nageeflijkheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-01 18:06

Bolivia heeft na 8 maanden een week nageeflijk gelopen en nu is dat weer helemaal weg in draf. IN stap gaat het heel goed. Ik weet dus ook wel hoe het zou moeten voelen.

Als ik aandraaf dan duurt het 2 seconden en dan doet ze haar hoofd weer omhoog. ALs ik dan een flinke ophouding maak, dan knikt ze wel naar beneden, maar gaat dan hangen.
Ik krijg er pijn in mijn armen van.

Iemand tips?

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-01 18:16

Waldo deed dat inderdaad ook, ik heb het opgelost door in een overgang goed contact te houden en naar voren te rijden. Dus als je zegmaar in draf gaat, ben je even de controle kwijt en dan gaan ze van de teugel af. Goed been erbij houden en dezelfde druk op de teugels houden. Eventueel je handen iets hoger. Het direct doordraven is denk ik het belangrijkste. Ze lopen dan namelijk even te slenteren en op die manier is het makkelijker voor ze om 'eronderuit' te komen. Ik vind het moeilijk om zo uit te leggen maar hoop dat je er wat aan hebt!
Groetjes van laura

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-01 21:30

wat Laura bedoelt is dat je in een overgang even in een soort vacuum kan zitten qua contact omdat je paard moet reageren.
Het is belangrijk om dit soort problemen in draf op te lossen. Veel wendingen op je been rijden, veel overgangen naar stap en galop maar ook in de draf veel schakelen, veel spelen met stelling en buiging. Op die manier rij je je paard naar je hand toe.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-01 22:52

Als een paard hangt op je handen kan het een paar oorzaken hebben.
Het is aan de teugel getrokken en probeert onder de krul uit te komen door te gaan hangen.
Maar eigenlijk zijn ze op de voorhand. Ze zijn soms dan van voren naar achteren gereden ipv andersom.
het is dan je doel om het andersom voor elkaar te krijgen. Dus de achterhand actief te krijgen.
DAt krijg je voorelkaar (oow deze opmerking haat ik want je kunt een achterhand er niet binnen 2 tellen onder krijgen) door te schakelen en overgangen te rijden.
Gewoon keihard aan het werk gaan.
Laat hem vooral niet hangen door te gaan trekken. Ze moet gewoon nix hebben om te hangen. Een contact zo licht als van een veer.

Als iemand heir aanmerkingen op heeft hoor ik het graag!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-01 23:34

Laat hem vooral niet hangen door te gaan trekken. Ze moet gewoon nix hebben om te hangen. Een contact zo licht als van een veer.

Ja, maar bij een contact zo licht als een veer gooit ze haar kop weer omhoog, hoe hard ik ook aandrijf. De gulden middenweg heb ik nog niet gevonden.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-01 00:48

Misschien dat anderen dit tegenspreken??
Maar is het een idee om met longeren bv een pessoateugel te gebruiken om het paard te helpen met de rugspieren te ontwikkelen/te gebruiken en daardoor ook makkelijker nagevelijk te lopen??
Daarbij helpt het ook om de achterhand er beter bij te houden.
Ik ken nu al zeker 7 mensen die er erg veel plezier van hebben *LOL*

Waaronder ikzelf,
al doe ik het pas sinds kort.

Groetjes,
Manon

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-01 10:20

Manon, wat er ook gebeurt laat je niet verleiden door je paard om zwaar contact vast te houden.
Wat je zeker niet moet doen is als hij dan even rond is, dat proberen vast te houden met je hand. Je hand moet (zou) altijd licht zijn. De nageeflijkheid bewaar je door het continu maken van ophoudingen, kleine kneepjes. Ook als hij rond is, maar dan hoef je alleen wat in je teugels te knijpen. Je paard moet snappen dat het prettig is om rond te lopen en dus ontspan je direct je hand als het zover is. Als hij tegen de hand komt drijf je onmiddelijk aan terwijl je flink in je teugels knijpt, i.e. je hand aanspant. Niet zagen, niet trekken en zeker geen spannig houden als je paard probeert te ontspannen.
Schakel een instructeur in om je te helpen.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-01 10:54

Lovely,

Ik rijd 5x per week in de les, dus instructie heb ik wel.
Wat jij beschrijft werkt ook wel, want dat doe ik ook zo. Alleen zij brengt haar hoofd nog zo vaak omhoog dat ik eigenlijk de hele les 'flink aandrijf en hard knijp in mijn hand". Ik ben doodop na een les.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-01 20:28

ik herken het wel erg maar bij mij waren er meer problemen, hoe zit het met je tempo enzo? en kan je haar terugrijden doormiddel van je zit terwijl je handen hetzelfde contact houden? wat ik nu moet doen is op een volte 15 m ong het goede tempo vinden en dan gewoon met de binnenhand spelen, het geeft niet als ze dr neus omhoog doet, als je het even vpolhoud en je voelt (je moet je gooeoeoeoeod concentreren dan) dat ze heeeel even naar beneden gaat zoeken en ontspannen dan beloon je en ga je op de andere hand.. dit is wat ik nu moet oefenen, maar ik begin nu met jino pas met de nageeflijkheid.. kweetniet of je hier wat aan hebt.. je weet maar nooit

"Some memories are best forgotten"

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-01 12:50

Rijden met ' gouden handjes' en vanuit je been! eerst het darevn goed, en dan pas de aanleuning. Veel overgangen en tempowisselingen wil ook nog weleens werken

grtx, Rieja

sithara
Berichten: 13
Geregistreerd: 17-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-01 22:52

misschien een beetje laat, maar wat bij mij heel goed heeft geholpen met dit probleem: probeer te stappen aan de lange teugel, zodat de rug goed gaat ontspannen en hij vanzelf mooi naar beneden buigt. als je een goede ontspanning hebt bereikt kun je proberen aan die lange teugel aan te draven: als het goed is, kan dat dus ook met een mooi ontspannen afgebogen hals. 'stiekem' kun je dan wat later de teugels wat aannemen, zodat ze in die ontspanning blijft lopen. vaak ook goed: vooral lichtrijden. als je een wat onrustige hand hebt, kan lichtrijden dat wat neutraliseren.
bij mij persoonlijk helpt het vooral om niet te gaan hangen, maar juist meer toestaan, en blijven drijven, zodat ze het contact weer zoekt. dan komt ze vanzelf weer meer naar beneden.
maar goed. soms is het gewoon kop in de lucht en verder niks. maar ook dan heb ik er meestal het meeste aan om gewoon te ontspannen en te wachten tot ze terugkomt. hoe harder ik trek, hoe harder zij trekt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: limilou en 41 bezoekers