Rennerig paard laten ontspannen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beauty1love

Berichten: 556
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Veenendaal

Rennerig paard laten ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 00:25

Ik zit met mijn handen in het haar -O- sinds een maand of acht rijd ik een Rocky mountain en het zodra je er op ziet gaat er een knop om in zijn hoofd, hij heeft het idee dat hij moet rennen. En in principe is hij goed in te houden, hij stapt erg snel maar stopt wel gelijk wanneer ik dat wil. In het begin loopt hij nog vrij ontspannen maar omdat ik hem probeer in te houden kropt hij al die energie op en raken wij beiden gefrustreerd. Hij trekt erg graag de teugels uit mijn handen en houdt de hele tijd zijn mond open en loopt te kauwen op het bit. Ik heb totaal geen strenge hand en zijn tanden zijn allemaal correct, dus ik denk dat dit voorkomt uit stress en frustratie.
Verder zijn we actief bezig met het voorwaarts neerwaarts en dit gaat al best goed, zodra hij lekker, nog steeds rennerig, loopt trekt hij de teugels uit mijn handen. Dit probeer ik op te lossen met mijn been en vooral niet terug trekken aan de teugels.
Een paar weken geleden is de osteo nog geweest en die zei dat er niets zit wat hem zou moeten belemmeren.
Hij staat 24/7 in de wei en wordt een paar keer per week gereden. Hij wordt naast hooi niets bijgevoerd en we wisselen het rijden veel af met buiten rijden waar hij precies hetzelfde gedrag vertoont. Verder rijden wij een nieuwe richting binnen western namelijk cowboy dressage. Ik heb altijd dressuur gereden en hij niet. Verder hebben we regelmatig les van een erg goede instructrice maar we lopen hier toch vast. Hij heeft een geweldige conditie maar toch is hij na 20 minuten rijden helemaal nat van het zweet.

Mijn vraag is nu dus of iemand enig idee heeft waar dit gedrag vandaan komt. Ik zelf denk stress en frustratie. En hoe dit het beste op te lossen is.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Rennerig paard laten ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 00:28

Vervelend..
Waarom denk je eigenlijk dat het door stress en frustratie komt?
Wat maakt hem dan gestresst?

beauty1love

Berichten: 556
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 00:43

sadekeshia schreef:
Vervelend..
Waarom denk je eigenlijk dat het door stress en frustratie komt?
Wat maakt hem dan gestresst?


Ik weet eigenlijk niet waar het hele rennen vandaan komt maar zodra we gaan rijden houd ik hem in zodat hij niet gaat galopperen. Het is dus eigenlijk de hele tijd een gevecht tussen ons, hij wil snel en ik laat hem dat niet doen.. Ik heb het idee dat hij dan gefrustreerd raakt omdat ik hem niet laat gaan en ik ben dus op zoek naar een manier om die frustratie weg te laten glijden. Als ik hem een rondje of twee laat galopperen voel ik ook dat de frustratie af neemt en dat hij echt lekker ontspant maar zodra ik hem terug neem begint het gevecht van voren af aan.

laliz
Berichten: 2197
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 00:45

Ik rij nu zo'n zelfde paardje. Het enige dat je kan doen is terug naar een rustpunt, met je zit. Ik ben nu "zover" dat ik in zo'n rendraf in tempo kan terugrijden voor een tijdje, totdat ze weer harder gaat, en opnieuw, etc. Ook de aandacht verzetten doet wonderen, "want hoe kan je corrigeren zonder te weten waar je heen gaat." Ik rij bijvoorbeeld vier slangenvoltes met in elke bocht een volte 15 meter.

-edit: maar je blijft van de voorkant af. Juist been, miniophouding en hand toestaan. Altijd in de volgorde, nooit anders.

Maar dit alles onder leiding van een (klassiek geschoolde) instructrice. Leer steeds meer tips en trics, maar soms moet je gewoon even terug naar halthouden, wachten tot je een ons weegt op ontspanning, belonen en weer verder.
Laatst bijgewerkt door laliz op 21-03-15 00:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 00:46

Wat doet hij als er een andere rustige maar consequente ruiter op zit? Of heb je dat nog niet geprobeerd?

