Welk bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fierolover
Berichten: 122
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: woerden...vlakbij utrecht

Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 13:33

Ik heb mijn pony nu iets meer dan een jaar. We hebbe veel bitten uitgeprobeerd in het begin, maar hij nam het niet aan, dus wij dachten dat hij heel gevoelig was en dus een zacht bit moest hebben. We hebben een bit van aurigan gekocht, gwoon enkelgebroken met vaste ringen , en dat vind ie zelfs zo lekker dat hij het gwoon aan pakt. Ik heb er een jaar lang mee gereden zonder problemen. Hij was altijd al wel sterk en snel, maar ik dacht niet dat het aan het bit lag. Maar met springen ging hij de laatste keer zo hard, dat hij gwoon niet meer voelde dat hij een bit in zijn mond had en dus gwoon onverstoorbaar doorscheurde, wat ik ook deed. Mijn instructeur zei dat ik een ander bit moest proberen.Eentje die wat zwaarder was. Ik ben nu benieuwd of jullie weten wat voor n bit ik zal kunnen gebruiken. Misschien neit meer van aurigan, maar van argentaan ofzo? reacties graag!


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 13:37

Ten eerste, het paard moet de hand aannemen, niet het bit Knipoog
Zorg dat je paard vertrouwen krijgt in de hand. Meegaan met de bewegingen, niet tegenwerken en in combinatie met je been proberen je paard zo lang mogelijk te maken (vwnw).
Zodra je paard de hand volgt, dus als jij geeft dat hij meteen zijn neus erachteraan doet om contact te zoeken met je hand kun je hem soepeler en ontspannen in de kaak maken. Met je benen naar 2 teugels gelijk rijden. Been eraan, voren opvangen dus dat hij niet sneller gaat en zodra hij zijn neus naar voren wilt steken kleine ophoudingkjes maken, geven en nemen afwisselen met twee teugels gelijk! Blijf je benen eraan houden. Zodra je paard meer gaat ontspannen in de kaak zal hij ook véél fijner en makkelijker te rijden zijn. Je kunt als extra hulp een suikerklontje geven zodra je het bit hebt in gedaan. Of stroop op het bit smeren. Succes!

Fierolover
Berichten: 122
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: woerden...vlakbij utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 13:42

Sorry, maar volgesmij heb je nie helemaal begrepe Okkie, ik zal het nog even aanvulle:
Hij loopt wel gwoon aan de teugel en hij is wel ontspanne hoowr, en ik trek niet.. maar hi heeft gwoon een zwaarder bit nodig omdat dit te ligt is. prima met dressuurrijden, maar die van mij word nogal overactief als ie gaat springe en rijd in een gevaarlijk snel tempo een parcours, en dan m oet ie wel weten dat hij ook nog iemand op zijn rug heeft! Ik moet nog wel kunnen remmen, en ik kan drijven zoveel ik wil maar hij crosst gwoon door.. het gaat alleen om een bit! dus als je niks over een bit weet, reageer dan alsjeblieft niet

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 13:46

Toch ben ik met Okkie eens dat het een rijtechnisch probleem is en geen bitprobleem.
En ja, wat moeten we dan zeggen? Hang er een stuk prikkeldraad in?
Als je instructeur vindt dat jij met een ander bit moet rijden, kun je beter aan hem vragen wat voor bit. Hij kent jou en je pony, en zal het beter in kunnen schatten dan wij hier achter de computer.

Goedgekeurd onderschrift :)

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 13:50

Goed verkeerd begrepen misschien. Het kwam over of het paard vreselijk hard in de mond was en gewoonweg niet op ophoudingen ed. reageert. Om nou meteen te roepen dat ik niks over bitten weet Probeerde alleen te helpen, sorry hoor dat mijn advies verkeerd over kwam Scheve mond

Maar goed wat jij wil, jou feest:

Zoek je een scherper bit, dikker bit of een zwaarder (dus geen hol bit). Dat kan ik niet precies uit je verhaal opmaken.

