wie kan mij hiermee helpen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zamero

Berichten: 2326
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Katwijk

wie kan mij hiermee helpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-03 12:10

Ik heb een haflinger merrie van 9 jaar oud.
Ik heb tijdens het rijden het probleem (zowel binnen als buiten), dat ze als ik draaf en galopeer haar hoofd hoog in de lucht steekt en hard gaat lopen, als ik haar dan terug probeer te krijgen lukt dat moeilijk.
Nu zei een vrouw bij ons op stal dat ik dan eens een martingaal zou moeten proberen, die heb ik nu en het probleem blijft er.
Zelf heb ik het niet zo op hulpteugels
Het intresseert me niet zoveel hoe ze loopt het gaat me er meer om dat ik haar gecontroleerd kan laten draven en galoperen.
Wie weet mij te helpen of heeft er tips.

Groetjes, liefs en -xxx-jes van Anne

Zamero

Berichten: 2326
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-03 12:13

Sorry dat dit onderwerp hier vaker staat, maar er ging iets fout met mijn computer.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 17:44

met een martingaal kan je in principe niet veel verkeerd doen hoor,zolang hij niet te stak zit dan.Verder zou ik les nemen,en me eens afvragen of er niks mis is met het zadel

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 17:55

Ik rijd zelf ook op een haflinger. Ik denk dat je het beste overgangen en figuren kan rijden. Bijvoorbeeld als hij/zij in draf of galop het op een lopen zet haar op de volte zetten en deze verkleinen. Net zo lang verkleinen tot ze rustig gaat draven of gallopperen en de volte dan vergroten. Veel overgangen maken zowel voorwaarts al terug en dit veelvuldig herhalen. Je kan hem/haar ook bestraffend toespreken en op het moment dat ze door de voltes of overgangen rustiger gaat lopen belonen. Doordat hij/zij haar hoofd in de lucht steekt, is de inwerking van het bit minder en als zij/hij het bit vastpakt is er helemaal geen inwerking. Een martingaal zorgt ervoor dat hij/zij zijn hoofd niet meer zo erg in de lucht kan steken. Maar dan moet de martingaal wel op de goede maat staan. (zelf heb ik met mijn haflinger de ervaring dat doordat zij een korte nek heeft de martingaal niet inwerkt als hij of de goede maat staat, zodat er geen knik in je teugels komt). Wat je ook zou kunnen proberen is een halsverlenger (elastiek) die je van achter de oren, door het bit naar de singel doet. Deze kun je dan zo instellen dat hij gewoon hals kan strekken e.d. alleen niet zijn hoofd "te hoog" houdt. Wil hij omhoog voelt hij druk achter de oren komen en gaat weer naar beneden.

Veel succes en ik hoop dat het snel beter gaat.

loonie
Berichten: 660
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: zo.Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 17:55

hoi.

idd een martinggaal kan je er best goed gebruiken.
je moet hem aleen wel strak zetten anders heeft het weinig zin.
gooit jou paard zijn tong niet over zijn bid dat deed die van mij ook en die ging in draf en galop ook met zijn kop in de lucht lopen.
nu heb ik een bid met tonglepel .

er is denk ik niets mis met je zadel want dat zal wel andere gevolgen hebben

shadowfaxx

Berichten: 5880
Geregistreerd: 27-12-03
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 17:55

Je moet veel overgangen proberen te rijden.Doet ze haar hoofd in de lucht en schud ze er zo mee op en neer? Dan is ze kopschuw,en gaat ze inderdaad harder lopen.Een paardje waar ik vroeger een paar keer me gesrpongen heb, had hetzelfde probleem. Echt vooral veel overgangen rijden.Voor zo'n paardje moet je ook sterk in je handen zijn,om haar hoofd op z'n plaats te houden. Het licht er niet aan van draven of galopperen,het probleem is HET HOOFD,want daardoor gaat ze juist sneller en sneller gaan. Ze gooit eigenlijk zowiets als haar bit naar boven,waardoor jij de controle verliest over je teugels en dus de controle over haar snelheid. Veel overgangen rijden, veel voltes rijden, en echt proberen haar hoofd bij de normale lengte te houden. Een hulpteugel kan wel eens wondere doen in tijden van nood,hoe vervelend je het ook vind Knipoog

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 18:04

Ze zou ook last van haar rug of gebit kunnen hebben. Als je dat hebt uitgesloten kun je doorgaan naar de hulpteugels, een martingaal lijkt me goed, alleen moet je hem wel goed afstellen, te los werkt hij niet, en te strak werkt hij averechts. Een elastische halsverlenger is ook een optie.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 12:04