Fransje_70

Berichten: 978
Geregistreerd: 16-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 00:53

Het voortdurend in moeten houden van je paard is niet handig, want zoals je al schrijft mondt dat uit in een gevecht. Probeer de snelheid er niet uit te krijgen door druk op beide teugels, maar rijdt m eens in buitenstelling, een aantal rondjes
Het is heel lastig voor hem dan vaart te maken. Als ie jouw tempo heeft stel je m rechter en neem je normaal contact aan. Op t moment dat ie weer hard vooruit gaat zet je m in buitenstelling. Zo moet hij zelf zijn balans elke keer vinden en dat neemt de vaart eruit. Je komt dan hopelijk uit de gevechtmodus met hem. Ook buiten kan je m recht of links stellen als ie weer te hard wil. Let wel, als hij t juiste tempo heeft meteen hoofd weer recht stellen ook al is het maar 2 passen. Dat is zijn beloning voor het juiste tempo. Uiteindelijk zal hij dit gaan snappen als jij consequent blijft handelen. Ik heb op deze manier mijn jonge paard ook geleerd dat ik het tempo bepaal en niet zij.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 00:57

De oorzaak moet je niet bij het paard zoeken, zoek die bij jezelf en bij de manier van omgaan met dit paard.
Je zou versteld staan op welk een korte tijd ook dit paard rustig kan stappen.
Voor je verder gaat met het lessen zou ik eerst aan de samenwerking vanuit vertrouwen en rust werken en eens dit klaar is weer de gewone lessen hervatten.
Ik weet dat velen dit een beetje een wazig en spooky idee zullen vinden, toch ben ik er heilig van overtuigd dat al bij een eerste training dit een duidelijke verbetering zou moeten kunnen aantonen.
Eerst mind control dan pas body control, en jij probeert eigenlijk body control (hem een beetje inhouden , hem tegenhouden, ....) dat werkt enkel tegen je en is een verkeerde manier van benaderen.
Je moet het paard overtuigen dat rustig lopen een voordeel biedt , het paard zal het dan ook met alle plezier willen doen.

Lady24
Berichten: 1545
Geregistreerd: 28-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 00:59

Weet je de achtergrond van dit paard? Ik ken een paard die het gewend was dat zodra de ruiter zat, het paard moest rennen. Geen stress/frustratie. Is na een lange tijd toch ook goed gekomen door gewoon de rust te houden. En als je hem dan eens door laat lopen als hij zo graag voorwaarts wilt? En dan als hij langzamer gaat hem dan toch nog een paar rondjes voorwaarts houd? Veel verhalen gehoord dat dat ook wilt helpen.
Kan hij gewoon niet wennen aan jouw rijstijl? De dressuur?

En toch eens kijken naar andere instructie?

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 01:03

Een zeer goed antwoord "Fransje" ik ga helemaal mee met wat jij zegt.
Alleen maak ik er dan graag de opmerking bij , doe zoiets enkel onder kundige begeleiding, timing en release zijn super belangrijk, doe je dit op het verkeerde moment of de éene keer wel en de andere keer niet dan maak je het probleem enkel nog veel erger.
zoek goede instructie dus, die op dit onderdeel werkt, doe het nooit op eigen houtje.

beauty1love

Berichten: 556
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 01:08

Lizzle schreef:
Ik rij nu zo'n zelfde paardje. Het enige dat je kan doen is terug naar een rustpunt, met je zit. Ik ben nu "zover" dat ik in zo'n rendraf in tempo kan terugrijden voor een tijdje, totdat ze weer harder gaat, en opnieuw, etc. Ook de aandacht verzetten doet wonderen, "want hoe kan je corrigeren zonder te weten waar je heen gaat." Ik rij bijvoorbeeld vier slangenvoltes met in elke bocht een volte 15 meter.

-edit: maar je blijft van de voorkant af. Juist been, miniophouding en hand toestaan. Altijd in de volgorde, nooit anders.

Maar dit alles onder leiding van een (klassiek geschoolde) instructrice. Leer steeds meer tips en trics, maar soms moet je gewoon even terug naar halthouden, wachten tot je een ons weegt op ontspanning, belonen en weer verder.


Hij is keurig terug te rijden op zit en kan best aardig verzameld lopen maar slechts voor een korte tijd want ik zit dan letterlijk op een levende tijdbom en het voelt alsof hij ieder moment kan exploderen. Hij zou er nooit zomaar vandoor gaan hij blijft controleerbaar als hij zo snel gaat en bokt niet. Ik probeer hem zoveel mogelijk afwisseling te bieden ik rijd veel voltes en dergelijke maar daar wordt hij alleen maar heter van. Het helpt om hem bij je te houden maar ook daar voelt hij als een tijdbom.
Ik zit verder zo min mogelijk aan de voorkant maar heb wel een constant contact met de mond.
Halthouden oefenen we ook veel inderdaad! Erg moeilijk om stil te staan als je dat niet wilt he :+ gelukkig ben ik vrij geduldig en moet hij wachten totdat ik zeg dat ie kan gaan.


Eileen_ schreef:
Wat doet hij als er een andere rustige maar consequente ruiter op zit? Of heb je dat nog niet geprobeerd?


Sinds ik hem rijd hebben er niet veel anderen op gereden. Mijn zusje rijd hem regelmatig maar dat is meer voor de leuk dan dat ze echt met hem traint. Zij krijgt ook les met hem maar zij vindt het snelle juist wel leuk... Ik zal dat idee eens voorleggen bij de eigenaar!