Correctiebit :
Het correctiebit is een bit voor heftige paarden welke tegen de hand gaan, het bit vastpakken of de tong over het bit brengen.
Afbeelding

Conrad-Universal bit :
Bij het Conrad-Universal bit kan de teugel op een aantal punten bevestigd worden waardoor de inwerking veranderd.
Afbeelding??

Fierolover
Berichten: 122
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: woerden...vlakbij utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 14:01

dankje wel! ik bedoelde niet dat je nix over bitten weet, maar ik wilde het even bij het onderwerp houde snapje? Haha!

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 14:30

Ik zat ook al een een correctiebit te denken.
Evt. zou je een keer een waterfordtrens kunnen proberen, maar dit zijn geen bitten om altijd mee te rijden. Ze zijn echt scherp, en als je geen stille hand hebt zijn ze ongeschikt.

Maar je moet ook op rijtechnisch vlak kijken.
Topruiters hebben nooit geen scheurende paarden. Dat onder je weg rennen tijdens het springen is een kwestie van opvoeden, het paard moet leren dat het niet mag. Dus heel veel balken in galop nemen, tussen de hindernissen balken. Rij gewoon aan in een rustige galop. Het paard leert hiervan, en jij als ruiter ook, door die balken op de grond gaat het paard vanzelf rustiger. Hang zelf niet te veel aan de teugels en rij goed door het midden.
Juist met dit soort oefeningen krijg je zelf het gevoel en leer je het paard rustig te blijven.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 17:27

Fierolover schreef:
dankje wel! ik bedoelde niet dat je nix over bitten weet, maar ik wilde het even bij het onderwerp houde snapje? Haha!


Eh, deed ze ook. En mijn paard gaat ook gruwelijk uit zijn plaat als ie een hindernis ziet, maar je kan daar ook anders mee omgaan. Ten eerste vind je paard het dus leuk om te springen, dat is al een + punt! Ten tweede kan je dat rennerige ook oplossen door elke keer als je paard een sprint trekt hem op een kleine volte te trekken en op het moment dat hij toegeeft en rustiger wordt de volte weer openen. Dit kan je net zo lang herhalen tot hij doorheeft dat hij de hindernis pas over mag als ie zich een beetje gedraagt. Dat kwartje valt echt wel. De volgende keer zal ie het weer proberen, maar het wordt steeds minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 17:38

Gewoon je dressuur ook met springen op orde hebben.
Kijk maar eens in de sticky bij RT
dan is het een veel voorkomend probleem, wat je niet oplost met een ander bit, maar met dresuurmatig oefenen met hindernissen.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 17:44

En vergeet niet dat een normaal heel braaf paard ook maar een paard is. Knipoog Die vindt soms ook dingen leuk en wil in zijn enthousiasme gewoon vreselijk graag die hindernis over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 17:46

Of juist door een stukje angst/zenuwachtigheid omdat het vreemd is.
Daar moet je je paard rust en vertrouwen geven, geen scherper bit.
dan is alle vertrouwen zo foetsie

Fierolover
Berichten: 122
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: woerden...vlakbij utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-04 17:33

hmmm....?? komt maube beetje raar over hoor... maar de enige die er hier op mijn vraag heeft geantwoord is germie.. dankjewel germie!
de rest... allemaal goed bedoelde advieze hoowr.. maar da was allemaal nie wak bedoelde..Boos!

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 19:07

Zoek het dan lekker ff zelf uit als je (echt goede) adviezen niet wilt horen...

grrrr (sorry hoor)

Sjezen naar een hindernis is GEEN kwestie van een te licht bit, maar een rijtechnisch probleem en dus een fout van de ruiter in kwestie...

Jammer dat je dat niet wilt horen, maarre...

Hang dr een passoa in, of een slof, of prikkeldraad idd....

