf heel rustig en let erop dat je haar niet te veel vasthoudt. Daar worden ze alleen maar drukker van. Maak liever af en toe een lichte ophouding met je handen. Beloon haar als ze van dribbelen normaal gaat stappen.

Probeer je er verder niet al te erg aan te storen. Als jij gespannen wordt door haar, wordt het bij haar al zeker niet minder.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 22:32

Veel gedult die van mij is ook een echte drukte maker. Longeer desnoods van te voren eerst even voordat je erop gaat zitten en dan zelf ontspannen, want als je er boos om word of gaat lopen stressen dan kan je het echt helemaal bij ze vergeten wordt het vaak alleen erger.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 01:34

Als die van mij op de terugweg gaan kl*ten hebben ze blijkbaar nog energie teveel. Ik zet ze dan gewoon aan het werk. Is't zo over. Beetje schoudervoor, wat tempowisselingen, keertje halt en terug enz. enz. Niet aan de teugels gaan hangen maar lekker dressuurmatig even doorpakken.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 09:20

Doe eens een second opinion bij een goede zadelmaker. Want als een zadel knelt, zie je vaak dat paarden erg onrustig worden. Logisch!
En ik weet niet hoe strak je de neusriem hebt, maar die moet heerlijk los zitten en zeker niet knellen. Dat leidt het paard alleen maar af.

HorseyLover

Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 10:52

bedankt voor jullie tips! ik zal eens kijken of ik er iets mee kan

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 14:08

Let er goed op dat je zelf niet gaat knellen met je benen en haar niet te erg gaat vasthouden. Laat je teugels maar wat langer, en ga lekker relaxed zitten.
Houd haar bezig, veel figuren, tempowisselingen rijden.
Succes!