Fransje_70 schreef:
Het voortdurend in moeten houden van je paard is niet handig, want zoals je al schrijft mondt dat uit in een gevecht. Probeer de snelheid er niet uit te krijgen door druk op beide teugels, maar rijdt m eens in buitenstelling, een aantal rondjes
Het is heel lastig voor hem dan vaart te maken. Als ie jouw tempo heeft stel je m rechter en neem je normaal contact aan. Op t moment dat ie weer hard vooruit gaat zet je m in buitenstelling. Zo moet hij zelf zijn balans elke keer vinden en dat neemt de vaart eruit. Je komt dan hopelijk uit de gevechtmodus met hem. Ook buiten kan je m recht of links stellen als ie weer te hard wil. Let wel, als hij t juiste tempo heeft meteen hoofd weer recht stellen ook al is het maar 2 passen. Dat is zijn beloning voor het juiste tempo. Uiteindelijk zal hij dit gaan snappen als jij consequent blijft handelen. Ik heb op deze manier mijn jonge paard ook geleerd dat ik het tempo bepaal en niet zij.


Bedankt voor je tips! Ik heb dit nog niet geprobeerd en inderdaad probeer ik ook een manier te vinden om onder dat gevecht uit te komen.

@ivy_ ik weet niet veel over zijn achtergrond, wel weet ik dat het paard dit al deed toen de eigenaar hem kocht een paar jaar geleden. Ik denk dat dat het eerste is dat ik heb geprobeerd helaas helpt dit niet echt, als het aan hem ligt stopt hij namelijk niet :+
Het is niet mijn eigen paard en de eigenaar wil graag deze richting. Verder lijkt het cowboy dressage erg op gewoon dressuur alleen dan met een westernzadel en dergelijke.
Ik heb geen mogelijkheid tot andere instructie maar daarentegen weet ik dat mijn instructrice professioneel is en ook zelf een hoge positie heeft binnen de cowboy dressage.

aeolusnr1 schreef:
De oorzaak moet je niet bij het paard zoeken, zoek die bij jezelf en bij de manier van omgaan met dit paard.
Je zou versteld staan op welk een korte tijd ook dit paard rustig kan stappen.
Voor je verder gaat met het lessen zou ik eerst aan de samenwerking vanuit vertrouwen en rust werken en eens dit klaar is weer de gewone lessen hervatten.
Ik weet dat velen dit een beetje een wazig en spooky idee zullen vinden, toch ben ik er heilig van overtuigd dat al bij een eerste training dit een duidelijke verbetering zou moeten kunnen aantonen.
Eerst mind control dan pas body control, en jij probeert eigenlijk body control (hem een beetje inhouden , hem tegenhouden, ....) dat werkt enkel tegen je en is een verkeerde manier van benaderen.
Je moet het paard overtuigen dat rustig lopen een voordeel biedt , het paard zal het dan ook met alle plezier willen doen.

Ik probeer ook niet perse de oorzaak bij het paard te zoeken want ik weet wel degelijk dat ik degene ben die het gevecht begint. Heb je misschien tips over het mind control?

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Rennerig paard laten ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 01:22

Tips genoeg hoor, daar zal het zeer zeker nooit aan ontbreken.
Ik ben er zelfs heilig van overtuigd dat het kan lukken, en dit op echt heel korte tijd, al bij een eerste training dus dat maakt het voor jou toch duidelijk genoeg zou ik zeggen.
Maar via het openbaar forum, dus hier op de rol, geef ik nooit echt uitgebreide info van doe het zo of net iets meer zo ..... dat werkt echt heel zelden, meestal werkt het zelfs enkel en alleen maar tegen en zal gedoemd zijn te mislukken.
Bij het oplossen van zulks een probleem moet je goede begeleiding hebben , die jou dan echt instructie geeft op het juiste moment, die ziet dan wat en hoe jij dingen vraagt en hoe het paard er op reageert , en zo is het dan de zaken op elkaar afstemmen, je moet dus een team vormen met het paard.
Dat kan enkel bereikt worden via echt les en training volgen, niet door het lezen van tips , hoe goed die ook mogen zijn.
Maar geloof me , ook dit paard hoeft zich niet opgefokt te voelen, en kan echt ook rustig stappen en draven.

beauty1love

Berichten: 556
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Veenendaal

Re: Rennerig paard laten ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 01:28

@aeolusnr1 oke in ieder geval bedankt. Ik ben ook van mening dat het paard het makkelijk zou kunnen. Op dit moment is het niet alleen voor mij vervelend maar zeker ook voor het paard

troi
Berichten: 17010
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Rennerig paard laten ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 08:30

Loopt het dier op een trens of shank?

beauty1love

Berichten: 556
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 15:16