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 19:27

Fierolover schreef:
hmmm....?? komt maube beetje raar over hoor... maar de enige die er hier op mijn vraag heeft geantwoord is germie.. dankjewel germie!
de rest... allemaal goed bedoelde advieze hoowr.. maar da was allemaal nie wak bedoelde..Boos!


>;) Heb zelfs foto's voor je gezocht op internet!
Verder ik heb je gezegd wat mijn mening erover is maar wat jij wilt, jou feest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 19:39

En als je braaf de sticky zou lezen, zie je 100 keer hetzelfde advies als dar van Germie.
alleen had Germie zin om het nog eens te typen en andere, waaronder ik niet.

Want ook Germie zegt dat het een RT probleem is, net als de rest.

Charaz

Berichten: 24260
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 19:47

Denk je nou echt dat jij als 14-jarig meisje het beter weet dan Runningkawa en Okkie1, zijn in mijn ogen toch echt mensen die er verstand van hebben.

Op deze manier kan je er een steeds scherper bit inhangen als je het niet eerst rijtechnisch oplost.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 19:48

Bloos! Bloos

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 20:39

Hahah inderdaad Bloos! Bloos Knipoog

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 21:47

Ik heb vroeger mijn ex zijn paard een tijdje met een pessoa bit gereden met 1 extra ring omdat hij daarvoor door iemand anders met een pelham gereden was (voordat we hem kochten). Ik heb daar maar een tijdje mee gereden totdat hij doorhad dat hij op een normaal tempo naar een hindernis moest gaan (door veel voltes te rijden als hij op een hindernis afstormde en in draf zetten, en door balkjes enz.) Na een maand of 1,5 kon ik hem met een dubbel gebroken bitje springen. Dus je kan eventueel een zwaarder bitje steken maar dat is volgens mij maar een tijdelijke oplossing, ik zou zo proberen te werken met hem dat hij weet dat hij niet op een hindernis moet afstormen en er naar streven om met een gewoon licht bitje te kunnen springen want anders ga je op een duur alleen maar zwaardere bitten moeten steken om hem onder controle te krijgen. Dat is mijn ervaring ermee.

Koester je dromen want als ze sterven word je leven als een vogel zonder vleugels
ik heb een Royal Dance veulen: River Dance

Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 10:37

ulisse wordt ook nog wel eens een beetje té enthousiast Tong uitsteken , en wil dan ook lekker hard gaan. Vooral naarmate we meer én hoger springen. Het advies van mijn instructrice is dan tussen de hindernissen halt houden, paar pasjes achterwaarts, en dan weer opnieuw aangalopperen. En op de lange (race-)lijnen goed bij je houden (cq. beetje terugnemen).

Werkt goed vind ik.

mariska18
Berichten: 252
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 14:08

newforestlover schreef:
Denk je nou echt dat jij als 14-jarig meisje het beter weet dan Runningkawa en Okkie1, zijn in mijn ogen toch echt mensen die er verstand van hebben.

Op deze manier kan je er een steeds scherper bit inhangen als je het niet eerst rijtechnisch oplost.

idd, en 99% van het probleem ligt aan de ruiter en maar1% aan het paard!
dus ik zou eerst bij jezelf gaan kijken of jij het allemaal wel goed doet (niet banketstaaf bedoeld ofzo hoor)

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 12:52

doet hij het met longeren ook? blijkbaar niet. Als hij dit met longeren ook doet is er óf wat mis met het bit, óf met zijn gebit.
Als hij het met het longeren niet doet is het een rijtechnisch probleem. Het kan bij jou liggen, maar ook bij je pony, het zadel enz.


ik vind niet dat je het op moet lossen met een bit. Als je je pony zo wil laten lopen dan hang je er toch gewoon een stang in?

Niet doen, los het eerst op, misschien is er iets mis met het gebit, haken enz. misschien is hij aan het wisselen, zit er een kies los of weet ik veel...

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 18:19

runningkawa schreef:
:oo Bloos



Hihi, veer in je, eh, niets hoor..... Schijnheilig Haha.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BrandWatchBot en 12 bezoekers