Haflinger met "Onderhals".

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Haflinger met "Onderhals".

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-03 13:47

Even een vraagje: Verward

Ik rijd 3 a 4 keer per week op mijn verzorghaflinger. Zij is 9 jaar en nooit fatsoenlijk ingereden. Ze heeft daardoor een enorme onderhals en weinig tot geen ruggebruik. In het begin was ze ook heel erg scheef. Bloos! Huilen

Nu na een tijdje trainen loopt ze weer recht en op 4 benen. Haar achterbenen is ze ook al veel meer gaan gebruiken en ze stapt netjes over.

Ik rijd haar nu afwisselend met slof en halsverlenger om haar doormiddel hiervan haar rug beter te leren gebruiken en de bovenhalsspieren te trainen.

Als ik haar met lange teugel rijd loopt ze met haar onderhals eronder lekker met haar koppie omhoog. Af en toe strekt ze haar hals dan en ontspant ze. Verward

De haflinger heeft geen rug, been of gebitsproblemen dit is allemaal al gecontroleerd. Ook het zadel zit goed.

Verder rijd ik haar met een rubberen bitje.

Ik ben benieuwd hoe jullie dit aan zouden pakken. Ze kan niet gelongeerd worden (zie profiel voor uitleg, ze is mishandeld geweest).

Hoe krijg ik haar ontspannen en over haar rug gereden????? Verward


BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-03 14:07

niemand??

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 14:15

ik heb een Noriker met een enorme onderhals, samen met mijn instructrice is er een plan gemaakt om die weg te trainen.

dat gebeurt aan de longe met een stoot eraan, vet verboden hier op Bokt, maar het werkt perfect.

Geen uren lang met een stoot longeren, maar als ie lekker loopt de stoot eraan voor 10 minuutjes en dan weer eraf.

Mijn paard was ook erg scheef en had 1 minder achterbeen, dat is na een half jaar gericht trainen allemaal over...... nu is ie weer overbouwd en zo blijf je bezig

suc6 ermee

ah ik zie net pas dat je niet kan longeren.......dat kon ik ook niet, hij vloog me aan in het begin, maar met instructie en dubbele lijnen gaat het nu wel goed

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 14:25

Die onderhals kan ook aan de bouw liggen... Die slof hoef je niet vast te houden, je kan hem ook zo vastmaken als met longeren (niet te strak) en dan gewoon gaan rijden. Maar het mooiste zou zijn als je haar zover krijgt te ontspannen en continue lekker laag te lppen zodat ze die onderhalsspieren ontspant. Gelukkig wil dat bij mijn pony meestal ook wel. Die heeft nu ook weer een mega onderhals omdat ik te weinig heb kunnen doen de laatste maanden (kreupel geweest) en dan wordt die weer veel sterker (en de bovenhals verdween helaas beetje bij beetje)
Nu komt die bovenhals beetje bij beetje weer terug, vooral door hem laag en lang te laten lopen zodat hij vooral zijn onderhals ontspant.

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-03 14:29

Helaas gaat het longeren niet lukken, als dat kon had ik dat ingepast in een trainingsplan. Maar helaas. Van de eigenaar mag ik het proberen zolang ik haar maar niet in elkaar sla. Met dubbele lijnen lijkt me dan ook geen goed idee om te proberen, dit omdat ze mishandeld is tijdens het beleren om voor de kar te kunnen. Zij associeert longeren e.d. met de pijn die ze daarvan gehad heeft.

Ik ben veel bezig met overgangen en figuren. Met een zachte hand en af en toe komt ze dan naar beneden en loopt ze ontspannen aan de teugel. Helaas is dit af en toe kleine stukjes maar het gaat steeds vaker de goede kant op.

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 16:28

Mijn vzpony had ook een mega onderhals.
Ik heb in het begin gewoon veel figuren gereden, zodat ze wel wat losser werd. Meestal liep ze dan na 3 kwartier 5 minuten aan 1 stuk door zonder onderhals en toen stopte k. Later werd het wel wat langer. Dit heeft heel lang geduurd (k rijd haar maar 3 tot 4 x in de week en de eigenaar rijdt alleen maar buiten).
Maar nu heeft ze boven in der hals ook spieren zitten en de rug. Ze loopt nu gewoon zonder onderhals!

Dus veel geduld en blij zijn met kleine stukjes!! Succes ermee!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 18:27

ik denk dat jij al heel goed bezig bent, prima zelfs, het is zowieso een lange en ook moeilijke weg. geef wat teugel als ze naar beneden gaat. ze mag best wat te diep lopen in het begin, echt vwnw. ik ken het gevoel, ze komen even naar beneden en dan weet je niet wat te doen om ze daar te houden... maar langzaamaan gaat het beter. hou je benen er goed bij, zodat je ook via lichte binnendruk aanwijzingen kan geven. succes!

Enya - Daya :-)

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 19:35

En een stuk van de bak afzetten zodat je kunt "longeren" zonder touw oid?? Of zou dat ook niet lukken?

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-03 12:36

Nee, los in de longeerbak gaat ook niet lukken. Als ze in de paddock loopt, en je wilt haar opjagen, dan moet je ook al uitkijken. Ze vertrouwd me nu wel, dus als ik in de paddock sta komt ze naar je toe, erg argwanend en als ik het dan ben is het goed. Maar het blijft uitkijken want ze bokt dan graag in je richting, en dat doet ze ook met longeren. Dit gedrag komt af van de mishandelingen. Van de zomer wil ik het weer proberen om te longeren. ff 5 minuten met zadel op voor het rijden, vragen of ze enkele rondjes wil stappen. Maar of het longeren ooit gaat lukken weet ik niet.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 16:37

met lange teugel strekt ze haar onderhals door haar hoofd in de lucht te strekken??

je zegt het zelf, door de hulpteugels heeft ze dan eigenlijk tegengewerkt met haar onderhalsspieren als ze die daarna strekt.

een paard wat haar bovenhalsspieren strekt door haar hoofd naar beneden te strekken is goed getrained.

de onderhals en/of houding kan inderdaad ook de bouw zijn.
is ze ook sterk met rijden?

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-04 13:58

Casanova,

Als ik haar de hals laat strekken gaat ze netjes naar beneden en strekt ze gewoon haar hals zoals dat hoort zelfs bijna met haar neus over de grond. Ze strekt dus wel haar bovenhals spieren.

Het wordt nu al minder, maar in draf bijvoorbeeld was ze heel erg tegen de hand en liep ze dan ook met een enorme kop erop. Ook als ik dan meer teugel gaf ging ze niet naar beneden maar bleef tegen de hand met een enorme onderhals eronder.

Nu, na maanden van training, eerst zonder hulpteugel en nu af en toe met. Gaat het stukken beter. Haar houding begint ook al te veranderen.

Gisteravond was er niemand in de binnenbak en was het heerlijk rustig. Waardoor ze veel meer ontspannen was. Ik heb zonder hulpteugel gereden en mevrouw liep al veel meer over haar rug, achterbeentje er netjes onder en ze liet haast haar kont al wat zakken. Ook was ze veel beter met haar hals/ hoofdhouding. En liep ze zelf stukje laag.

Ze is sterk, ook met rijden, maar ik probeer gevechten te vermijden. ik wil namelijk dat ze zacht op de hand is en niet zwaar. Ik rijd haar dan ook met een rubberen flexibel stang bitje waar ze heerlijk op schuimt.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 18:30

dan ben je goed bezig en kost het dus alleen tijd...

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 6 bezoekers